Kirjoittaja Aihe: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon  (Luettu 181701 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #555 : Tammikuu 23, 2017, 22:07:42 ip »
Vanhalla mennään vaikka ikänä 10 vuotta lähestyy. Hieman oli vaihtohimoja uuteen mutta antaa mennä kun vanha vielä toimii. Ei löytänyt katsuri reikiä pohjasta mutta laittoi vetokoukun käyttökieltoon. Koukun kiinnitysrunko on liian ruostunut. Katsoin itsekin. Pois se on otettava, korjattava ja maalattava kunnolla. Koukku on Kovil-merkkinen. Tietää kiertää jatkossa kaukaa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #556 : Tammikuu 23, 2017, 22:13:54 ip »
Kovililla oli myöhäinen käyttökielto-ohjeistus katsastajille taannoin. Lähes kaikki tietyn malliset, putkirunkoiset koukut poistatettiin. Tästä kiersi pdf ympäri nettiä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #557 : Tammikuu 23, 2017, 22:19:06 ip »
Kovililla oli myöhäinen käyttökielto-ohjeistus katsastajille taannoin. Lähes kaikki tietyn malliset, putkirunkoiset koukut poistatettiin. Tästä kiersi pdf ympäri nettiä.
No, voi ahteri! Uuttako pitäisi ruveta vanhaan autoon hankkimaan. Tämä koukku oli kyllä halpa: asennuksineen 150€. Mutta yllätys tuli sen jälkeen: koukun ohjelmointi can-väylään 250€. Ei taida tulla uutta koukkua jos ei itse omalla pajalla korjattu kelpaa.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #558 : Tammikuu 23, 2017, 22:27:59 ip »
Paluu aiheeseen: hyväuskoisesti kuvittelin että vuotuinen maksu moottoripyörän käyttämisestä yleiseen liikenteeseen olisi se maksu joka myöhemmin muuttuisi käyttömaksuksi. Bernerin esityksen mukaan asiat ovat kaksi eri maksua. Moottoripyörästä maksetaan moottoripyöräveroa ja käytöstä käyttömaksua.

Nyt näyttää kuitenkin siltä että Bernerin kuviot menevät ainakin osittain uusiksi. Jopa pääministeri oli huolissaan kaupankäynnin tilasta. Mutta meneekö moottoripyörävero tässä ohessa läpi isommitta puheitta kun on ensin peloteltu ties millä? Meikäläinen on ainakin sekaisin siitä missä tarkkaan ottaen nyt mennään ja kuka määrää.
http://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/4927/Liikenneverkkoyhti%C3%B6selvitys-keskeytet%C3%A4%C3%A4n-mutta-haudataanko-liikenneyhti%C3%B6t%C3%A4.htm?ref=newest

http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701232200058578_uu.shtml

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #559 : Tammikuu 23, 2017, 22:35:43 ip »
Ei olisi uskonut, että Vihreät on huolissaan autokaupasta.
Tähän saakka kaikki fossiilista polttoainetta käyttävä on ollut niille suuri saatana... ;D
http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/kauppa%20niinisto-60600
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #560 : Tammikuu 23, 2017, 22:40:10 ip »
Pieni säikäytys ja kaikki taas on kuten pitääkin. Hallitus yksimielinen ja Vihreätkin puoltavat. Kaikkea sitä näkee kun vanhaksi elää.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #561 : Tammikuu 23, 2017, 23:11:32 ip »
Kansan reaktiot on kerätty. Strategiaa ryhdytään nyt hiomaan uutta "hyökkäystä" varten.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Paakanan paimenpoika

  • Viestejä: 105
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #562 : Tammikuu 24, 2017, 06:43:16 ap »
Ihmetyttää tuo "EI KÄY, EI SE VAAN EI KÄY"-asenne. Kunhan kaikki pysyy ennallaan ja tiet rapistuu nykymenolla, niin äänekkäimmille se on hyvä vaihtoehto. Vaihtoehtoina käy vain mallit, joissa joku muu maksaa, mutta kunhan minun ei vaan tarvitse maksaa. Joka tapauksessa liikenne muuttuu ja rajusti muutaman kymmenen vuoden kuluessa. Se on varma. Kansantajuisen kuvauksen saa vaikka TM:n raportista Las Vegasin CES 2017 messuilta. Raportti oli luettavissa netissä, mutta nyt oli netissä kiinni. Juttu on varmaankin luettavissa TM:n paperiversiossa. Siinä on tietysti kuvattu visioita, jotka eivät ole vielä tätä paivää. Lähes jokainen autonvalmistaja esitteli robotiikkaa ja tietoliikenneyhteyksiä autoonsa. Autoista on tulossa melkoisia viihdekeskuksia ja toimistoja. Kaikissa uusissa autoissa on tehokkaat tietokoneet ja ne ovat kiinni netissä ja gps:ssä tai vastaavassa. Ja keskustelevat liikenteenohjausjärjestelmän kanssa. Kulkevat pääosin sähköllä.
Minä veikkaan, että kunhan järjestelmät kehittyvät ja päästään kansainvälisiin standardeihin, niin vähitellen tieltä aletaan häätämään vanhoja kotteroita ja kuskillisia ajoneuvoja. Nääs robottiauto ei kolaroi yhtä herkästi kuin tavallisen kuskin auto puhumattakaan humalaisen ajokortittoman ajamasta kotterosta. Jotkut tutkimuslaitokset ovat jo huolissaan, kun siirtoelinten saaminen saattaa vähentyä liikennekolareiden vähentyessä.

Edelleen olen valmis maksamaan tieverkon kunnossapidosta minulle kuuluvan oikeudenmukaisen osuuden. Mieluummin ajettujen kilometrien mukaisesti. Ja kilometrien hinnoittelu saa perustua tien laatuun, paikkaan ja aikaan.

Polttoaineen verotus on sitten aivan eri juttu. Se liittyy ekologisuuteen - ei tieverkon ylläpitoon.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 24, 2017, 08:56:10 ap kirjoittanut Paakanan paimenpoika »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #563 : Tammikuu 24, 2017, 08:22:27 ap »
Ihmetyttää tuo "EI KÄY, EI SE VAAN EI KÄY"-asenne. Kunhan kaikki pysyy ennallaan ja tiet rapistuu nykymenolla, niin äänekkäimmille se on hyvä vaihtoehto. Vaihtoehtoina käy vain mallit, joissa joku muu maksaa, mutta kunhan minun ei vaan tarvitse maksaa.


Ongelma ei ole tämä, vaan se, että liikenteessä liikkuja maksaa jo nyt hävyttömän paljon ja siitä rahamäärästä käytetään 10-20% tienhoitoon. Loppu häviää muihin palveluihin. Nyt käytännössä kaiken tämän päälle pyritään keräämään tienhoitoon tarkoitettua rahaa. Kansan oikeustaju on ihan jyvällä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #564 : Tammikuu 24, 2017, 08:32:47 ap »
Lainaus
Edelleen olen maksamaan tieverkon kunnossapidosta minulle kuuluvan oikeudenmukaisen osuuden.

Lainaus
Polttoaineen verotus on sitten aivan eri juttu. Se liittyy ekologisuuteen - ei tieverkon ylläpitoon.

Lainaus
Ongelma ei ole tämä, vaan se, että liikenteessä liikkuja maksaa jo nyt hävyttömän paljon ja siitä rahamäärästä käytetään 10-20% tienhoitoon. Loppu häviää muihin palveluihin. Nyt käytännössä kaiken tämän päälle pyritään keräämään tienhoitoon tarkoitettua rahaa. Kansan oikeustaju on ihan jyvällä.

Josko vaikka aloittaisiin eduskunta- ja ministeripaikkojen puolittamisella...


T,
Jukka

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #565 : Tammikuu 24, 2017, 08:49:19 ap »
Meillä on Liikennevirasto, joka hoitaa valtion tieasioita, miksi se ei kelpaa?
Omana ratkaisunaan liikenneväylien korjausvelkaan Mykkänen tarjoaa itsenäisempää Liikennevirastoa. Hänen mielestään olisi järkevämpää, jos virasto itse valitsisi korjausta kaipaavat tiet ja sillat, eikä valinta olisi poliitikoilla. Määrärahat voisi Mykkäsen mielestä myös irrottaa budjettikausista, jotka katkaisevat tiehankkeita ja lisäävät niiden kustannuksia.
– Nämä kaikki kysymykset liittyvät niihin asioihin, joita Berner käsittelee, mutta nämä olisivat paljon mutkattomampia, operatiivisempia ja helpompia tapoja ratkaista niitä.


Kansanedustajien ja ministerien palkkioiden leikkaaminen ei auta mitään.
Minun mielestä niitä pitäisi korottaa, että sinne saataisiin osaavampaa porukkaa, koska joku ministerin pesti on monelle ammattilaiselle melko raskas taloudellinen tappio.
Kansanedustajien palkkio pitäisi olla sen verran korkeampi, että ne ehtisi edes sen neljän vuoden pätkäduunin aikana maksamaan sen velan pois, joka piti ottaa, että sai kansanedustajan pestin.
Lisäksi kansanedustajan duunissa on menoja ja sitten kun pesti loppuu, niin pitäisi aloittaa elämä uudestaan neljän vuoden tauon jälkeen.
Kaikki ei ole yritysten lemmikkejä ja varakkaasta suvusta. Kansanedustajaki tulee päästä myös "tavallista kansaa".
Tämäkin vielä! ! !

Paakanan paimenpoika

  • Viestejä: 105
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #566 : Tammikuu 24, 2017, 09:03:40 ap »

Ongelma ei ole tämä, vaan se, että liikenteessä liikkuja maksaa jo nyt hävyttömän paljon ja siitä rahamäärästä käytetään 10-20% tienhoitoon. Loppu häviää muihin palveluihin. Nyt käytännössä kaiken tämän päälle pyritään keräämään tienhoitoon tarkoitettua rahaa. Kansan oikeustaju on ihan jyvällä.

Ymmärtääkseni liikenneselvityksessä otettiin kantaa myös veron alennuksiin. Taisipa homma kaatua juurikin autoveron alentamiseen. Verotus on nollasummapeliä eikä summa tule laskemaan. Itse toivoisin tulevalta järjestelmältä oikeudenmukaisuutta ja aiheuttamisperusteista verotusta. Tässä nykyisessä ei ole kohdennusta ollenkaan. Veroja kerätään mustaan aukkoon.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #567 : Tammikuu 24, 2017, 09:26:55 ap »
Joo, kansa älähti lisämaksuista ja valvontamokkuloista, kaupanala taas autoveroon kajoamisesta. Eilen uutisissa joku talousihminen kertoi, miten uusien autojen kauppa oli pysähtynyt kokonaan. Kansa äänesti jaloillaan. Sitten illalla jo kertoi autokauppa-alan heppu, että uusimmat uutiset esityksen hyllyttämisestä käynnistivät taas autokaupan.
Jos lisämaksuja autoilulle kasattaisiin, ei tuollaiselle pakkolaskutukselle olisi mitään tehtävissä liikennöinnin lopettamisella. Eli mielenosoitus siten, että auto jää parkkiin ei tuntuisi missään, kun maksu lähtee joka tapauksessa. Siksi lie toimittava jo etukäteen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #568 : Tammikuu 24, 2017, 10:52:58 ap »
Liikennepolttonesteiden verotus on varsin hyvin käyttäjään kohdistettua verotusta yhteisten teiden käytöstä. Se kohdistuu yhtä hyvin tavaraliikenteeseen kuin linja-autoihinkin. Moottoripyöräilijöille se on suhteessa raskaampi kuin autoilijalle koska moottoripyörät ovat kevyitä eikä niillä yleensä ajeta nastarenkailla mutta ne kuluttavat bensiiniä saman verran kuin autot.

Jos valtionvarainministeriössä ei kukaan osaa kohdentaa tiekannan kunnossapitoon vaikka 1,5 miljardia vuodessa, niin voin tulla sinne konsultoimaan. Miljardissa on yhdeksän nollaa, miljoonassa ei ole kuin kuusi. 

Jos halutaan kohdentaa maksuja erityisesti moottoritien käyttäjille, niin Itävallasta löytyy malliksi yksinkertainen, halpa ja toimiva systeemi, joka ei tarvitse maksupisteitä, sateliitteja eikä autohin mustia laatikoita.

Mitä tulee autoveroon, niin sitähän poistetaan jatkuvasti portaittain. Pienissä ja huokeissa autoissa sen osuus on nykyään pari tonnia. Jos valtio ottaa näppinsä pois välistä, niin autotehtaat, maahantuojat ja vähittäiskauppa ovat takuuvarmasti paikalla ja kuittaavat leijonanosan tuosta potista.

Autoveron poisto muuttaisi kalliilla autoilla pröystäilyä sillä tavoin, että jatkossa pitäisi ökyilyyn etsiä kalliimpia malleja ja merkkejä. Rahaa palaisi yhtä paljon kuin ennenkin, mutta rahvaskin saisi ajella paremmilla autoilla.

Lyhyesti sanottuna koko kohu oli suurta sirkusta yksinkertaisesta asiasta.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #569 : Tammikuu 24, 2017, 10:55:36 ap »
Lainaus
Kansanedustajien ja ministerien palkkioiden leikkaaminen ei auta mitään.
Minun mielestä niitä pitäisi korottaa, että sinne saataisiin osaavampaa porukkaa, koska joku ministerin pesti on monelle ammattilaiselle melko raskas taloudellinen tappio.
Kansanedustajien palkkio pitäisi olla sen verran korkeampi, että ne ehtisi edes sen neljän vuoden pätkäduunin aikana maksamaan sen velan pois, joka piti ottaa, että sai kansanedustajan pestin.
Lisäksi kansanedustajan duunissa on menoja ja sitten kun pesti loppuu, niin pitäisi aloittaa elämä uudestaan neljän vuoden tauon jälkeen.
Kaikki ei ole yritysten lemmikkejä ja varakkaasta suvusta. Kansanedustajaki tulee päästä myös "tavallista kansaa".
Vähäisempikin määrä poliitikkoja kyllä riittäisi - laadukkaampia samalla rahalla.

Aikanaan kunnan virkamiehenä toimineena: Uusi ministeri toi tullessaan toimenkuvaani lähes aina pirusti lisää aivan tyhjänpäiväisiä hommia - palkkaa ei.
Kehittämisestä ei ollut kysymys, vaan jokaisen ministerin piti jättää itsestään jonkinlainen sormenjälki.

Tällä hetkellä maksamme kulkineistamme ajoneuvoveroa 3€/päivä=1095€/vuosi ja polttoaineveroa 7€/päivä=2555€/vuosi eli yhteensä 3650€!
Verot määräytyvät aika- ja kilometriperusteisesti ilman kummempia kommervenkkejä ja pitäisi olla jo meiltä ainakin riittävästi - omaatuntoa tiestön käyttäminen ei ainakaan kolkuta ;)

Liikenteestä kerätyt varat riittävät hienosti tiestön ja sen rakenteiden saattamiseksi hyvään kuntoon - muualtakin kyllä löytyy säästämisen ja karsimisen kohteita.
http://www.suomi.fi/suomifi/suomi/valtio_ja_kunnat/index.html.


T,
Jukka

Ps. Liikenteestä poistoilla ajoneuvoveroa säästynee joitakin satasia.




« Viimeksi muokattu: Tammikuu 24, 2017, 12:44:33 ip kirjoittanut FOT »