Tuo saattaa kirpaista prätkäveroakin enemmän:
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner esitteli joulukuun 12. päivänä eduskunnassa LVM:n kokeilua, jonka tarkoituksena on ministeriön mukaan kehittää saariston liikennepalveluja Saaristomerellä ja Suomenlahdella. Ministeriön mukaan nykyinen valtiovetoinen malli on joustamaton ja kallis.
Huhtikuussa 2017 alkavassa kokeilussa Saaristomerellä olevia yhteyksiä avataan kilpailulle ja ne pyritään järjestämään yksityisten yritysten voimin. Tämä ei ole mahdollista, mikäli valtio tarjoaa palveluita ilmaiseksi, kuten tällä hetkellä. Kokeilun on määrä kestää vuoden 2018 loppuun.
Alueella asuvat maanviljelijä Juha Valtonen ja yrittäjä Erik Friederiksen ovat tehneet kokeilusta kantelun oikeuskanslerille. He ovat huolissaan 500:n saaristolaisen asemasta, jotka asuvat kokeilun piirissä olevien lauttayhteyksien päässä. Friederiksenin laskutoimitusten mukaan yhdelle mantereella työssä käyvälle ihmiselle kustannuksia tulisi jopa 28 000 euroa per vuosi.
– Kuka maksaa 28 000 euroa siitä, että käy töissä Turussa? Friederiksen parahtaa.
– Sanotaan, että vuodessa on vähän yli 200 työpäivää. Henkilölippu ja auto molempiin suuntiin päivittäin, niin nopeasti matkakuluihin menee tällainen summa, hän toteaa.
Liikenne- ja viestintäministeriö on muistiossaan väläyttänyt, että henkilökuljetusmaksu aikuiselta per suunta olisi 10 euroa alle kymmenen meripeninkulman matkalta ja 15 euroa pidemmällä välillä. Tämän lisäksi alle viisi metriä pitkä henkilöauto maksaa 35 euroa ja yli viisimetrinen 40 euroa per suunta.
Muistion ehdotuksen mukaan kertalipun hinta peritään käyttäjältä kuitenkin enintään 31 kertaa laskentakuukaudessa tai 320 kertaa per laskentavuosi. Näin laskettuna henkilöautolla töissä mantereella kulkeva maksaa työmatkoistaan vuodessa ainakin 28 800 euroa. Matkakuluja saa verotuksessa vähentää enintään 7 000 euroa.