Pekan ohjeet kirjallisuusoppeineen on asiaa.
Niitä oppeja löytyy esimerkiksi täältä:
http://www.guzzitek.org/gb/accueil_gb.htmEtupyörän irrotus alkaa jarrusatuloiden irrotuksella. Ne voi laittaa taaemmas roikkumaan vaikka naruilla tai nippusiteillä rungosta. Jarrukahvasta/polkimesta ei ole syytä pumppailla kun satulat ovat irti. Letkuja ei pidä irrottaa. Lokasuojaa ei tarvitse irrottaa.
Ensin löysätään akselin mutteri. Sen ei pitäisi olla kovin kireällä. Jos on niin on tarpeettomasti kiristetty. Seuraavaksi löysätään teleskooppien alapäiden pitkittäispultit. Etuakseli voidaan vetää pois. Akselilla on toisella puolen holkki joka keskittää etupyörän. (Tässä kohtaa on pieniä eroja vuosimallien ja keulojen suhteen.)
Kun akseli on irti niin etupyöräkin on irti. Jos akseli on jumissa niin muovivasaralla sitä voi naputtaa liikkeelle. Ei rautavasaralla.
Laakerit irtoavat sopivalla tuurnalla toisen laakerin keskireiästä. Kokeile kummalta puolelta laakereiden väliholkki väistää sen verran sivulle että pääset lyömään vasaralla ja tuurnalla toisen laakerin keskikehään. Naputtele tasaisesti kiertämällä eri puolille sillä yhdestä kohtaa lyöminen saa laakerin menemään vinoon reiässään. Toisen laakerin irrottaminen onkin sitten helpompaa.
Jarrulevyihin kehottaisin kiinnittämään huomiota. Ilmeisesti kyseessä ovat kelluvat levyt ja niiden helat voivat olla joko kuluneet tai jumissa. Tai niistä voi olla jousilevyt rikki. kaksi jälkimmäistä vaivaa voi johtua siitä että jarrusatuloiden männät ovat tai ovat olleet joskus jumissa. Jarrulevyn tulee elää noin millimetrin verran sivusuunnassa keskiöönsä nähden. Ei saa klonksua tai heilua vapaasti heiluteltaessa.
Keulan purku alkaa löysäämällä kierroksen verran teleskoopin yläpään tulppia vielä kun keula on kiinni kolmioissa. Keulan voiteluöljyn voi päästää pois tyhjennysruuveista mutta ne pitää kiertää takaisin ennen alaputkien alapäässä olevien kuusiokolopulttien avaamista. Syystä että tyhjennysruuvit ovat pidättimenä ettei pultin vastakappale pyöri teleskoopin sisällä kun alapultteja avataan. Asia on tärkeä myös kootessa. (Melko moinen osuus näitä keuloja on koottu väärin käyttöhistoriansa aikana.)
Jos on pyöränostin käytettävissä se helpottaa hommaa. Jos ei ole niin onnistunee ilmankin. Jos ei ole alustassa kiinnityskohteita liinoille niin katostakin päin voi tukea jos on katossa koukku. Kunhan ei pääse kaatumaan.
PS: Tänään Foorumi on ollut jotenkin jumissa ajoittain. Toimii nytkin hitaasti.