Itselle tuo vero on tässä tilanteessa kynnyskysymys; veron hinnalla saisin uuden eturenkaan kulahtaneen tilalle. Nyt näyttää vahvasti siltä, että liikenneturvallisuus heikkenee, rengaskauppiaalta ja asentajalta jää pennoset saamatta, eikä ajokilometrejäkään kerry paljon, kun pitää tuijottaa sääkartttoja tarkemmin ja pelko poliisin valvovan, urattomaan renkaaseeni ulottuvan katseen, jäätäessä vaihtotarpeessa olevien varusteideni sisältöä. Tässä pienessä varustamo-ja omenanviljelysyhteisössä harvinaisella pyörällä ajaminen on vaikeuksien kerjäämistä. Jos kerran töppää, niin silmätikuksi joutumisen vaara on suuri. Poliisisedät ovat täällä hyvin tarkkoja, ainakin mopopoikien suhteen. Heidän sakotussormensa herkkyydestä ei vielä tietoa ole kertynyt. Ruotsiin pääsee pyörällä kuudella eurolla, joten polttoaineveroa kertyy länsinaapurille, saavat sillä sitten rukata puolustusbudjettiaan. Kun vielä pystyisin rekisteröimään pyöräni sinne, mutta se lienee mahdotonta.
Alustavana suunnitelmana on myydä pyörä pois ja käydä hakemassa länsinaapurista parin-kolmen tonnin purjevene , sellainen, joka on pituudeltaan alle vero- ja rekisteröintirajan. Valikoimaa on. Eikä polttoainekulut päätä huimaa. Ja luonnonsatamiinkin pääsee. Ja voi vaimolle, joka köysiapinana kompastelee, hyvällä omallatunnolla räyhätä.
Hyvänä tuurina itselleni koen sen, että yrkegymnasium, jossa poikani opiskelee mekaanikoksi, otti syksyllä auliisti vastaan guzzin perusteelliseen huoltoon. Saavat motskarikurssilla sitä ronkkia opettajien valvovien silmien alla. Säästin talvisäilytyskustannukset kun pitävät kursseja aina kevääseen asti. Eikä huoltokustannuksetkaan päätä huimaa. Siellä on Roverinikin ollut levällään alkusyksystä asti. Ja kas kummaa, aikas kattavat varastot huolto-oppaita koululla on, mutta ei tietenkään guzzeista tai roverista. Vielä olisi volvo, perämoottori, raivaussaha yms yms korjausta vailla, mutta ei kehtaa enää viedä.
Saatan toki pitää mielenosoituksellisen välivuoden motorismista. On se ihmeellistä että pienen, mutta asuttavan ja peruskuntoisen purjeveneen (ajalta, jolloin osattiin kunnolla laminoida) kustannukset talvisäilytyksineen, venepaikkoineen jne. voivat olla edullisempia kuin moottoripyöräilyn kustannukset.
Saattaapi käydä niin että ensin pidän välivuoden ja sitten lopetan. Pelkona tässä skeemassa on se että terveydenhuollon palvelut kuormittuvat amiksen sijaan. Suo siellä, vetelät housuissa täällä.