Kirjoittaja Aihe: Workshop Manual Califonia AN / Vintage  (Luettu 6929 kertaa)

KariL

  • Viestejä: 103
Workshop Manual Califonia AN / Vintage
« : Heinäkuu 08, 2016, 09:39:27 ap »
Terve!

Olen koettanut etsiä huoltohommiin avuksi korjaamokäsikirjaa tuohon Aquila Nera 2010 mallin. En vaan ole löytänyt.
Teknisesti sama laite Vintagen kanssa.
Joku muu onnistunut? Jos, niin kiitollisena otan vinkin (t. linkin) vastaan :).

t. KL

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Workshop Manual Califonia AN / Vintage
« Vastaus #1 : Heinäkuu 08, 2016, 10:21:21 ap »
Tuolta ei taida ihan just malliin sopivaa olla, mutta hyvin samanlaistahan Guzzeissa on tekniikka:
http://guzzitek.org/gb/atelier_gb.htm
Dinsen kuvistakin on usein apua:
http://www.stein-dinse.biz//eliste/index.php
motomatin saitilla on hyviä linkkejä:
http://www.motomatti.fi/2013/04/valeo-kaynnistinmoottorin-tyyppivikoja.html

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Workshop Manual Califonia AN / Vintage
« Vastaus #2 : Heinäkuu 08, 2016, 12:24:53 ip »
Erikseen tuplatulppakoneesta: http://www.guzzitek.org/gb/ma_us_uk/1100/Moteur1100_102005_Atelier(GB).pdf
Eroa on lataussysteemissä.

Muutoin mennään varsin pitkälti edeltävien Californiamallien mukaan. Kytkentäkaavio on kuitenkin Vintagessa (Anniversariossa) omansa.
Tässä lisää löytöjä: http://www.manualedereparatie.info/en/categorii/Moto-Guzzi.html

Mallisarja kun loppui niin on varmaan tehtaalla katsottu että edellisten mallien ja esimerkiksi Breva 1100:n tietoja yhdistelemällä pärjää. Muutoinkin eri Californiamalleista 2000-luvun puolella on ollut heikommin aivan mallikohtaista tietoa. 1400-mallin kohdalta taas erittäin kiitettävästi.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Workshop Manual Califonia AN / Vintage
« Vastaus #3 : Heinäkuu 08, 2016, 16:31:29 ip »
Tavallaan sääli ettei paperisia korjauskäsikirjoja nykyisin tehdä.
Ymärrettävää että painokset olisi niin pieniä ettei oikein kustannuskannattavia idealtaan kun netillä mennään nykyisin.

Mutta eikös merkkikorjaamoille täydy olla malleista kuitenkin jossain ammattitason spesifiset tiedot?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Workshop Manual Califonia AN / Vintage
« Vastaus #4 : Heinäkuu 08, 2016, 16:54:31 ip »
Tiedän kertoa että Guzzin tuotteiden kohdalla toimitaan aivan samojen internetissä julkaistujen ohjeiden perusteella. Itse olen siirtänyt kyseisiä interaktiivisia pdf:iä tietokoneelleni muistiin ettei tarvitse aina olla internetin varassa. Siitä on se haitta että netissä olevaa "ohjekirjaa" valmistaja päivittää vaan se koneelle imuroitu pysyy entisellään. Voi siis olla eri ohjeet samasta asiasta. Vanhat ja uudet. Pyöriin tulee muutoksia ja versioita. Niin pitää tulla kirjoihinkin.

Tarkoittamani interaktiivisuus pdf-ohjekirjassa on kätevä: siinä on hakusanahaku sekä sisällysluettelo josta haluttua aihetta käsittelevää otsikkoa klikkaamalla päädytään kyseiseen aiheeseen selityksineen. Kuvien kera.

Itse käytän, ja kuka muu tahansa jolla on nettiin pääsy, aivan samoja ja samalla lailla toimivia ohjekirjoja jotka ovat RM Heinon huoltoväen käytössä. Kunhan muistaa ne päivittää.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Workshop Manual Califonia AN / Vintage
« Vastaus #5 : Heinäkuu 08, 2016, 20:19:33 ip »
"Epäilevä Tuomas" täällä, iltaa...
Lainaus
sääli ettei paperisia korjauskäsikirjoja nykyisin tehdä
Netistä ladatun pdf -dokumentin voi tulostaa ja nitoa, vaikka kierrekansioksi. Dokumentti usb -tikulle ja sen kanssa kopiolaitokseen, niin voi korvausta vastaan kävellä korjauskäsikirjan kanssa kotiin. Stein-Dinse tulostaa ja nitoo ja myy esim. varaosakirjoja. Laatu ei tosin ole sen kummempi kuin itse kopioidun. Tosin mallisarjoissa käsittääkseni luotetaan Guzzin kohdalla siihen, että korjaaja tuntee kyseisen mallisarjan kaikki vanhemmat dokumentit. Samaa asiaa (vaikka spine rungon pulttien momentit) ei välttämättä kirjata uudestaan seuraavaan manuskaan.
Lainaus
Aivan samojen internetissä julkaistujen ohjeiden perusteella
Kyllähän virallisten Piaggion dokumenttien päivitys ja paikkaansapitävyys täytyy olla ”virallista luokkaa”.  Näihin virallisiin tiedostoihin ei käsittääkseni pääse käsiksi kuin auktorisoidulla statuksella (auktorisoitu myyjä tai huoltoliike), tai näiden tunnuksilla.
Lainaus
Netissä olevaa ohjekirjaa valmistaja päivittää
Eikös Guzzithequen ja Thisoldtractorin ym. harrastajien talkootöinä ylläpitämien palstojen dokumentit tule niille sillä tavalla, että joku hyvää hyvyyttään ne sinne järjestää (joku, jolla on pääsy tehtaan viralliseen dokumenttiin, tallentaa sen ja toimittaa ystävällisesti tekijänoikeutta loukaten anonyyminä eteenpäin). Sen jälkeen kun dokumentti on näiden palvelimella, se ei muutu, ellei uutta tallenneta tilalle. Kun Guzzi on niin pieni merkki, Piaggio ei liene isommin oikeuksiensa perän huudellut, ja kiva niin. Lieneekö uusien pyörien mukana tullut jollain tietovälineellä korjausoppaita? Sain aikanaan oman pyörän käytettynä (Saksa) ostaessa Guzzin logolla varustetun CD:n, jossa oli Workshop Manualit. Tiedä sitten mistä ovat peräisin? Piaggio on sittemmin estänyt pääsyn jopa loppukäyttäjälle tarkoitettujen käyttöohjeiden viralliselle lataussivulle, joitakin vuosia sitten sinne vielä pääsi.
Lainaus
Eri ohjeet samasta asiasta vanhat ja uudet / kuka muu tahansa jolla on nettiin pääsy
Jos ohjeita jakava palsta ei saa keneltäkään uusia dokumentteja, siellä on ne samat vanhat dokumentit aina vaan, kun taas auktorisoidulla huollolla on koko ajan päivitetyt ”on line” ohjeet.  Lisäksi heillä on esim. ”technical bulletins” -ohjeita, joita harrastaja harvoin näkee missään. Siellä on korjausohjeita havaituista vioista (esim. lataussäätimen johdot, vaikka V11 2003-2005 ja Cali1400) ja tietoa päivitetyistä suosituksista (esim. öljyt), jne.

Sinällään hieno juttu että korjausoppaita saa, korvaamattomia ovat tällaiselle omatoimiharrastajalle. Miten lie muilla merkeillä? Saatavuus lienee huonompaa?
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Workshop Manual Califonia AN / Vintage
« Vastaus #6 : Heinäkuu 08, 2016, 22:21:03 ip »
Sekin on tärkeää että on noita aikoinaan julkaistuja tai eri tahoilta pihistettyjä tiedostoja on tarjolla tavan kuluttajalle.
Lainaus
ei käsittääkseni pääse käsiksi kuin auktorisoidulla statuksella (auktorisoitu myyjä tai huoltoliike)
Toki tavan tallaaja ei pääse näihin käsiksi suoraan mutta jolla on merkkihuolto-oikeudet saa päivitykset mutta ei tietenkään saa jakaa niitä. Edes maksusta. Silti niitä on ilmaiseksi saatavissa. Jossain siis vuotaa.

Lainaus
Eikös Guzzithequen ja Thisoldtractorin ym. harrastajien talkootöinä ylläpitämien palstojen dokumentit tule niille sillä tavalla, että joku hyvää hyvyyttään ne sinne järjestää
Sama koskee päivityksiä. Tuskin niitä päivitetään. Ehkä silloin kun joku sattuu saamaan uuden tiedoston käsiinsä. Mutta eiköhän tärkeimmät muutokset tule tietoon myös näiden keskustelupalstojen kautta.

Mutta merkkihuoltojen ohjekirjojen päivityksistä toki huolehditaan.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Workshop Manual Califonia AN / Vintage
« Vastaus #7 : Heinäkuu 08, 2016, 23:58:47 ip »
Ei liity ajoneuvoihin, mutta joskus töissä on tavarantoimittajat lähettäneet painettuun kataloogiin uusia sivuja, liimattavaksi vanhojen päälle. Eli voi niitäkin päivittää  ;D
Hyvä pyörä, parempi mieli.

KariL

  • Viestejä: 103
Vs: Workshop Manual Califonia AN / Vintage
« Vastaus #8 : Heinäkuu 09, 2016, 00:01:43 ap »
Kiitoksia tietäjille kovasti. Perusteellinen selvitys, niinkuin palstalla yleensä.

Harmillista, ettei ole ihan mallikohtaista saatavilla. Tuon tuplatulppakoneen tiedot lienee lähellä oikeaa. Erojakin toki on, AN/Vintage-mallissa laturi on siinä kampiakselin päässä, ei lohkon yläpuolella. Brevan koneelle ilmoitetaan maksimitehoja enemmän: 61,8kw/7800rpm, Vintage/AN 55 kw/6400 rpm.
AN, vaihteita 5, Brevassa 6 ?
Ilmeisesti AN/Vintage on alakerran/vaihteiston osalta sama kuin vanhemmatkin calit.

Ajotietokonetta (tai siis näytölle tuotua tietoa) ei myöskään ole, on vaan ihan vanhanliiton mekaaniset mittarit.
Pitänee tutkia se ecun takasyrjä, että mikä malli, ihan mielenkiinnosta.

t. KL

Jouko S

  • Viestejä: 860
Vs: Workshop Manual Califonia AN / Vintage
« Vastaus #9 : Heinäkuu 09, 2016, 19:18:23 ip »

An/Vintagen huolto ei poikkea juuri Californian edellisistä malleista, kuin ehkä esim. öljysuositusten suhteen, eli 10w-60 moottoriin ja se Molycote A peräöljyjen lisäaineena on muistaakseni jätetty "Manualista" pois jostain syystä..minä ainakin sitä oman Vintagen perään edelleen lisään "vanhasta tottumuksesta".. Varsinaista korjauskirjaa ei löydy netistä, mutta niin samanlaiset ovat kaikki huoltotoimet esim. Ev malleissa, että jos sellaisen huoltokirjan imuroit koneelle, niin kaikki on huollon suhteen varmasti ok. Jos sitten moottorin suhteen on jotain huollettavaa/korjailtavaa, niin tuota Matin linkkiä voi soveltaa erinomaisesti. Gruppon pääsivun linkkien kautta: Guzzi info/tekniikka löytyy alimpana huoltopöytäkirja, ja sitä ohjelmaa noudattamalla normaali huolto menee An/Vintage malleissakin.

Jouko

kalina

  • Viestejä: 45
Vs: Workshop Manual Califonia AN / Vintage
« Vastaus #10 : Heinäkuu 09, 2016, 20:45:16 ip »
Itselläni 06 cali tuplatulppakoneella(Breva?) Eipä ole tähänkään löytynyt mallikohtaista kirjaa. Soveltamalla mennään. Kuuluuko moottoriöljy olla 10w 60 ?

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Workshop Manual Califonia AN / Vintage
« Vastaus #11 : Heinäkuu 09, 2016, 20:48:30 ip »
En ole California spesialisti, mutta edellinen pyörä oli kateilla ja 15RC eculla varustettu Cali Stone -03 vuosimallia.  Ymmärrän niin, että Cali Vintageen sopii samat manuaalit samoilla perusteilla, moottorin osalta lisäksi tuplatulppamoottorin manuska kolmanneksi.

Moto Guzzi California Workshop Manual, Cod. 03 92 01 01, 04/2002
http://www.thisoldtractor.com/mg_manuals/workshop_manual_california_en_de_ne.pdf
Perusmanuska 2002 -asti – 15M ecu ei katteja (Ducati Energia lataussäädin, bensapumppu tankin ulkopuolella).  Tärkein perusraamattu, kaikki perusasiat täällä.

Moto Guzzi California Workshop Manual “Update”, Cod. 03 92 01 71, 05/2003
http://www.thisoldtractor.com/mg_manuals/workshop_manual_california_update_en_de_ne.pdf
Päivitysmanuska “MY03 Cat” – 15RC ecu ja katit (Shindengen lataussäädin, bensapumppu tankissa).  Moottorinohjaus ja polttoainepiiri, sähkökuvat.  Kaikissa 1100 Caleissa missä on katit (n. 2003 alkaen) on 15RC ecu, ihan viimeisiin malleihin asti.

Tuplatulppakoneet Engine V1100, 10/2005
http://www.guzzitek.org/gb/ma_us_uk/1100/Moteur1100_102005_Atelier(GB).pdf
Moottorin sisärakennetta yms.

Ja tietty käyttöohjeet: http://www.guzzitek.org/utilisation/gb/1100/California_Vintage&AquilaNera_032010_Utilisation(I-GB-F-D).pdf
V11 - it defines you.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Workshop Manual Califonia AN / Vintage
« Vastaus #12 : Heinäkuu 09, 2016, 21:05:34 ip »
2006 Calin öljyistä (tehtaan tiedotteita - samat tiedot löytyvät tuon yläpuolisen linkin käyttöohjeesta):
"
TEKNINEN TIEDOTE NR.001-2006/16.02.2006, MALLI: California 1100, Euro 3, (Classic, Touring, Vintage), kaksoissytytys
ASIA: Öljytason tarkastus
Tällä kiertokirjeellä informoimme teitä siitä, että öljytason korkeuden tarkistustapaa on muutettu yllämainittujen ajoneuvojen kohdalla. Tarkastakaa öljyn korkeus, kun moottori on ensin käynyt muutamia minuutteja. Asettakaa mittatikku (”laippa A”) öljyntäyttöaukkoon, MUTTA ÄLKÄÄ KIERTÄKÖ SITÄ POHJAAN päinvastoin tähänastiseen menettelytapaan nähden, jolloin mittatikku kierrettiin täysin pohjaan.

TECHNICAL NOTE No. 010-2006 28-07-2006
Here below the types of recommended oils that guarantee the best performance of our motorcycles. Please note that using different types of oils could result in engine/transmission malfunction.
1100 SERIES California - Mechanical Tappets
Engine oil: RACING 4T 10W-60 or as an alternative 20W-50
Transmission oil: ROTRA MP 80 W -90
Gearbox oil: ROTRA MP 80 W -90
"
V11 - it defines you.

tolind

  • Viestejä: 32
Vs: Workshop Manual Califonia AN / Vintage
« Vastaus #13 : Heinäkuu 09, 2016, 21:15:23 ip »
Moto Guzzi California Workshop Manual, Cod. 03 92 01 01, 04/2002
http://www.thisoldtractor.com/mg_manuals/workshop_manual_california_en_de_ne.pdf
Perusmanuska 2002 -asti – 15M ecu ei katteja (Ducati Energia lataussäädin, bensapumppu tankin ulkopuolella).  Tärkein perusraamattu, kaikki perusasiat täällä.

KIITOS, tämä tulee tarpeeseen.