Kirjoittaja Aihe: Guzzidiag apuhjelmineen ja muut Marelli ECU:t  (Luettu 7334 kertaa)

Ripa

  • Viestejä: 117
Vs: Guzzidiag apuhjelmineen ja muut Marelli ECU:t
« Vastaus #15 : Joulukuu 26, 2017, 15:54:58 ip »
Taas paluuta vanhaan aiheeseen. Homma etenee aika hämäläiseen malliin, mutta jotain kuitenkin.

Guzzidiag otti ongelmitta yhteyden Stelvioon ja myös ohjelman luku ECU:sta onnistui ensimmäisellä yrityksellä Readeria käyttäen. Eli kaapelit näyttävät olevan kelvolliset ainakin Guzzin kanssa keskusteluun.

IAW Diag tarjoaa useampia 5AM sarjan ECU:ja vaihtoehdoiksi ja kytkeytyy myös Guzziin ongelmitta. Täytynee kokeilla näillä eri vaihtoehdoilla yhteyttä Fiatin suuntaan. Tämä ei kuitenkaan taida auttaa ohjelman lukuongelmaan, kun ilmeisesti Reader ohjelmasta on vain yksi version 5AM sarjan ECU:lle.

Netistä löytyy myös toinen mielenkiintoinen ohjelmapaketti, JPDIAG, Marellin ECU:jen toimintojen tarkasteluun. Onko muilla tästä kokemuksia?

http://jpdiag.akress.com/

Kokeilin tälläkin yhteyttä Guzziin ja homma tuntui toimivan samoilla kaapeleilla. Tässä ohjelmassa näyttää olevan ehkä jonkin verran enemmän toimintoja kuin Guzzidiagissa. Onko muilla tästä kokemuksia?

JPDIAG foorumilla oli myös linkki ECU tiedostojen muokkausohjelmaan ECM, mutta tätä ei ilmeisestikään enää kehitetä eikä päivitetä. Tuoreimmissa viesteissä oli mainintoja jostain uudesta työkalusta, jota oli lähetetty yksityisviesteinä joilleikin osallistujille.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Guzzidiag apuhjelmineen ja muut Marelli ECU:t
« Vastaus #16 : Joulukuu 27, 2017, 12:50:55 ip »
Jos en kauhean väärin muista niin JPDiag ja GuzziDiag ovat samaa perua. Visuaalinen muoto on hieman erilainen. Edellisen kehittämistä en sittemmin ole enää seurannut kun olen touhunnut vain tässä GD-maailmassa.
 
Itse odottelen että GD:hen tulisi muokkaustoiminto 7SM eculle. Sivujen mukaan se on "in progress".
Sillä olisi käyttöä itselleni sillä tarkoitus olisi muokata ko moottorin hengitystä ja saada edelleenkin kulutusta alaspäin ilman muiden ominaisuuksien heikkenemistä.

Ripa

  • Viestejä: 117
Vs: Guzzidiag apuhjelmineen ja muut Marelli ECU:t
« Vastaus #17 : Joulukuu 28, 2017, 22:35:46 ip »
Kokeilin tänään JPDIAG sivustolla mainittua ECM ohjelmaa.

Ohjelman voi ladata osoitteesta http://ecmtool.free.fr/ Lataussivua ei kannata pelästyä vaikka se on ranskankielinen, itse onhjelma on englanninkielinen.

Ohjelma latautuu yhtenä zip-tiedostona. Pura ohjelma sopivaan kansioon. Ohjelma käynnistyy puretuista tiedostoista esim. ECM tai ECMLauncher sovellusta (Excecutable Jar File) klikkaamalla. Minulla ECM käynnistyi ensimmäisellä yrityksellä WIN10 ympäristössä ja haki automaattisesti pari päivitystä, jotka asentuivat nopeasti.

Kokeilin avata ECM ohjelmalla Stelviosta GuzziDiag Readerilla lataamani bin-tiedoston kopion. PC ei ollut pyörään kytkettynä vaan tein kokeilun täysin pyörästä irrallaan, eli tässä ei ollut vaaraa pyörän ECU:n sekoittamisesta, koska käsittelin pelkästään ECU:sta ladattua tiedostoa. Stelvion bin-tiedosto avautui ongelmitta ja kartan sai näkyviin sekä 2D että 3D näkymässä. Ohjelma näyttää "Main ignition map" ja "Main fuel map" kartat. 2D näkymässä karttoja voi selailla ja yksittäisiä arvoja voi muuttaa ja tallentaa useammassa tiedostomuodossa. Ohjelmassa ei ole kovin paljon asetuksia ja niistä saa aika hyvän kuvan kokeilemalla.

Pikaisen tutustumisen perusteella tällä ECM ohjelmalla pystyy helposti muokkaamaan ainakin Marelli 5AM ECU karttoja. Varmasti tällä ohjelmalla saa myös sekoitettua kartat täysin, joten ei kannata suinpäin tehdä muutoksia ja kokeilla niiden tallennusta pyörän ECU:uun.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Guzzidiag apuhjelmineen ja muut Marelli ECU:t
« Vastaus #18 : Joulukuu 28, 2017, 23:17:47 ip »
Lainaus
Pikaisen tutustumisen perusteella tällä ECM ohjelmalla pystyy helposti muokkaamaan ainakin Marelli 5AM ECU karttoja. Varmasti tällä ohjelmalla saa myös sekoitettua kartat täysin, joten ei kannata suinpäin tehdä muutoksia ja kokeilla niiden tallennusta pyörän ECU:uun.

Toki malttia pitää olla kun aloittaa säätämisen ja kylmäharjoittelu voi paljastaa jos ohjelmassa jossakin on virhe sillä se ei ole mahdotonta. Karttojen loogisuus on tutkittava silmämääräisestikin ettei ole satunnainen tekijän tai järjestelmän virhe ole päässyt häiritsemään. Siinä 3D-kartat ovat eteviä: ainakin isommat poikkeamat tökkäävät silmään.

Itsekin tein, muistaakseni, lyhyen tutustumisen ECM:ään kun olin enemmän innostunut säätämisestä. Kaverin Triumphin tiedostoja katseltiin mutta mitään ei lopulta tehty. Ohjelma on edelleen yhdellä vanhalla Windowskoneellani tallella.

Edelleen olen käyttänyt TunerPro:ta mutta kauheasti ei ole tällä tietoa kohteita ennen kuin pääsen 7SM:n pariin syventymään. Tosin siinä en ole huomannut parantamistarpeita läheskään niin paljon kuin 5AM:n parissa. Grisoja ja omaa 1100 Brevaa tuli säädettyä melko hartaasti. Koneesta tärinät ja nykimiset pois. Polttoainetaloutta sai säätää pitkään.