Kirjoittaja Aihe: Kirotut akut  (Luettu 7365 kertaa)

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Kirotut akut
« : Lokakuu 22, 2016, 12:15:46 ip »
Nkyään melkein joka rakkineessa on akku ja niitä saa olla yhtenään uusimassa.
Nyt esimerkiksi 10v vanhan DeWalt -akkuporan n. 5v vanhat akut ovat hyytymässä.
Uusia saisi muutaman viikon toimitusajalla n. 50EUR hintaan, suunnilleen samaan hintaan
saisi kennotettua. Pitäisiköhän tilata uudet vai pistää muutama kymppi lisää ja ostaa
uusi kone kahdella LiIon-akulla.
Pieniähän nämä murheet ovat verrattuna tulevaisuuteen: "Pitää näköjään ostaa autoon
uudet talvirenkaat ja eläkerahoista pitäisi säästää 10 000EUR uuteen akkuun".


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kirotut akut
« Vastaus #1 : Lokakuu 22, 2016, 13:03:07 ip »
Itse varmaan päätyisin li-ioniin ja uuteen koneeseen. Oma pikkukone on litium akulla ja kyllä käyttökelpoista tekniikkaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Kirotut akut
« Vastaus #2 : Lokakuu 22, 2016, 13:14:26 ip »
Pointti on siinä, että harmittaa heittää hyvää tavaraa roskiin
ja tuntuu, että roskiksentäytettä tulee koko ajan kiihtyvällä
vauhdilla.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Kirotut akut
« Vastaus #3 : Lokakuu 22, 2016, 13:46:25 ip »
Akkukoneita tullut osteltua vuosien varrella erilaisia yhdellä ja kahdella akulla. Akut kestävät aikansa. Kestäisivät varmaan pidempäänkin jos käyttöä olisi enemmän. Sitten kun tarvitsee uutta akkua niin kyseisen valmistajan koko työkalusarja on vaihtunut toisenlaiseksi ja vanhaa akkumallia ei joko saa tai jos saa niin se maksaa melkein saman kuin kyseisen valmistajan uudempi malli. Olenkin kysynyt uutta mallia ostaessani että saako tähän akkuja jos menee rikki. Vastaus on ollut että kyllä saa, niitä on nytkin hyllyssä. Enhän minä niitä nyt tarvitse vaan vasta muutaman vuoden päästä kun mallisarja on jo muuttunut.

Pari kierrätystä olen tehnyt:
Toki olen käyttänyt 12V porakonettani vanhaa M-pyörän akkua hyödyntämällä. Tekee hyvää sille akulle kun sitä käytetään ja ladataan aika-ajoin. Isompi ongelma on että akku painaa mutta pitkä välijohto pelastaa. Näin olen elvyttänyt satunnaiseen käyttöön B&D:n iskuporakoneen. Eihän sillä kiven sisään pääse mutta betoniin kyllä puree.

California Adamantissa on 12V akkuporakone toimittamassa peruutusvaihteen virkaa. Hankintahinta oli 10,90€ Biltemassa. Ostin kolme. Yksi pyörässä, toinen varaosaksi ja kolmas kolmella vaihtoakulla käytössä.

Nyt uusin porakone on Makita ilman hienouksia kahdella nopeudella. Kaksi akkua. Käyttöä satunnaisesti. Ei edes kerran kuussa mutta esimerkiksi mökillä kesällä liki päivittäin. Aina on jotain rassausta menossa. Siinä on yksi ärsyttävä piirre: akun suojapiiri joka katkaisee virran akusta tyystin "täydestä vauhdista" ja vaatii latausta. Aiemmin akut tyhjyivät käytössä siten että huomasi vääntömomentin heikkenevän jo ennen kuin tyhjeneminen tapahtui täysin. Nykyään on eri meininki: toisen akun tietenkin laitan laturiin lataukseen ja sen toisen otan mukaan työkohteeseen. Eikö akku lopetakin hommansa ilman etukäteisvarotusta hetikohta ja eikun takaisin vartoilemaan että se toinenkin akku latautuisi ettei tarvitse tyhjän takia rampata. Mitään muuta tietoa akun varaustilasta ei ole kuin se että on täynnä kun laturin valo vaihtaa väriä ja tyhjä silloin kun ei kone pyöri. Ennen sentään pystyi päättelemään kädellä jarruttamalla että vieläkö on akussa "vääntöä". Ohjekirja sanoo että akut pitää pitää aina täynnä. Täysin mahdoton vaatimus. Pitäähän niissä olevaa latausta purkaa työtoimessa.

Kun on homman lopettanut ja pakin sulkenut niin pitäisikö jäädä pariksi tunniksi odottelemaan että akku olisi täynnä ja ns. varastointikunnossa? Jossain kiinteällä työpisteellä toimisi mutta reissuremonttia tekevälle mahdoton vaatimus.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kirotut akut
« Vastaus #4 : Lokakuu 22, 2016, 14:05:47 ip »
Litium akun hienous on just se, että sen voi laittaa heti pikkuhommankin päälle lainkaan, iän sen suuremmin kärsimättä. Nikkeliakkujen käyttöikä tipahtaa samalla tyylillä käytettynä. Lisäksi pärjää yhdelläkin akulla pidempään, kun voi tauoilla ladata.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

ei talvikunnossapitoa

  • Viestejä: 99
Vs: Kirotut akut
« Vastaus #5 : Lokakuu 22, 2016, 14:12:23 ip »
Mitä ostat kun ostat kaupasta tavaraa?

=

Jätettä.

Olis joskus paljon fiksumpaa lainata tai vuokrata, mut kun tuo ser-rompe on niin  halpaa ellei sitten osta ammattilaatua ja sitä tämmönen tavallinen
tallaaja harvoin tarvii (ja sitten vasta tommonen akkujuttu pänniikin). Niinpä minäkin kannan noita kotiin ja sitten taas kiroilen...
V50 Rosso club racer,  Nevada Cappuccino Racer kilvissä, Galletto 192 museo, SWM Silver Vase ja Cali III + Eml Sport

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kirotut akut
« Vastaus #6 : Lokakuu 22, 2016, 15:39:26 ip »
Tuo jätteen ostamisen määrä realisoitui meidän taloudessa, kun ryhdyttiin kierrättämään pakkausmuovijäte erikseen. Sitä tulee nelihenkisellä perheellä yli muovikassillinen viikossa. Pelkkiä rahka- ja jugurttipurkkeja yms. Tuotteita, joita ei voi irtona ostaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Summu

  • Viestejä: 348
Vs: Kirotut akut
« Vastaus #7 : Lokakuu 22, 2016, 16:01:03 ip »
Sen sijaan, että EU antaa jatkuvia määräyksiä ajokorteista, ja jotka määräykset trafi sumeilematta panee täytäntöön kansalaisen edusta välittämättä, EU voisi tehdä välillä jotain järkevyyksiäkin. Esimerkiksi pakottaa pienkoneiden valmistajat ja akunvalmistajat noudattamaan standardimittoja. Jos standardia ei ole, niin sellaisen voi valmistella. Sama koskee pölynimureiden pusseja ja suodattimia. Luulin, että pääsen pussipiinasta eroon kun ostan pussittoman imurin. No, nyt pitää etsiä sopivaa suodatinta. F.C.U.K.


motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Kirotut akut
« Vastaus #8 : Lokakuu 22, 2016, 16:10:45 ip »
Ennen oli hinkkimaito asiakkaan astiaan, hinkkiin. Edam-juusto oli valettu vahan sisään. Piimä tuli maidontuottajalle takaisin maitotonkassa jolla maito oli lähetetty meijeriin. Voi oli läjänä toisen maitotonkan pohjassa. Kaupastakin sai maidon ja piimän omaan astiaan. (Jogurtti.... mitä se on?) Vain Tummeli oli pakattu muovitörppöön. Saksalaiset pitivät sitä huonona juustona.....
Joitain noista tuotteista on vieläkin entisellään ja entisissä paketeissaan.

https://www.tokmanni.fi/ihonhoitotuotteet/tummeli-410g-rasia/6414501108990/dp
http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/tummeli-sis%C3%A4lt%C3%A4%C3%A4-sy%C3%B6p%C3%A4vaarallista-ainetta-1.137344
Tämä oli jo myöhempää tuotantoa: https://museot.finna.fi/Record/sarka.M016-21337?lng=fi
Meillä vielä haetaan irtomaitoa: http://www.ahlman.fi/maitobaari

Metallin kierrätys:
Joka kylässä oli seppä joka korjasi reet, rattaat, maamoottorit, moottoripyörät ja autot. Naulatkin tehtiin sepän pajassa. Ylijäämämetalli käytettiin paikanpäällä. Raudasta sai hevosenkenkiä, nauloja ja jalaksia, pronssista laakereita. Alumiiniä ei juuri ollut ja jos oli niin sepät vihasivat sitä koska eivät olleet oppineet sitä hyödyntämään. Taitavat vihata vieläkin....


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kirotut akut
« Vastaus #9 : Lokakuu 22, 2016, 19:34:47 ip »
Mullakin lojuu tallissa yksi erittäin tehokas Aeg Vampyr, johon ei löydy pussia mistään. Suodattimen siihen voi leikata metritavarasta. Pussia ei pysty oikein soveltamaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Kirotut akut
« Vastaus #10 : Lokakuu 22, 2016, 19:42:45 ip »
Omaa tuskaa akkulaitteiden kanssa on helpottanut strateginen siirto yhteen ja samaan tuotemerkkiin, akkuja ja latureita riittää joka tilanteeseen. Laitevalikoima: ruuvinväännin, iskuporakone (aivan loistava keksintö ilman johtoa), pyörösirkkeli, ruohotrimmeri. Tarvittaessa lisää työkaluvärkkejä löytyy varmaan tuon päälle kymmenkunta erilaista.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Kirotut akut
« Vastaus #11 : Lokakuu 22, 2016, 19:45:01 ip »
Löytyisikö tuolta sopiva pölypussi:
http://www.pussit.net/polynimuri.php

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kirotut akut
« Vastaus #12 : Lokakuu 22, 2016, 20:06:03 ip »
Siinä imurissaei ole muuta mallimerkintää kuin Vampyr. Muistaakseni säästin sen pussin turpalevyn juuri sitä varten, että joskus sen kanssa etsisi. Silloin kun viimeksi tuohon yritin etsiä, niin missään marketissa ei ollut.
Täytyy katsoa tuo linkin listaus tarkkaan. Kiitos.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Kirotut akut
« Vastaus #13 : Lokakuu 22, 2016, 20:57:07 ip »
Vampyr kuulostaa tehokkaalta ja jotenkin lopulliselta. Imeekö se muutakin kuin ilmaa?

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Kirotut akut
« Vastaus #14 : Lokakuu 22, 2016, 21:00:26 ip »
Onhan noista akkukoneista ollut iloakin. Mutta jätettä ovat enimmäkseen jo muutaman vuoden jälkeen. Jopa ongelmajätettä.

Jos olisi direktiivi akuista ja niiden kiinnityksestä niin se olisi niin turvallinen että akkua tuskin voisi vaihtaa itse. Toisaalta kiinalainen lykkäisi markkinoille piraattipatteria solkenaan.