Kirjoittaja Aihe: Takajarrupalat soralla  (Luettu 2370 kertaa)

NorgeGTL

Takajarrupalat soralla
« : Kesäkuu 17, 2016, 19:54:18 ip »
Nykyään veri vetää useimmiten sorateille kun kalusto on sinnekin suunniteltu. Takajarrupaloja on saanut olla vaihtamassa aika tiuhaan ja vanhastaan muistelen, että kura kerääntyy helposti takapäähän ja levy olisi monasti aika likainen ja tuo lika sitten kuluttamassa paloja. Oikea havaintoko?
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

motomatti

Vs: Takajarrupalat soralla
« Vastaus #1 : Kesäkuu 17, 2016, 21:54:07 ip »
Havainnostasi olen samaa mieltä. 65TT söi takapaloja, samoin 750NTX sekä tonninen Quota. Hiekkahan siellä pyörii. Ja rapa. Mutta kanattaa katso jarrumannän ja liukutappien toimivuus. Molempien pitää liukua kevyesti levyn poikkisuuntaan nähden. Liukutapit ottavat ruostetta herkästi jos niihin menee vettä tai jos jarrutelee ahkerasti niin jarrun kuumentuessa voi voitelu kärsiä ja liukutapit saattavat jumittaa.

Liukusatula on helppo purkaa kunhan ei pullauta mäntää ulos sylinteristään.
Tässä vuosien varrella olen nähnyt tosi pahoja takajarruja vaikka pyörä käy merkkihuollossa säännöllisesti.

TunturiTT

« Vastaus #2 : Kesäkuu 17, 2016, 22:43:06 ip »
Takajarrulevyn huolellinen suojaaminen voisi maksaa itsensä jopa takaisin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

NorgeGTL

« Vastaus #3 : Kesäkuu 17, 2016, 22:57:15 ip »
Jarrusatuloista olen aina pitänyt huolen. Opin sen nuorena miehenä aikanaan autokorjaamolla, jossa työskentelin autoala mielessä vaikkakin muualle se sitten veikin. Jarrujen säännöllisellä putsaamisella säästyy turhilta jarruremonteilta niin mopoissa kuin eritoten autoissa. Yllättävän äkkiä on joskus luistit menettäneet parhaan toimivuutensa. Mikä olisi hyvä rasva luisteille jos ei kuparitahna? Kuparilla ole myös käsitellyt kaikki satulan osat jotka tapaavat jarrupalaan.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99