Aikoinana iloisella 90-luvulla ja oisko tämä tapaus ollut vielä alkupuolella Motoparkissa oli hyvin suosittuja katuautoille ja rätkille kiihdytyspäiviä.
Erään kerran viereisessä ruudussa oli välikoppa Escortti (OHC, turbo, kaasarit). Siinä ei ollut ollenkaan vasta muotiin tullutta välijäähdytintä.
Siihen oli rakennettu vesi/metanoliruiskusysteemi.
Turbon ilmapuoli oli täysin avoin, eli kompressoripyörä näkyi.
Semmoinen ohuehko sininen putki oli asetettu siihen turbon suuaukolle ja kun paineet nousi yli 1,5? baarin ylipainetta, niin systeemi käynnistin ajovalopesurin pumpun,
joka alkoi kunnon paineella suihkuttamaan vesi/metanolia (muistaakseni fiftyfifty-seos) suoraan turbon imupuolelle ja se ehkä alensi lämpötiloja tai jotain.
Auto tuli ekalta kunnon vedolta. Kuski sammutti auton ja jotain siinä ropattiin ja eikun uudestaan radalle, mutta eipä lähtenyt Escortti käyntiin.
Pojat ihmetteli ja pähkäili, että ajamalla paikalle. On bensaa, kipinä tulee, puristuksiakin tuntuu olevan.
Joku keksi irroittaa tulpat ja vika löytyi. Kaikki tulpat oli sulanut niin, että sivuelektrodia ei enää tunnistanut.
kai se oli jotenkin toiminut takaisin tullessa, mutta kipinää ei enää ollut käynnistysvaiheessa.
Pojat arveli, että taitaa palotila käydä hiukka kuumana ja jättivät sen metanolin pois sieltä säiliöstä ja tulpat ei enää sulaneet.
Escortti kulki jotain 13,?aikoja, joten aika rivakka oli siihen aikaan, kun Lehtimäki? oli vissiin ainoa, joka ajoi alle 10 sekunnin nelosturbolla.
Ei enää muista ja näköjään Google ei paljoa auta.
Se oli sitä aikaa, kun ei netistä kysytty neuvoa ja ei ollut säädettäviä ruiskuja.