Kirjoittaja Aihe: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon  (Luettu 181715 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #510 : Tammikuu 19, 2017, 11:14:43 ap »
Mutta eikö olekin mielenkiintoista!

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #511 : Tammikuu 19, 2017, 11:15:50 ap »
Bernerin toinen suupieli puhuu yhtä, toinen toista, mutta joskus tulee keskeltä se totuus. Artisti maksaa!

Berner perustelee liikenteen yhtiöittämistä sillä, että näin alati kasvava korjausvelka saataisiin kurottua kiinni. Tavoite on nollata korjausvelka kymmenessä vuodessa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #512 : Tammikuu 19, 2017, 11:37:58 ap »
Taitaisi ottaa koville kuroa eroa kiinni, jos myös ainakin isojen väylien käytön on ennustettu vähenevän, jos maksuja tulee.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #513 : Tammikuu 19, 2017, 12:42:25 ip »
Ja mistä se velka sitten syntyikään. Vuoden 2014 tilasto. Vaikka artisti maksoi, niin vielä se jäi Annelle velkaa.

Reilut viisi miljardia autoilijoilta kerätyistä veroista käytetään muualla.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #514 : Tammikuu 19, 2017, 13:10:48 ip »
Niinpä. Sen yhtiöittämisellä kerätyn rahan tulisi olla korvamerkittyä. Muutenhan se valuu just ihan muualle.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

antero mäkelä

  • Viestejä: 131
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #515 : Tammikuu 19, 2017, 13:26:35 ip »
Niinpä. Sen yhtiöittämisellä kerätyn rahan tulisi olla korvamerkittyä. Muutenhan se valuu just ihan muualle.

Eihän se raha mene valtiolle vaan tieyhtiölle. Yhtiö käyttää rahat parhaaksi katsomallaan tavalla.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #516 : Tammikuu 19, 2017, 13:30:59 ip »
Tässä molemmat vaihtoehdot autoille laskettuna.

http://www.trafi.fi/live-laskuri/

Oma ajamiseni nostaisi kuluja nykyisellä kalustolla yhtiöitetyllä tiellä huristellessa 50%  :-\ Km-perustainen 20%. Eli vain ja ainoastaan nostaisi kuluja. Ja minä olen siis se henkilö, jota tämän pitäisi keventää, eli vähän ajava.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #517 : Tammikuu 19, 2017, 13:31:20 ip »
Niinpä. Sen yhtiöittämisellä kerätyn rahan tulisi olla korvamerkittyä. Muutenhan se valuu just ihan muualle.

Eihän se raha mene valtiolle vaan tieyhtiölle. Yhtiö käyttää rahat parhaaksi katsomallaan tavalla.

Tosi juttu. Ajatuskatkos.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #518 : Tammikuu 19, 2017, 16:06:38 ip »
Niinpä. Sen yhtiöittämisellä kerätyn rahan tulisi olla korvamerkittyä. Muutenhan se valuu just ihan muualle.

Eihän se raha mene valtiolle vaan tieyhtiölle. Yhtiö käyttää rahat parhaaksi katsomallaan tavalla.

Niin... ja jos lisää rahaa ei kerätä, ei sitä tienpitoon voi tulla. Lisäksi maksettavaksi tulee "palveluntarjoajan" kulut plus voitto.
Ja enpä usko, että tässä taloustilanteessa valtio luopuisi 8 miljardin veropotista - tuskin edes osasta siitä.
Emeritus-guzzisti

Paakanan paimenpoika

  • Viestejä: 105
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #519 : Tammikuu 19, 2017, 17:33:00 ip »
Ihan hyvä, että mukana on vapaaehtoinen gps-pohjainen ajettujen kilometrien mukaan maksettava maksu. Jään innolla odottelemaan. Sen päälle rakennetaan varmastikin lisäpalveluja, jotka tietysti maksavat jotakin. Herkuista pitää maksaa. Liikenne mullistuu aivan kuin teleliikenne. Pitäköön ne, jotka haluavat lankapuhelimensa niin kauan kuin haluaa.

Ja tähän loppuun se vanha muistutus, että vaikka valitsisi könttämaksun, niin kännykkä, pankkikortti, bonuskortti, valvontakamerat ja muut sellaiset pysyvät niilläkin, joilla ei ole ajokorttia. Tästä voi lukea vaikka Kalevasta F-Securen Hyppösen kommentteja neljän päivän takaa. Hyppönen mainitsi vain Applen ja Googlen. Hyvä on kuitenkin muistaa, että Huawein perustajat ovat entistä Kiinan armeijan porukkaa. Ja takuulla Yotaphonen omistajat tietävät minne tiedot menevät.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #520 : Tammikuu 19, 2017, 18:36:22 ip »
Kaikessa tässä on totta kai tavoitteena kerätä lisää rahaa valtiolle ja yksityiselle firmalla ja luoda siihen uusia dynaamisia uusia malleja, joka myydään hölmölle enemmistölle ja kaupat syntyy. Kansa muisti on tunnetusti lyhyt - Perusjamppa (90% kansasta)ei vuoden päästä muista edes mitä osti kaupasta eilen. Käsittääkseni liikenteestä ja liikennekulkuvälineistä perittävillä veroilla ja veroluonteisilla maksuilla tiet pysyisivät hyvässä kunnossa ja niitä voitaisiin kehittää. Nyt sitä autoilijoilta kerättyä rahaa laitetaan ties mihin tarkoituksiin ja vain pieni osa menee mm. tietoverkoston ylläpitoon ja kehittämiseen. Tämä on verotuksen maksimointia, mutta se perimmäinen kysymys on, mihin kaikkeen rahaa hävitetään? Joillekin se jaetaan. Veikkaan, että siitä kaikesta erilaisesta hölönpölystä on lukijoilla oma käsitys.

Kekkosen aikaan oli köyhä suomi. Niin, vaan rakennettiin koko maan kattavaa tieverkosto, joka kylään koulut  ja kuntiin sairaalat ja terveyskeskukset. Ei onnistuisi enää. Itse olen sitä 70 luvun lapsikatrasta Tampereen lähiöissä, jossa oli kakaroita satamäärin pihat täynnä. Ja kaikki pelasi, vaikka elintason ja kansantuote oli todella alhaisempi. Hammashoitolassa käytiin kyllästymiseen saakka, terveydenhoito pelasi ja bussilla pääsi liki ilman. Oppilaita oli luokassa 35 - 40 eikä kukaan valittanut. Nyt ei opettaja hallitse 20 luokassa lasta ilman koulunkäynnin ohjaajaa eikä silti homma toimi.

Viimekädessä on kyse siitä, että suomalaiset ovat tehneet yksikertaisista asioista liian monimutkaisia, kehitys ei kehity, junnataan paikallaan ja rakennetaan lisää byrokraattisia järjestelmiä, kun sen sijaan pitäisi ruokkia taloudellista aktiivisuutta. Järjen käyttö vähenee koko ajan ja touhutaan joutavaa. Ei 80 luvulla ollut mikään ongelma päästä terveyskeskukseen lääkäriin. Nyt pitää olla yksityisen terveyskeskuksen asiakas, että palvelu pelaa. Samaan aikaa syydetään rahaa kiihtyvästi terveydenhoitoon. Raha menee byrokratiaan, kalliisiin tietojärjestelmiin, tekniseen infraan ja itse asia, potilaan hoito jää viimeiseksi. Eli ei pääse lääkäriin. Lääkäri tekevät tilin yksityisellä vastaanotolla iltaisin ja toisen päiväduunissa julkiselle puolelle (ovat fiksua eliittiä). Kun oli pieniä lapsia, Espoossa oli kuukausien ruuhkat sairaalaan lapsen korvien putkitukseen (korvatulehduskierre). Ohje oli: ota vauhtia jonossa ohittamiseen yksityiseltä puolelta, jossa sama lääkäri laittoi lähetteen itselleen (!) julkisella puolelle tehtävään operaatioon (onnistu parissa viikossa). Rahalla saa ja hevosella pääsee ;D

Yksikertaisesti sanottuna verot nousee kiihtyvästi ja samaan aikaan palvelut heikkenee. Miten tällainen typeryys on mahdollista? Ostaisitko kaupasta huonomman tuotteen kalliimmalla? Ihan sama olisi, että maksaisit uudesta autosta 26 000 euroa (mitä nykyperusauto maksaa) ja kotiin ajaisit autolla, jonka tekniikka vastaisi 80-luvun  Morris Marinaa (sori britit).

Meni vähän aiheesta sivuun, mutta liittyy kuitenkin sen takana olevaan isoon kuvaan. Pitää nähdä metsä puilta   :P



 
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #521 : Tammikuu 19, 2017, 19:49:18 ip »
Tässä vielä jakopolitiikkaa vuodelta 2014.
Milloinhan muuten pankit keksii saman kaavan, että vain joka seitsemäs maksettu euro lyhentää asuntolainaasi.

Valtion omistaman liikenneverkon ylläpitoon esitetään 1061 miljoonaa eli reilua miljardia euroa, eli noin joka seitsemäs kerätty veroeuro siirtyy suoraan autoilijoiden hyväksi.

Ja tässä tuoreempaa juttua tältä päivältä. Olli Ainola Iltalehdessä:

Autonomistajaa kiinnostava kysymys on, kuinka Anne Berner (kesk) hyvittää jo maksetut autoverot nykyisistä autoista?

Jos julki tulleet tiedot Bernerin suunnitelmista ovat totta, nykyisen autokannan arvo romahtaa, kun autovero vaihtuu auton käyttö- tai oikeastaan käytettävyysmaksuksi.

Voi muutoksen nähdä näinkin: Berner haluaa, että käytetyn auton omistaja alkaa maksaa autoveroa uudestaan vuodenvaihteesta alkaen.


Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #522 : Tammikuu 19, 2017, 22:10:39 ip »
Kyllä tässä kunnon hässäkän ainekset. Ensin moto- ja venekauppa sekaisi ja seuraavaksi autokauppa. Moni miettiin nyt pitkää niin käytetyn kuin uuden auton ostoa.

Sen verran on tullut selattua vene puolen keskustelua. Ei mene vero ihan läpihuutona läpi sielläkään. Vielä hankalampi kuin motopuolella. Max 8.5 m purjevene (50 - 100 te helposti) selviää verotta, kun pari tonnin arvoinen veneen raato maksaa samaa mitä motopuolella.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #523 : Tammikuu 20, 2017, 10:20:10 ap »
Purjeveneissä ei periaatteessa ole paljon päästöjä ja sikäli seikan pitää näkyäkin verotuksessa.
Eri asia on sitten purjehtijat jotka ajavat koneella myös tuulella, niitäkin näkee usein.
Mutta purjeveissähän moottoritehot on hyvin vaatimattomia.

Omaan käyttöön rakentamaani purteen tuli asennettua sähkömoottori.
Akkujen paino ei haitannut kun sopivasti sijoitettua vain vakautti venettä.

Mutta soppaa nyt hämmennetään.
Autopuolella keitos on ihan alkutekijöissään...
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 20, 2017, 14:24:46 ip kirjoittanut GuzGuz »

antero mäkelä

  • Viestejä: 131
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #524 : Tammikuu 20, 2017, 14:14:13 ip »
Purjeveneissä ei periaatteessa ole paljon päästöjä ja sikäli seikan pitää näkyäkin verotuksessa.
Eri asia on sitten purjehtijat jotka ajavat koneella tuulellakin, niitäkin näkee usein.
Mutta purjeveissähän moottoritehot on hyvin vaatimattomia.

Omaan käyttöön rakentamaani purteen tuli asennettua sähkömoottori.
Akkujen paino ei haitannut kun sopivasti sijoitettua vain vakautti venettä.

Mutta soppaa nyt hämmennetään.
Autopuolella keitos on ihan alkutekijöissään...



Mp- ja veneverolla ei ole mitään yhteyttä päästöihin.