Kirjoittaja Aihe: Nivelakseli  (Luettu 4321 kertaa)

kvlm

  • Viestejä: 378
Nivelakseli
« : Joulukuu 04, 2016, 12:32:19 ip »

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: Nivelakseli
« Vastaus #1 : Joulukuu 04, 2016, 12:51:07 ip »

Hyvä ja havainnollinen pätkä tällaiselle tekniikkaa vähemmän tuntevalle.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Nivelakseli
« Vastaus #2 : Joulukuu 04, 2016, 12:53:00 ip »
Videosta tulee hyvin selville se miksi kardaaniakselin toiminta pitää olla symmetristä jos niveliä on molemmissa päissä tai jos on vain yksi niin nivelen murroskulman kasvaessa pitää olla jokin komponentti joka joustaa ettei kierroksen sisällä oleva kierrosluvun muutos rasita rakennetta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nivelakseli
« Vastaus #3 : Joulukuu 04, 2016, 13:26:15 ip »
Juuri tällä viikolla laitoin saman videon kaverille, kun oli aiheesta keskusteltu. Hänellä ei ollut käsitystä kardaanin toiminnasta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Nivelakseli
« Vastaus #4 : Joulukuu 04, 2016, 16:23:56 ip »
no tossa tekstissä alla puhutaan dirve shafteista muitta niissähän on vakionopeus nivelet, voisi olla pelkällä ristikolla melko meilenkiintoista ajaa mutkaan . . .

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nivelakseli
« Vastaus #5 : Joulukuu 04, 2016, 16:35:02 ip »
Etuvetoilun alkuaikoina käytettiin myös nivelakseleita. Sitten kumilimppuniveliä ja vihdoin tasanopeusniveliä. Taisi olla kumilimput vielä 60-luvulla Lotuksessa takavetareissa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Nivelakseli
« Vastaus #6 : Joulukuu 04, 2016, 17:14:57 ip »
Kardaaniakseleissa kumeja eli "rättiniveliä" on käytetty ihan nykyaikaan asti. Kiertoliike eli voima kulkee silloin kuminivelen kautta. Monet muutkin kuten voimasiirto- ja hydrauliikkalaitteet käyttävät kuminiveltä. Sillä on kyky toimia aksiaalisen liikkeen ja kiertoliikkeen vaimentajana tai kompensoijana. Tässä oma ratkaisuni: http://www.motomatti.fi/2013/10/saaksjarvi-trike-kardaaniakseli.html
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 04, 2016, 18:40:47 ip kirjoittanut motomatti »

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Nivelakseli
« Vastaus #7 : Joulukuu 04, 2016, 17:32:37 ip »
Voimansiirron nivelakseleissa videon viesti pitää hyvin paikkansa. Muissa sovelluksissa ei aina käytetä
90 asteen vaihesiirtoa.
Ohjausakselin (rattiakseli) nivelet on usein asetettu mielivaltaisen näköisiin kulmiin ja vaiheisiin.
Menettely johtuu siitä, että näin joudutaan tekemään tilanpuutteen, komponenttien sijainnin ja kolariturvallisuuden takia.
Järjestelyn lopputulos on kuitenkin se että rattia pyöritettäessä myös akselin loppupää pyörii tasaisesti ja nykimättä.
Jos moista akselia joutuu purkamaan, pitää nivelien asennot merkitä. Menevät sitten samoihin asentoihin kasatessa.
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nivelakseli
« Vastaus #8 : Joulukuu 04, 2016, 18:32:21 ip »
Mulla on yksi Subarun ohjausakseli. Siinä on tosiaankin nivelet jossain ihmekulmassa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.