Kuinkas, muuten on tuon polttoainesäiliön tiiviyden kanssa? Uutena Nevadan Annin tankki oli niin tiivis, että siihen syntyi ajon aikana pieni ylipaine. Kun avasi korkin se selvästi ponnautti ylös ja sanoi "puff". Kun tapaturman jälkeen uusittiin tankki, tuo ylipaine lakkasi. Nyt kun se oli sylissä remontin takia, ja en siinä ollutta vähäistä bensiinimäärää poistanut, se selvästi loiskuessa liritti ylivuotoputkesta. Kun käänsi tankin seljälleen se lorotti avaimenrei'ästä. Ainakin puhdistui lukko. Korkissa on kyllä edelleen iso kumitiivistelaippa, mutta onkohan jokin muu tiiviste vielä, joka olisi tunaroitu pois jossain pajalla?
Ylivuotoputken yläpää on mielestäni täyttöaukon sivussa kumilaipan kuivalla puolella, eikä siitä pitäisi voida mitään tulla kun korkki on kiinni. Tosin se on vain silmämääräinen havainto kun tarkkaan ei pysty näkemään, mistä se ylivuoto otetaan putkeen, mutta siltä se minun ja mekaanikon mielestä näytti. Ajon aikana ei siis pitäisi loiskua maantielle täydestäkään tankista, kuten se nyt tekee.
Ylivuotoputken nipasta lähtee kumiletku "maantielle", eikä sitä ole kiinnitetty millään klemmarilla. Se on vaan omalla kumin puristuksella paikallaan ja pehmenee ajan kanssa, jos usein saa tipan bensiiniä ja sitten se luiskahtaa pois paikoiltaan ja ylitäyttötapauksessa kylvettää koko moottorin sylinterien välistä. Siinä alapuolella on myös ilmasuodattimen ottoaukko, jonne lorahtaa varmaan myös. Voisin kuvitella, että siitä seuraisi mahdollinen moottorin ryntääminen.
Ylitäyttö tule helposti niin, että tankilla täyttäessä istuu satulassa ja pitää pyörää tasapainossa, koska silloin saa menemään, muutenkin pieneen tankkiin, melkein 2 litraa enemmän. Kun sitten heti pysäköi johonkin sivujalkaa käyttäen, kallistus vuodattaa bensiiniä maantielle. Sitä ei siis tapahtunut uutena, vaan ylitäyttöputkeen meni vain se bensiini, joka vahingossa purskahti tankatessa korkin syvennykseen, kumitiivisteen laipan tilaan.
Mikä sen tankin paineen mahtoi tehdä? Pumppu? Alipaineen ymmärtäisin helpommin... Vai oliko se vika ja tämä paineeton tilanne normaali?
Huoltoliikkeen työ ei ollut kelvollista, eikä tarkastettua, koska polttoaineputki oli jätetty kahdesta paikasta luttuun ja pikaliittimen lukituskorkista oli katkaistu, väkivaltaisen käsittelyn takia, yksi muovisakara, eikä liittimen kiinnipysymistä siten ollut varmistettu millään. Molemmat fataaleja virheitä, jotka vaikuttavat suoraan kuljettajan kohtaloon.
Myös uusi tankki oli ruosteinen sekundakappale, johon oli tunaroitu selvä lommo. Uusi äänenvaimennin on nyt vihdoin saapumassa maahan, kun vuosi toimitusaikaa tulee juuri täyteen. Uudesta tankista ja polttoaineputkisarjasta on vain hyminää ja lupauksia.