Kirjoittaja Aihe: Guzzien kestävyys/ osien kulutus  (Luettu 14135 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Guzzien kestävyys/ osien kulutus
« Vastaus #30 : Toukokuu 07, 2017, 15:04:02 ip »
Akun pilaantuminen talvella vs eräät mukavuusseikat.

Pieni johdanto:
Vasta 2000-luvulla yleistyivät pyörät joissa on sen tyyppisiä sähköisiä laitteita jotka kuluttavat sähköä vaikka virta-avain on takin taskussa. Nämä laitteet ovat tyypillisesti varashälyttimiä, ajonestolaitteita ja ajotietokoneen muisti. Jotain muuta tyyppikohtaistakin kulutusta voi myös olla. Kuten sisäiset paikanninlaitteet.

Tämä asia on tuonut mukanaan ylläpitolaturit. Ne voi kytkeä koko seisonta-ajaksi pyörän akkuun. Asiasta on kuitenkin ristiriitaista tietoa. Oman näkemykseni mukaista on ladata moottoripyörän akulle sopivalla laturilla akku täyteen parin kuukauden välein niin että kaikki kulutus on irti kytketty.

Jos talvisäilytyspaikassa ei säilytyksen aikana tarvita ajonestoa, varashälytintä tai ajotietokonetta, ym voin nämä toiminnot kytkeä pois talvisäilytyksen ajaksi. Jos talvisäilytyksen aikana ei pääse lataamaan akkua niin akku kannattaa ottaa irti ja huoltaa sitä talvella siellä missä voi. Akku tykkää viileästä. Akku säilyy parhaassa kunnossaan kun se on ladattu täyteen mutta ei sen enempää. Irtoakkua ei pidä pitää latauksessa kaiken aikaa. Akulla on yksi ikävä piirre: itsepurkautuminen. Siksi lataus uudelleen säännöllisesti mutta ei yhtäjaksoisesti.

Akun kytkemisen irti pyörän järjestelmistä tuo mukanaan haittoja.
Ajotietokoneen muisti nollautuu. Tosin kokonaismatkamittarin tieto säilyy pidempäänkin kuin yli talven (Poislukien KTM ja Buell. Niiden matkamittarit usein nollautuvat talven aikana ja siksi on kaupan "vähän ajettuja" malleja.)

Seisonta-ajan jälkeen välimatkamittarit lähtevät nollasta, taustavalon väri ja teho (jos sellainen optio on) pitää valita uudelleen, samoin eri ajoasetukset kuten luistoneston herkkyys, ABS:n taso, kellon aikaan laitto ja näyttötapa ja muita vastaavia pikkuasetuksia riippuen mallista. Ennen talvisäilytystä voi olla paikallaan tehdä muistilappu asetuksista jotka olivat sopivat. Jos on käytössä turvakoodi ajonestoon niin sekin talteen muualle kuin pyörään. Säästyy viemästä pyörää merkkihuoltoon pin-koodin eliminoimiseksi.

Kokonaisuutena pitäisin akun hyvinvointia tärkeämpänä kuin pikkuvaivaa keväällä tehdä uudet asetukset mittaristoon. Jälkimmäinen toimenpide ei edes maksa mitään.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Guzzien kestävyys/ osien kulutus
« Vastaus #31 : Toukokuu 07, 2017, 19:32:19 ip »
Se on tämä Guzzilla ajo ja omistaminen kuin se kuuluisa sittasontiaisen lento. Siipipinta-alan ei mitenkään pitäisi riittää lentämiseen, mutta kun se ei itse sitä tiedä, niin lentää vaan.

Ittellä on ollut tonninelisatasen akku ja sulakkeet paikallaan kesästä 2015 lähtien. Kun en tiennyt, niin pistin eilen startista käyntiin ja ajoin muutaman kymmenen kilsan lenkin. Hyvin käkätti.

Kumpanakin talvena olen pari kertaa käyttänyt konetta pari kolme minsaa kerrallaan. Seisonut kuitenkin monta yli kuukauden pätkää kerrallaan.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Guzzien kestävyys/ osien kulutus
« Vastaus #32 : Toukokuu 07, 2017, 19:36:41 ip »
Kylmässä tallissa meillä talvehti kolme pyörää, kaikissa akut paikoillaan. Brevan käytin lämpimäksi viimeksi marraskuussa, Mille GT ja Ducati Monsteri olivat lokakuusta saakka samoilla jalantiloilla. Molemman Guzzin lähtivät tänään tulille normalisti, mutta Ducatiin piti taas kaataa bensiiniä suoraan kaasareiden kurkkuihin ja antaa autosta apukaapeleilla virtaa, että kesti startata pitkään. Sama rituaali meillä ollut jo monta vuotta.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Guzzien kestävyys/ osien kulutus
« Vastaus #33 : Toukokuu 07, 2017, 20:02:44 ip »
Ittellä on ollut tonninelisatasen akku ja sulakkeet paikallaan kesästä 2015 lähtien. Kun en tiennyt, niin pistin eilen startista käyntiin ja ajoin muutaman kymmenen kilsan lenkin. Hyvin käkätti.

Kumpanakin talvena olen pari kertaa käyttänyt konetta pari kolme minsaa kerrallaan. Seisonut kuitenkin monta yli kuukauden pätkää kerrallaan.

1400 Calissa saa olla sulake kiinni kuin kuukauden korkeintaan niin akku on tyhjä. Ei startti edes naksahda. Edellistalven akku meni vaihtoon. Nykyinen akku on hankittu viime toukokuussa. Toimi hienosti koko viime ajokauden. Käytellyt en ole koska akku vain tyhjenee sellaisesta ja vajaalatauksisena menettää tehojaan. Lyhyt käyttö ei lataa akkua. Varoiksi ostin jo uuden akun Biltemasta. Sille on kyllä käyttöä muuallakin jos viimevuotinen Kiinassa valmistettu  Yuasa (Sain takuuseen. Muuten moista happoakkua en olisi laittanut.) vielä suostuu toimimaan. Muutaman kerran sen latasin täyteen ylläpitolaturilla. Ilman lataamista akku olisi purkautunut kuitenkin itsekseen vaikka ei ole kytketty pyörän sähköihin.

Suosittelen kuitenkin ottamaan sen sulakkeen irti ohjekirjan ohjeen mukaan kun pyörä seisoo pidemmän tovin.

Ensikäynnistys tälle kaudelle on toukokuun viimeisellä viikolla. Menee muiden kiireiden takia ajokauden aloittaminen 1400 Californialla myöhään. Vaikuttaa myös siltä että tulevana kesänä en ehdi kovasti ajelemaan.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 07, 2017, 21:42:10 ip kirjoittanut motomatti »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzien kestävyys/ osien kulutus
« Vastaus #34 : Toukokuu 07, 2017, 20:35:29 ip »
Se on jännä juttu, ettei valmistaja välttämättä laita valmista termimaalia akun navoilta jonnekin helppoon paikkaan, vaikka tietävät akun tyhjenevän viikkojen seisonnalla. Bemarilla taitaa olla sellainen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Guzzien kestävyys/ osien kulutus
« Vastaus #35 : Toukokuu 07, 2017, 20:46:05 ip »
Juu ja jos on lisättu kello, lämpömittari tms hieman virtaa ottava vaikka muuten teknisesti "virtaa syömättömään", niin ajan kanssa nekin tyhjentää virtalähteen.
Olisi kyllä kätevä ratkaisu että pyörissä olisi kunnon katkaisin päävirralle.

Pulmu

  • Viestejä: 222
Vs: Guzzien kestävyys/ osien kulutus
« Vastaus #36 : Toukokuu 07, 2017, 20:46:52 ip »
Mulla oli H-D:ssä Cetekin ylläpitolaturi kiinni aina syksystä kevääseen. Ei ongelmia, ellei lueta sitä että akku meni vaihtoon jo 11 vuoden päästä kun tuntui hieman väsähtäneeltä. Laturin mukana tuli sellainen kätevä piuhan pätkä jonka toinen pää akkuun kiinni ja toisessa päässä liitin johon laturin sai tökätä. Ei tarttenut penkkiä ottaa irti ja piuhan sai sinne penkin alle työnnettyä piiloon. Oikein kätevä. Grisoon tulee samanlainen kunhan löydän uuden piuhan jostain, entinen lähti pyörän mukana  :'(
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.
_________________________________

Griso 8V 2012

Jouko S

  • Viestejä: 860
Vs: Guzzien kestävyys/ osien kulutus
« Vastaus #37 : Toukokuu 07, 2017, 21:07:04 ip »
Laturin mukana tuli sellainen kätevä piuhan pätkä jonka toinen pää akkuun kiinni ja toisessa päässä liitin johon laturin sai tökätä. Ei tarttenut penkkiä ottaa irti ja piuhan sai sinne penkin alle työnnettyä piiloon. Oikein kätevä.
Vielä kätevämpi on useissa Guzzeissa vakionakin tuleva virran ulosottopistoke. Siihen vaan latauslaitteen tupakinsytkäliitin kiinni ja pistoke seinään. Liekkö sitten uudemmissa näitä enää laisinkaan? Helppohan se kyllä on itsekkin rakennella.
Jouko

Pulmu

  • Viestejä: 222
Vs: Guzzien kestävyys/ osien kulutus
« Vastaus #38 : Toukokuu 07, 2017, 21:27:28 ip »
No, Grisossa ei moista ylellisyyttä ole. Joutuuhan tuossakin vaihtoedossa tinaamasn laturiin uuden pistokkeen vs piuhanpäät vain akun napoihin.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.
_________________________________

Griso 8V 2012

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Guzzien kestävyys/ osien kulutus
« Vastaus #39 : Toukokuu 07, 2017, 21:58:06 ip »
California 1400:sta en tupakinsytytinliitintä löytänyt mutta asensin sellaisen sekä lisäksi kaksi viiden voltin USB-töpseliä ohjaustankoon.
Breva 1100:ssa oli tupakinsytytinliitin vakiona satulan alla kuten useimmissa CARC-malleissa. Hieman hankalassa paikassa ajatellen käyttöä.

Joissakin pyörissä on akku kätketty hankalaan paikkaa ja silloin tuo lisäliittimen laitto puoltaa paikkaansa.
Osassa omia pyöriäni on myös tuo johto johon laturin johdon voi liittää. Tein vain oman "standardin" ja käytän kaksinapaista SuperSeal liitintä. Niin liitoksia riittää loputtomasti. On lisäksi vesitiivis.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzien kestävyys/ osien kulutus
« Vastaus #40 : Toukokuu 07, 2017, 22:05:24 ip »
Mullakin tuli Cetekin mukana tuo piuha. Taitaa olla tilapäisesti hukannut teillä, kun aikoinaan pikkulohkon akku siirtyi ulkoilmaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Guzzien kestävyys/ osien kulutus
« Vastaus #41 : Toukokuu 07, 2017, 22:32:39 ip »
Se on jännä juttu, ettei valmistaja välttämättä laita valmista termimaalia akun navoilta jonnekin helppoon paikkaan, vaikka tietävät akun tyhjenevän viikkojen seisonnalla. Bemarilla taitaa olla sellainen.

En tiedä miten asia on prätkäpuolella, mutta autopuolella luovutushuollossa koodataan "kuljetustila" pois päältä.

Kuljetustilassa auto käynnistyy ja kulkee, mutta ei paljoa muuta.
Tämäkin vielä! ! !