Kirjoittaja Aihe: Cali 1100:n jarrujen konvertointi  (Luettu 12625 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Cali 1100:n jarrujen konvertointi
« Vastaus #15 : Marraskuu 13, 2016, 18:50:16 ip »
Tuohon pitää laskea vielä kahvan tai polkimen vipusuhde.
Mutta jos vipusuhteet ovat entiset niin raskaampi on takajarru. Mutta jarruttaa kun painaa.
Tietysti pitää huomioida se että etujarru on se joka pysäyttää. Kun se on pois niin jäljelle jää takajarrun entinen teho.

Omissa laskelmissa olen saanut integrointia purkaessa että alkuperäinen kahvasylinteri on riittänyt tuplatulle etujarrumäärälle mutta teho on silloin myös kaksinkertainen. Eli kun ennen puristi kahdella sormelle niin nyt riittää yksi sormi eli jarruvoiman hallinta on hieman hankalampaa mutta kun tottuu niin tulee tehokkaita jarrutuksia.

Tosin ei alkuperäisillä kumiletkuilla vaan piti laittaa teräspunotut teflonletkut. Nuo Goodridgen itse koottavat liittimet ovat erinomaisia mutta huolellisuutta vaativia tehdä. Ei tarvitse kuin osat (vanhat banjoruuvit eivät käy), letkua metritavarana ja tiivisteprikkoja. Voi letkut tehdä omassa pajassa eikä tarvitse miettiä toisten vastuuasioita.
Letkua ei saa katkoa sivuleikkureilla vaan sitä varten tehdyllä kaapelileikkurilla.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Cali 1100:n jarrujen konvertointi
« Vastaus #16 : Marraskuu 13, 2016, 19:21:03 ip »
Noita mittasuhteita kun laskeskelee niin pitää ottaa sellainen asia huomioon että vastakkaismäntäisistä satuloista otetaan vain toisen puolen männän/mäntien pinta-ala huomioon. Kun taas liukusatulassa jossa mäntä/mäntiä on vain toisella puolella lasketaan molempien mäntien pinta-alat yhteen.


Eli calin orgis integraalijarrut, brembo F08 satulat, 2 vastakkaismäntää, halkaisija 38 mm:  (38 + 38) /15 = 5,07

Uusi viritys: 32/15 = 2,13

Pysähtyykö vai kiihtyykö vauhti kun painaa jarrua? Miten laskelmaa hyödynnetään? Onko mitoitus ok vai pielessä?

Siis puhutaan takajarrusta? Siellä on yksi mäntä per puoli, olkoon sitten kaksipuolinen tai liukusatulalla yksipuolinen?

Silloin suhteet menevät:

(38/15)2 = 6,42  ja

(32/15)2 = 4,55

Eli tarvittava voima polkimella on n. 1,4 kertainen

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Cali 1100:n jarrujen konvertointi
« Vastaus #17 : Marraskuu 13, 2016, 20:23:50 ip »
Takana se on vähemmän merkityksellistä. Sitä takajarrua kun ei juuri käytetä mihinkään. Kunhan sen verran laskee mäntien sopivuutta, ettei tee lukkojarrua.

Mitä tarkoitat lukkojarrulla?

Sitä, että polkimessa ei ole mitään tuntoa, vaan takajarrun annostelu antaa helposti lukkojarrutuksen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Cali 1100:n jarrujen konvertointi
« Vastaus #18 : Marraskuu 13, 2016, 21:01:30 ip »
Takana se on vähemmän merkityksellistä. Sitä takajarrua kun ei juuri käytetä mihinkään. Kunhan sen verran laskee mäntien sopivuutta, ettei tee lukkojarrua.

Mitä tarkoitat lukkojarrulla?

Sitä, että polkimessa ei ole mitään tuntoa, vaan takajarrun annostelu antaa helposti lukkojarrutuksen.
Ei liene siitä pelkoa. Sillä edellytyksellä että et muuta polkimen ja sen vivuston vipusuhteita.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Cali 1100:n jarrujen konvertointi
« Vastaus #19 : Marraskuu 13, 2016, 21:02:50 ip »
Kyllä se onnistuu täysin väärällä sylinteriparilla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Cali 1100:n jarrujen konvertointi
« Vastaus #20 : Marraskuu 13, 2016, 21:28:46 ip »
Eli tarvittava voima polkimella on n. 1,4 kertainen

Jos tarvittava poljinvoima on uudessa virityksessä 1,4 kertainen suhteessa entiseen, niin vaikuttaa ihan hyvältä. Ei ole ainakaan liian herkkä. Viime kädessä asia selviää kokeilemalla.

Ei liene siitä pelkoa. Sillä edellytyksellä että et muuta polkimen ja sen vivuston vipusuhteita.

En ihan tarkkaan ymmärtänyt, mitä tarkoitat "vipusuhteilla". Jarrusylinterin käyttövipu säilyy ennallaan ja vipua tullaan käyttämään tangolla vetäen kuten ennenkin. Tangon toinen pää oli aikaisemmin kiinni jarrupolkimessa normaalisti astinlauta-Caleista tuttuun tyyliin, nyt se tulee kiinnittymään jalkatapin kiinnityskohdan akselilla liikkuvaan vipuun, jota jarrupoljin siis käyttää. Kyllähän siinä ilmeisesti tulee olemaan enemmän vipuvartta kuin ennen mutta jarrun käyttö on jalkatapilta käsin erilaista kuin astinlauta-caleissa, joissa saapas on nostettava astinlaudalta ja tällättävä polkimelle. Vaikka vivutus kasvaa, sylinterin tarvitsema jarruvoima myös kasvaa kuten Pekka edellä on laskenut. Käsittääkseni näiden pitäisi siis kumota toisensa eikä vaaraa lukkojarruista ole.

Kyllä se onnistuu täysin väärällä sylinteriparilla.

Tämä ei auennut minulle. Meinaatko ettei ratkaisu ole optimaalinen?
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 14, 2016, 07:32:56 ap kirjoittanut @ »

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Cali 1100:n jarrujen konvertointi
« Vastaus #21 : Marraskuu 13, 2016, 21:46:03 ip »
Omissa laskelmissa olen saanut integrointia purkaessa että alkuperäinen kahvasylinteri on riittänyt tuplatulle etujarrumäärälle mutta teho on silloin myös kaksinkertainen. Eli kun ennen puristi kahdella sormelle niin nyt riittää yksi sormi eli jarruvoiman hallinta on hieman hankalampaa mutta kun tottuu niin tulee tehokkaita jarrutuksia.

Cali 1100:ssa on orgiksena edessä ps13-sylinteri, jonka olen aikeissa korvata ps15-sylinterillä. Kysymys kuuluukin tarvitseeko? Luulisi että caleihin, joissa on orgiksena väin yksi levy edessä, on lisättty tuplalevyjarruja alkuperäisen yhden kaveriksi vaikka kuinka paljon eli kokemusta pitäisi olla. Vanhassa calissa on tosin em. kaksimäntäiset (38 mm) satulat. Eihän näitä asioita voi eikä kannata pelkästään perustaa laskelmiin, vaan ennen kaikkea kokemusperäiseen tietoon. Liian herkkä etujarru ei vaikuta kyllä hyvältä, varsinkin kun keulassa on 6 asteen rake ja pieni jättö. Lisäksi kesämökkini on hiekkatien takana.


« Viimeksi muokattu: Marraskuu 14, 2016, 09:57:40 ap kirjoittanut @ »

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Cali 1100:n jarrujen konvertointi
« Vastaus #22 : Marraskuu 14, 2016, 12:21:32 ip »
Lainaus
mitä tarkoitat "vipusuhteilla"
Vipusuhdetta muuttamalla saadaan muutetuksi kahta asiaa: jarrumäntään vaikuttavaa vääntömomenttia ja polkimen liikeradan pituutta millä kyseinen vääntömomentti saavutetaan.

Jos poljinsylinteriltä tulevan vetävän vetotangon sijainti on polkimen laakeroinnin lähellä syntyy suuri vääntömomentti ja jos se on siitä kaukana (eli lähellä poljinta käyttävää saapasta) niin pieni. Ensimainitussa tapauksessa polkimen liikerata on suuri kuten vääntömomenttikin. Jälkimmäisessä joutuu painamaan kovaa mutta liikerata on hyvin pieni.
Nämä asiat ovat siis matemaattisessa suhteessa toisiinsa kuten ovat myös hydraulipaineet ja pinta-alat siellä jarrun nestepuolella.
Vipusuhteella voi siis määritellä jarrun tunnokkuuden vaikka muutos veikin jarruvoimaa ja jopa palauttaa tuntuman liki samaksi kuin se oli ennen muutosta.

Laitan tähän aiheeseen liittyvän linkin jonka perusteella voi laskeskella kaikenlaisia vipusuhteita ja momentteja.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Voiman_momentti

Eikö peruskoulussa enää opeteta fysiikkaa?
Kansakoulussa opetettiin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Cali 1100:n jarrujen konvertointi
« Vastaus #23 : Marraskuu 14, 2016, 14:50:05 ip »
Omissa laskelmissa olen saanut integrointia purkaessa että alkuperäinen kahvasylinteri on riittänyt tuplatulle etujarrumäärälle mutta teho on silloin myös kaksinkertainen. Eli kun ennen puristi kahdella sormelle niin nyt riittää yksi sormi eli jarruvoiman hallinta on hieman hankalampaa mutta kun tottuu niin tulee tehokkaita jarrutuksia.

Cali 1100:ssa on orgiksena edessä ps13-sylinteri, jonka olen aikeissa korvata ps15-sylinterillä. Kysymys kuuluukin tarvitseeko? Luulisi että caleihin, joissa on orgiksena väin yksi levy edessä, on lisättty tuplalevyjarruja alkuperäisen yhden kaveriksi vaikka kuinka paljon eli kokemusta pitäisi olla. Vanhassa calissa on tosin em. kaksimäntäiset (38 mm) satulat. Eihän näitä asioita voi eikä kannata pelkästään perustaa laskelmiin, vaan ennen kaikkea kokemusperäiseen tietoon. Liian herkkä etujarru ei vaikuta kyllä hyvältä, varsinkin kun keulassa on 6 asteen rake ja pieni jättö. Lisäksi kesämökkini on hiekkatien takana.

Mikä sylinteri on tuplakiekkoisessa on? Jos siinä on siompi, niin sinne päin suuntaisin itsekin. Pienempi mäntä tarvii pidemmän iskun, että saavuttaa saman nestetilavuuden. Eli kahvaa saa puristaa syvempään, mutta vaatii vähemmän voimaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Cali 1100:n jarrujen konvertointi
« Vastaus #24 : Marraskuu 14, 2016, 15:11:40 ip »
Koittamallahan tuo selviää. Jos koittaa ensi originaalilla ja sen kahvaliike on liian suuri tai jarrutusteho (johon kyllä oppii) liian "äreä" niin sitten laittaa isompimäntäisen sylinterin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Cali 1100:n jarrujen konvertointi
« Vastaus #25 : Marraskuu 14, 2016, 15:15:17 ip »
Brittipurkaamolta sylkkä ja netistä korjaussarja sille. Saa käytännössä uuden pelin naurettavaan hintaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Cali 1100:n jarrujen konvertointi
« Vastaus #26 : Marraskuu 14, 2016, 18:43:26 ip »
Mikä sylinteri on tuplakiekkoisessa on? Jos siinä on siompi, niin sinne päin suuntaisin itsekin. Pienempi mäntä tarvii pidemmän iskun, että saavuttaa saman nestetilavuuden. Eli kahvaa saa puristaa syvempään, mutta vaatii vähemmän voimaa.

En tiedä uusimmista Guzzeista mitään, omani on vm -96. Tuolloin taisi kaikissa isolohkoissa olla integraalijarrut. Onko uudemmissa edes integraalijarruja? ps15-pääsylinteri on Stein-Dinsen mukaan tarkoitettu tuplalevyjarruille ja ps13 vain yhdelle levylle, joten varmaan käy.

Sitähän tässä vaan ihmettelin, eikö kukaan ole lisännyt toista levyä Jackaleihin ym, jotka olivat alunperin vain yhdellä levyllä ja ovatko samalla vaihtaneet sylinterin vai ei. Luulisi tällaisen päivityksen olevan ihan perusjuttu jarrurempan yhteydessä. Täytyy vaan ilmeisesti kokeilla itse ja ostaa ps15-sylinteri myöhemmin jos siltä tuntuu. Jotain vaikutustahan kunnon jarruletkuillakin on jarruihin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Cali 1100:n jarrujen konvertointi
« Vastaus #27 : Marraskuu 14, 2016, 20:19:32 ip »
Minä olen tuplannut Jackalin levyt. Vaihdoin pääsylinteriksi Nissinin pääsylkän. Siihen saa säädettävät kahvat helpommin kuin Brembon hinnat_alkaen-malliin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Cali 1100:n jarrujen konvertointi
« Vastaus #28 : Marraskuu 14, 2016, 20:26:58 ip »
Lainaus
eikö kukaan ole lisännyt toista levyä Jackaleihin ym
Olen laittanut. Kaveri toi valmiin asennussarjan jossa vaihtui alkuperäinen painava levy uuteen ja toiselle puolelle samanlainen. Mukana setissä oli kahvasylinteri valmiina joten en testannut olisiko alkuperäisellä sylinterillä saanut pelaamaan. Mutta hommanhan ei ole mitenkään ylitsekäymätön.

Jackalin ja Stonen alkuperäinen jarrulevy on kokolailla saman näköinen mutta keskiö terästä alumiinin sijasta. Eli yhden levyn vaihtamalla ja toisen lisäyksellä ei jousittamaton massa nouse niin kovasti.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Cali 1100:n jarrujen konvertointi
« Vastaus #29 : Marraskuu 14, 2016, 20:27:29 ip »
Löysin tästä ketjusta

http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=6255.0

etujarrutaulukon, josta voi päätellä jotain:

http://www.vintagebrake.com/mastercylinder.htm

Sen mukaan hyvä pääsylinterin ja mäntien halkaisijan suhde on noin 27:1. Esimerkiksi Calin orgis etujarrun ps13 pääsylinteri käyttää kahta 38 mm mäntää eli suhde on taulukossa 17,09 eli taulukon tekijän mukaan pahasti pielessä. Jos tämä sama ps13-sylinteri käyttää neljää 38 mm sylinteriä, on suhde 34,18 eli taas pielessä. Jos ps15-sylinteri käyttää neljää 38 mm sylinteriä, on suhde 25,67 eli hyvä.

Edit: taitaa olla kyse pinta-alojen suhteesta.

Kannattaa hankkia ps15-sylinteri heti kättelyssä.