Kirjoittaja Aihe: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon  (Luettu 181701 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #405 : Tammikuu 07, 2017, 12:58:22 ip »
Tässäkin kovaa mielipidettä: "...autoilun verot käyttömaksuiksi... hanke hakee vertaistaan muiden järjettömien poliittisten hankkeiden joukosta": http://www.hs.fi/politiikka/art-2000005035295.html
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #406 : Tammikuu 07, 2017, 13:45:49 ip »
Siinä olisi siedettävä taso tällekin päivälle. Ei hyväksyttävä, mutta siedettävä.

Mutta mitä tuo on maksukykyyn suhteutettuna? Liekö jopa nolla perässä?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #407 : Tammikuu 07, 2017, 13:48:24 ip »
Eikös tuo käytön mukainen verotus olisi jo nyt mahdollista toteuttaa? Autojen katsastuksessa katsotaan jo matkamittarilukema. Eihän se tarvitse, kuin sinetin mittarinvaijeriin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #408 : Tammikuu 07, 2017, 15:31:14 ip »
Eikös tuo käytön mukainen verotus olisi jo nyt mahdollista toteuttaa? Autojen katsastuksessa katsotaan jo matkamittarilukema. Eihän se tarvitse, kuin sinetin mittarinvaijeriin.

Matkamittari ei taida olla pakollinen varustus.
Mittarivaijeri taitaa olla 90-lukua ja mikä estäisi laittamasta sähköiseen mittariin matkamittarin "hidastinta".
katsastuvälejä ollaan pidentämässä, joten uusi auto kävisi konttorilla eka kerran neljän vuoden jälkeen ja sittenkin joka toinen vuosi, joten tämäkin vaikeuttaa asiaa.

Tämäkin vielä! ! !

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #409 : Tammikuu 07, 2017, 16:14:30 ip »
Jutussa muutamia kiintoisia yksityiskohtia: https://anneberner.fi/

Ainakin liikkumista aiotaan rajoittaa saastuttavaksi katsotulla kalustolla. Tämä on Pariisin ilmastosopimuksen
ensimmäisiä vaikutuksia.
Uusia kulueriä on tulossa asennettavien (hyväksyttyjen) seurantalaitteiden muodossa, vaikka muuten maksujen
tasoa ei heti korotettaisikaan. Berner kuitenkaan ei ole, lupauksensa mukaisesti, tätä seuraavalla vaalikaudella vahtimassa.
OBD-liittimeen asennettava laite on helppo asentaa myös kärjellisellä sytytyksellä varustettuun ajoneuvoon?
Näille taitaa olla tarjolla vain mykyinen, aikaan perustuva maksu.
Mitä tulee Finavia vertaukseen, ei sielläkään ole veronmaksajien etua pidetty etusijalla.
http://www.hs.fi/talous/art-2000002874257.html
Sohc van Helmi.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #410 : Tammikuu 07, 2017, 16:26:29 ip »
Eikös tuo käytön mukainen verotus olisi jo nyt mahdollista toteuttaa? Autojen katsastuksessa katsotaan jo matkamittarilukema. Eihän se tarvitse, kuin sinetin mittarinvaijeriin.
Mittarivaijeri taitaa olla 90-lukua ja mikä estäisi laittamasta sähköiseen mittariin matkamittarin "hidastinta".

Tästä "hidastimesta" tuli heti ongelma kun raskaassa kalustossa siirryttiin digipiirturiin. Nykyään pitää
olla käytössä useampi nopeustieto mitä piirturi vertailee. "Hidastaminen" on ainakin vaikeampaa.
Sohc van Helmi.

Paakanan paimenpoika

  • Viestejä: 105
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #411 : Tammikuu 07, 2017, 16:34:04 ip »
Tässäkin kovaa mielipidettä: "...autoilun verot käyttömaksuiksi... hanke hakee vertaistaan muiden järjettömien poliittisten hankkeiden joukosta": http://www.hs.fi/politiikka/art-2000005035295.html

Edelleenkin puolustan käytön mukaista maksua tieliikenteessä. HS:n kolumnissa viitataan tieliikennettä teleliikenteeseen. Hyvä vertaus. Teleliikenteessä hyväksytään rajallisen ilmakapasiteetin (=taajuudet) yksityinen käyttö ja rahastus. Taajuuksia myydään operaattoreille jopa huutokaupalla. Julkisen LiVe Oyjn:n tuleminen tieverkon hallitsijaksi nostattaa tunteita. Mites olisi, jos tieverkko huutokaupattaisiin teleoperaattoreille?  Lisäksi teleliikenteessä hyväksytään ainakin hiljaisesti yksityisen operaattorin seuranta hyvinkin henkilökohtaisessa puhelinnumerossa. Ja sitten vielä itse laitteesta saattaa mennä tietoa valmistajan pääkonttorille. Mutta ei niin henkilökohtaisen autonkotteron tai motskarin kilometrien seuranta pullistaa ohimosuonta. En ymmärrä.

Käytön mukaista perustelen edelleen sillä, että perukan ukki ja mummo maksavat pienestä eläkkeestään saman käyttövoimaveron samanlaisesta pyhästä peltilehmästä kuin kaupunkilainenkin. Kuitenkin kaupungissa on toimiva julkinen liikenne. Perukassa eivät bussit kulje. Perukan väki ei hyödy paljon moottoriteistä, eritasoliittymistä, rantatunneleista, nelikaistaisista teistä jne.. Jos tasaverolla kerätään raha, niin ei se minusta ole reilua. Oikeampi on, että se joka ajaa ruuhka-alueeella, maksaa myös siitä riemusta. Niin maksaa perukan porukkakin kilometriseurannassa, jos sattuu joskus käyttämään sellaista tietä.

Edelleen Hesarin kolumnissa valjastettiin huoltamoyrittäjät veron kerääjiksi. Onkohan heiltä kysytty kuinka mielellään he keräävät polttoaineveroja.  Ei taatusti ole ilmaista. Verojen kerääminen vaatii ohjelmistoja, tietokonekapasiteettia, ohjelmistoja, aikaa, osaamista ja tarkastuskäyntejä huoltamon tilitysjärjestelmiin. Ja polttoainepuoli on muutoksessa, joten takuulla siihen tulee muutoksia tulevaisuudessa. Erilaisia kulkemiseen liittyviä polttoaineita tulee ja menee. Koeta siinä pysyä verotuksella perässä.

Kyllä ylivoimasiesti oikeudenmukaisin on kilometripohjainen taksa. Tässä taas vertailukohdaksi sopii teleliikenne. Kukaan ei murise, kun maksamme tekstiviesteistä, puheluista, netin selauksesta, multimediaviesteistä ja vaikka mistä. Ja taksat vaihtelevat. Laskutus pellaa. Ja laskuttajana on yksityiset operaattorit, jotka tekevat ihan hyvää tulosta. Ja toimii vieläpä ulkomaillakin.

Mielestäni motoristien (ja autoilijoidenkin) pitäisi mennä mukaan suunnittelemaan verotusjärjestelmää eikä ängätä vastaan. Jäjestelmästä pitäisi tehdä sellainen, että se palvelee tiellä liikkujia ja että se on haluttava. Jos emme mene mukaan suunnitteluun, niin se tulee annettuna. Kyllä tienpito veronsa vaatii.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #412 : Tammikuu 07, 2017, 16:48:37 ip »
En ymmärrä vertausta teleoperaattoreihin. Parempi vertauskohde olisi rataverkko. Se on ollut
jo tovin erillään VR:n toiminnasta. Tarkoituksena saada kiskoliikenteeseen kilpailevaa toimintaa.
Ei vain näytä onnistuvan, kun tarjolla on kaikille vain yhdet kiskot?

Kun yksityinen taho tulee täysillä mukaan tienpitoon, sopimuksesta löytyy varmasti reunaehtoja
liittyen siihen Perukan tienpitoon, minkä päässä ukki ja mummo asuvat.
Yksityinen rahastaa mielellään voittoa tuottavat väylät, veronmaksajat osallistuvat edelleen Perukan
tienpitoon. Näin se menee nykyäänkin Perukan linja-auton kanssa, jos sellainen vielä kulkee.
Sama tapahtuu kohta myös Postin kohdalla.

Pitäisi muistaa, että yksityinen tienpitäjä haluaa toiminnastaan voittoa, mikä on pois tienpidosta
tai maksettavaa voi tulla lisääkin.

Nykyään tienhoito on kilpailutettua, TVH:n seuraaja Destia on vain yksi tienhoitoyhtiö muiden joukossa.
Seuraukset näkyvät talviaikaan nopeasti nykyisillä liikennemäärillä. Tosiasia on että tienpito vaatii
lisää rahaa, eikä kilpailua. Se rahamäärä mikä nykyään tieliikenteestä kerätään, riittäisi hyvin.




Sohc van Helmi.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #413 : Tammikuu 07, 2017, 16:55:19 ip »
<snip>
Kyllä ylivoimasiesti oikeudenmukaisin on kilometripohjainen taksa. Tässä taas vertailukohdaksi sopii teleliikenne. Kukaan ei murise, kun maksamme tekstiviesteistä, puheluista, netin selauksesta, multimediaviesteistä ja vaikka mistä. Ja taksat vaihtelevat. Laskutus pellaa. Ja laskuttajana on yksityiset operaattorit, jotka tekevat ihan hyvää tulosta. Ja toimii vieläpä ulkomaillakin.
<snip>

Mikäpäs siinä... mutta kustannukset eivät saa nousta, kyllä tuo 8 miljardia pitää riittää. Ja tietenkin tuo perittävä maksu pitäisi tulla tiestön hyväksi (ainakin enemmän kuin nyt) - eli mitä siinä yksityisiä operaattoreita tarvitaan?
Ja jotenkin pitäisi ottaa huomioon myös se, että kaikki nykyiset autoilijat ja moottoripyöräilijät ovat jo maksaneet hankinnan yhteydessä veroa.
Emeritus-guzzisti

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #414 : Tammikuu 07, 2017, 17:27:51 ip »
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner vakuuttaa, että autoilun kustannukset kevenevät ensi vuonna, kun osa veroeuroista vaihtuu väylien käyttömaksuiksi.

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/berner-lupaa-autoilun-kustannukset-kevenevat/SaRQ5EvS
Tämäkin vielä! ! !

Paakanan paimenpoika

  • Viestejä: 105
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #415 : Tammikuu 07, 2017, 17:34:04 ip »
En ymmärrä vertausta teleoperaattoreihin. Parempi vertauskohde olisi rataverkko. Se on ollut
jo tovin erillään VR:n toiminnasta. Tarkoituksena saada kiskoliikenteeseen kilpailevaa toimintaa.
Ei vain näytä onnistuvan, kun tarjolla on kaikille vain yhdet kiskot?


Ei televerkko ole ehkä paras vertailukohde, mutta kun Hesarin jutussakin siihen verrattiin. Sen vielä rataverkosta sanoisin, että sen ylläpito on ollut VR:n ja rataverkolla ei ole perinteisesti liikkunut muuta kuin VR:n kalustoa. Ei ole syntynyt kulttuuria, jotta yksityiset ihmiset tai yritykset voisivat käyttää rataverkkoa. Ainoa palveluntuottaja on ollut VR.
Teleliikenteessä puolestaan on ollut suuremmissa kaupungeissa yksityiset puhelinlaitokset ja muualla maassa oli valtiollinen. Muistan ajat, jolloin se oli Posti- ja telelaitos. Nyttemmin se on Telia (tai Telia Sonera). Eli teleliikenteessä oli yksityisiä toimijoita ja kulttuuri oli syntynyt.
Tieliikenteessä yksityiset henkilöt ja yritykset käyttävät valtion ylläpitämää verkkoa. Mielestäni palveluja voidaan rakentaa tälle konseptille. VR:n osalta se on hankalaa, kun valtion ylläpitämää rataverkkoa operoi vain valtion oma liikennelaitos.

Sitten mielestäni on selvää, että joistakin veroista pitää luopua, jos kilometripohjainen vero otetaan käyttöön. Kyllä se on nollasummapeliä. Mieluummin verotuksen pitäisi laskea. Ehkäpä laskeminen on utopiaa, mutta jos yrityksille tulee lisää toimeliaisuutta ja ne palkkaavat lisää työnteijöitä, niin voi se olla mahdollista. Ja edelleenkin jaksan kannustaa menemään mukaan verotusjärjestelmän suunnitteluun siten, että se palvelee tienkäyttäjiä. Jos suunnittelu jätetään yksin poliitikoille ja virkamiehille, niin tuloksena on katastrofeja. Lausuntovaiheessa peli on menetetty.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #416 : Tammikuu 07, 2017, 17:39:15 ip »
Minusta Berner sanoi lopuksi että, autoilijan kustannukset eivät nouse.
Aiemmin hän sanoi että, autoilijan verorasitus ei nouse.
Ja joidenkin kohdalla kustannukset saattavat jopa nousta, lukee tekstissä.
Ja niin kuin kommenttiosassa todettiin: "Laskelmat ovat niin pitkällä, ettei niitä enää näe".
Joku palautekanava on suunnitteilla, mutta taitaa tulla käyttöön vasta sitten kun päätökset on
tehty.
Muuten ei tavallisen tienkäyttäjän mielipidettä kysytä?

Mielenkiintoinen on ollut toteamus että, tienpito on nähty aiemmin vain kulueränä.
Ei ole siis haluttu nähdä lainkaan tienkäyttäjiltä saatavia verotuloja? Kun tulevaisuudessa yksityiset hoitavat
homman tehokkaasti, huomataanko sitten kuinka verotulot alkavatkin pienentyä? Jos verotus ja tienpito ovat
olleet tähän mennessä tehotonta, näinhän siinä käy. Lopputuloksena onkin kerättävä lisää veroja.
Sohc van Helmi.

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #417 : Tammikuu 07, 2017, 18:40:42 ip »

Jos tienpitoon tarvitaan enemmän rahaa kuin siihen nykyisin käytetään, on lisäraha jostain kerättävä. Kuten tässä keskusteluketjussa aiemmin on käynyt ilmi, kaikkea liikenteeseen ja liikennevälineisiin liittyvien verojen tuottoja ei suinkaan käytetä tienpitoon, vaan aivan muihin tarkoituksiin. Tästä "siivusta" luopuminen toisi melkoisen loven valtion budjettiin, joten siitä ei varmastikaan luovuta, vaikka käyttömaksut tulisivatkin käyttöön. Lisärahoitus tienpitoon perittäisiin siten melko varmasti tavalla tai toisella tienkäyttäjiltä, vaikka nyt toisin luvataan.

Kun halutaan väkisin luoda uutta bisnestä tieliikenteeseen, on jonkun maksettava bisneksentekijöiden tienestit. Veikkaukseni on, että maksaja löytyy tienkäyttäjistä. Televerkkoihin vertaaminen on sikäli aika ontuvaa, että ei varmaankaan kannata rakentaa montaa rinnakkaista tieverkkoa. Erilaisiin monopolitilanteisiin (vesi- ja viemäröintilaitokset, sähkönsiirto, kaukolämpöyhtiöt) liittyvät "bisnekset" tapaavat olla käyttäjilleen kalliita, eikä mitään vaihtoehtoja ole. Tätäkö tosiaan haluamme myös tieliikenteeseen ? Markkinatalous on ihan toimiva systeemi elämänaloilla, joilla voi syntyä aitoa kilpailua, joka karsii tehottomat toimijat ja ylihinnoittelun luonnostaan pois. Tietty yhteiskunnan toiminnan kannalta välttämätön perusinfrastruktuuri taas on järkevintä rakentaa yhteiskunnan toimesta ja myös pitää sen hallinnoitavana. Kun on olemassa toimiva perusinfrastruktuuri, on mahdollista rakentaa aidosti kannattavaa bisnestä eikä pakkomonopoleja, jotka paikkaavat tarvittaessa talouttaan alati nousevilla perusmaksuilla, joihin palvelujen käyttäjä ei käyttäytymisellään voi mitenkään vaikuttaa.

Esimerkiksi postin osalta on tapahtunut järkyttävää sekoilua kun laitos on unohtanut perustehtävänsä ja ryhtynyt leikkaamaan ruohoa ja haravoimaan pihoja sen sijaan, että se huolehtisi postin nopeasta ja täsmällisestä kuljettamisesta. Tässä uudistamisessa eivät ole harvempaan asuttujen seutujen asukkaat ainakaan olleet voittajia.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #418 : Tammikuu 07, 2017, 19:19:32 ip »
Eikös tuo käytön mukainen verotus olisi jo nyt mahdollista toteuttaa? Autojen katsastuksessa katsotaan jo matkamittarilukema. Eihän se tarvitse, kuin sinetin mittarinvaijeriin.
Mittarivaijeri taitaa olla 90-lukua ja mikä estäisi laittamasta sähköiseen mittariin matkamittarin "hidastinta".

Tästä "hidastimesta" tuli heti ongelma kun raskaassa kalustossa siirryttiin digipiirturiin. Nykyään pitää
olla käytössä useampi nopeustieto mitä piirturi vertailee. "Hidastaminen" on ainakin vaikeampaa.

Eli käytännössä täysin mahdollinen jälkiverotuskonsti.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

antero mäkelä

  • Viestejä: 131
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #419 : Tammikuu 07, 2017, 19:34:04 ip »
Aivan älytön ajatus, tienkäyttäjän näkökulmasta, on antaa kaupallisen toimijan määrätä liikkumisemme hinta.
Vaihtoehdot ovat joko maksaa mitä vaaditaan tai pysyä kotona.
Vittu mitä paskaa meille yritetään syöttää.