Kirjoittaja Aihe: Pikkulohko  (Luettu 6888 kertaa)

GMies

  • Viestejä: 310
Vs: Pikkulohko
« Vastaus #15 : Marraskuu 01, 2016, 12:52:36 ip »
Löytyneistä kuvista voisi arvella, että valitsinrummussa ei enää ole niitä uria. Samaan kohtaan on tehty leikkaus, tappi osuu siihen
ja estää rummun menemisen toiselle kierrokselle jos kuski polkee aina vaan isompaa tai pienempää tupaan.

http://www.thisoldtractor.com/mg_manuals/workshop_manual_v750-ie_en.pdf
Tuo oli hyvä huomio, yritin noista kuvista tsiikailla tapin paikkaa, mutta eipä tullut mieleen tuo rummun pyöriminen.
Eipä kannata aloittaa pyörän kevennystä tuon tapin poistamisella.  ;)
2002 Atlantic 500
2004 B750

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Pikkulohko
« Vastaus #16 : Marraskuu 01, 2016, 23:22:53 ip »
Tiedä sitten menisikö valitsinrumpu oikeasti ympäri jos rajoitintapin poistaa, varmaan tarpeellinen osa kuitenkin.
Ainakin rajoittaa tarkemmin kuin siirtohaarukan tapin pohjaaminen valitsinrummun uran päähän. Tai voihan ne urat
olla jyrsitty rummun ympäri, silloin rajoitintappi on oikeasti tarpeellinen.
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Pikkulohko
« Vastaus #17 : Marraskuu 02, 2016, 10:32:22 ap »
 Joskus aikoja sitten oli vaihteistoja eräissä pyörissä joissa rumpu pääsi kiertymään täysin ympäri. Ison vaihteen jälkeen tuli vapaa ja pieni vaihde. Kierros alkoi alusta. Silloin vapaa ei ollut ykkösen ja kakkosen välissä vaan ykkösen "alla".

Koska kyse oli kaksitahtimoottorista niin vapaa isoimman vaihteen jälkeen oli tarpeellinen: saattoi tyrkätä vapaalle alamäessä. Seosvoideltu kaksitahtinen kun on herkkä leikkaamaan alamäessä kiinni jos käyttää moottorijarrua. Samalla sai pienikuutioinen moottori jäähtyä.

Taitaa mennä vielä vuosia että saan purkaakseni tuon mallisen vaihteiston. Ajanut kyllä olen. Veljentyttärellä on pikku-Breva ja vaihteet siinä toimivat säntillisemmin ja kevyemmin kuin omistamissani pikkulohkoissa kuten 65TT ja NTX750.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pikkulohko
« Vastaus #18 : Marraskuu 02, 2016, 10:37:18 ap »
Joskus aikoja sitten oli vaihteistoja eräissä pyörissä joissa rumpu pääsi kiertymään täysin ympäri. Ison vaihteen jälkeen tuli vapaa ja pieni vaihde. Kierros alkoi alusta. Silloin vapaa ei ollut ykkösen ja kakkosen välissä vaan ykkösen "alla".


Näitä on vieläkin joissain kiinalaisissa pikkukoneissa. Tosin valmistusmaan toleranssit tuntien ei ihan tarkoituksella..
Hyvä pyörä, parempi mieli.