Kirjoittaja Aihe: Nevada bensaletku  (Luettu 7211 kertaa)

TM

  • Viestejä: 7
Nevada bensaletku
« : Kesäkuu 17, 2016, 12:54:03 ip »
Huomasin, että Nevadan bensaletku vuotaa. Mikä on helpoin
tapa vaihtaa letku? Tankki irti?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nevada bensaletku
« Vastaus #1 : Kesäkuu 17, 2016, 13:17:07 ip »
Minkä ikäinen? Kaasareilla vai ruiskulla?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nevada bensaletku
« Vastaus #2 : Kesäkuu 17, 2016, 14:20:35 ip »
Kysymys saattaa antaa vastauksenkin: jos on kaasutinmalli niin hana on oikealla puolella tankkia taka-alareunassa. Kun kerran kuitenkin kysytään eli bensaletkun lähtöä tankin kupeesta ei ole löydetty niin taitaa olla ruiskumallista kysymys jossa on pumppu, suodatin ja paineensäädin tankin sisässä. Mutta miksi olisi tarve vaihtaa bensaletkua jo nyt? Toisaalta, onhan niitä hapertunut nopeamminkin.

Jos on kaasutinmallia niin letkujen vaihto on helppo: kaikki kolme vaihdetaan kerralla. Tarvitaan muutama klemmari. Alkuperäiset ovat kertakäyttöisiä.
Ruiskuversiossa on pikaliitin tankin alla ja siitä menee suuttimille letkut. Niissä on oma pikaliitintyyppinsä tankin päässä mutta letkut voi vaihtaa erikseen. Taas tarvitaan klemmareita.

Pikaliittimen saa parhaiten ehyenä irti ilman voimankäyttöä päästämällä ruiskutuspaineen ensin pois letkuista. Sitä on noin kolme baaria joten jos aukoo liitoksia niin bensaa lentää pitkälle.
Otetaan bensapumpun sähköliitin irti ja ja käynnistetään moottori ja annetaan käydä niin kauan kunnes moottori sammuu. Se ei kestä kovin kauan. Silloin paine on alentunut ja pikaliitin irtoaa helposti eikä mene rikki kuten väkisin irrotettaessa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nevada bensaletku
« Vastaus #3 : Kesäkuu 17, 2016, 14:26:17 ip »
Kysymyksiin hieman tarkemmin, mistä on kyse. Malli, jos vaihtoehtona ruisku/kaasarit, vuosimalli jne. Ei tarvi niin paljoa arvailla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nevada bensaletku
« Vastaus #4 : Kesäkuu 17, 2016, 15:59:04 ip »
Lainaus
Kysymyksiin hieman tarkemmin, mistä on kyse. Malli, jos vaihtoehtona ruisku/kaasarit, vuosimalli jne. Ei tarvi niin paljoa arvailla.

Menee taas ohi aiheesta:
Juurikin niin. Tiedot kehiin. Toisaalta on hyvä tarjota positiivista tietoa. Noin yleisesti vaikka olenkin kova tivaamaan mallisarjan nimeä ja ainakin vuosimallia.

Valitettavan usein käy kuitenkin niin että saan tiedustelun että mikä on vikana kun Guzzi tai, yhä yleisemmin, jokin muu merkki piiputtaa. Jotain hataraa tietoa on jopa japanilaisista mutta kun kysyn että onko kaasutin vai ruiskumalli niin asiaa ei tiedetä. Sitten pitää kysellä tarkemmin vuosimallia ja tyyppiä ja koittaa vähillä omilla tiedoilla sitten arvata valistuneesti että mistä vikaa kannattaa ensin etsiä.
Yksi trendi on kuitenkin tullut huomattua: enää ei tulla kysymään että onko ECU rikki. Vielä kymmenen vuotta sitten oli pyörän omistajan ensimmäinen vikadiagnoosi että ECU ei toimi kun pyörä ei käy. Siihen kun sanoo että ei se vika siellä ole vaan muualla niin suututaan. Mitäpä siihen sanomaan muuta kuin että osta sitten uusi ECU.

Ai niin: tämä vuodatus noin yleisesti eikä kohdistu millään tavalla kysyjään. Mutta tarkat tiedot tiskiin niin asia alkaa useimmiten selviämään. Ja korjaamokäsikirjan hankintaan. Vaikka tästä: http://guzzitek.org/gb/atelier_gb.htm

TM

  • Viestejä: 7
Vs: Nevada bensaletku
« Vastaus #5 : Kesäkuu 17, 2016, 23:13:30 ip »
Hei vaan, ensiksi kiitokset kattavasta tiedosta ja toisekseen otan noviisin haalean vihreän piippalakkini kouraan ja pahoittelen, etten antanut tarkempaa mallia  ;D kaasarimalli vm 2000 club.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nevada bensaletku
« Vastaus #6 : Kesäkuu 17, 2016, 23:16:30 ip »
Tuon letkutus pitäisi kyllä onnistua tankkia irrottamatta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nevada bensaletku
« Vastaus #7 : Kesäkuu 17, 2016, 23:17:14 ip »
Pitikin juuri kysyä että löytyivätkö ne letkujen päät?

TimoEv

  • Viestejä: 2 170
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Nevada bensaletku
« Vastaus #8 : Kesäkuu 18, 2016, 10:25:51 ap »
...kun sanoo että ei se vika siellä ole vaan muualla niin suututaan.

Joo, juuri näin. Takavuosina Suuren Ja Mahtavan valtion laiva tuli telakalle korjaukseen. Yksi aihe oli "Sat.navin korjaus. Kortti n:o 7 vaihdetaan. Laite esitetään toimintakuntoisena."
Sain tilauksen ja tilasin kortin Jenkkilästä, ja sitten vaihtamaan. Ajoin testin ensin ja tulos oli, että 7 oli ehjä, mutta n:o 5 rikki. Alkoi hirveä kalabaliikki ja perineukkulainen väittely, jonka tulos oli, että "...neuvostoliittolainen radioaseman päällikkö ei ole erehtynyt..." Pistin nappulat pakkiin ja ilmoitin, että korjatkaa sitten itse ja lähdin pois. Pääsin telakan portille, jolloin porttivahti pyysi odottamaan. Ja homma ratkesi itkuisen radistin läsnäollen siten, että ostivat molemmat kortit... En tiedä pääsikö kipinä Siperiaan radistiksi... Pelkäsi kyllä sitä itse...

Sen jälkeen ei telakka tilasi aina ensin testauksen ja sen jälkeen ( mahd. ) korjauksen.

  
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 20, 2016, 08:01:27 ap kirjoittanut TimoEv »

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Nevada bensaletku
« Vastaus #9 : Kesäkuu 21, 2016, 22:59:41 ip »
Hyvä se on tankin irroituskin opetella Nevadassa ja muissa, aika ahdasta siellä on.

Monti

  • Viestejä: 157
Vs: Nevada bensaletku
« Vastaus #10 : Heinäkuu 07, 2022, 07:43:05 ap »
Jatkan vanhaa ketjua kun on tarve ekaa kertaa irroittaa oman "Nevada 750 2001" tankki koska vaihdan vaijerin.

Eli mitä kaikkea pitää irroittaa ja miten ja tarviiko siis hankkia jotain kertakäyttöosaa varuiksi ja saako niitä ihan yleisesti "rautakaupoista".

TimoEv

  • Viestejä: 2 170
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Nevada bensaletku
« Vastaus #11 : Heinäkuu 07, 2022, 08:36:01 ap »
Minulla oli joskus Nevada 1999. Tankki lähtee hyvin irti, eikä siihen tarvitse mitään olla varalla - paitsi jos a) rikkoo vahingossa jotain tai b) irroittaa vaihtaakseen jotain. Siinähän on bensapaineen regulaattori tankin etupuolella. Ajatusta mukaan tähänkin  työhön, niin sujuu kyllä.
Bensaletku regulaatoriin menee näppärästi paikalleen, kun hieman siliconisprayta suhauttaa. Tankin ilmaletkua ei kannata jättää puristuksiin.

Olen päättänyt, etten käytä vanhoja klemmareita. Uudet rosteriset eivät paljon maksa, mutta säästävät ainaskin kiroilulta. Näppärä on taipuvavartinen hylsytyökalu, jossa on hylsy kiinni, eikä putoa jonnekin koneen keskelle...

Monti

  • Viestejä: 157
Vs: Nevada bensaletku
« Vastaus #12 : Heinäkuu 07, 2022, 10:52:57 ap »
Tänks. Pitääkö tankki tyhjentää.?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nevada bensaletku
« Vastaus #13 : Heinäkuu 07, 2022, 12:45:00 ip »
Tankin tyhjääminen ennen irrotusta helpottaa huomattavasti hommaa.
Täysi tankki on painava ja slloin sattuu liikutellessa helpommin virheitä kuten kolhuja.

Kun tankki on irti niin suosittelen tekemään perusteellisen tarkistuksen tankin peittämään tilaan onko siellä johtosarja kunnossa ja liittimet puhtaat. Ohjausakselin tienoille syntyy helposti hiertymiä niin vaijereihin kuin johtimiin. Huohotusjärjestelmän letkut on tutkittava onko niissä murtumia. Jos on niin vaihtoon.
Samassa yhteydessä voi nämä nyt näkyvät kohdat pestä ja jopa vahata niin seuraavalla kerralla homma on siistimpi.

Monti

  • Viestejä: 157
Vs: Nevada bensaletku
« Vastaus #14 : Heinäkuu 09, 2022, 21:51:47 ip »
Miten tankki on paras tyhjentää. Imenkö pumpulla vai toisen kaasarin letkusta lorotan? Eikös se sieltä valu kun laittaa virrat päälle vai miten se han futaa?