Kirjoittaja Aihe: Ilman huohotusta olevat perät. Pieni varoituksen sananen lienee paikallaan..  (Luettu 4304 kertaa)

klassikko

  • Viestejä: 199
Guzzeissa näkyy olevan ainakin V10 (ja 11 edit.) malleissa ilman perän huohotusta olevia periä..
Yhdessä omassa pyörässänikin on tälläinen. (p..kele.. kovaan ajoon tarkoitetussa Ghezzissäkin!)
Kun todella vähän ajettu perä alkoi vuotaa etupäästään Veteraanirallireissulla ja vuoti öljyt takarenkaan kyljelle siunailin sitä että satuin asian huoltsikalla käydessä huomaamaan. Ilman taukoa en olisi tätä ehkä kertomassa!
Sain kuitenkin reissun tehtyä eikä ajonopeutta tarvinnut siksi rajoittaa.. Runsaasti rättiä vuotokohdan ympärille!! Rengas puhtaaksi ja tiukan ringin ajamista levähdysalueella että saa kulutettua renkaan öljyyntyneen alueen..
Rallissa asiaa pohdittiin..  Kommentit siihen etten tiedä mistä perä kuuluu huohottaa oli lähinnä "ettei voi olla ilman huohotusta.."

Kotona laitoin tänne sivulle haun ja löytyi Motomatin kommenttia että on suljettu ilman huohotusta! ja että hän on tehnyt omaan Centauroon omatekoisen huohotuksen..
NO minä irroitin perän ja totesin stefan tulleen osittain ulos.. laitoin stefan takaisin paikoilleen ja tarkan määrän öljyä huomioiden perän asennon. Pyörittelin perää kaikkiin asentoihin ja suljetulta se vaikutti..
Koeajo meni hyvin.. Samoin kovavauhtinen Ponutaipale-kokoontumisessa käynti.
Äsken kävin ajamassa vielä nopeavauhtisemman lempilenkkini.
 ..P..kele!! Onneksi taasen huomasin vuodon alkaneen.
Sain kyllä nautiskeltua "radan" kun tarkkailin asiaa ja laitoin taas rättiä.. Ennen kotipihaa ryntäytin pyörää oikein kunnolla.
Ja pihassa avasin tarkistustulpan...Phiiuuuuu! Ihan kuin olisi renkaan venttiilin avannut!! Eli perään oli tullut todella kova paine!
En enää kyllä uskalla ajaa tuollaisella teoksella metriäkään ennekuin rakennan siihen huohotusjärjestelmän!

Suosittelen suoranaisen hengenvaaran takia samaa kaikille joilla on tuollaisia periä pyörissään!!
(vaikka perä olisikin toiminut kymmeniä tuhansia ihan normaalisti niin ikinä ei voi tietää milloin "shit happens" tapahtuu jos systeemi on tuollainen!)

 :) muutoin on kyllä taasen ollut makea päästä pitkähkön tauon jälkeen kunnon raaserin sarviin!


« Viimeksi muokattu: Elokuu 07, 2016, 20:02:14 ip kirjoittanut klassikko »

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: V10 ja 11..Pieni varoituksen sananen lienee paikallaan..
« Vastaus #1 : Elokuu 07, 2016, 19:28:16 ip »
Mielestäni V11 mallissa on ihan eri vehkeet. Vaihteisto (6 vaihdetta) ja perä pelkästään V11 malliin. Kardaanissa eri kierrokset ja perävälitykset sen vuoksi myös erilaiset. Sekä perässä että vaihteistossa on samanlainen huohotus. Perässä öljyntäyttötulpassa. Kun kääntää perän ylösalaisin kädessä, öljy valuu huohottimesta ulos...  Mahtaisiko tuo osa käydä suoraan? Tiivisteet vakiotavaraa, osat 6 ja 34 ilmeisesti tarpeen?

6: oil filler cap, 01351230
7: gasket, 0115230
9: gasket 01528930
34: vent plug, 19206501
« Viimeksi muokattu: Elokuu 12, 2016, 19:31:49 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

klassikko

  • Viestejä: 199
Vs: V10 ja 11..Pieni varoituksen sananen lienee paikallaan..
« Vastaus #2 : Elokuu 07, 2016, 19:48:58 ip »
Suattaa olla että sekoitan malleja kun en näitä guzzin "uudempia" malleja juurikaan tunne.. ja MMattikin kirjoitteli aiemmin ainakin kympissä olevan.. No katsokaa kukin millainen on mutta ainakin minulle tulee Ghezziin huohotus.
 
KIITOS Camn. Luulen että tuossa on juurikin oikeanlainen huohotus. Eli 20mm kierteisessä täyttötulpassa huohotin.
(minun pyörän perästä ei tosiaankaan valu perästä öljyä missään asennossa.. ).
Luulen että teen alkuun jostakin umpitulpasta perinteisen racer mallisen huohotuksen. Otan kuitenkin nuo varaosanumerot ylös ja jos on muuta tilattavaa niin sitten samalla tilaan.


Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: V10 ja 11..Pieni varoituksen sananen lienee paikallaan..
« Vastaus #3 : Elokuu 07, 2016, 20:02:57 ip »
Wendelin listan mukaan maksaa reilun 11€ (osassa pieni halkaisija). Kun klikkaa "Fahrzeuge" näkee missä kaikissa malleissa käytössä. Toiminee Sulkava-Puumala tien mutkissakin, koska on käytössä mm. MGS-01 mallissa... Tuo sovitekappale "6" lienee kierteiden vuoksi tarpeen?  Sitä ei ole Wendelin mukaan muissa kuin V11 ja MGS-01 malleissa.

http://www.wendelmotorraeder.de/entlueftungsschraube-p-1002726.html?ref=expl

Millähän ilveellä se paine sinne syntyy? Umpinainen "astia" (ilmaa ei "pumpata" sisään), jos öljyssä ei ole vettä, mikä siellä kaasuksi muuttuu?
V11 - it defines you.

klassikko

  • Viestejä: 199
 :) liekkö lainattava mersun lokarista tuohon ghezzin perään teksti Kompressor kun niin hyvin painetta tekee  :o
Ja pitää ne öljytkin sitten kokonaan vaihtaa jos siellä olisi vaikka kondensiovettä? (vuosi sitten vaihdoin sinne öljyt ja molykotet..)

Tosin kun olin Hondalla Kontiorallissa kun en Moottoripyörällä tulehtuneen ranteen takia pystynyt ajamaan  ;D niin oli siitäkin perä huohottimen alta ihan märkä, siinä on se yleisesti käytetty hattumainen malli. Joten kyllä ne jostain syystä perät tekee painetta ja huohottaa.. Aikoinaan bokseribemunikin perä oli kovassa ajossa märkä muttei sentään takapyörää sotkenut..

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Tulee perään painetta jos ei ole huohotusta. Huohottimien toiminnan tarkastus oli ainakin
ennen autojen huolto-ohjelmassa. Monen pinionin tai vetoakselin tivisteen vuodon syyksi
paljastui tukkeutunut huohotin.
Perä lämpiää, joskus aika paljon ajettaessa. Ilma ja öljy siellä laajenevat ja öljyä varmaan
haihtuukin.
Jos kättä kärsii pitää hetken aikaa perän sivussa kiinni, lämpötila on n.60 C.
Outoa jos on luultu että toimisi ilman huohotusta?
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Lainaus
Millähän ilveellä se paine sinne syntyy? Umpinainen "astia"
Vesi on hyvä arvaus paineen syntymiselle. Huohottimen asentaminen eritoten saattaa kosteutta lisätä. Kannattaa siis tarkkailla peräöljyn laatua.
Mutta kyllä kunnossa olevaankin perään painetta syntyy: ilma on hyvin voimakkaasti lämpölaajeneva aine. Lisäksi siinä voi olla em. kosteutta joka tehostaa ilmiötä.
Huulitiiviste toimii myös kuin venttiili: myötäsuuntaan se päästää perän jäähtyessä ilmaa perän sisään ja kosteutta, joka on vielä paisuvaisempaa, kun sitä ilmassa on muulloin kuin 30 asteen pakkasessa. Huulitiivisteitä on perässä kolme kappaletta öljyn ja ulkoilman välissä. Lievä paineen nousu parantaa huulitiivisteen tiiveyttä mutta kova paine pullauttaa tiivisteen ulos tai kääntää huulen nurin.

Huohottimen laitto säästää tiivisteitä mutta toisaalta sisäisen paineen puuttuminen voi johtaa lievään vuotoon joka ilmenee kosteutena tiivisteen ympäristössä. Toisaalta se suojaa paljaita metallipintoja hapettumiselta mutta antaa hieman epäsiistin vaikutelman.

Monet, kuten minäkin, käyttävät huohotusletkua. Silloin ei huohottimen ympärille muodostu pölystä ja öljystä "likaa" eikä mahdollinen pesuvesi pääse perään huohottimen kautta. Toisaalta läpinäkyvän huohotusletkun sisäpinnalla näyttää olevan aina ajon jälkeen tiivistynyttä vettä pisaroina. Siksi huohotusletkun koko ei saa olla suuri. Suuri läpimitta = suuri ilmamäärä = paljon tiivistymispinta-alaa = paljon vettä. Suo siellä, vetelä täällä. Ilmastossamme.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Lainaus
Kannattaa siis tarkkailla peräöljyn laatua
Taas oppii tärkeitä asoita (mitä ei sitten muista enää kun pitäisi)... Vaikka olen päästänyt vettä letkusta (ei painepesuria) surutta kaikkialle, aina ovat peräöljyt olleet nätin harmaita. Tarkoittaa siis Molykoten -(tumman)harmaata. Koskaan ei ole käynyt mielessä että vettä olisi seassa.  Tästä tulee mieleen, että kun V11 mallissa on sama huohotin vaihdelaatikon takaosassa ylhäällä, on ollut raportteja että vaihteistoöljyn sekaan on kulkeutunut vettä. Takapyörä kun puhaltaa tälle huohottimelle märällä kelillä.  Monet laittavat siihen väliin jonkunlaisen suojan, että ei tule suoraa rasitusta tuolle vaihdelaatikon huohottimelle.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 12, 2016, 19:31:30 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Aivan vastaava huohotin on 1400-mallien perävaihteissa mutta koteloituna niin että edes painepesurilla ei helposti sinne saa vettä. Silti ekassa 1500 km huollossa sieltä laskettiin vettä ulos. Pyörää oli säilytetty sisätilojen puutteen vuoksi ulkokatoksessa.

On kahdenlaisia, päältä identtisiä, huohottimia joista toisissa on kuula joka sulkee reitin sisäänpäin. Tällaisen huohottimen asento on vertikaalinen. Jousta ei ole. Materiaaliltaan ovat kuitenkin tavallista rautaa ja kosteus tekee helposti rakenteesta selvää vaikka välillä huohotin öljyroiskeita saisikin. Tuloksena joko täysin jumiintunut huohotin tai koko ajan auki oleva.

Tukkeutunut huohotin on helppo todeta: siitä ei kulje ilma. Se että onko huohottimessa kuulaventtiiliä ei päältä päin selviä eikä välttämättä kokeilemallakaan sillä venttiili voi olla syöpynyt tai jumiintunut aukiasentoon. Purkamalla selviää. Se taas vaatii väkivaltaa sillä huohotin on kasattu prässäämällä.

Kunnossa oleva venttiilin omaava huohotin päästää ilmaa läpi vain yhteen suuntaan.