Kirjoittaja Aihe: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon  (Luettu 181727 kertaa)

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #420 : Tammikuu 07, 2017, 21:25:18 ip »
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner vakuuttaa, että autoilun kustannukset kevenevät ensi vuonna, kun osa veroeuroista vaihtuu väylien käyttömaksuiksi.

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/berner-lupaa-autoilun-kustannukset-kevenevat/SaRQ5EvS

Ennustan, että veroeurot eivät muutu miksikään, mutta käyttömaksut pysyvät a) ehkä aluksi sisäänheittotuotteena keskimäärin samalla tasolla ja b) jatkossa nousevat reippaasti. Tiestön hyväksi tulee nykyistä vähemmän, koska yksityiset sijoittajat haluavat tuottoa.
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #421 : Tammikuu 07, 2017, 21:27:57 ip »
Olisi kieltämättä erinomaista jos alan toimijat, esimerkiksi moottoripyöräkerhot olisivat mukana lainlaadinnassa ja näin puolustaisivat näkökohtiaan sen sijaan että ovat sidosryhmänä lausunnonantajina mikäli lausuntoja yleensä pyydetään.
Suomessa on noin neljä alan organisaatiota joista lähinnä yhdeltä pyydetään lausunto. Tyypillisesti kaksi muuta em järjestöistä tukee asiaa. Muut ovat hipihiljaa. Vasta EU-tasolla on moottoripyöräjärjestöjä joilla on palkattua henkilökuntaa ja sekin palkka tulee paikallisjärjestöjen pussista. Eli järjestäytyneiltä motoristeilta mm meiltä Gruppolaisilta. Valtio tai sen organisaatiot eivät ole halunneet rahoittaa kansallisia moottoripyöräjärjestöjä kilpaurheilua lukuun ottamatta. Jota tämä asia ei juurikaan koske.

Meillä on Suomessa noin 200.000 motoristia. Melkoinen määrä. Järjestäytymisaste on noin 15%. Siinäkin on urheilupuoli laskettu mukaan. On siis päädyttävä lopputulokseen etteivät motoristit ole kiinnostuneita asioidensa puolustamisesta. Miettikääpä mikä siihen on syy.

Paakanan paimenpoika

  • Viestejä: 105
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #422 : Tammikuu 07, 2017, 22:26:58 ip »
Komppaan vahvasti Motomattia. Moottoripyöräilijöiden kannattaa ehdottomasti olla mukana lain valmistelussa positiivisella asenteella. Lopputulos on varmasti parempi kuin, jos ollaan vain hanttiin panemassa ja änkyröimässä. 200 000 motoristia on melkoinen vaikuttajajoukko. Melkein kaikilla on kaiken lisäksi äänioikeus vaaleissa. Ehkä lopullinen malli ei ole aivan sitä mitä halutaan, mutta nyt tarvitaan innovatiivisia ajatuksia tien käyttäjän kannalta. Nyt innovatiiviset ajatukset ovat tulleet vain lainlaatijan puolelta ja se on nähty. Tavoitteena on vain juppiskootteriveron keräämisen tyyppiset lait. Tien käyttäjät, tien kunnossapitäjät, maahantuojat, huoltamoyrittäjät, tiepalveluyrittäjät ja kaikki muut on unohdettu.

Ehkä meidänkin tien käyttäjien joukossa tarvitaan vielä valistusta. Ennustan, että liikenteessä tulee tapahtumaan samanlainen murros lähivuosina kuin tapahtui teleliikenteessä. Muistelkaapa mitä tapahtui kun lankapuhelimista siirryttiin mobiiliin. Liikenteessä tullaan siirtymään itseajaviin autoihin. Tai ainakin auto ottaa vahvan kontrollin ajamisesta. Ajokortti ei ehkä olekaan enää välttämätön. Tai lievennetään tätäkin hieman siten, että ajokorttivaatimukset eivät ole enää yhtä kovia kuin nyt. Polttoaineena on pääasiassa  muuta kuin bensa ja diesel. Vastustaminen ei sitten auta yhtään - vai kuinka monella on vielä paikkaan sidottu lankapuhelin?

Kaikesta huolimatta nykyisillä motskareilla ajetaan vielä pitkään. On se vaan niin kivaa.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #423 : Tammikuu 07, 2017, 23:04:59 ip »
Lainaus
Moottoripyöräilijöiden kannattaa ehdottomasti olla mukana lain valmistelussa positiivisella asenteella.
Huoli pois, asia on jo näin. Mutta vain niin pieni osa motoristeista osallistuu, muut eivät halua tietää tai ei vain kiinnosta.

Moottoripyöräjärjestöistä ei yksikään ole änkyröinyt pitkään aikaa lukuun ottamatta muutamaa vähäistä ns. yhden asian liikettä.
Paakanan Paimenpoika taitaa olla tietämätön siitä työstä mitä MMAF ja Smoto ovat tehneet liki olemattomilla resursseilla jo vuosikymmeniä. Parhaimmillaan jopa kirjoittamalla lakiesityksiä jotka ovat menneet ministeriöstä ja lainsäädäntöelimistä liki sinällään läpi. Tietotaitoa ja osaamista siis on mutta nyt sitä ei ole haluttu. Saattaa olla myös se syynä että hallituksen nykyiset jäsenet joko ylenkatsovat näitä toimijoita tai sitten ovat tai haluavat olla tietämättömiä asiasta. Asiantuntija-apua ei siis ole pyydetty eikä haluttu sieltä missä sitä eniten on. Tarjottu on. 

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #424 : Tammikuu 07, 2017, 23:51:35 ip »
Järjestöiltä tulisi kysyä tasa-arvoinen mielipide asiasta, muutoin ei toimi. Koska jos enemmän olisi valtaa, pyytäjiä samaan hommaan olisi liiankin kanssa. Järjestöjen mielipiteen teho olisi uhattuna.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #425 : Tammikuu 08, 2017, 09:29:19 ap »
Tietotaitoa ja osaamista siis on mutta nyt sitä ei ole haluttu. Saattaa olla myös se syynä että hallituksen nykyiset jäsenet joko ylenkatsovat näitä toimijoita tai sitten ovat tai haluavat olla tietämättömiä asiasta.

Ja miksiköhän näin on. Siksi, että nyt on vuosikymmenten sauma yksityistää niin terveyspalvelut kuin tieverkot ja muut väylät. Siinä muun muassa syy siihen miksi liikenneministeriksi ostettiin ja nostettiin ikänsä Sveitsin kansalaisena elänyt politiikan rookie. Suomen kansalaisuus tuli muutamaa viikkoa ennen vaaleja.

Voi lyödä melkein saman tien vetoa siitä, että tulevan pärätkäveron keruu yksityisteään jatkossa jollekin taholle. Näyttää tosin lupaavasti sille, että Bernerin lempilapsi Live Oyj kaatuu tällä erää hallituksen sisäiseen kitkaan. Vaalikausi on puolivälissä ja viimeistään vuoden päästä pitää alkaa jakaa kansalle makeita porkkanoita.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #426 : Tammikuu 08, 2017, 13:16:14 ip »
Lainaus
hallituksen nykyiset jäsenet joko ylenkatsovat näitä toimijoita tai sitten ovat tai haluavat olla tietämättömiä asiasta
Vaikuttaa että hiukan liikaa oikomista ja runnomista olisi sillä varjolla, että saataisiin asioita aikaiseksi? Sinänsä mielestäni kannatettavaa, että päätetään ja tehdään. Jos menee pieleen, sitten korjataan (tai tuleva hallitus korjaa). Parempi kuin olla tekemättä mitään. Mutta perustuslakia olisi noudatettava (ja vallan kolmijako-oppia kunnioitettava), muussa tapauksessa heilutetaan tätä edustuksellista demokratiaamme.

https://perustuslakiblogi.wordpress.com/2017/01/07/kuka-oikeastaan-politikoi-perustuslailla/


V11 - it defines you.

MattiK

  • Viestejä: 34
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #427 : Tammikuu 08, 2017, 13:46:47 ip »
...Käytön mukaista perustelen edelleen sillä, että perukan ukki ja mummo maksavat pienestä eläkkeestään saman käyttövoimaveron samanlaisesta pyhästä peltilehmästä kuin kaupunkilainenkin. Kuitenkin kaupungissa on toimiva julkinen liikenne. Perukassa eivät bussit kulje. Perukan väki ei hyödy paljon moottoriteistä, eritasoliittymistä, rantatunneleista, nelikaistaisista teistä jne.. Jos tasaverolla kerätään raha, niin ei se minusta ole reilua. Oikeampi on, että se joka ajaa ruuhka-alueeella, maksaa myös siitä riemusta. Niin maksaa perukan porukkakin kilometriseurannassa, jos sattuu joskus käyttämään sellaista tietä...

Oletko huomioinut sellaista vaihtoehtoa, että tulevaisuudessa perukan vaari maksaa ajoistaa vielä suurempaa hintaa kuin nyt, sillä hänen käyttämillään tiekilometreillä tienpidon kustannukset jaetaankin huomattavasti suppeamman käyttäjänkunnan kesken. Voi olla, että 100km tietä aurataankin ajettavaan kuntoon vain viittä autoilijaa varten, toisin kuin ruuhkasuomessa.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #428 : Tammikuu 08, 2017, 14:04:40 ip »
Lainaus
https://perustuslakiblogi.wordpress.com/2017/01/07/kuka-oikeastaan-politikoi-perustuslailla/
Hyvin huolestuttavaa. Kiitos, Camn. Oli valaisevaa lukea että missä mennään laillisuuden suhteen.

Aiemmin T. Soini toi esiin halunsa perustaa hallituksen toimesta perustuslakituomioistuin koska oli tyytymätön perustuslakivaliokunnan toimiin. Se varmaan kaihersi että perustuslakivaliokunta on parlamentaarinen, siis eduskunnan kunkin puolueen paikkamäärän mukaisesti jaettu. Eikä siis hallituksen käsikassara. Perustuslakivaliokunnan toimissa näkyy siis oppositionkin olemassaolo. Ja sekös hidastaa hallituksen toimintaa. Siis hallituksen mielestä.

Tämän viestin saa poistaa mikäli valtion päätöksentekokoneiston toiminnan osan kuvaamista pidetään politikointina.
Koulussa oli sellainen tylsä oppiaine kuin yhteiskuntaoppi. Ei sitä jaksanut. Jälkeenpäin, kun ryhdyin mukaan politiikkaan, sen opeista olisi ollut paljon hyötyä. Ajatelkaahan, siitä on liki viisikymmentä vuotta aikaa kun tätä oppia sain ja edelleen samat parlamentaariset säännöt pätevät. Ja jo paljon sitä ennen. Eikö se kuvasta hyvin yhteiskuntamme vapautta ja vakautta. Nyt sitä pyritään heiluttamaan. Historiasta ja nykyhetkestäkin tunnetaan esimerkkejä kun lakeja ohitetaan. Yleensä ei ole hyvää seurannut.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 08, 2017, 15:29:19 ip kirjoittanut motomatti »

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #429 : Tammikuu 08, 2017, 14:14:04 ip »
Mihinkäs viisaudessaan valtiovalta nyt sitten päätyi.
150e:ko tuli kaikille pyörille?
Museoajoneuvot?

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #430 : Tammikuu 08, 2017, 14:51:09 ip »
Mihinkäs viisaudessaan valtiovalta nyt sitten päätyi.
150e:ko tuli kaikille pyörille?
Museoajoneuvot?

Lausuntojen palautuspäivä on, muistaakseni, 16. tammikuuta. On sitten eri asia vaikuttaako lausunnot sitä tai tätä kun nykyhallitusta ei perustuslakikaan tunnu jarruttavan.
Tuon päivämäärän jälkeen alkaa, jollain aikataululla, eduskunta käsittelemään saamaansa informaatiota. Silloin on kansalaisten aika ryhtyä vaikuttamaan kansanedustajiin suoraan. Laki on tarkoitus saada nuijituksi läpi ennen Vappua jolloin se astuisi voimaan.

Museoajoneuvot on vapautettu suunnitellusta verosta kuten osa muitakin aiottuja verotuskohteita. Lain mennessä läpi esitetyssä muodossa tullaan näkemään vanhempaa kalustoa entistä enemmän liikenteessä.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #431 : Tammikuu 08, 2017, 15:16:45 ip »
Uudet veneille ja moottoripyörille määrätyt verot tuovat veroprofessorin mieleen Suomessa parisen sataa vuotta sitten kannetut ylellisyysverot. Aikanaan esimerkiksi peruukin käyttämisestä tai liian monesta palvelijasta kannettiin veroa.

Kyseessä on pelkkä puuhastelu. Suomessa verojen keräämiseen riittävät pitkälti arvonlisävero, tulovero ja kolme suurta: alkoholi-, tupakka- ja energiaverotus


http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/linnakangas_ts_verot-59947
Tämäkin vielä! ! !

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #432 : Tammikuu 08, 2017, 15:36:22 ip »
Tuon lakialoitteen yksityiskohtia ja lausuntoja tuskin julkaistaan, ennen kuin on nuijimista vailla. Varsinkin, joskin tarkoitus ajaa tällä tavalla väkisin läpi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #433 : Tammikuu 08, 2017, 17:02:39 ip »
Aika ylläri, että kokoomuksen omistama Verkkouutiset heittää noin kriittistä materiaalia eetteriin.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #434 : Tammikuu 08, 2017, 17:16:18 ip »
Tuon lakialoitteen yksityiskohtia ja lausuntoja tuskin julkaistaan, ennen kuin on nuijimista vailla. Varsinkin, joskin tarkoitus ajaa tällä tavalla väkisin läpi.
Jos tarkoitat lakialoitteella lakiluonnosta joka on lausunnonantajille esitetty sen sisältö on tässä: http://vm.fi/documents/10623/2033991/Lakiluonnos%2C+kevyiden+moottoriajoneuvojen+vero/6d0c07f1-74dd-466e-ab5f-f542c704d512
Sitä emme tiedä onko sitä muutettu tällä välin.
Listaus lausunnonantajista: http://vm.fi/documents/10623/2033991/Lausuntopyynt%C3%B6%2C+keyvyiden+moottoriajoneuvojen+vero/8d61409f-7d9d-41d1-b6ae-b977e87adf38

Nyt siis annetaan lakiluonnoksen pohjalta lausunto. Motoristit eivät ole olleet valmistelussa mukana kuten on aiemmin ollut tapana kun moottoripyöriin liittyviä lakeja on muodostettu. Luonnos on luonnos kunnes eduskunta on sen käsitellyt ja puheensa pitänyt. Luonnos voidaan käsitellä perustuslakivaliokunnassa, palauttaa uudelleen valmistetavaksi tai hylätä kokonaan. Tosin päätöksiin ja toimenpiteisiin eduskunnassa on hallituspuolueilla ylivalta.

Lain kaatumiseen tarvitaan muutama "käännynnäinen" joita jälkeenpäin kutsutaan "oman pesän likaajiksi". Motoristi- ja veneilymielisiä siis tarvittaisiin enemmistö jotta puolueuskollisesti äänestävillä ei olisi ylivaltaa. Kansanedustajia on pienemmästäkin äänestysvirheestä erotettu eduskuntaryhmästään. Omatunto on hankala kaveri poliitikolle.

Lakialoitteella ja lakiehdotuksella on pieni ero mutta tavoitteet yleensä samat:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Lakialoite
https://fi.wikipedia.org/wiki/Lakiehdotus
Ero on esitystavassa.