Kirjoittaja Aihe: Varaosien saatavuus tiettyihin malleihin  (Luettu 2816 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Varaosien saatavuus tiettyihin malleihin
« : Marraskuu 14, 2016, 00:02:27 ap »
Sattuipa taas yksi "asioista tavallisesti perillä olevan tahon" teksti maailmalta eteen:

"
V11 LeMans kate kuuluu osiin, jotka ovat harvinaisia ja joista tulee kalliita - kuten suurimmasta osasta Spine -runkoisten varaosia.  Jos osia saa edullisesti, kannattaa ostaa, ne toimivat myös hyvin vaihtokaupoissa.  Kaiken kaikkiaan spesifit 6-vaihteisen (V11) osat ovat joskus painonsa arvosta kultaa, kuten on jo tällä hetkellä tilanne hihnavetoisten neliventtiilisten Spine -mallien osien kohdalla. Jos niitä saa, ne ovat aina arvotavaraa.  Guzzi, Aprilia ja Piaggio ylimalkaan on myynyt jo vuosia varaosavarastoja tyhjäksi eivät ne enää valmistuta uusia tilalle, koska valmistetut pyörien kokonaismäärät ovat niin pieniä.  Pakosta tulee saatavuusongelmia.  Tämä on ollut jo vuosia tuttua Daytonan, Centauron ja Sport 1100 osien kohdalla. Ken ei ole varautunut tähän ennalta, hänen tulisi varmistaa tilanne.  Ikävää, mutta se on realiteetti.  Johinkin ennen sotia valmistettuihin moottoripyöriin saa osia helpommin kuin vanhempiin Guzzin Spine -runkoisiin...
"


Omalla kohdalla asia on tullut eteen clip-on -tankojen kohdalla (varaosana 927€/9.2015), 2 mennyt vuoden sisään :P).  Kohtuullisen usein tulee vastaus "ei saatavilla" (katteet, jousitus, joku soviteprikka yms). Muutamia osia olen onnistunut hankkimaan käytettynä sille varalle, että vielä eläkeläisenäkin voisi samalla pyörällä ajaa ja Guzzin satavitosilla piipahtaa.. Toisaalta ihmeen usein asiat tuntuvat "järjestyvän". Joltain löytyy osa käytettynä, joku pikkupaja valmistaa jotain osaa ja viripajat tekevät carbon -osia (esim. Millepercento).  Jos ei mikään auta, saattaa tietysti löytyä joku propellipää joka vaan "tekee" osan... (MM&TT ja ketä niitä onkaan...).
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 14, 2016, 10:07:08 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Varaosien saatavuus tiettyihin malleihin
« Vastaus #1 : Marraskuu 14, 2016, 12:00:32 ip »
On suhteellisen helppoa jos on suht ehyt malliosa olemassa.
Siitä otetaan lasikuitumuotti. Sen jälkeen on vain tilaajan halusta ja maksukyvystä kiinni tehdäänkö kate lasikuidusta, sen ja aramidin yhdistelmästä vai hiilikuidusta tai hiilikuitu-aramidiseoksesta. Joko normi-ilmanpaineessa märkälaminoimalla, märkälaminoimalla ja säkittämällä tai injektoimalla.Muotti on monikertakäyttöinen eli siitä saa runsaasti kopioita jotka ovat viimeistelyä vaille olevia alkuperäisen klooneja.

Silloin homma tulee arvokkaaksi jos ei mallia ole. Malli pitää siis tehdä.
Siihen tarvitaan materiaaleja, aikaa ja hyvää silmää. Pitää olla jonkin tason muotoilijan tai kuvanveistäjän taidot vaikka tekisikin valokuvan tai tai mallin mukaan jota ei voi käyttää suoraan muotintekoon.

Siksi onkin, ajankäyttö- ja kustannussyistä, hyväksi että saa sen "maailman viimeisen" osan muotin malliksi. Mallin käytössä on se ongelma että se voi vaurioitua muotinoton aikana. Aina ei voi tietää kestääkö sen maalipinta käytettäviä aineita tai jotain muuta yllättävää.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Varaosien saatavuus tiettyihin malleihin
« Vastaus #2 : Marraskuu 14, 2016, 14:38:46 ip »
Noihin clip-oneihin varmaan voisi, jos ei_alkuperäinen osa ei puistata, soveltaa vaikka race osia tai konsultoi vaikka JL Meccanicaa. Heille clipareiden teko on leipätyö, joten löytyy korvaavat varmasti kilpailukykyiseen hintaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Varaosien saatavuus tiettyihin malleihin
« Vastaus #3 : Marraskuu 14, 2016, 14:47:30 ip »
Myös Norsa Oy Nurmijärvellä tuottaa alumiini- ja komposiittiosia. Kannattaa kysyä näin syyskaudella hintoja koska keväällä on kuitenkin ruuhkaa.