Kirjoittaja Aihe: Kirjallisuutta  (Luettu 6114 kertaa)

  • Vieras
Kirjallisuutta
« : Marraskuu 07, 2006, 14:45:26 ip »
Otsikon aiheeseeen liittyen,olisiko kellään tiedossa hyviä opuksia koskien polttomooteriden rakennnusta tai ohjausta (ecut)?

Haen kirjaa josta olisi helppo opiskella uusia asioita mitä kaikkea voi pyörälleen tehdä,runkojen valmistus ja rakenne sekä koneen ohjausyksiköt kiinnostavat eritoten...pitkä talvi tulossa ja omaan pyörään tekemiset vähissä,olisi mukava saada aikansa kulumaan.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Kirjallisuutta
« Vastaus #1 : Marraskuu 08, 2006, 10:00:08 ap »
Moi. Alfameriltä löytyy Virittäjän käsikirja kirjasarja, mikä käsittelee mm. polttomoottoreiden virittämistä yleisesti. Keskittyy lähinnä autopuoleen mutta samat jutut pätevät Guzziinkin. Samasta kaupasta löytyy myös Graham Bellin Uusi moottoritekniikka.(muistinkohan nimen oikein?) Entä miltäs tämä vaikutaa? http://www.finsquirt.net
Sohc van Helmi.

  • Vieras
Kirjallisuutta
« Vastaus #2 : Marraskuu 09, 2006, 05:58:24 ap »
Kiitoksia oikein kovasti ,pistämäsi linkki on todella mielenkiintoinen ja Uusi moottoritekniikka on löytnyt tiensä jo kirjahyllyyn...kevättä odotellessa kohti "valaistuksen" tietä

PekkaHml

  • Viestejä: 155
Kirjallisuutta
« Vastaus #3 : Marraskuu 11, 2006, 14:54:04 ip »
Iltakevennyksenä voin suositella sattumoisin omaisuuteni joukosta löytynyttä  Yrjö Wesan vuonna 1924 julkaistua "Moottoripyörä ja sen hoito"- kirjaa.

Ecuja siinä on vähempi, mutta erilaisia kaasutinratkaisuja senkin edestä: Cyklon, Longuemare, Cudell, Zenith, Pallas, Schebler...  never heard?

"On selvää, että ennenkuin ruvetaan ajamaan moottoripyörällä, on osattava hyvin tehdä sitä polkupyörällä"

"Ennenkuin lähdetään tuntemattomalla pyörällä ajamaan, on otettava tarkasti selville kaikkien vipujen ja säätölaitosten toiminta ja varsinkin, miten pyörä saadaan pysähtymään"

Ja lähemmäs ecua:

"Ajaessa on muistettava sitä sytytyksen yhteydessä esitettyä sääntöä, että moottorin voiman ja kierrosluvun, siis pyörän nopeuden säätö tehdään aina kaasua säätämällä, ei sytytystä. Tämä taas on pidettävä niin aikaisena kuin moottorin kierrosluku sallii"

Yrjö Wesa 1924

Hyvää pikkujouluajan odotusta


Pekka
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 11, 2006, 14:55:00 ip kirjoittanut PekkaHml »

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Kirjallisuutta
« Vastaus #4 : Marraskuu 12, 2006, 07:51:07 ap »
Minulla on sama kirja hyllyssä.
Alkuperäinen omistaja on hengen mies
Särkisalosta, ostovuosi 1928.

Terv. Urpo

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Kirjallisuutta
« Vastaus #5 : Marraskuu 12, 2006, 07:59:14 ap »
Tässä sen aikainen nelikko. Sylinterit
laitettiiin siihen aikaan yleensä pitkittäin.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Kirjallisuutta
« Vastaus #6 : Marraskuu 12, 2006, 09:33:21 ap »
Guzzin tehtaalla epäröidään
tässä nokka-akseliasiassa. Anzanilla
tehtiin näin 1924:

Kyösti V35 II

  • Viestejä: 20
Kirjallisuutta
« Vastaus #7 : Marraskuu 12, 2006, 11:56:34 ap »
Minulla taasen löytyy hyllystä hieman uudempi kirja moottoripyöristä.

Mielenkiintoista luettavaa on siinäkin.

Kirja on painettu vuonna 1953
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 12, 2006, 11:57:00 ap kirjoittanut Kyösti V35 II »