Kirjoittaja Aihe: Mikä roikkuu Calin pohjassa?  (Luettu 15410 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
« Vastaus #15 : Joulukuu 06, 2016, 17:47:41 ip »
T3 Californista lähti sivutuki "täydestä laukasta". Hienosti se ohitti pyörän vasemmaltaja häipyi puskikkoon etuvasemmalle. Laitoin kohdan mieleen ja kun sain pyörän parkkiin (keskituki on poistettu akun tieltä) palasin jalan arvioituun paikkaan ja rymistelin eteläkarjalaiseen puskikkoon. Sieltähän se sitten löytyi. Salpapala, jousi ja mutteri olivat ties missä. Sillä reissulla piti katsella pysähdyspaikka huolella.

Kävin 1400 Calin muttereita ja pultteja läpi. Kaikissa oli liimaa paitsi niissä joissa on korimutteri takana. Jos siis kiristin tai löysäsin yhtäkään jouduin liimaamaan "keskivaikealla" ruuvilukitteella osat uudelleen. Jos käyttää kovaa lukitetta voi odottaa ongelmia avaamisessa. Ne kun tarvitsevat joko iskun tai lämpöä auetakseen eikä minkäänlainen lukite (no, ehkä se miedoin) toimi lainkaan korimuttereihin. Mutteri hajoaa ennen kuin aukeaa. Silloin on ongelmia tiedossa. Ruuveja ja muttereita ei kannata ilman syytä ryhtyä kiristelemään. Joko lukitus pettää tai kiristysmomentti ylittyy. Korjaamokäsikirjoissa on kaikkien mallien kiinnitinkohtaiset momenttiarvot. Niistä ei kannata isosti poiketa. Erityisesti öljytilojen proput ovat herkkiä. Tiiviste pitää uusia joka kerran jollei käytä Usit-tiivistettä.

Ruuvilukitteen määrä myös ratkaisee. Sitä ei kannata holvata huolettomasti. Yleensä varsin pieni määrä riittää jos osat ovat öljystä puhtaat. Sama pätee laakerilukitteeseen. Laakeriliima on sitten erikseen. Sillä on mahdollista keskittää laakeri väljentyneeseenkin laakeripesään kohtuullisella tarkkuudella. Mutta sitä ei harrastaja tarvitse.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
« Vastaus #16 : Joulukuu 08, 2016, 20:38:24 ip »
Vielä huonommalla kuvan laadulla otettu alustakuva. Vanhalla kännykällä jossa linssi halki. Unohdin ottaa kameran mukaan.
Mutta siitä näkyy samat killuttimet.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
« Vastaus #17 : Joulukuu 08, 2016, 20:52:43 ip »
Kännykamera on kyllä kätevä tuossa hommassa. Omasta autosta diagnosoin haljenneen pakosarjan. On päältä ja alta halki, alapuolelle ei näe mitenkään.  Puhelin salamalla väliin ja voilá.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Juffe

  • Viestejä: 26
Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
« Vastaus #18 : Joulukuu 09, 2016, 14:39:21 ip »
Kiitos motomatille kuvasta! Samanlaista rompettahan sitä sulla roikkuu pohjasta.

Olin ihan varma, että tuo pitempi roikkuva kumi on joku klemmari, mutta niin se vaan intternetti osoitti voimansa ja paremmuutensa.

Cheers.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
« Vastaus #19 : Joulukuu 10, 2016, 00:04:59 ap »
Ole hyvä vaan!
Voidaan kuvailla enemmänkin niin näkee mikä osa on missäkin tai missä sen pitäisi olla. Mulla vain yksi kesä takana vasta.
Mikä malli on Juffella? Omani on Custom. Olen sitä vain varustellut enemmän matkailusuuntaan. Viime aikoina lisävaloja ja kaatumarautoja. Myös moottorin käyntiominaisuuksia olen hiljalleen muutellut.

Valinta Customin suuntaan oli pelkästään riittävämpien kallistusvarojen ja säädettävän jousituksen vuoksi. Me käyttäjät kun painamme hieman keskiarvoa enemmän. Säätöjen pitää riittää niin jousissa kuin vaimennuksessa.
Tässä esimerkkinä takakaatumarautajuttu: http://www.motomatti.fi/2016/11/california-1400-takakaatumaraudat_8.html

Juffe

  • Viestejä: 26
Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
« Vastaus #20 : Joulukuu 10, 2016, 07:46:50 ap »
Mulla on sibbobo'n entinen touring.

Mä olen vielä missin mitoissa (188/100), ja jousitus tuntuu oikein napakalta ja hyvältä ensikokemuksen perusteella.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
« Vastaus #21 : Joulukuu 13, 2016, 19:30:45 ip »
Tässä kuvaa MGX21:n alustasta.
Vielä enemmän "roikkuvia" juttuja. Aiemmin taisin sanoa että keskellä näkyvä metallipunosletku on etujarrun letku mutta muutan mieltäni: se lienee takajarruletku poljinsylinteriltä ABS-yksikölle.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
« Vastaus #22 : Joulukuu 13, 2016, 21:11:15 ip »
Onko abs-yksikkö jossain lootan päällä? Jarruletku satulalle mennee tuolla toisella puolen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
« Vastaus #23 : Joulukuu 13, 2016, 21:48:07 ip »
ABS yksikkö on kuvassa tuo mustan muovin peittämä möykky takapyörän edessä. Vaihdoin omaani etujarrun jarruletkun kahvasylinteriltä ABS yksikölle ohjaustangon vaihdon vuoksi. Parin päivän homma. Kaikki vaihteiston takaa piti riisua pois. Mutta se ei ollut vaikeaa. Hankala oli kytkinletkun sovittaminen samoille seutuville. Meni siis samoilla rakenteiden purkamisilla. Mainittakoon että takapyörää ei tarvitse irrottaa että saa vaihteiston takaiset kateosat irti. Toisaalta, havaitsin, on mahdollista irrottaa takapyörä irrottamatta edes oikean puolen äänenvaimenninta. Kun iskunvaimentimet irrottaa niin takahaarukka laskeutuu noin 30 asteen kulmaan vaaka-asentoon nähden kun nostin nostaa rungon keskeltä.

Aiheesta kuvia: http://www.motomatti.fi/2016/10/california-1400-ohjaustangon-vaihto.html

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
« Vastaus #24 : Joulukuu 13, 2016, 22:51:28 ip »
Miksiköhän monissa muissakin merkeissä renkaanvaihto on tehty niin vaikeaksi, että putkia pitäisi irrottaa? Se on kuitenkin monelle rengaspajallekin hankala homma, kun pitää osata purkaa ja kasata erilaisia pyöriä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
« Vastaus #25 : Joulukuu 14, 2016, 10:19:25 ap »
Muista niin tiedä. Muutamissa CARC malleissa ei tarvitse äänenvaimentajaa irrottaa vaan löysätä klemmari ja avata kannatinpultti niin äänenvaimennin laskeutuu alas ja takapyörän pultteihin pääsee käsiksi. Jos äänenvaimentimen irrottaa niin tiivisteholkki voi vaurioitua ja se taas voi aiheuttaa käyntihäiriötä. Tässä muusta syystä irrotettu ja kuva tiivisteestä: http://www.motomatti.fi/2014/02/arkipyoran-toinen-havaittu-vika.html

California 1400 mallia varten tein työkalun joka oleellisesti nopeuttaa takapyörän irrotusta ja asennusta kun vasempaa äänenvaimenninta ei tarvitse irrottaa lainkaan. Takapyörän irrotusta varten pitää irrottaa oikea sivulaukku ja äänenvaimennin. Ilman erikoistyökalua myös vasen sivulaukku ja vasen äänenvaimennin. Tosin sivulaukkujen irrotus on sen verran helppo homma että molemmat kannattaa irrottaa niin takajarrun asennus on helpompi rupeama. Omaa valmistetta olevat kaatumaraudat saavat olla paikoillaan. Alkuperäisistä ei ole kokemusta.

Varhaisemmissa Guzzeissa oli väistöt äänenvaimentimissa avaimen mahtumiseksi ja akselin pois pujottamista varten. California II mallista alkaen on tarvinnut äänenvaimentimet irrottaa useimmissa malleissa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
« Vastaus #26 : Joulukuu 14, 2016, 10:44:10 ap »
Lafranconin hainkidusputkissahan oli ne helpotukset akseleille myös.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
« Vastaus #27 : Tammikuu 06, 2018, 14:06:55 ip »
Lafranconin hainkidusputkissahan oli ne helpotukset akseleille myös.

Taisi olla California II jossa ei ollut enää väistöjä akseleille ja muille kohteille. Sen jälkeen taka-akselin irrotus on ollut työläämpää.

On siitä kuitenkin yksi hyväkin seuraus: Kun äänenvaimentimia irrotellaan toistuvasti eivät ne ehdi umpiruostumaan kiinni H-putkeen. Myös pakoputken klemmarit pysyvät kunnossa. Toki ne kannattaa vaihtaa kohta uutuuden jälkeen rosterisiksi.
Niitä saa mallin tai mittojen mukaan hydrauliikkaliikkeistä. Eivät ruostu mutta avatessa ja sulkiessa kannattaa kierreosissa käyttää hiukan rasvaa. Rosteri kiinnileikkautuu helposti pyörimättömäksi.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
« Vastaus #28 : Tammikuu 06, 2018, 16:20:06 ip »
Ja vaimentimia irroitellessa tulee ne putsattua samalla.
Mielellään niihin palaa likaa kiinni.
Esim EV:ssä on vaimentimien irroitus 5min operaatio.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
« Vastaus #29 : Tammikuu 06, 2018, 17:04:11 ip »
Kromikin ruostuu jos siinä on pinnassa pitkän aikaa likaa tai se on renkaista lentävä hiekan uhri.
Jälleen on näkynyt ns. mustaa kromia olevia osia. Ainakin ennen ne olivat hyvin ruosteherkkiä. Toivottavasti nyt parempia. Piti pestä ja vahata työnään.

Monissa Californiamalleissa on ruostumattomat pakoputket ja äänenvaimentimet. Mutta suuressa osassa on tavallisesta raudasta tehdyt ja kromatut röörit ja pöntöt. Ne myös ruostuvat sisältäpäin. Sitä on hankala ehkäistä. Nytkyään ei ole pakokaasussa juuri muita ruostuttavia aineosia kuin vettä. Siksi putket kestävät nykyään paljon pidempään kuin vielä -80 luvulla.