Kirjoittaja Aihe: Breva1100, venttiilikoppa  (Luettu 3378 kertaa)

isobreva

  • Viestejä: 68
Breva1100, venttiilikoppa
« : Elokuu 13, 2016, 14:55:32 ip »
Toisen kerran ajokauden aikana pätkähti venakopantiiviste (oikea pytty, aiemmin keväällä vasen), mutta Guy Vantaalla
laittoi uuden paikalleen alta aikayksikön.

motomatti

  • Viestejä: 13 487
Vs: Breva1100, venttiilikoppa
« Vastaus #1 : Elokuu 13, 2016, 15:39:04 ip »
Mullakin kerkesi 1100 Breva olemaan toistakymmentä vuotta mutta ei siinä ollut vuotoja. Samat tiivisteet koko ajan. Niitä on turha vaihtaa jos ovat ehyet. Vieläkin on varatiivisteet tallin seinällä naulassa roikkumassa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva1100, venttiilikoppa
« Vastaus #2 : Elokuu 13, 2016, 16:24:19 ip »
Eikös tämä ventiilikopantiivisteen pullahtelu ollut taannoin lähes epidemia?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 487
Vs: Breva1100, venttiilikoppa
« Vastaus #3 : Elokuu 13, 2016, 18:10:07 ip »
Eikös tämä ventiilikopantiivisteen pullahtelu ollut taannoin lähes epidemia?
Sellaista sai lukea useammaltakin taholta. Hakusanalla "venttiilikopan tiiviste" saa näiltä sivuilta useita osumia. Aiheesta on siis keskusteltu ja toinen tarjolla ollut tiivistetyyppi on tuomittu huonoksi.

Toisaalta on tullut vastaan vuotavia venttiilikoppia joissa ruuvit ovat ylikireällä. Se tekee kopan reunasta lievästi aaltoilevan ja vaatii oikaisua että sen saa jälleen pitämään. Korjaamokäsikirjan antama momenttiarvo on M6-ruuville hyvin alhainen.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva1100, venttiilikoppa
« Vastaus #4 : Elokuu 13, 2016, 23:49:37 ip »
Olikos se momentti jotain 8-10Nm? Edellisen autoni nokka-akselin laakerikannet olivat kiinni m6:lla ja momentti oli 8.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Breva1100, venttiilikoppa
« Vastaus #5 : Elokuu 14, 2016, 10:36:21 ap »
Ainakin V11 Workshop Manualissa on näin (vain yleisohje koskee näitä pultteja). 8 - 12 Nm. Kymppi on siinä keskellä, joka lie yleisimpiä tässä kohtaa käytettyjä.
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 487
Vs: Breva1100, venttiilikoppa
« Vastaus #6 : Elokuu 14, 2016, 11:01:02 ap »
Tavallisella, noin 25 cm pitkällä kuusiokoloavaimella, vääntää todella helposti M6-kierteen liian tiukkaan. Jopa kaksi kertaa tiukempaan kuin on suunniteltu.
Asiaa on tutkittu ja siinä on selvinnyt että sormimomentilla tottumaton henkilö kiristää M10-pultin lähimmäksi oikeaa tiukkuutta keskimäärin suurella otannalla. Sitä pienemmät menevät kaikki ylitiukkaan ja isommat jäävät löysälle. Käytössä tavanomaisia työkaluja.

Tästä voi päätellä että pienten kierteiden avaimet ovat vääntövarreltaan liian pitkiä ja isojen liian lyhyitä. Tämä siis ergonomian katsannosta tulkittuna. Tuntuma, "rannemomentti", on oppimisen tulos. Ja jos ei ole oppinut tai muuten haluaa varmistua on tarjolla momenttiavaimia eri kokoluokissa.

Toki laadukas ruuvi kestää jopa nelinkertaisen momentin mutta ympäristö ei. Jostain jotain antaa periksi. Se voi olla tiiviste, rakenneosa (tässä tapauksessa venttiilikopan reuna) tai kierre vastapuolella. Alumiiniin tehty kierre kestää kyllä sen mitoituksen mikä siihen on tehty kunhan ei ylikiristetä.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Breva1100, venttiilikoppa
« Vastaus #7 : Elokuu 14, 2016, 12:54:45 ip »
en tiedä mimmoset on brevan kopat mutta millen kopat laittanut aina ruuvimeisselillä kiinni ei ole vielä vuotaneet, varatiivisteet myös tallin seinällä