Kirjoittaja Aihe: California Vintage 2011 ei käynnisty  (Luettu 44596 kertaa)

MattiS

  • Viestejä: 110
California Vintage 2011 ei käynnisty
« : Toukokuu 30, 2016, 22:14:00 ip »
Olen juuri aloittanut Guzzin omistajana, eli ostin pyöräni viime viikolla. Ensimmäiset noin 800 km sujuivat ongelmitta, mutta eilen mutkaisella pikkutiellä moottori sammui kerralla. Sain sen käyntiin muutaman minuutin yrittämisen jälkeen. Pysähdyimme kahville, eikä käynnisty, startti pyörittää, muttei edes yritä käynnistyä, kunnes lopulta käy. 4 kilsaa ajoa ja satasessa moottori sammuu kerralla. Soitin ed. omistajalle ja sain kuulla sivutuen katkaisijaongelmasta. renkutin aikani ja sain käyntiin. vielä yksi sammuminen ennen kotipihaa. Irroitin katkaisijan eilen illalla ja yhdistin piuhat. Hörähti taas heti käyntiin. Tänään käytin keskituella sen aikaa, että sain tarkastettua öljyt ja illalla meinasin lähteä tankkaamaan huomista reissua varten. Ei toivoakaan käynnistymisestä. katkaisijan piuhoissa on n.3V jännite, kun tappokatkaisin on ajoasennossa. APUA!

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #1 : Toukokuu 30, 2016, 23:23:20 ip »
Sivutuen katkaisijalle tuleva virta kulkee releen käämin läpi, joten 3v lienee ok. Ja jos kerran starttaa
normaalisti, vika on mielestäni jossain muualla.
Ennen suurempaa operaatiota tutkisin releiden kunnon. Siellä voi olla huono kosketus polttoainepumppua,
ECUa ja sytytystä virroittavien releiden kannoissa. Tai joku releistä on huonossa kunnossa.
Näin tuon minulla olevan kaavion mukaan, onko jollain muunlaisia kaavioita sivutuen katkaisijan osalta?
Sohc van Helmi.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #2 : Toukokuu 31, 2016, 01:18:06 ap »
Lainaus
huono kosketus polttoainepumppua, ECUa ja sytytystä virroittavien releiden kannoissa
Kerran kun oltiin Pekan kanssa sattumoisin samoilla teillä, minulla pysähtyi bensapumppu juuri tuosta syystä. Rele (uudehko) oli vaurioitunut.

Samanoloinen sähkökuva myös täällä. Sivujalan kytkin (35) kytkee runkomaan eteenpäin releelle (52) ”Ecu” ja (22) "Start".  Vaihtoehtoisesti runkomaa voi tulla kytkimeltä ”vaihde vapaalla” (12). Vaikka sivujalan kytkin olisi epäkunnossa, vaihde vapaalla pitäisi tämän mukaan aina startata.

Jos bensapumppu pätkii omista syistään, sama ongelma - meno katkeaa, ei käynnisty. Korva kiinni tankkiin ja virta päälle: bensapumpun pitäisi hurista kuuluvasti muutaman sekunnin. Toistuu aina kun kääntää virran pois/päälle.  Silloin kun ei käynnisty, kuuluuko bensapumpun ääni aina näillä keinoin?

Samaa mieltä: releet 52 ja 50 uusiksi ja vaihtokärjellä varustetut, niin voi käyttää missä hyvänsä relepaikassa (myös start).
Tuon tyyppinen: http://www.motonet.fi/fi/tuote/481969/Mikrorele-12V20A-5n-vaihtovastus  Bosch 0 332 201 107 lienee askelta laadukkaampi. http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Electrical-Ignition/Relay/Relay-mini-1100-Cal-Sport::1110.html
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 10, 2016, 09:17:18 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

MattiS

  • Viestejä: 110
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #3 : Toukokuu 31, 2016, 07:58:14 ap »
Kiitos nopeista vastauksista. Starttailtuani eilen illalla aikani, tsekkasin akun jännitteen, oli alle 12v! startti pyöritti kuitenkin lähes normaalilla nopeudella. Latauksen jälkeen tänään aamulla käynnistyi kuin palmun alta. Onko Guzzissa niin, että bensapumppu ja puola eivät toimi, jos jännite liian alhaalla, vaikka startti edelleen pyörittää? Bensapumppu hurahti kyllä joka kerta, kun virran laittoi päälle.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 31, 2016, 09:54:30 ap kirjoittanut MattiS »

MattiS

  • Viestejä: 110
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #4 : Toukokuu 31, 2016, 09:48:03 ap »
Eipä ollut koko ongelma akun jännitteessäkään. :( Lähdin aamulla ajelemaan ja kaikki ok, käynnistyi hyvin, latasi hyvin, Ajoin noin 10 kilsaa ja pätkäsi kerran hetkellisesti. Pysähdyin ja sammutin moottorin, lähti uudelleen käyntiin vasta noin 10 min odottelun jälkeen. Palasin kotiin ja pihassa starttasi taas joka yrityksellä heti sammutuksen jälkeen. Eli tuo relehomma ilmeisesti seuraavaksi?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #5 : Toukokuu 31, 2016, 10:46:53 ap »
Ilmeisesti vikaa ei ole siinä kuuluisassa tankin sisällä olevassa bensaletkussa? Se lienee jo tässä mallissa tehtaalla korvattu/vaihdettu toimivaan. Sen vaurioitumisen alussa tulee omituisia käyntihäiriöitä paineenvaihtelusta johtuen ellei sitten pysähdy kerrasta meno.
Tankin sisällä on myös pieni polttoainesuodatin. Sen vaihto on hyvä tehdä ennenkuin se rikkoontuu tai tukkeutuu. Normihuollossa sitä ei huomioida mitenkään.

Pyörällä lienee menossa viides ajokausi? Paljonko kilometrejä takana? Niiden mukaan voi ryhtyä suorittamaan niitä huoltotoimenpiteitä joita huolto ei pyytämättä ja erillislaskuttamatta tee. Esim. keulaöljyjen vaihto, Jarrunesteiden vaihto, kardaanin takapään puhdistus ja voitelu tai takanavan kumivaimentimen laipan liukulaakerin voitelu sekä takanavan uraholkkien puhdistus ja voitelu. Kelluvien jarrulevyjen "niittien" puhdistus ja siten niiden liikeherkkyyden parantaminen.
Samalla saa tutustuttua pyöränsä tekniikkaan hieman syvemmin ja toimintavarmuus kasvaa entisestään.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #6 : Toukokuu 31, 2016, 10:52:13 ap »
Lainaus
Ilmeisesti vikaa ei ole siinä kuuluisassa tankin sisällä olevassa bensaletkussa
Mietin samaa ja arvelin että kun on uudenkarhea peli, asia olisi kunnossa. Ja eikö ne yleensä mene kerrasta "irtikatkipoikki" niin että moottori ei käynnisty (vaikka startti pyörittää). Tätä varten ehdotin tuota "korva tankkiin ja virta on/off" -kokeilua. Jos letkut ovat paikallaan, pitäisi kuulua kohinaa ja hurinaa kun pumpun moottori käy ja bensa palaa paineensäätimen läpi tankkiin. Jos on hyvin hiljaista niin että pumppu hurisee mutta mikään ei kohise, letku on irti.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 01, 2016, 00:27:55 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #7 : Toukokuu 31, 2016, 11:02:41 ap »
Ylipäänsä tuon pumpun toiminta katkotilanteessa kannattaa tarkastaa. Autopuolella on tullut vastaan Boschilaisia pumppuja, jotka lakkoilevat.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MattiS

  • Viestejä: 110
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #8 : Toukokuu 31, 2016, 14:02:28 ip »
Pyörässä on kilometrejä 41000 ja olen kolmas omistaja, osa huolloista tehty Italiassa, osa Suomessa, keulaöljyjä ei ole vaihdettu, noista muista hommista ei ole tietoa. Olen tällainen eläkkeellä oleva ei moottorien kanssa pelaillut, paitsi 60-luvulla tunturia piti viritellä, joka mielellään opettelisi tekemään itse ainakin osan huolloista. Löytyykö netistä kuvallisia/videoituja ohjeita noihin motomatin mainitsemiin huoltotoimenpiteisiin?

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #9 : Toukokuu 31, 2016, 14:51:11 ip »
Laitan tähän linkin "MM:n puolesta" (kiitettävästi hän jaksaa sitä jakaa), jos sinulla ei ole näitä dokumentteja jo tallennettuna, tuolta kaikki tarpeellinen omalle pyörälle. Varaosakuvat, korjaamo-oppaat, videoitakin on yms. http://www.guzzitek.org/gb/accueil_gb.htm. Liitteenä kuvaesimerkki, mitä Workshop Manualista löydät.
V11 - it defines you.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #10 : Toukokuu 31, 2016, 16:10:06 ip »
Eikös se ole niin että jos tankin sisäisen bensapumpun letku on murtunut/ vuotaa, niin pumppu ei pysty kehittämään tarvittavaa painetta ja siis katkaise normaalisti?
Kunnossa ollessa pitäisi käydä muutaman sekunnin.

MattiS

  • Viestejä: 110
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #11 : Toukokuu 31, 2016, 19:04:02 ip »
Kuten tuolla aikaisemmin kerroin, ei minulla ole kokemusta öljyjen ja suodattimien vaihtoa kummemmista remonteista. En saa tuon kaavion perusteelaa selvää, mikä releistä on mikäkin. Eli voisiko joku vääntää vielä rautalangasta, mitkä ovat releet 50 ja 52 tuossa mun pyörässä ja jos vaihdan kaikki, käykö noihin nelinapaisiin "vakiorele", kun ei Lahden Motonetistä löytynyt kuin 2 tuon tyyppistä relettä. Ja jos mahdollista, niin kuvien kera. Tuolta workshop manualista en ole löytänyt apua parin tunnin etsiskelystä huolimatta.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 31, 2016, 20:23:49 ip kirjoittanut MattiS »

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #12 : Toukokuu 31, 2016, 20:34:45 ip »
Olen palstoiltamme ymmärtänyt että 5-napainen 2-toiminen mikro rele sopii myös alkuaan 3-napaisen 1-toimisen perusmallin paikkoihin.
Eli uudella kokeilemaan yksi kerrallaan vaihtaen ja testausta auttoiko pulmaan.
Lahden Motonetistä on pari omaakin vaihtorelettä, 48-1969 koodilla, 3,90e kipale.
Ei ole tosin ollut tarvetta vaihtoon, oletan että sopii.
Releet löytyy sulakkeiden seurasta oikean sivuposken takaa.
Poski on kiinni parilla 4mm kuusiokolo koneruuvilla.
Pitkävartisella avaimella muistaakseni helpompaa ottaa irti.
Releiden kantoihin kannattaa vilkaista onko hapettumaa jos laittaa vanhoja takaisin.
Jos, niin vaikka pikku teräsharjalla puhtaammaksi tai minkä nyt mahtumaan saa ja ruiskaisu kontaktispryitä vanha tai uusi ei olisi haitaksi.
 

MattiS

  • Viestejä: 110
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #13 : Toukokuu 31, 2016, 20:42:20 ip »
Joo, löysin kyllä ne releet, kaipaisin vielä tietoa, mikä vaikuttaa mihin. Olen nyt vaihdellut niitä 5-napaisia paikasta toiseen, mutta aamun jälkeen Guzzi ei ole inahtanutkaan, paitsi starttimoottori ja bensapumppu. Tulpassa ei näemmä minkäänlaista kipinää, eli vika ainakin sillä puolella.

Harri Eronen

  • Viestejä: 377
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #14 : Toukokuu 31, 2016, 21:35:09 ip »
Ainakin osa Guzzeista starttaa, vaikka tappokatkaisija on off- asennossa.mutta  kipinä puuttuu.