Palataan vanhaan aiheeseen, kun ehdin muiden kiireiden takia vasta jokin aika sitten kokeilemaan yhteyttä 2004 mallin Fiat Punton ECU:uun, jonka pitäisi olla IAW 5AFP3 tyyppinen. Tätä samaa ECU tyyppiä ja myös tyyppiä 5AFP4 on käytetty myös Fiat Pandassa, mutta Punto on ainakin Suomessa huomattavasti yleisempi.
Tietokoneena oli muutaman vuoden ikäinen Dell läppäri, jonka WIN 7 on päivitetty WIN10 ja tähän on ladattu viimeisimmät isot päivitykset. Aloitin Fiat konsernin tuotteiden tai Fiatin moottoreita käyttäneiden mallien (Fiat, Alfa-Romeo, jotkut vanhemmat Opelit, diesel Saabit ja muutamat Jeep sekä Dodge mallit) vikakoodien lukuun ja nollaamiseen käytettävän Multiecuscan ohjelman viimeisimmällä ilmaisversiolla ja ELM327 pohjaisella tietokoneeseen liitettävällä lukijalla. Multiecuscan oli tässä koneessa jo WIN 7 aikaan ja toimi ongelmitta ainakin Fiat Bravo dieselin kanssa.
Multiecuscan kytkeytyi ongelmitta Punton ECU:un ja tunnisti sen tyypin kuvan Multiecuscan.jpg mukaiseksi, eli Marelli IAW5AFHW303 / 5AFP3 tyyppiseksi. Autossa oleva ECU oli sellainen kuin esitietojen mukaan ko. vuosimallissa pitikin olla. Vanhemmissa Punto II malleissa on yleensä IAW59F tyypin ECU, joka on ulkoisesti saman näköinen. Multiecuscan luki tietoja autosta normaalisti ilmaisversion rajoituksilla max. 4 tietoa ja istunnon pituus 20 min. kerralla. Aktiivisia tai tallennettuja vikoja ei löytynyt. Ohjelman maksullinen versio on aika edullinen ja sillä saa enemmän toimintoja.
Autoa hankittaessa myyjä sanoi korjauttaneensa ECU:n hiukan ennen myyntiä sytytysongelmien takia. Näitä korjauksia tekee Suomessa useampikin firma, eli kyllä näitä korjatakin voi. Kyseessä on ulkomaisten Fiat foorumien mukaan useimmiten sytytyspuolien kytkintransistorien juotosten pettäminen.
Esim. seuraavat yritykset mainostavat Fiat Punton ECU korjauksia :
http://elehuolto.fi/25-moottohjlaitteet-kat/182-moott-ohj-laitteet-fiathttp://www.sercap.fi/category/254/ecu--moottorinohjaimethttps://www.chip-tuning.fi/ecu-korjauksethttp://www.autoele.fi/product/31/fiat-punto-12-ecuKorjausten hinnoista voi olla montaa mieltä.
Olin viime syksynä hankkinut KKL ja Fiat kaapelit Guzzia varten. Latasin GuzziDiagin Marelli 5AM version sekä vastaavat Readerin ja Writerin versiot.
KKL kaapelin ajurien asennus / päivitys sujui Guzzidiag ketjun ohjeiden mukaan. ELM327 lukija ja Multiecuscan toimivat edelleen tämän jälkeen.
Kytkin KKL kaapelin läppärin toiseen USB 2 porttiin käynnistun GuzziDiagin ja tein portti yms. asetukset. Valitsin Guzzin tyypiksi Stelvio 1200 8V, kun sellainen sattuu itsellä olemaan ja siinä on 5AM ECU. Kytkin KKL kaapelin Fiatin OBD pistokkeeseen, virran merkkivalo syttyi kaapeliin. Kun kytkin virrat avaimella, Guzzidiag muodosti yhteyden Punton ECU:un ja latasi ruutuun saman ECU tyypin kuin Multiecuscan ja muutamia valitsemiani anturinäyttöjä, kuva GD_kuva2.jpg.
Lukemat ovat mielestäni melko järjellisiä, öljyn lämpötila voi olla oikeasti Fiatin jäähdytysneesteen lämpötila ja Fiatin kaasuläpän asento asteina voi olla pielessä (TPS voi olla Fiatissa eri tyyppinen kuin Guzzissa). Näytön lukemat reagoivat loogisesti kaasun painalluksiin, kuva GD_kuva3.jpg
GuzziDiag näytti kerralla 8 anturia ja myös piirsi niistä kuvaajat. Myös vikakoodit olisivat näkyneet, jos niitä olisi ollut, kuva GD_kuva4.jpg.
Myös tyhjäkäynnin säätömoottorin toiminnan / kierroslukumittarin testaus pelasi GuzziDiagin kautta.
Tiedot myös tallentuivat GuzziDiag kansioon csv-tiedostoina.
Tähän asti näytti lupaavalta.
Kokeilin myös Fiatin ohjelman lukua ECU:sta IAW5XReader ohjelmalla. Ohjelma teki Readerin kansioon bin-tiedoston, mutta lukuyritys katkesi toistuvasti virheilmoitukseen "Initialization failed" ja kehoitukseen kytkeä virrat pois vähintään 10 sekunniksi. Slow ja Fast read käyttäytyivät samoin.
Olikohan kyseessä asetusongelma Reader ohjelmassa vai onko Fiatin ECU:ssa jonkinlainen kopiosuojaus tms.
Löysin netistä pinnijärjestyksen sekä 5AFP3 että 59FM ECU:ille, niistä voi ehkä olla jotain apua, jos selvittelyä ja vertailua Guzzin kytkentään aikoo jatkaa.