Minulle kelpaisi ratkaisu, jossa motskarikilometri maksaisi vaikkapa 1 centin. Tuolla taksalla saisi laskujeni mukaan ajaa 15 000 km kun 150 euroa tulee täyteen. Sen jälkeen kilometrit voisivat olla ilmaisia.
Jos pyörällä ajaa vain kilometrin, niin kustannus voisi olla vain sentin. Tuskinpa valtio alle 5 euron maksuja perii. Boxi voisi olla pyöräkohtainen, jolloin kannattaisi pitää useampaa pyörää rekisterissä ja lähteä liikenteeseen sellaisella kuin mieli tekee.
Bonuksena tieliikenneyhtiö voisi tarjota karttapalveluja, infoa ajetuista reiteistä, on-line reittiseurantaa läheisille ja/tai rakkaallle (,vain boksin haltijan luvalla). Seurannasta voisi ottaa mallia vaikka umpihankihiihdon tai Jukolan viestin seurannasta, MUTTA VAIN JOS KUSKI SALLII SEN. Tämä mahdollistaisi porukoille uudenlaisen tapaamismahdollisuuden.
Verottajalle ei tarvitse mennä kuin laskutettavien kilometrien määrä.
Tietenkin valinnan vapaus pitää säilyttää. Eli jos ei halua pyörän kilometrien seurantaa, niin tuo könttäsumma 150 euroa (tai hiukan enemmänkin) pyörää kohti voisi olla hyvä kannustin. Sillä säästyy seurannalta, mutta uudemmat pyörät ja autot lähettävä joka tapauksessa tiedot pääkonttorille. Ja sitten ne kännykät on laitettava folioon.
Tässäpä positiivishenkisiä kehitysideoita. Mielestäni motoristien pitäisi mennä mukaan suunnittelemaan heille sopivia palveluja boxin kehittelijöille. Kaikkein kauheinta on, että stand up -koomikot kehittelevät näitä juppiskootterilakeja. Seurauksena on katastrofi. Valtio tarvitsee verovarat tiestön ylläpitoon. Se on selvä. Keruujärjestelmän pitää olla oikeudenmukainen. Kaikkein parasta se olisi, jos verojen keruujärjestelmä palvelee kaiken lisäksi motoristeja ja muita tiellä liikkuvia. Mielestäni sellaiset, jotka liikkuvat tiheään asutulla alueella (jossa on julkista liikennettä) ja ruuhka-aikaan saavat maksaa enemmän. Perukan teiden ajajalle hinta voisi olla edullisempi, koska siellä auto on monelle välttämättömyys, että pääsee kylille.
Minua ihmetytti Autoliiton (tai vastaava) henkilön mielipide, joka kertoi, että meillähän on polttoaineissa valmis keruusysteemi. Nyt täysin ulkopuoliset huoltoasemayrittäjät on valjastettu veron kerääjiksi. Ei ole minusta oikein. Lisäksi polttoaineita on erilaisia, kuten olen aikaisemmin maininnut. Niiden verottaminen oikeudenmukaisesti ei onnistu. Lisäksi rajan pinnassa haetaan polttoaine naapurista. Se siitä polttoaineesta.
Ajettu kilometri ajettiinpa se sitten vaikka rollaattorilla on oikeampi peruste. Hinta vaan pitää olla ajoneuvolle, ajankohdalle, paikalle sopiva. Tekniikka on tähän valmis. Nyt kilometrien keruusta pitää tehdä vaan asiakkaalle haluttava ja oikeudenmukainen. Valtio tarvitsee veronsa tiestön ylläpitoon.