Kirjoittaja Aihe: Polttoainevuoto.  (Luettu 7160 kertaa)

Hajakenttä

  • Viestejä: 957
Polttoainevuoto.
« : Kesäkuu 16, 2016, 16:22:58 ip »
Kaupan parkkipaikalla, kun tulin ostoksilta, oli Annin alla lätäkkö. Kun kauhistukselta selvisin, otin kauhean riskin ja ajoin kilometrin päähän korjaamolle. Tankki pois ja vuoto paikallistettiin. Paineputki, joka tulee tankin pikaliittimeltä suuttimien T-haaraan, oli ollut litistyksissä ja pahalla mutkalla ja murtunut ja sihisi ohutta bensasuihkua.

Soitto R.M.Heinolle Tampereelle, jossa putket vaihdettiin keväällä, selvitti, että putki on spesiaaliosa ja se tilataan Pisasta. Tulee kun tulee. Heidän vika, vaihtavat työn takuuna.

Jotta ajokausi ei menisi pilalle, olisiko kokemusta tuon hassun putken korvaamisesta kelatavaraputkella?

Minulla on Bilteman neopreeniputkea, tankin sisäisen letkun korvaamiseksi tarkoitettua, mutta käy se varmaan tähänkin ja kestänee tuon paineen. Kysymys on vaan liitoksista. Uskaltaako vanhan kovamuoviputken jämät poistaa väkivalloin pikaliittimestä ja T-haarasta ja laittaa klemmarilla neopreeniletkun siihen tilalle? Tai, tietysti uskaltaa, roskiin menevästä romusta, mutta tuleeko siitä virityksestä lainkaan sellasta, että uskaltaa ajaa?

On se kumma, että tuommosessa paikassa on putkea, joka on jotain kovantuntuista muoviseosta ja murtuu, jos taivuttaa mutkalle. Olen kuin Hietala' aka' poik, klavul päähä lyäty. Voisin vaikka kuvitella kaupunkilaisjärjellä, että neopreenikumi olisi parempi tuossa...
Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Polttoainevuoto.
« Vastaus #1 : Kesäkuu 16, 2016, 16:57:59 ip »
Olet ottanut jo sen riskin ajamalla vuotavalla putkella.
Jos siihen saa letkun niin kiinni ettei se irtoa tai vuoda eikä vaihdossa mene osia rikki niin miksi ei. Pidä kuitenkin rikkuneet osat tallessa. Nekin mitkkä joudut itse särkemään. Heinolla niitä kysellään kuitenkin. Joudut ehkä selittämään hieman.

Linjassa on painetta 3 baaria eli melkoisesti. Enemmän kuin Annin takarenkaassa. Jos letkulle ei ole mitään pykälöintiä tai nuppia liittimessä niin pois se sieltä luistaa. Mutta jos on niin pitää eikä letkusiteen tarvitse olla kovin kireässä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Polttoainevuoto.
« Vastaus #2 : Kesäkuu 16, 2016, 18:15:26 ip »
Mulla on ollut metritavaraa auton linjoissa klemmareilla. Eli kestää. Jos siis nipassa on pykälää tai paksunnos.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

margelius

  • Viestejä: 17
Vs: Polttoainevuoto.
« Vastaus #3 : Kesäkuu 16, 2016, 19:23:44 ip »
Mää laitoin just teräspunosputke tankilta suuttimiin asti Stonessa. Eli ekaks tankilta siihen T-kappaleeseen, ja siitä suuttimiin.... Kunnon klemmarit, ja hyvin on kestänny...

heimoli

  • Viestejä: 69
Vs: Polttoainevuoto.
« Vastaus #4 : Kesäkuu 16, 2016, 21:19:01 ip »
Onnistuin rikkomaan sen putken pikaliittimen, ne hakaset.
Laitoin pari nippusidettä pitämään putken ja sähköjohdot paikoillaan,
noin koemielessä vaan. Hyvin se on pitänyt tämän päivän käyttelyt.
Toinen nippari pitää putkea paikoillaan, ja toinen sitä ensimmäistä nipparia
ettei luiskahda pois siitä putken mutkasta.

Hajakenttä

  • Viestejä: 957
Vs: Polttoainevuoto.
« Vastaus #5 : Kesäkuu 17, 2016, 17:57:02 ip »
Ei voi koko ajokautta odottaa osia Italiasta, joten otin terävän puukon ja vuolin muoviputken irti. Totesin nippojen olevan molemmissa päissä niin hyvin uritettuja, että siinä kyllä kumiletku pysyy. Kummassakin nipassa on myös värillinen o-rengas, jota sietää varoa puukon kanssa. O-rengas myös menee vastahakoisesti kumiletkun sisään ja pyrkii sutturalle ilman liukastetta. Ehkä se on myös tarpeeton. Klemmaria en kiristänyt kovin viimeisen tiukkaan, kun muovisista nipoista sentään on kysymys ja kumiletku on aika pehmoista. Kahta klemmaria en saanut sopimaan peräkkäin, joten tyydyin yksinkertaisiin, vaikka ovatkin noita ruuvi kiristeisiä, paremman puutteessa. Letku on aika paksuseinäistä ja siinä on kangaskudosta sisällä. Se on sitä, joka on tarkoitettu autojen tankkiin pumpun ja suodattimen väliin. Varmaankin niissä on samaa luokkaa paine kuin näissäkin laitteissa.

Tankin takaosan kiinnitysruuvin kun jätin hetkeksi auki ja tungin rukkaset rullana väliin, niin sain taskulampun kanssa tähystettyä, että ei ole vuotoa, eikä bensa haise koekäytön aikana. Silmälläpidettävä rakennelma tuo kuitenkin on, eli joka ajon jälkeen täytyy tähystys tehdä uudestaan, että ei ala vuotaa, eikä letku ala pullistua tai ryömiä pois paikoiltaan.

Laitoin kuvan alkuperäisestä littaantuneesta muoviputkesta toisesta päästä. Toisessa päässä on toinen litistymä, mutta ei ihan noin paha. Putkesta otettiin ensimmäiset valokuvat jo heti siellä korjaamolla ja lähetettiin R.M.Heinolle korjaamopäällikölle tampereelle hänen pyynnöstään. Kyllä minä tämänkin romun sinne kiikutan, mutta selityksiin on aihetta paremminkin heillä. Heidän asennuksen jäljiltä se tuollaiseksi meni. Minä vaikka maksan sen jos ei sopua löydy kertayrityksellä.
Sentire la forza!
Terv: Timo

Hajakenttä

  • Viestejä: 957
Vs: Polttoainevuoto.
« Vastaus #6 : Kesäkuu 19, 2016, 11:59:59 ap »
Kuinkas, muuten on tuon polttoainesäiliön tiiviyden kanssa? Uutena Nevadan Annin tankki oli niin tiivis, että siihen syntyi ajon aikana pieni ylipaine. Kun avasi korkin se selvästi ponnautti ylös ja sanoi "puff". Kun tapaturman jälkeen uusittiin tankki, tuo ylipaine lakkasi. Nyt kun se oli sylissä remontin takia, ja en siinä ollutta vähäistä bensiinimäärää poistanut, se selvästi loiskuessa liritti ylivuotoputkesta. Kun käänsi tankin seljälleen se lorotti avaimenrei'ästä. Ainakin puhdistui lukko. Korkissa on kyllä edelleen iso kumitiivistelaippa, mutta onkohan jokin muu tiiviste vielä, joka olisi tunaroitu pois jossain pajalla?

Ylivuotoputken yläpää on mielestäni täyttöaukon sivussa kumilaipan kuivalla puolella, eikä siitä pitäisi voida mitään tulla kun korkki on kiinni. Tosin se on vain silmämääräinen havainto kun tarkkaan ei pysty näkemään, mistä se ylivuoto otetaan putkeen, mutta siltä se minun ja mekaanikon mielestä näytti. Ajon aikana ei siis pitäisi loiskua maantielle täydestäkään tankista, kuten se nyt tekee.

Ylivuotoputken nipasta lähtee kumiletku "maantielle", eikä sitä ole kiinnitetty millään klemmarilla. Se on vaan omalla kumin puristuksella paikallaan ja pehmenee ajan kanssa, jos usein saa tipan bensiiniä ja sitten se luiskahtaa pois paikoiltaan ja ylitäyttötapauksessa kylvettää koko moottorin sylinterien välistä. Siinä alapuolella on myös ilmasuodattimen ottoaukko, jonne lorahtaa varmaan myös. Voisin kuvitella, että siitä seuraisi mahdollinen moottorin ryntääminen.

Ylitäyttö tule helposti niin, että tankilla täyttäessä istuu satulassa ja pitää pyörää tasapainossa, koska silloin saa menemään, muutenkin pieneen tankkiin, melkein 2 litraa enemmän. Kun sitten heti pysäköi johonkin sivujalkaa käyttäen, kallistus vuodattaa bensiiniä maantielle. Sitä ei siis tapahtunut uutena, vaan ylitäyttöputkeen meni vain se bensiini, joka vahingossa purskahti tankatessa korkin syvennykseen, kumitiivisteen laipan tilaan.

Mikä sen tankin paineen mahtoi tehdä? Pumppu? Alipaineen ymmärtäisin helpommin... Vai oliko se vika ja tämä paineeton tilanne normaali?

Huoltoliikkeen työ ei ollut kelvollista, eikä tarkastettua, koska polttoaineputki oli jätetty kahdesta paikasta luttuun ja pikaliittimen lukituskorkista oli katkaistu, väkivaltaisen käsittelyn takia, yksi muovisakara, eikä liittimen kiinnipysymistä siten ollut varmistettu millään. Molemmat fataaleja virheitä, jotka vaikuttavat suoraan kuljettajan kohtaloon.

Myös uusi tankki oli ruosteinen sekundakappale, johon oli tunaroitu selvä lommo. Uusi äänenvaimennin on nyt vihdoin saapumassa maahan, kun vuosi toimitusaikaa tulee juuri täyteen. Uudesta tankista ja polttoaineputkisarjasta on vain hyminää ja lupauksia.
Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Polttoainevuoto.
« Vastaus #7 : Kesäkuu 19, 2016, 12:24:26 ip »
Jos tankkaa tankin aivan täyteen on hyvin todennäköistä kun moottori on lämmin sekä ilma myös että vuoto alkaa. Asia on normaali ilmiö eikä tankkia pidä täyttää niin täyteen. Käyttäjän käsikirjassa on muistaakseni asiasta ohje.

Tankkiin voi syntyä merkittävä ylipaine edellämainituista syistä jos tankin ylivuoto/huohotus ei toimi. Suoranaista haittaa ei lievästä ylipaineesta olen mutta on nähty tankkeja jotka ovat alatunnelistaan levinneet eivätkä enää mahdu paikoilleen.

Jos tankin huohotus on tukossa niin polttoainepumpulla on voimaa vetää tankki ruttuun. Sitä ennen meno kyllä tahtoo hyytyä eikä korkkia tahdo saada auki.

Tankin korkissa on paineelle venttiili joka pitää aivan pienen ylipaineen tankissa kun moottori ei käy. Jos sitä ei synny on venttiilissä roska tai se on rikki. Ajossa pitäisi tankissa olla pieni alipaine tai paineeton tila.

Ylivuotoletku tankin alapinnassa pysyy omalla puristuksellaan paikallaan ja tankkia irrotettaessa se vain nypätään irti. Jos se on löysä niin ottaa pätkän pois tai jos letku on hapertunut niin vaihto auttaa.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Polttoainevuoto.
« Vastaus #8 : Kesäkuu 19, 2016, 16:51:06 ip »
Outoa että Annin ylivuodot ovat epämääräisiä. Omassa pihassa olevat 2 Piaggio tuotetta ovat tässä suhteessa helppoja. Molempien alaosasta löytyy kaksi erillistä letkua. Toinen vie korkin reunukselle, josta sadeveden pitäisi tulla pois. Toinen vie korkin kautta tankin sisään, josta hoituu tankin korvausilma. Se mehtää kuumalla myös bensaa. Ilmapistoolilla kun ylhäältä osoittaa kumpaiseenkin reikään vuorollaan ilmaa, iloisesti pöhisee alhaalla (se vesiletkuhan tykkää tukkeutua epäpuhtauksien jouduttua putkeen). Luulisi että tämä ilmakoe osoittaa myös Annin kohdalla onko kyseinen letku auki ja mihin korkilla olevat aukot johtavat? Edit: kuva on Annin manuskasta.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 19, 2016, 20:12:09 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Hajakenttä

  • Viestejä: 957
Vs: Polttoainevuoto.
« Vastaus #9 : Kesäkuu 19, 2016, 18:28:13 ip »
Ahaa! Se reunuksen aukko onkin sadevettä varten. No, se onkin ihan järkeen käypää. En tullut ajatelleeksi, että sadevesihän jää siihen korkin kaulalle ja menee tankkiin, jos ei muualle pääse. En tiennyt, että on toinenkin tie hengitysilmaa varten. Koska tankki nyt loiskuttaa pensaa samasta putkesta, se putki on auki, mutta jotain on vialla, koska pensaa loiskuu vaikka 14 litran tankki on 100 km ajettu ja silti vieläkin loiskuu. Se loiskuu kun pyörää loiskuttaa eteen ja taakse paikallaan. Täytyy tutkia se täyttötulppa ja putsata sen henkiventtiili, jos löydän sellaisen...

Juuri tuon kuvan mukainen rakennelma on Nevadan Annin tankin alla. Yksi ylivuotoputki vain on. Lienee yhteinen sitten niille molemmille, ylivuodolle ja sadevedelle.
Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Polttoainevuoto.
« Vastaus #10 : Kesäkuu 19, 2016, 19:05:41 ip »
Eikä kannata säikähtää jos tankkiin lirahtaa korkillinen vettä silloin tällöin. Vain kaasutinmoottorit kärsivät välittömästi vedestä. Ruiskusuuttimesta vesi menee läpi.
Molempien moottorien tapauksessa, jos vettä pääsee tankkiin hieman enemmänkin, niin tankkaa runsaasti 95E10:ä tai lorauksen RE85:sta niin vesi sekoaa siihen eikä pysy erkaantuneena muusta polttoaineesta. Kyseisissä menoliemissä on senverran suuri etanoliosuus että vesi sekoaa siihen. E10 alle 10% mutta kesälaadun RE85:ssa noin 85%. Muutoin, jos vettä on jatkuvasti polttoaineessa muovitankit venyvät ja peltitankit ruostuvat.

Itse en ole tutkinut mutta minulle on väitetty että seisoessa pidempään etanolipitoinen bensiini erkautuu siten että vettä sisältävä etanoli nousee pintaan ja sen mukana oleva vesi hapettuu ja syövyttää peltitankkia. Myös alumiinitankkia. Tietyntyyppiset (materiaaliltaan) olevat muovitankit saattavat turvota mutta siihen ei seisottaminen ole syynä.

Kokemuksesta voin kertoa että muovitankki palaa kokolailla mittoihinsa takaisin kun sen tyhjentää, irrottaa pumppumysteerion ja jättää kaikki aukot auki lämpimään paikkaan.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Polttoainevuoto.
« Vastaus #11 : Kesäkuu 19, 2016, 19:45:26 ip »
Lainaus
Lienee yhteinen sitten niille molemmille
Vai onko poistumistie vedelle jätetty vallan pois? Itse mietin myös T-haaran käyttämistä ja yhtä letkua alas. Sitten tuli mieleen että jos letku on alhaalta tukkeessa, sadevesi menee korkilta painovoimaisesti tankkiin? No, isocalissa näyttäisi kumminkin olevan tämä ratkaisu käytössä.

Edit 20.6: bensan huohotus menee korkin läpi, se on veden poistumisaukkoa korkeammalla. Ei siis voi mennä tankkiin painovoimaisesti.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 20, 2016, 17:35:26 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Polttoainevuoto.
« Vastaus #12 : Kesäkuu 20, 2016, 02:04:37 ap »
Jos sadevesiviemäri menee tankin läpi ja sieltä aina vain valuu polttoainetta?
Tankin sisällä oleva spiraali murtunut?
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Polttoainevuoto.
« Vastaus #13 : Kesäkuu 20, 2016, 06:37:28 ap »
Sellaistakin on nähty. Tai siis spiraali ruostunut.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Hajakenttä

  • Viestejä: 957
Vs: Polttoainevuoto.
« Vastaus #14 : Kesäkuu 21, 2016, 20:33:55 ip »
Jos sadevesiviemäri menee tankin läpi ja sieltä aina vain valuu polttoainetta?
Tankin sisällä oleva spiraali murtunut?


Minkälainen spiraali siellä on? Onko se tankin osa vai sen kehyksen, johon bensakorkki kiinnittyy?

Kun aikoja sitten Anni oli Vaajakoskella penkalla kyljellään, panin varsin merkille, että tippaakaan mitään nestettä ei vuotanut. Ei bensaa eikä öljyä, ja oli siinä melkoinen raati muitakin motoristeja, jotka näkivät kaatumisen aitiopaikalta ABC:n terassilta.

Nyt kun tankkaan sivujalkaa käyttäen ja ohjeen mukaiseen "täyttötötterön" alareunaan asti ja lähden ajamaan, bensaa tipahtelee vesiviemärin letkun päästä.

Kun tein sitä letkun korjausta ja nyt myöhemmin vielä tarkastusta, tankin kääntäminen kyljelleen aiheutti bensaan vuodon täyttötulpan rakosesta. Tulpan useamman millin paksuinen kumitiiviste on ehjä, eikä kehyksen peltireunuksessa ole ruttuja.

Kun puhallan hiljaa paineilmaa vesiviemärin letkun alapäästä ja tukin tankin täyttöaukon kehyksen vesiaukon, joka on aika haasteellisen muotoinen tukittava, ilmaa menee tankkiin sisälle jostain. En avannut täyttöaukon kehystä vielä katsoakseni: millainen se spiraali siellä on. Ehkä sekin on rikkoutunut taitamattomissa käsissä kun tankki vaihdettiin. Kuinkahan se korjataan?

Korjatahan se täytyy, mikäli se on rikki, koska nythän siitä menee juuri sadevesi tankkiin. Ja sateella sitä menee aika paljon.

Kumiletkulla tehty pääletkun korjaus on nähtävästi onnistunut. Tarkistin ihan tankin irrottamalla, että liitokset ovat varmasti paikoillaan ja pitävät kahden päivän liotuksen jälkeen. Tänään oli mainio ajelu ympäri Keski-Suomen ja nykimiset ja kakomiset niin kylmällä koneella kuin hidasajossakin olivat suloisesti menneisyyttä. Mikä lie suurin vaikuttaja kun vaihdoin tulpat ja korjasin sen lutussa olevan bensaputken ja resetoin TPS:n. Ehkä ne kaikki omalta osaltaan.
Sentire la forza!
Terv: Timo