Kirjoittaja Aihe: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon  (Luettu 181710 kertaa)

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #375 : Tammikuu 04, 2017, 23:38:48 ip »
Kyllä tuo 6,8 senttiä per kilometri on sekin aika paha.
25 vuotta kävin Turussa töissä, 140 km päivässä. Se olisi 9,52 € päivässä, 47,6 € viikossa ja noin 2 284 € vuodessa - todellisten kulujen lisäksi.
Verotuksessa sain vähentää työmatkakuluja, mutta ikinä ei edes niin paljon kuin mitä meni dieseliin.

Onneksi olen jo eläkkeellä.
Emeritus-guzzisti

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #376 : Tammikuu 05, 2017, 08:27:43 ap »
Jos vero todella vähentää moottoripyöräilyä, sekä kansalaiset että kansantalous hyötyvät.
Pertti Oskala


http://www.hs.fi/mielipide/art-2000005032496.html
Tämäkin vielä! ! !

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #377 : Tammikuu 05, 2017, 09:22:55 ap »
Kuka on Pertti Oskala?  ???
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Tämäkin vielä! ! !

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #379 : Tammikuu 05, 2017, 09:52:25 ap »
Yllättävän paljon on ihmisiä, joiden mielestä kenelläkään ei saisi olla mitään hauskaa.  Syntiä, vissiin. ;D

Se, että tätä heppua ärsyttävät metelöivät Harrikat, ei ole yllätys.
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #380 : Tammikuu 05, 2017, 11:18:46 ap »
Kuivakkaan oloinen kaveri tuo P. Oskala.
Aika pitkälle hän yleistää tuon harvojen pyörien melun.
Olen joskus tehnyt siitä analyysiä.

Tosin ihmiset eivät voi uskoa sitä että lain mukaan saa ajaa täysin suorillakin putkilla ilman vaimennusta. Myöhemmin, kun lakiin tuli melurajoitus "käytettävä riittävää äänenvaimennusta" jäi melun määrä tulkintakysymykseksi. Siitä eteenpäin on melurajoitukset ja niiden mittausmenetelmät ja määreet: fonit ja desibelit, eli mitattavissa olevat melupäästöt ovat tuottaneet selkeitä mitattavia arvoja joita sitten valmistajatkin kiertävät rajoituksia eri menetelmillä. Yksi yleinen tapa on käyttää venttiiliä pakoputkessa joka aukeaa vasta melumittauskierrosluvun yläpuolella. Tosin sen tyypin venttiilit ovat jo nykyisin kiellettyjä.
Eli melua voi tuottaa valmistusvuoden sääntöjen sallimissa rajoissa eri määriä. Erikseen on se ryhmä joka meluaa uusillakin pyörillä. Sitä varten on tievarsitarkastukset, omatunto ja ääritilanteessa poliisin määräämä ajokielto.
Siteeratakseni naapuritalon laillisesti suoraputki-H-D:llä ajavaa miestä: Muuttakoon maalle jos ei korvat kestä!

Kaikki metelöivät "Harrikat" eivät ole Harrikoita vaan wannabe-bikereiden itämaansaaren kloonipyöriä. Siinä suhteessa syntynyt "kulttuuri" iskee omaan nilkkaan.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #381 : Tammikuu 05, 2017, 11:28:14 ap »
Yksi yleinen tapa on käyttää venttiiliä pakoputkessa joka aukeaa vasta melumittauskierrosluvun yläpuolella. Tosin sen tyypin venttiilit ovat jo nykyisin kiellettyjä.

Milloinkas ja millä pykälällä tämä on kielletty?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #382 : Tammikuu 05, 2017, 11:31:52 ap »
Pertti kertoo miten motoristikuplan ulkopuolella jossain kuplassa ajatellaan.
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #383 : Tammikuu 05, 2017, 11:43:22 ap »
Yksi yleinen tapa on käyttää venttiiliä pakoputkessa joka aukeaa vasta melumittauskierrosluvun yläpuolella. Tosin sen tyypin venttiilit ovat jo nykyisin kiellettyjä.
Milloinkas ja millä pykälällä tämä on kielletty?

Enpä ole etsinyt lainkohtaa mutta toisen käden tietona tutulta asentajalta kuulin. Tosin venttiilejä asennetaan vieläkin mutta niiden tarkoitus on eri: esimerkiksi vääntöalueen tasaamiseksi ja päästöjen vähentämiseksi. Samalla ne tosin hoitavat vähän tuota melupuoltakin. Laitan liitteeksi tähän lakikohdan jossa aihetta sivutaan. Siinä kerrotaan esimerkiksi millainen on päästömittaussyklin käytännön toteutus. Lueskelin sitä eilen iltalukemistona.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:1997L0024:20090907:FI:PDF

Melupäästömittaukset moottoripyörille ja niiden pakoputkistoille ja tarvikeputkistoille alkavat sivulta 447 Liite III. Näiden mittausten tavoitteena on saada pakoputkistokokonaisuudelle e -merkintä. e -kirjaimen jälkeen tulee numero joka määrittelee hyväksyntämaan.
Muualla lakitekstissä on muita, muun muassa katalysaattoreille ja niiden toiminnalle, olevia vaatimuksia. Sivuja on reilut 500.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 05, 2017, 13:54:07 ip kirjoittanut motomatti »

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #384 : Tammikuu 05, 2017, 12:47:42 ip »
Pertti on äijä.
Kaustisen häävalssikilpailun toinen sija v. 2000

Hmmm ... alankin miettiä typerää ja jonninjoutavaa harrastustani ihan uudessa valossa.   :'(

Toisaalta ... Pertin teksti kuullosti likimain vihapuheelta yhtä kansanryhmää, motoristeja kohtaan.
Eikö siitä hommasta, ja tietyn kansanryhmän hävittämisestä suomalaisesta katukuvasta, käynyt joku käräjilläkin tällä viikolla?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #385 : Tammikuu 05, 2017, 13:24:18 ip »
Yksi yleinen tapa on käyttää venttiiliä pakoputkessa joka aukeaa vasta melumittauskierrosluvun yläpuolella. Tosin sen tyypin venttiilit ovat jo nykyisin kiellettyjä.
Milloinkas ja millä pykälällä tämä on kielletty?

Enpä ole etsinyt lainkohtaa mutta toisen käden tietona tutulta asentajalta kuulin. Tosin venttiilejä asennetaan vieläkin mutta niiden tarkoitus on eri: esimerkiksi vääntöalueen tasaamiseksi ja päästöjen vähentämiseksi. Samalla ne tosin hoitavat vähän tuota melupuoltakin. Laitan liitteeksi tähän lakikohdan jossa aihetta sivutaan. Siinä kerrotaan esimerkiksi millainen on päästömittaussyklin käytännön toteutus. Lueskelin sitä eilen iltalukemistona.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:1997L0024:20090907:FI:PDF

Sehän nyt on "harmillinen" sattuma, että vääntöä säätelevä venttiili aukeaa vasta pari sataa kierrosta mittausalueen yläpuolella. Siis ihan vaan vääntömomentin säätelyn takia..  :P
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #386 : Tammikuu 05, 2017, 15:11:12 ip »
Sinänsä hatun noston arvoista, että nimellään tohtii rämäkän mielipiteensä ilmaista keskustelun herättämiseksi. Ja HeSa:lta myös, pomppasi minullakin heti esiin puhelimessa, kun asianomaisen sovelluksen avasin. Nykyäänhän saa lukea siitä, että monesti ei voi ilmaista mielipidettään siinä pelossa että joutuu hirmuisen trolliarmeijan vainon kohteeksi (kenkku juttu sinällään). Tämän foorumin lukijat nyt varmaankin ovat turvallisen säyseitä, mutta saattaa ehkä löytyä niitä paukkuputkia käyttävistä epätasapainoisempaa porukkaa? Minäkään siitä melusta niin välitä… mutta kun kuunneltiin syksyllä Carbon-Mistraleja killerillä ja ilman Jarin ja LeCan kanssa… nopea konsensus oli, että ei hyvä tavaton…nuhapumppuääni ei sovi isolohkoon.
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #387 : Tammikuu 05, 2017, 16:03:36 ip »
Onhan se mullakin aika naurettavaa ääntä mitä C14 tuhisee. Takuuaikana saisi laittaa vain yhtä ja kallista mallia olevan putkiston jos haluaisi jyhmeämpää ääntä. Yllättäen se merkki mitä maahantuoja edustaa. Odottelen siis kahta asiaa: takuun päättymistä ja vähävaraisuuden muuttumista varallisuudeksi. Sekä tietysti XDF-tiedostoa TunerPro:hon että saa uuden putkiston mukaiset säädöt koneeseen.
Äänipyöriä tallissa on vain yksi: Centauro. Siinä on kunnon jyminä ahtimen ulinan säestämänä. Ei kova mutta havaittava. Mukava sitä on kuunnella kun ajelee pikkuteitä vaihtelevalla vauhdilla.
Tosin T3:sen äänetkin ovat vakioputkilla ihan mukavat. Siinäkin ahdin määrää rytmin.
Pahus kun ei kerkee kaikilla ajamaan ajokaudella ja on vielä tulossa siitä ilosta maksettavaakin.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #388 : Tammikuu 05, 2017, 17:22:45 ip »
Hiukan seikkailin poutapäivän ratoksi muilla keskustelupalstoilla ja iltapäivälehtien kommettiosioissa.
Kovin on kapea katsanto. Esimerkiksi sitä asiaa että suunnteltu 150€ per vuosi on joissakin piireissä jo hyväksytty koska "eihän se niin kauheasti päivää kohti ole". Eipä olekaan, mutta se on sitä myös ensi vuonna ja sitä seuraavana ja tuskin vero siitä pienenee.
Tästä hallitus pitänee kiinni ja huolta kunnes LiVe Oyj aloittaa toimintansa ja ilmoitetaan että porkkanana että vero poistuu kun annatte asentaa seurantalaitteet pyöriin. Keppinä mainitaan että vero ei poistu jos ei anna lupaa asentaa. Ja vero onkin silloin jo ihan muuta mitä nyt tarjotaan.

https://www.lvm.fi/live
Autoliitto avaa asiaa ja on tätä mieltä: https://www.autoliitto.fi/tiedote/liikenneverkko-oyj-mista-siina-on-kyse

Myös paikannus- ja seurantajärjestelmä alkaa olla valmis: http://www.uusiteknologia.fi/2016/12/15/galileo-tuo-paikannustarkkuutta-toiminta-alkoi/

https://fi.wikipedia.org/wiki/Galileo_(satelliittipaikannusj%C3%A4rjestelm%C3%A4)

Paakanan paimenpoika

  • Viestejä: 105
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #389 : Tammikuu 05, 2017, 18:20:21 ip »
Minulle kelpaisi ratkaisu, jossa motskarikilometri maksaisi vaikkapa 1 centin. Tuolla taksalla saisi laskujeni mukaan ajaa 15 000 km kun 150 euroa tulee täyteen. Sen jälkeen kilometrit voisivat olla ilmaisia.
Jos pyörällä ajaa vain kilometrin, niin kustannus voisi olla vain sentin. Tuskinpa valtio alle 5 euron maksuja perii. Boxi voisi olla pyöräkohtainen, jolloin kannattaisi pitää useampaa pyörää rekisterissä ja lähteä liikenteeseen sellaisella kuin mieli tekee.
Bonuksena tieliikenneyhtiö voisi tarjota karttapalveluja, infoa ajetuista reiteistä, on-line reittiseurantaa läheisille ja/tai rakkaallle (,vain boksin haltijan luvalla). Seurannasta voisi ottaa mallia vaikka umpihankihiihdon tai Jukolan viestin seurannasta, MUTTA VAIN JOS KUSKI SALLII SEN. Tämä mahdollistaisi porukoille uudenlaisen tapaamismahdollisuuden.
Verottajalle ei tarvitse mennä kuin laskutettavien kilometrien määrä.

Tietenkin valinnan vapaus pitää säilyttää. Eli jos ei halua pyörän kilometrien seurantaa, niin tuo könttäsumma 150 euroa (tai hiukan enemmänkin) pyörää kohti voisi olla hyvä kannustin. Sillä säästyy seurannalta, mutta uudemmat pyörät ja autot lähettävä joka tapauksessa tiedot pääkonttorille. Ja sitten ne kännykät on laitettava folioon.

Tässäpä positiivishenkisiä kehitysideoita. Mielestäni motoristien pitäisi mennä mukaan suunnittelemaan heille sopivia palveluja boxin kehittelijöille. Kaikkein kauheinta on, että stand up -koomikot kehittelevät näitä juppiskootterilakeja. Seurauksena on katastrofi. Valtio tarvitsee verovarat tiestön ylläpitoon. Se on selvä. Keruujärjestelmän pitää olla oikeudenmukainen. Kaikkein parasta se olisi, jos verojen keruujärjestelmä palvelee kaiken lisäksi motoristeja ja muita tiellä liikkuvia. Mielestäni sellaiset, jotka liikkuvat tiheään asutulla alueella (jossa on julkista liikennettä) ja ruuhka-aikaan saavat maksaa enemmän. Perukan teiden ajajalle hinta voisi olla edullisempi, koska siellä auto on monelle välttämättömyys, että pääsee kylille.

Minua ihmetytti Autoliiton (tai vastaava) henkilön mielipide, joka kertoi, että meillähän on polttoaineissa valmis keruusysteemi. Nyt täysin ulkopuoliset huoltoasemayrittäjät on valjastettu veron kerääjiksi. Ei ole minusta oikein. Lisäksi polttoaineita on erilaisia, kuten olen aikaisemmin maininnut. Niiden verottaminen oikeudenmukaisesti ei onnistu. Lisäksi rajan pinnassa haetaan polttoaine naapurista. Se siitä polttoaineesta.

Ajettu kilometri ajettiinpa se sitten vaikka rollaattorilla on oikeampi peruste. Hinta vaan pitää olla ajoneuvolle, ajankohdalle, paikalle sopiva. Tekniikka on tähän valmis. Nyt kilometrien keruusta pitää tehdä vaan asiakkaalle haluttava ja oikeudenmukainen. Valtio tarvitsee veronsa tiestön ylläpitoon.