mitä tarkoitat "vipusuhteilla"
Vipusuhdetta muuttamalla saadaan muutetuksi kahta asiaa: jarrumäntään vaikuttavaa vääntömomenttia ja polkimen liikeradan pituutta millä kyseinen vääntömomentti saavutetaan.
Jos poljinsylinteriltä tulevan vetävän vetotangon sijainti on polkimen laakeroinnin lähellä syntyy suuri vääntömomentti ja jos se on siitä kaukana (eli lähellä poljinta käyttävää saapasta) niin pieni. Ensimainitussa tapauksessa polkimen liikerata on suuri kuten vääntömomenttikin. Jälkimmäisessä joutuu painamaan kovaa mutta liikerata on hyvin pieni.
Nämä asiat ovat siis matemaattisessa suhteessa toisiinsa kuten ovat myös hydraulipaineet ja pinta-alat siellä jarrun nestepuolella.
Vipusuhteella voi siis määritellä jarrun tunnokkuuden vaikka muutos veikin jarruvoimaa ja jopa palauttaa tuntuman liki samaksi kuin se oli ennen muutosta.
Laitan tähän aiheeseen liittyvän linkin jonka perusteella voi laskeskella kaikenlaisia vipusuhteita ja momentteja.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Voiman_momenttiEikö peruskoulussa enää opeteta fysiikkaa?
Kansakoulussa opetettiin.