Kirjoittaja Aihe: typerä kysymys  (Luettu 2683 kertaa)

kap0

  • Viestejä: 8
typerä kysymys
« : Elokuu 26, 2016, 10:26:22 ap »
Nevadaan (07) on tehty aiempi iso huolto alle 20tkm ja nys sillä on ajettu about 24tkm, painaako iso huolto päälle ja mitä siinä pitäis tehrä. Olis talvella aikaa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: typerä kysymys
« Vastaus #1 : Elokuu 26, 2016, 10:43:07 ap »
En ole ikinä ymmärtänyt tätä iso huolto - pieni huolto nimitystä.. Mutta Nevadassa näkyy menevän 7500 km:n jaolla määräaikaishuollot. Olisi siis 22500 kohdalla ja 30000 kohdilla.
Tarkastettavat (tarvittaessa putsataan, vaihdetaan, huolletaan) kohteet: Valot, jarrunesteet, vaijerit, renkaat, letkut ja putket.
Vaihdettavat: Moottoriöljy ja suodatin, loota ja peräöljyt. Myös keulaöljyt, mutta suositus koko keulan huollolle.
Säätöä taas vaativat mahdollisesti: Rengaspaineet ( :D), venttiilinvälykset ja tyhjäkäyntikierrosluku.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: typerä kysymys
« Vastaus #2 : Elokuu 26, 2016, 10:45:35 ap »
Riippuu mitä tarkoitat "isolla huololla"?

Noilla kilometreillä nähdäkseni aivan normaalihuoltotoimenpiteet eli pieni huolto: keulaöljyjen vaihto jos ei ole ennen vaihdettu, jarrunesteen vaihto jos ei ole ennen vaihdettu, moottori-, vaihteisto- ja peräöljyjen vaihto. Läppärunkojen synkronointi, uudet tulpat, ilmansuodatin, öljynsuodatin, polttoainesuodatinta ei tarvitse vaihtaa vielä ja vivustojen nivelien voitelu. Myös ohjauslaakeriin kannattaa ennakoivasti katsoa samalla kun keula on purettu. Alunperin ohjauslaakereissa on heikosti vaseliinia. Kardaanin takapään nivelholkin puhdistus ja voitelu.

Venttiilien säätö tietenkin ja jos mahdollista tai on kiinnostusta vikalogien luku ja opittujen arvojen nollaus tietokoneavusteisesti.

Renkaiden kunnon ja paineiden tarkastus tai vaihto jos ovat siloset. Jarrupalojen tarkastus/vaihto.

Tai toinen tapa olla tekemättä yhtään mitään ja tehdä pikku huolto vasta 30.000 km kohdalla.