Kirjoittaja Aihe: Kausisäilytyspolttoaine  (Luettu 9114 kertaa)

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Kausisäilytyspolttoaine
« : Syyskuu 19, 2016, 08:20:07 ap »
Väistämättä taas päivä lyhenee ja kelit kylmenee ja jonkinlainen talven tapainen ajanjakso on edessä. Samalla sitä alkaa miettiä miten motot tulisi laittaa talviteloille. Itselläni on erilaisten pienten polttomoottoreiden kanssa ollut tapana laittaa ns. Pienkonebensa tankkiiin viimeistään viimeisen käyttökerran kanssa ja sitä ennen olen yleensä tyhjyntänyt tankin vanhoista bensoista. Isompiin apparaatteihin, kuten kiinteäsäiliöiset moottoriveneet olen laittanut lisäainetta, joka lisää polttoaineen säilyvyyttä. Näillä on hyvin pärjätty ja ongelmilta vältytty.

Ns. Pienkonebensan kova hinta on jarruttanut sen laajempaa käyttöä ennen. Nyt kuitenkin näyttää olevan saatavilla jonkun tolkun hintaan  (1,89 euroa ltr) Nesteeltä (Tourula) tätä pienkonebensaa neljäntenä vaihtoehtona pa-automaatista ja olenkin tankannut pikku Brevan viimeksi sillä. Nesteen sivuilta löytyy infoa siitä, että polttoainen soveltuu myös moottoreihin joissa vaaditaan 98 oktaanista bensaa.

Tuolla hinnalla ei juuri kannata käyttää muuta bensaa erilaisissa omalta osaltani harvakseltaan käytettävissä koneissa puhumattakaan talvisäilytyksestä. Onkohan muilla kokemusta/tietoa enmmän tästä Nesteen tavarasta moottoripyörissä. Kausisäilytyksen lisäksi sitä tulisi myös ajettua viiimeiset kiekat samalla tavaralla.  Foorumin arkistosta löytyi aika nuukalti mitään aiheesta. Itse tavara (siis pa) on täysin kirkasta ja lähes hajutonta. Hyvä puoli sekin polttoaineen kanssa sisätuloissa lutratessa.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

GMies

  • Viestejä: 310
Vs: Kausisäilytyspolttoaine
« Vastaus #1 : Syyskuu 19, 2016, 10:26:03 ap »
... Nesteen sivuilta löytyy infoa siitä, että polttoainen soveltuu myös moottoreihin joissa vaaditaan 98 oktaanista bensaa. ...
Oktaaniluku Mon/Ron 90/93
https://www.neste.fi/sites/default/files/Bensiiniopas_2015_4.pdf
2002 Atlantic 500
2004 B750

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kausisäilytyspolttoaine
« Vastaus #2 : Syyskuu 19, 2016, 10:32:20 ap »
JA tuolta linkitetystä kaappaus:

Lainaus
Pienmoottoribensiini vastaa oktaaneiltaan
98-oktaanista autobensiiniä, palaa erittäin puhtaasti, eikä tarvitse
peseviä lisäaineita tai happiyhdisteitä.

Oktaaniluvun mittaaminen ja ilmoittaminen taasen on hieman tulkinnanvaraista:

Lainaus
Wikipedia.

Koska oktaaniluku on täysin kokeellinen mitta, eli sille ei ole varsinaista teoreettista vastinetta, se riippuu paljon mittausmenetelmästä. Standardimoottorille ja standardiolosuhteille saatu oktaaniluku on ns. RON (research octane number). Huipputehoa tiekäytössä simuloiva mittaus, jossa sytytysaikaa vaihdellaan, bensiiniä lämmitetään ja kierroksia annetaan enemmän, tuottaa luvun MON (motor octane number). MON on yleensä 8–10 pistettä pienempi. Euroopassa käytetään lukua RON, Amerikassa käytetään yleensä RON-, ja MON-lukujen keskiarvoa
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Kausisäilytyspolttoaine
« Vastaus #3 : Syyskuu 19, 2016, 11:25:22 ap »
Hajuttomuus on pienkonebensassa (4T) mukava ominaisuus silloin kun sitä poltetaan nenän alla
käyvässä laitteessa. Ei sisällä hiilivetyjä, on siksi ilmeisesti myös terveellisempää?
Hajuttomuus on myös huomioonotettava riskitekijä vuototilanteessa.
Olen pienkonebensaa polttanut muutamia kymmeniä litroja rc-helikopterilla. Pääasiallisena syynä
juuri hajuttomuus, kopteria voi hyvin säilyttää sisätiloissa. Joskus huoltoa tehdessä on hätkähdyttänyt
pöydälle valunut besalätäkkö, mikä ei millään lailla varoita olemassa olostaan ennen näköhavaintoa.
Guzzissa käytettynä tuntuu asettuvan oktaaniluvun puolesta jonnekin 95 ja 98 välimaastoon. Tosin aivan 100%
4T:tä tankissa ei ole koskaan ollut, sekaan on jäänyt hieman 98E:tä.
Pienkonebensa (4T) tuntuu säilyvän hyvin, lupausten mukaisesti.
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Kausisäilytyspolttoaine
« Vastaus #4 : Syyskuu 19, 2016, 11:39:00 ap »
Monet pienkoneet eivät tykkää pienkonebensiinistä vaan aiheuttavat niissä käynnistymättömyyttä pitkään jatkuvasti käytettynä. Välillä pitää laittaa ysiviitosta tankkiin. 
Ruiskutusmoottorillisessa ajoneuvossa pienkonebensiini, jos ei säilytetä vuosikausia käyttämättä putkeen, ei ole lainkaan tarpeen. Talven yli seisonut E10/95-polttoaine ei suljetusta tankista ja järjestelmästä pääse haihtumaan tai sakkautumaan siinä määrin että edes parin vuoden säilytyksen jälkeen ilmenisi käynnistysongelmia.
Kaasutinmoottorisissa laitteissa pienkonebensiinin käyttö talvisäilytyksessä on hyvin suositeltavaa. Se ei haihdu eikä sakkaudu.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Kausisäilytyspolttoaine
« Vastaus #5 : Syyskuu 19, 2016, 11:45:45 ap »
Monet pienkoneet eivät tykkää pienkonebensiinistä vaan aiheuttavat niissä käynnistymättömyyttä pitkään jatkuvasti käytettynä. Välillä pitää laittaa ysiviitosta tankkiin. 

Mistä tämä johtuu? Missä vaiheessa ongelma alkaa ilmetä?
Omat kokemukset eivät ainakaan vielä tue tuota tietoa?
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kausisäilytyspolttoaine
« Vastaus #6 : Syyskuu 19, 2016, 11:53:36 ap »
. Talven yli seisonut E10/95-polttoaine ei suljetusta tankista ja järjestelmästä pääse haihtumaan tai sakkautumaan siinä määrin että edes parin vuoden säilytyksen jälkeen ilmenisi käynnistysongelmia.
Kaasutinmoottorisissa laitteissa pienkonebensiinin käyttö talvisäilytyksessä on hyvin suositeltavaa. Se ei haihdu eikä sakkaudu.

Näin minäkin luulin, mutta kokeilin parin vuoden tauon jälkeen pikkulohkoa. Kaasukahva ei kiertynyt ollenkaan! Luistit olivat tahmaantuneet kiinni kaasuttimiin. Muita aineksia tuolla seudulla ei vaikuta, kuin bensiini ja haihtuva bensiini. Tasan eka kerta, kun näin kävi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Kausisäilytyspolttoaine
« Vastaus #7 : Syyskuu 19, 2016, 12:10:42 ip »
Monet pienkoneet eivät tykkää pienkonebensiinistä vaan aiheuttavat niissä käynnistymättömyyttä pitkään jatkuvasti käytettynä. Välillä pitää laittaa ysiviitosta tankkiin. 

Mistä tämä johtuu? Missä vaiheessa ongelma alkaa ilmetä?
Omat kokemukset eivät ainakaan vielä tue tuota tietoa?

Tämä asia on oman yritykseni yksi tuottavista toimialoista joten en kerro mikä on syy polttoainetietoa enempää ja mikä on korjaus.
Mutta uskokaan kun sanon ja toimikaa kuten sanon niin ongelmia ei ilmene. Vikoja alkaa ilmetä kun pienkonebensiiniä käytetään yhtäjaksoisesti yli vuoden.

Ruiskukoneissa kun ei ole kaasuttimia eikä siten jumiintuvia luisteja niin ei tarvita vuoden - parin säilytyksessä pienkonebensaa. Kuten kerroin, on suositeltavaa käyttää kaasutinkoneisessa moottoripyörän moottorissa pienkonebensiiniä säilytyksen aikana. Sen ei pitäisi jumittaa osia tai sakkautua. Tavallinen 98 ja 95 sakkautuvat jo yhdenkin talven säilytyksessä etenkin jos säilytyspaikka on lämmin. Tapahtuu haihtumista ja jäljelle jää polttoaineen kiintoaineosuus. Pienkonebensiinin ominaisuus on että se ei haihdu helposti. Siksi se ei myöskään pahemmin haise joten se ei muodosta myöskään kiintoainetta kaasuttimiin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kausisäilytyspolttoaine
« Vastaus #8 : Syyskuu 19, 2016, 12:29:32 ip »
Ei mulla ole aiemmin parin kolmen vuodenkaan jälkeen ollut sakkaongelmia kaasaripeleissä. Eka kerta oli nyt. Lienee varmaan tankkauspaikalla ja heidän reseptillään syynsä asiaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Harri Eronen

  • Viestejä: 377
Vs: Kausisäilytyspolttoaine
« Vastaus #9 : Syyskuu 19, 2016, 12:52:11 ip »
"Pienkonebensaa" noin 6-7 vuotta pienkoneissa käyttäneenä ,ei ole käynnistymättömyyttä vastaan tullut. Käyttökohteena pari moottorisahaa , pari raivaus-sahaa ,polttomoottori käyttöinen haketin ja pari ruohonleikkuria. Osa vehkeistä saattaa seisoa vuodenkin ja aina ovat muutaman nykäisyn jälkeen tulilla .Vuosikulutus n 30-60 l

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Kausisäilytyspolttoaine
« Vastaus #10 : Syyskuu 19, 2016, 12:52:36 ip »
Tuosta haihtumisesta kaasutinmoottori vs ruiskutusmoottori.

Kaasutinmoottorisessa pyörässä:
- tankin korkissa on ilmakanava josta ilma pääsee kulkemaan sisään ja ulos
- kaasuttimissa on kohokammiossa kanava ulkoilmaan josta haihtuminen pääsee alulle
- myös kaasuttimen sisäisessä rakenteessa on kanavia kohokammiosta ulkoilmaan kuten neulaputki johon kohokammiossa oleva bensiini nousee ja sakkautuu

Ruiskumoottorisessa pyörässä (digitaalinen moottorinohjaus)
- tankin "huohotus" on säädelty venttiilillä joka on korvausilmakanavassa useinkin tankin korkin tai korkin laipan alueella
- polttoainejärjestelmän monet komponentit ovat koko ajan polttoaineen sisällä mikäli tankissa polttoainetta on
- tankin ulkopuoliset järjestelmän osat ovat neste- ja kaasutiiviitä

Kaasutinmoottorisessa polttoaine haihtuu. Itse asiassa ensin haihtuu kaiken kevyimmät polttoaineen osat. Ne ovat myös niitä herkimmin syttyviä joten vanha polttoaine ei syty kovin hyvin. Polttoaineet sisältävät myös kiintoainetta joka on normaalisti sekaantuneena polttoaineeseen mutta ilman hapettava vaikutus ja polttoaineen haihtuminen aiheuttavat polttoaineen sakkautumista. Sakka kertyy pohjalle ja haihtumispintoihin tukkien kaasuttimien pienet kanavat. Vesi haihtuu viimeisenä ja sen syövyttävä vaikutus kestää pisimpään.

Ruiskutusmoottorisessa pyörässä ei, varsinkaan täydellä tankilla, ei ole ulkoilman hapettavaa vaikutusta koska se ei pääse tekemisiin polttoaineen kanssa missään kohtaa järjestelmää. Oikein pitkäaikaisessa säilytyksessä (useita vuosia) olisi hyvä jos polttoaine vaihdettaisiin ja sitä kierrätettäisiin järjestelmässä vaikka moottoria ei käytettäisikään. Silloin korvataan vanha järjestelmässä oleva polttoaine uudella, käytetään komponentteja (pumppu, paineensäädin ja suuttimet) etteivät ne jumiudu. Myös alkoholiosuuden erkautuminen muusta polttoainemassasta vältetään. Toki pyörää voi heilutellakin jos ei ole mahdollista laittaa virtoja päälle ja käynnistää polttoainejärjestelmää. Metallisissa polttoainetankeissa alkoholin vesiosuus ja siihen kertynyt muu vesi voi aiheuttaa korroosiota.

Itse jos säilöisin kaasutinmoottorin talveksi niin irrottaisin kohokammion pohjat, antaisin kuivua, kiinnittäisin takaisin ja tyhjentäisin myös tankin. Yksinkertaista ja helppoa.
Eräs digitaalisella moottorinohjauksella varustettu pitkäaikaissäilytyksessä oleva pyöräni lähti samalla bensalla käyntiin yli viiden vuoden ajan. Kunnes akkunsa pimeni. Pitäisi ryhtyä toimenpiteisiin.....

Käyttöturvatiedotteessa on ilmoitettu polttoaineen sisältö, 95 ja 98: http://www.neot.fi/uploads/pdf/95E1098E5.pdf
Pienkonebensa: https://www.neste.fi/static/ktt/10529_fin.pdf

Kun katsotte turvalausekkeita on normaali bensiini huimasti myrkyllisempää kuin pienkonebensiini.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Kausisäilytyspolttoaine
« Vastaus #11 : Syyskuu 19, 2016, 13:04:51 ip »
Monet pienkoneet eivät tykkää pienkonebensiinistä vaan aiheuttavat niissä käynnistymättömyyttä pitkään jatkuvasti käytettynä. Välillä pitää laittaa ysiviitosta tankkiin.  

Mistä tämä johtuu? Missä vaiheessa ongelma alkaa ilmetä?
Omat kokemukset eivät ainakaan vielä tue tuota tietoa?

Tämä asia on oman yritykseni yksi tuottavista toimialoista joten en kerro mikä on syy polttoainetietoa enempää ja mikä on korjaus.
Mutta uskokaan kun sanon ja toimikaa kuten sanon niin ongelmia ei ilmene. Vikoja alkaa ilmetä kun pienkonebensiiniä käytetään yhtäjaksoisesti yli vuoden.

Nojoo, minulla on ollut pienkonebensan kulutus toki vähäistä litroissa ja seassa on aina ollut 2t-öljyä.
Mutta ainakaan yli kolmen vuoden aikana ei ole olut mitään pienkonebensasta johtuvaa ongelmaa.
Omituista markkinointia Motomatilta sanon.

Epäkuntoinen polttoainejärjestelmä voi kyllä aiheuttaa sen, että toisella bensalla toimii ja toisella ei.
Tällaista on kyllä sattunut mutta pienkonebensan eduksi.
Sohc van Helmi.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Kausisäilytyspolttoaine
« Vastaus #12 : Syyskuu 19, 2016, 18:01:39 ip »
Ei nyt ihan 100% konsensusta näytä asiassa olevan, mutta ei varmasti mene pahasti pieleen, jos moton
A. Talvisäilytyksen tekee pienkonebensiinillä,
B. Ajot sitten ihan ohjekirjan mukaisella polttoaineella.

Omat ongelmat ovat koskeneet aikanaan juuri näitä erilaisia kaasuttimellisia pikkupäristimiä (moottorisaha, ruohonleikkuri, perämoottorit jne.). Jos ei ole olleet pienkonebensat tankissa, niin viimeisellä käytöllä suosiolla vanhat moskat pois ja uudet pienkonebensat käyttämällä koneen sisuksiin.  Joissain minun taidoille sopivissa apparaateissa (yamaha 2-t perämoottori  ;D) olen myös tyhjentänyt kaasuttimen ja jättänyt sen kuivumaan ennen tulppausta takaisin kiinni. Yhtenä vuonna oli yammusta jäänyt tulppa (n. 4-5 mm ruuvi) laittamatta takaisin, kone käynnistyi silti, vaikka "bensaa tulvi ovista ja ikkunoista". Eikun takaisin rantaan ruuvailemaan tulppa kiinni. Kaiken kaikkiaan hyvät on muistot 2-t yamahista vesillä.


Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Kausisäilytyspolttoaine
« Vastaus #13 : Syyskuu 19, 2016, 20:14:16 ip »
Eikös koko sakkaantumis ym mystiikassa joista "ei kaikkea kerrota" pääse sillä että talviteloilla olevatkin koneet käytetään lämpiseksi muutaman kuukauden välein.
Suomessakin talvet lyhentyneet malliin kerta pari riittänee.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Kausisäilytyspolttoaine
« Vastaus #14 : Syyskuu 19, 2016, 20:54:06 ip »
Jotkut pitävät kaasutinpyörässä hanaa auki siksi että neulaventtiili pysyy kunnossa eikä haihtuminen aiheuta kuivumista.
Siinä on kyllä riski yllättävään kaasuttimen tulvimiseen. Ehkä hanan avaaminen silloin tällöin olisi vaihtoehto.

Nykypyörissä suurempi ongelma on akku. Vaikka virta-avain on piirongin päällä niin silti erinäiset sähkökomponentit syövät sähköä. Vain hieman mutta koko ajan. Tällainen pieni kulutus pilaa akun vähitellen. Akun voi ottaa irti virtapiiristä ja ladata aika-ajoin niin akku pysyy kunnossa. Eräät suosivat käynnistämistä muutaman viikon välein. Silloin pitää käyttää sen verran pitkään että akku latautuu täyteen. Samalla tulee huollettua ruiskutusjärjestelmä. Polttoaine vaihtuu letkuissa ja muissa komponenteissa kuten suuttimissa.
Edellisen ja nykyisen pyörän ohjeissa ilmoitetaan että akku on irrotettava virtapiiristä jos pyörä seisoo yli kaksi viikkoa. Polttoainejärjestelmästä ei anneta mitään ohjeita.

Pienkonebensiinin käytön nykypyörässä näen täysin tarpeettomana mutta kaasutinpyöriin sen käyttö on suositeltavaa riippuen säilytystavasta ja -ajasta. Enemmän silti kiinnittäisin huomiota akkuun kevätkäynnistyksen suhteen.

Itselläni on kaksi kaasutinpyörää enää. En tee, enkä ole tehnyt muuta kuin laskenut kaasuttimet tyhjiksi. Keväällä uudet bensiinit niin käyntiin on lähtenyt. Eräässä pyörämallissani oli kuusi kaasutinta ja sekin kyllä keväällä aina heräsi horroksesta.