Jos on saman valmistajan tekemistä osista kysymys, vanhoilla säädöillä voi päästä hyvinkin lähelle.
Muuten pinionit voivat olla aika lailla erilaisia, varsinkin jos vielä välityssuhde vaihdetaan samalla,
=> säätölevyn paksuudessa eroa "monta milliä".
Kosketuskuviosta saa tolkkua vasta sitten kun hammaspyöräparin asema on hyvin lähellä
oikeaa. Jos ollaan vielä kaukana tavoitteesta, kuva voi johtaa harhaan. Silloin kun kuva on
oikein, myös hammasvälyksen pitäisi olla kohdallaan. Kannattaa se mitata varmuuden vuoksi.
Kymmenesosamillin ero pinionin asemassa vie helposti kuvan hampaan kärjestä toiseen jos se oikea
kohta on siinä välissä.
Kosketuskuvion tarkastamiseen on virallinenkin väri, laakeriväri, kosketusväri mitä nimeä
kukin käyttää, sillä pääsee parhaaseen tulokseen. Kauppanimi voi olla vaikkapa Russian Blue,
(Goolesta tuolla tulee kissoja) joskus sitä olen Tapio Päkki Oy:ltä ostanut.
Aika lailla saman asian ajaa kuparitahna, kuva löytyy silläkin.
Jos lähtötilanne on ihan hukassa, laita pinioni laakereineen koteloineen reikäänsä tosi paksun
säätölevyn kanssa, ilman kotelon kiinnitysmuttereita.
Sitten lautaspyörä akseleineen neulalaakeriin pinionin päälle. Kantta ei tässä vielä tarvita. Aseta pinioni koteloineen sellaiseen kohtaan mikä näyttää/tuntuu pyöritellessä parhaalta. Hammasvälyksestäkään ei
välitetä vielä mitään.
Pinionin laakeripesän laipan ja perän kotelon välinen rako verrattuna testisäätölevyn paksuuteen,
kertoo millä hehtaarilla oikea säätölevy on.
Sitten voi aloittaa säätämisen.