Kirjoittaja Aihe: Korvatulpat  (Luettu 9527 kertaa)

Pekka

Vs: Korvatulpat
« Vastaus #15 : Kesäkuu 27, 2016, 11:17:40 ap »
EAReja tai vastaavia olen käyttänyt, silloin kun kate aiheuttaa pyörteitä ja melua.
Se kuinka avonainen kypärä on alaosastaan, vaikuttaa paljon korviin saakka
kulkeutuvaan meluun. Jos kypärä vielä rämisee ja viheltää ilmavirrassa, on syytä
valita parempi tuote. Visiirin kiinnityksessä on usein säätömahdollisuus, sitä kannattaa käyttää
jos tykkää ajaa visiiri suljettuna.
Käytännössä kaikki kypärät toimivat paremmin vapaassa ilmavirrassa, ainakin melun ja
tuuletuksen suhteen.
Kyllä kypärän kuntoa kannattaa tarkkailla, eikä se viiden vuoden vaihtoväli ole ihan tuulesta temmattu.
Käytössä kypärä tahtoo kolhiutua ja sisäpuolen pehmikkeet painuvat kasaan, kypärä ei enää
istu oikein, siksi melukin lisääntyy. Muovikuorisia heikentää myös auringon ultraviolettisäteily yms.
Toki tässä käyttökerrat ja käyttäjä vaikuttavat paljon kypärän kuntoon ja vaihtotarpeeseen.
Sama koskee muitakin ajovarusteita. Ompelulangat kuluvat käytössä, eivätkä pidä
vaatetta kasassa tosipaikan tullen.
Sohc van Helmi.

GuzGuz

« Vastaus #16 : Kesäkuu 30, 2016, 19:12:54 ip »
Nyt on tullut hieman kokemusta kuulokkeista korvatulppina.

Tulppina toimivat aivan mainiosti, jotenkin 3/4 varmaan desibeleistä jää ulkopuolelle ja istuu todella hyvin nuo Sennheiserit.
Ei sitten kyllä kuule puhetta, pensapumpun hyrähdystä, eikä paljon muutakaan kun pyörän soinnut.
Pyörän äänet muuttui niin mielyttäviksi että mulla nousi nopeudet helposti ihan vaivihkaa, jopa sakkojen muodossa.

Tuo kuulokkeiden hyvän äänentoiston vaikutus..
Olen aina kuunnellut paljon musiikkia, mutta muuten kuin kuulokkeilla ja heti ensimmäinen huomio oli tiellä että kyllä musiikki vei huomiota ajamisesta.
Jotenkin kun soi pään sisäisessä avaruudessa hemmetin hyvää musiikkia potta päässä, niin huomasin ajavani välillä "automaattiohjauksella".
Eli rutiinilla ja huomiopiste oli muualla kuin tiessä ja liikkujissa.
Jopa vaarallista, mutta opetellaan nyt sitten uudenlaista, läsnä täytyy kuitenkin ajaessa olla.

Sinänsä ihan tarpeeksi musiikkia kuunnella Calin 3-5000 kierroksilla kehräystä nyt kun se ei ole melua.
Pyörä on sama, mutta ajonautinto kyllä lisääntyi.
Pyörien kattauksissa on tietysti eroja, omassani iso pleksi tuuliohjaimella ja mitään tuulensuhinoita ei tule kypärään vaikka sekin pykälää "liian" iso.
Mulla on kyllä päähäni timmi ns "sopiva" kypärä matkustajille ja täytyykin sillä kokeilla ilman tuulilasia olevan naapurikylän Calia, miten siinä toimii tulpat/ kuulokkeet.

panttiroiko

« Vastaus #17 : Kesäkuu 30, 2016, 23:56:34 ip »
Tällaisia olen käyttänyt musiikin kuunteluun,

https://www.decibullz.com/product/contour-custom-fit-earbuds/

Mutta koska moottoripyöräillessä ei tule kuunneltua musiikkia, tilasin itselleni tällaiset,

https://www.decibullz.com/product/custom-molded-earplugs/

Odottavat vielä muokkausta laatikossa, joten kokemuksia on vain noiden kuulokkeilla varustettujen sopivuudesta, joka on hyvä ja pitää ulkopuoliset melut loitolla.

TimoEv

• Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
« Vastaus #18 : Heinäkuu 01, 2016, 08:25:41 ap »
Ostin joskus messuilta korvatulpat. ne olivat sellaiset, joissa on kaksi "kaulusta" ja varressa vaihdettava, värillinen "ääniloukku". Myyjä kehui niitä kyllikseen.
Kokeilin niitä kolme kertaa. Ne oli helppo työntää korvaan ja ottaa pois. Poisotossa tosin tarvittiin apuria ja kärkipihtejä, mutta helpostihan se kävi kuitenkin.

Apteekista sitten muutamalla eurolla korvasilikonipallukat, joista kahtia leikkaamalla sai aina yhden parin. Erittäin hyvä äänenvaimennus. Halpa, helppo ja näppärä. Kun likaantuivat, niin apteekista uusi satsi. Saatavana mm. Oslossa.

TunturiTT

« Vastaus #19 : Heinäkuu 01, 2016, 22:44:25 ip »
Uusi kokeilu; löysin omista varastoista Bilsomin perustulpat. En itse asiassa tiennyt, että minulla oli sellaiset. No, ratailutulpat olivat jo niin monta kertaa käytetyt, että päätin kokeilla tänään Kemorassa. No, tulipa hiljaista! Varmaan vaimentavimmat perustulpat, joita olen kokeillut.  Lisäksi olivat mukavan kevyet. Varmaan sopivat arkiajoon, mutta en ihan täysin tykännyt ratailuhommassa, kun ovat mielestäni liian hiljaiset. Mutta näitä voisi ostaa purkillisen. Suosittelen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Hajakenttä

« Vastaus #20 : Heinäkuu 02, 2016, 12:51:53 ip »
Vahamöykyt on olleet tähän asti ainoat korviini sopivat. Kaikki mitä korvakäytävään työnnetään tuntuu hetken päästä kipeältä. Kun kaikkea mahdollista kokeilin, tulin siihen tulokseen, että umpikypärä ja kaulaliina vaimentavat riittävästi minun mittapuulla. Potta on tavallinen Arai Chaser ja kaulaliina tarvitaan, koska muuten melu (ja hyönteiset) tulee kaula-aukon kautta. Moottorin ääni ei Nevadasta tule juuri lainkaan ja kohina on kovassakin vauhdissa vielä haitta-alueen alarajalla. En ole melumittaria pottaan laittanut, mutta Arai on. Ehkä kaikki eivät voi hyväksyä niitä suhinoita, ja ehkä joillakin on korvien terveyden kannalta muita käsityksiä. Onhan rynnäkkökiväärin laukausmelukin USA:ssa vaaratonta, mutta Suomessa aiheuttaa yksikin pamaus jo sairaalareissun ja ylipainehappihoidon.

Sitten hiukan saivartelua:
Lainaus
3/4 varmaan desibeleistä jää ulkopuolelle
Melu tulpan ulkopuolella oli siis 3 osaa ja sisäpuolella korvassa 1 osa yhteensä neljästä. Tulppa siis vaimensi melun 0,75 kertaiseksi. Kun mainittiin desibelit, se takroittaa:
Ääniteho [dB] = 10xlog(0,75) = 9 dB, joka on siis sen tulpan vaimennus, tai oikeasti ei ole.
Saivartelua tämä on siksi, että lajitoveri varmaankin tarkoitti desibeleillä melua yleensä, eikä tuota kummallista dimenssiotonta dB mittayksikköä. Kun ihmisen yksilöllinen kokemus äänen vaimenemisesta on 1/4 alkuperäisestä, hän ilmaisee kokemuksen, joka on mahdoton mitata tarkasti ihmismielen syvyyksistä. Siksi on tiedeyhteisön  kesken sovittu, että äänenpaineen kasvun/vaimenemisen kymmenkertaistuminen tuntuu kuulijasta aina yhtä suurelta. Siis kymmenestä sataan (mittayksikköön) on yhtä suuri muutos kuin sadasta tuhanteen. Koska äänen teho on verrannollinen äänen paineen neliöön, äänenpaineen kymmenkertaistuminen tarkoittaa äänen tehon satakertaistumista, siis 20 dB:n kasvua ja äänenpaineen satakertaistuminen, tehon kasvua 40 dB, tuhatkertaistuminen 60 dB jne... Ja jokainen noista kymmenkertaistumisista tuntuu (sovitusti) yhtä suurelta äänikokemukselta. Jos ääni lajitoverin mielestä siis ensin puoliintui jostain tuntemattomasta arvosta se vaimeni 20 dB ja sitten siitä puolikkaasta vielä kerran puoliintui 20 dB, yhteen neljännekseen alkuperäisestä, se vaimennus oli yhteensä 40 dB. Nämä desibelit ovat siitä käytännöllisiä, että niitä voi laskea suoraan yhteen. Esimerkin korvatulppien vaimennus oli siis aika hyvä ja ulkopuolisesta melusta tuli korvaan vain alle 1 % ja ulkopuolelle jäi 99 %.

Desibeliä ei pidä sekoittaa dBa lukemiin ja vastaaviin mittareiden näyttämiin. Ne pitää suhteuttaa referenssiarvoon 0 dBa, joka vastaa (sovitusti) suunnilleen hyttysen ääntä yhden metrin päästä.

Lähde: https://fi.wikipedia.org/wiki/Desibeli
Sentire la forza!
Terv: Timo

Ikkala

• Seinäjoki / Alavus
« Vastaus #21 : Heinäkuu 02, 2016, 17:38:35 ip »
Kaikki mitä korvakäytävään työnnetään tuntuu hetken päästä kipeältä. Kun kaikkea mahdollista kokeilin, tulin siihen tulokseen, että umpikypärä ja kaulaliina vaimentavat riittävästi minun mittapuulla.

Sama täälä, minkäänlaisia korvatulppia ei vaan pysty pitämään. Hyvin kyllä pärjää ilmankin, kohinat ja suhinat saa pois muutenkin. Mulla ainakin tuntuu että tasapainokin alkaa heittää jos korvatulpat on hetken päässä.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Machiavelli

« Vastaus #22 : Heinäkuu 03, 2016, 00:18:19 ap »
   3M tulpat on mun juttu, kun en ole muutenkaan ihan normikaveri niin nuo uppoaa mun daijuun sopivasti ja kypärän humina on ainoa mikä seuraa mukana... Määrätyillä kierroksilla Lafranconit tuottavat kiusallista sirinää ainakin mun korviin, sen vuoksi tulpat ovat must...

Hajakenttä

« Vastaus #23 : Toukokuu 25, 2018, 14:36:23 ip »
Tämä on jo vanha keskustelu, mutta aihe on aina ajankohtainen. Tekniikka etenee ja korvatulppia ja muita äänisuojaimia tulee markkinoille lisää.

Tärkein pään alueen suojain kuitenkin lienee kypärä. Minusta se poistaa tehokkaasti myös liiat äänet. On tietenkin erilaisia kypäriä. Myös kypärän oikea koko ja malli on tärkeä. Pahassa onnettomuudessa olleena ja siitä kypärän ansiosta henkiin jääneenä en suostu käyttämään muuta kuin täysin umpikypärää. Edes etuosan saranalla aukaistavaa en hyväksy, koska se sarana murtuu törmäyksessä, niin arvaan, en tiedä varmasti, enkä aio kokeilla.

Umpikypärän on oltava niin tiukka, että se uutena suorastaan kiristää. Parin päivän käytöllä se alkaa asettua sopivaksi. Kun poskipalat ovat oikein, siis ilman välystä kasvoihin, ei äänikään pääse alakautta sisään. Kun vielä tässä vaihtelevien säätilojen maassa on hyvin tärkeää suojata kaula ajoviimalta hyvällä kaulaliinalla, on tällä yhdistelmällä melkoinen ääntä vaimentava vaikutus. Moottoritiellä kypärän suhina on se petollinen kuulovaurion aiheuttaja. Pitää opetella kypärän ilma-aukkojen säätäminen, avaaminen ja sulkeminen, vasemmalla kädellä yhdellä liikkeellä. Niistä aukoista se suhina tulee, ja kovassa vauhdissa potta jäähtyy kyllä muutenkin. Minun kypärässä on 5 suhisevaa aukkoa. Ne kaikki sulkemalla suhina pienenee paljon vähemmäksi kuin puoleen ihmisen tekemänä arviona. Edellä olen selittänyt, mitä se merkitsee meluun määrällisesti.

Jotkut meistä eivät voi käyttää korvakäytävän sisään menevää tulppaa. Ei sittenkään, vaikka olisi muotoon valettu. Vierasesine korvassa ei vaan käy. Vahapallo on silloin hyvä. Sitä ei laiteta korvan sisään vaan korvakäytävän suulle. Kiinnipysyminen onkin sitten vaikeutena. Varsinkin jos em. tiukka ja sopiva kypärä puetaan ja vahan ulkosivu ottaa kankaaseen kiinni ja rullaa mällin pois paikoiltaan. Silloin vahaa on liikaa ja on tehtävä uusi rappaus pienemmällä vahamäärällä. Äänen vaimennukseen riittää yllättävän vähäinen vahamäärä.

Oltuani Ranskassa onnettomuudessa tapahtumia kuulusteli heti sairaalan tutkimuspöydällä santarmi, joka oli erittäin asiallinen ja ystävällinen vanhempi herrasmies. Kehui kovasti meidän suomalaisten ajovarusteita. Paljon panssareita, joissa ambulanssimiesten saksetkin särkyivät, ja paljon kirkkaita värejä. Hän löysi myös korvatulpparasian ja sitä heilutellen kysyi: "Kai tiedätte, monsieur, että mitään korvan sisään työnnettävää esinettä ei täällä saa käyttää?" Kerroin, etten tiennyt mutta käytän kyllä enimmäkseen sitä samassa kirkkaassa rasiassa olevaa vahapalloa, jos sitäkään, muuten kuin Saksan nopeilla teillä tuulen suhinan takia. Hän sanoi, että jos on niin kova melu, että kuuloa pitää suojata, on poistettava se melu, monsieur. En alkanut kinata.

Eri pyörissä on tietysti erilaiset äänet. Minun Nevadassa on niin kiltti ääni, että se ei ole se huolenaihe. Kypärän suhina on huolenaihe. Siihen voi vaikuttaa kypärän koon ja mallin valinnalla ja kaulaliinalla ja ilmareikien oikealla käytöllä. Jos on tarkoitus ajaa valvotulla radalla, on varmaan pakollistakin käyttää korvatulppia. Jos matkan varrella on tarkoitus ajaa moottoritietä täytyy rapata korvanreikiin ainakin jotain. Isommissa pyörissä on isompi ääni, mutta sopii kysyä, onko miehekäs ääni todella moottoripyöräilyn idea? Kyllä kaikki moottoriäänet saa hiljaisiksi, vaikka ei niitä kokonaan haluaisikaan poistaa.

Olen vanha ammattisotilas ja palvellut isojen pyssyjen kanssa edesmenneessä rannikkotykistössä ja myös ulvovien lentokoneiden kanssa ilmavoimissa. Omaan myös ammuntojen johtamisoikeuden, ja paljon olen sitäkin tehnyt. Kuulon suojaamista olen opettanut paljon tehtäviini liittyen muissakin yheyksissä. Omaa kuuloani on tarkkailtu mittauksilla mustasukkaisen tarkasti koko uran ajan. Virheettömästä kuulosta on dokumentitkin. Silti sain molempien korvien tinnituksen ihan toisella tavalla, ilman mitään ääniä, saunan lauteilla, jo ennen ensimmäistä moottoripyörääni. Siksi kuuloani tarkkaillaan edelleen eläkevaarina. Ja siksi pidän päiväkirjaa tinnituksen määrästä. Tinnitus ei mitenkään korreloi moottoripyöräilyyni, vaikka en läheskään aina pidä korvatulppia. Harkitsen kuulosuojauksen aina tilanteen mukaan ja pidän kittipurkin taskussa.

Kukapa suunnittelisi kypärän, johon sisältyy kuppisuojaimet kuulokkeineen? Vaikkapa sellainen pumpattava. Jossain kypärän takareunassa pieni kumipallukka, josta puristelemalla ilmapaine täyttää juuri sopivasti kuppisuojaimen reunapehmusteen. Ideaa saa käyttää vapaasti.  ;)

Korvatulppia pitää käyttää, jos on melua! Se on selvä!

Sentire la forza!
Terv: Timo