Kirjoittaja Aihe: kysymys tehosta/kierrosluvusta  (Luettu 5026 kertaa)

California

  • Viestejä: 187
  • on the Route 66
kysymys tehosta/kierrosluvusta
« : Joulukuu 04, 2006, 10:11:24 ap »
Joutessani tuli mieleen moottoripyörien hevosvoima/tehomittaus verrattuna kierroslukuun. Eli mitenkäs se nyt onkaan, saavutetaanko ilmoitettu huipputeho aina sillä kierrosluvulla, jonka pyörä eniten kiertää. Esim. Moto Guzzin California Classicille on ilmoitettu 73hv/6300rpm. Tarkoittaako tämä sitä, että California kiertää maksimissaan 6300rpm, jolloin se antaa maksimitehonsa. Eli onko maksimiteho aina maksimikierrosluvulla, jonka pyörä kiertää?
Moto Guzzi v85tt Centenario
ex.Aprilia 1200 Caponord Rally
ex. Triumph Thunderbird 1600
ex. Moto Guzzi California classic

California

  • Viestejä: 187
  • on the Route 66
kysymys tehosta/kierrosluvusta
« Vastaus #1 : Joulukuu 04, 2006, 10:13:12 ap »
...tai siis luvut olivatkin 73hv/6400rpm...pieni korjaus...
Moto Guzzi v85tt Centenario
ex.Aprilia 1200 Caponord Rally
ex. Triumph Thunderbird 1600
ex. Moto Guzzi California classic

Cali.fi

  • Viestejä: 76
kysymys tehosta/kierrosluvusta
« Vastaus #2 : Joulukuu 04, 2006, 11:35:31 ap »
Teho = kierrosluku * vääntömomentti

Koska vääntömomentti alkaa jostakin kirrosluvusta lähtien pudota nopeammin kuin kierroluku kasvaa, alkaa yllä esitetty tulo pienentyä, eli siis suurin teho saavutetaan aikaisemmin kuin suurin sallittu kierrosluku.

Jos kierroslukua rajoitetaan kovin alhaalta, tullaan tilanteeseen, joka on oletuksesi kaltainen. Tämä ei liene kovin tyypillinen tilanne. Esim california kiertää enemmän kuin tuon 6300, mutta sen 2-venttiilikansi ahdistaa sen verran, ettei sylinteriä enää suurilla kierroksilla saada tayteen, myöskin palaminen on epätäydellistä. Tästä syystä esim Moto Jussi suunnitteli suurentavansa venttileitä, ja asentavansa toisen tulpan. Tosin hänen pyörässään on hengitystä parannettu jo entuudestaan.

PekkaHml

  • Viestejä: 155
kysymys tehosta/kierrosluvusta
« Vastaus #3 : Joulukuu 05, 2006, 14:00:44 ip »
Katselin V11Sportin penkkipaperia, motoitaliassa ajettu ennen kuin moottorille tehtiin mitään. Suurin teho 90.4 hummaa tuli 7788 rpm kohdalla, ja hetikohta sen jälkeen sitten tulikin raja vastaan. Suurin vääntö tuli abouttia 5500 rpm kohdalla.
Tasapainotuksen jälkeen ei o penkitetty, mutta luulen, että hiukan tuli voimaa lisää kun sitä ei enää kulu turhaan vatkaukseen. Voin olla väärässäkin, mutta perstuntuma kertois siihen suuntaan.

Tsekkasin tehtaan ilmoittaman väännön ja kas, tässä minun vispilässäni vääntö oli kyllä sen 95 Nm, mutta tuli 500 kierrosta ennen tehtaan ilmoittamaa.

Vääntökäyrä lähtee menemään tasaisesti alamäkeen  tuon 95 Nm huipun jälkeen ja huipputehon kohdalla vääntöä on enää ehkä nuin 82Nm.

pekka:prof:
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 05, 2006, 14:09:00 ip kirjoittanut PekkaHml »

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
kysymys tehosta/kierrosluvusta
« Vastaus #4 : Joulukuu 05, 2006, 15:08:59 ip »
Jos joku ihmettelee, että miten niin teho on vääntö kertaa kierrosnopeus,
niin mahdollisia omia laskutoimituksia varten mainittakoon, että
tehon yksikkö on W ja kierrosnopeuden rad/s (radiaani on 1/(2PII) kierroksesta).
1 kW = 1,36 hv

7788 kierr/min  =  130 kierr/s = 815 rad/s

82 Nm * 815 rad/s = 66,8 kW = 90.8 hv

Että tämmöinen verryttely.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
kysymys tehosta/kierrosluvusta
« Vastaus #5 : Joulukuu 06, 2006, 17:20:58 ip »
Cali.fi kirjoitti:
Lainaus
Teho = kierrosluku * vääntömomentti

Tästä syystä esim Moto Jussi suunnitteli suurentavansa venttileitä, ja asentavansa toisen tulpan. Tosin hänen pyörässään on hengitystä parannettu jo entuudestaan.


Kai niitä on muillakin :) Joskin taitaa olla aika harvinainen operaatio... No, nyt on kuitenkin 40 milliset pakoventtiilit koneistettu paikalleen. Alkuperäiset seetit riittivät. Kivempi olisi tietty neliventtiilikannet, mutta niitähän ei periaatteessa californiaan saa...

Hassua vaan kun isomman venttiilin kanssa se pakokanava näyttää kovin kapoiselta... Joten se saa työkalua tässä paraikaa, eli pakokanavat avartuvat isosti.

Hieman vaan hirvittää, ei ole varaa minkäänlaiselle overlapille. Joutunee koneistamaan nokka-akselin, jos overlappia ilmenee. Aika näyttää.

Katsotaanpas josko jossain vaiheessa saisin kuvia näytille...

MotoJussi & California K

poku

  • Viestejä: 133
kysymys tehosta/kierrosluvusta
« Vastaus #6 : Joulukuu 12, 2006, 21:04:44 ip »
portattu gt ja tänä talvena päivitetään viime suvena 8000 ja 210 ja peffatuntuma sanoo että kun kiertää myös tehoja löytyy.