Tuosta haihtumisesta kaasutinmoottori vs ruiskutusmoottori.
Kaasutinmoottorisessa pyörässä:
- tankin korkissa on ilmakanava josta ilma pääsee kulkemaan sisään ja ulos
- kaasuttimissa on kohokammiossa kanava ulkoilmaan josta haihtuminen pääsee alulle
- myös kaasuttimen sisäisessä rakenteessa on kanavia kohokammiosta ulkoilmaan kuten neulaputki johon kohokammiossa oleva bensiini nousee ja sakkautuu
Ruiskumoottorisessa pyörässä (digitaalinen moottorinohjaus)
- tankin "huohotus" on säädelty venttiilillä joka on korvausilmakanavassa useinkin tankin korkin tai korkin laipan alueella
- polttoainejärjestelmän monet komponentit ovat koko ajan polttoaineen sisällä mikäli tankissa polttoainetta on
- tankin ulkopuoliset järjestelmän osat ovat neste- ja kaasutiiviitä
Kaasutinmoottorisessa polttoaine haihtuu. Itse asiassa ensin haihtuu kaiken kevyimmät polttoaineen osat. Ne ovat myös niitä herkimmin syttyviä joten vanha polttoaine ei syty kovin hyvin. Polttoaineet sisältävät myös kiintoainetta joka on normaalisti sekaantuneena polttoaineeseen mutta ilman hapettava vaikutus ja polttoaineen haihtuminen aiheuttavat polttoaineen sakkautumista. Sakka kertyy pohjalle ja haihtumispintoihin tukkien kaasuttimien pienet kanavat. Vesi haihtuu viimeisenä ja sen syövyttävä vaikutus kestää pisimpään.
Ruiskutusmoottorisessa pyörässä ei, varsinkaan täydellä tankilla, ei ole ulkoilman hapettavaa vaikutusta koska se ei pääse tekemisiin polttoaineen kanssa missään kohtaa järjestelmää. Oikein pitkäaikaisessa säilytyksessä (useita vuosia) olisi hyvä jos polttoaine vaihdettaisiin ja sitä kierrätettäisiin järjestelmässä vaikka moottoria ei käytettäisikään. Silloin korvataan vanha järjestelmässä oleva polttoaine uudella, käytetään komponentteja (pumppu, paineensäädin ja suuttimet) etteivät ne jumiudu. Myös alkoholiosuuden erkautuminen muusta polttoainemassasta vältetään. Toki pyörää voi heilutellakin jos ei ole mahdollista laittaa virtoja päälle ja käynnistää polttoainejärjestelmää. Metallisissa polttoainetankeissa alkoholin vesiosuus ja siihen kertynyt muu vesi voi aiheuttaa korroosiota.
Itse jos säilöisin kaasutinmoottorin talveksi niin irrottaisin kohokammion pohjat, antaisin kuivua, kiinnittäisin takaisin ja tyhjentäisin myös tankin. Yksinkertaista ja helppoa.
Eräs digitaalisella moottorinohjauksella varustettu pitkäaikaissäilytyksessä oleva pyöräni lähti samalla bensalla käyntiin yli viiden vuoden ajan. Kunnes akkunsa pimeni. Pitäisi ryhtyä toimenpiteisiin.....
Käyttöturvatiedotteessa on ilmoitettu polttoaineen sisältö, 95 ja 98:
http://www.neot.fi/uploads/pdf/95E1098E5.pdfPienkonebensa:
https://www.neste.fi/static/ktt/10529_fin.pdfKun katsotte turvalausekkeita on normaali bensiini huimasti myrkyllisempää kuin pienkonebensiini.