Aikanaan ekan Guzzini aikaan, siihen(kin) piti hankkia yhtä sun toista rouheeta. Kuten esmes pakoputkisto. Hommasin sen Moto Italiasta.
Pojilla oli yksi pelkkään ratakäytöön tehty putkisto. Ohutta mustaa peltiä koko huusholli. Myös alkukäyrät.
Eikä minkäänlaista änkkäriä. Ei edes supistuskartiota putkien päissä. Niillä putkilla leikin pari kesää. Rakentelin erilaisia vaimentimia ja päätykartioita.
Opetin kartion levityksen naapurin kawasakikuskille ja hänhän se siitä vasta innostuikin. Kantoi milloin minkinlaisia pahville piirrettyjä kaavoja ja niitä siirrettiin pellille ja taivuteltiin putkistoiksi. Mustaa lämpömaalia meni pullotolkulla ... kaverilla oli tapana sanoa, että tässä putkistossa ei Volvo Markkanen pysy. Piti paikkansa. Reitin pakoventtiililtä ulos piti olla helppo.
Mutta takaisin Guzzille. Ei sillä omalla putkistollani ollut varmaan mitään tekoa tehon lisäyksen kanssa kun oli orkkikset suuttimet ja säädöt, mutta komeat oli äänet. Ohut musta pelti kun elää tilanteessa ihan omaan tapaansa. Tuossa systeemissä oli alkukäyrät yhdistetty väliputkella. Oltiin siis 80-luvun puolivälissä eikä kattia ollut vielä. Putki oli muistaakseni aivan suora, eikä sellainen alakautta ylös koukkaava. Jollainen mulla sattuu olemaan tälläkin hetkellä hallussa.
Tuota viimeiksi mainittua juttua olen kyllä hieman ihmetellyt jos puhutaan siitä, että yhdysputkella saataisiin alipaine toiseen putkeen. Ajatellaan, että oikeanpuoleinen pytty päästää pakokaasun putkistoon. Yhdysputken istutus on alaviistoon, eli sieppaa varmasti hyvin osan painetta sinne, mutta koukkaakin alakautta takaisin ylös ja suuntaa paineiskun vasurin pakoventtiilin suuntaan. Kyllä se noinkin varmaan sen nanosekunnin kestävän alipaineen tekee, mutta hieman tuntuu oudolle suoraan putkeen verraten.

P.S. Puhuin paskaa tuossa edellä. Kyllä ne väkiputken istutukset on 90 asteen kulmassa, eikä alaviistoon kuten tuossa hourimoin. Pitäisi käydä katsomassa ensin se laite, eikä kirjoitella ulkomuistista.
