Kirjoittaja Aihe: Isolohkon öljypumppu  (Luettu 2872 kertaa)

egon

  • Viestejä: 973
Isolohkon öljypumppu
« : Toukokuu 27, 2016, 15:42:44 ip »
Mille on alkanut tuikutella kuumana öljynpaineen merkkivaloa, joten päätin aloittaa analyysin purkamalla öljypumpun ja katsomalla mitä sille kuuluu. Juu, tiedän, että vika voi olla vaikka missä muuallakin, esim öljykellossa tai laakereissa, mutta kun nyt pumppu on kerran pöydällä, niin keskustellaan siitä.

Ehyen näköinen kapistus, neulalaakerit ihan tivin tuntuiset ja kun pesän hammaspyörineen painaa linjaria vasten, niin välysmitalla voi todeta aksiaalivälystä yli 0.05 mm, mutta alle 0.1 mm. Lohkossa olevaa takaseinää on vaikea kotikonstilla mitata, joten en sitä edes yrittänyt.

Oma arvioni on, että ihan kunnossa oleva pumppu tuo on, mutta onko jollain jotain niksiä, mitä pumpusta pitäisi erikseen tarkasti tutkia.

Joskus varhaislapsuudessa on tullut tivittyä Rinkelimossen öljypumppu hinkkaamalla hiukan pesän päädystä materiaalia pois, mutta minusta selvästi alle 0.1 mm välystä ei kannata alkaa hieromaan pienemmäksi. 

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Isolohkon öljypumppu
« Vastaus #1 : Toukokuu 27, 2016, 17:07:17 ip »
Toinen kohta mistä öljy karkaa on hampaiden kärkien ja kotelon väli. Siihen pätee suunnilleen sama
nyrkkisääntö 0.1mm. Jos lohkon puolella näkyy kulumaa, hampaiden ja kotelon välys on kunnossa, hieroisin
päittäisvälyksen alle 0,05mm. Pumppu kiinni ja mittaus akselin päästä, vaikkapa heittokellolla.
Jos päädyt hankkimaan uuden pumpun, tee koeasennus ja em. mittaus ennekuin laitat koneen tulille.
Minulla oli uuden pumpun välys miinuksen puolella.
Sohc van Helmi.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Isolohkon öljypumppu
« Vastaus #2 : Toukokuu 27, 2016, 17:32:32 ip »
Lohkon puolella näkyy roottoreiden kuvat, mutta omilla mittalaitteillani en saa selville, että onko sieltä kulunutkin jotain, vai onko jäljet vain kuvia sileällä pinnalla. Kynnellä raaputtamalla siitä ei pykälää sormeen tunnu, mutta sehän ei tarkoita sitä, etteikö sieltäkin saata muutamia satikoita puuttua.  Valon tuikutuksen syy on hyvin todennäköisesti öljykello, joka kuolaa voiteluainetta jo hiukan uloskin.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Isolohkon öljypumppu
« Vastaus #3 : Toukokuu 29, 2016, 09:12:07 ap »
Hinkkasin pumpun rungosta ehkä vajaat 0.05 pois ja totesin, että orjapyörä alkoi olla välyksetön, mutta käyttöpyörässä oli vielä ehkä vajaat 0.05 mm välystä. Kasasin pumpun ja kävun ajelulla, Heureka! Joko öljykello oli itsestään korjaantunut tai öljynpaineet olivat parantuneet. Nyt sammuu öljyvalo pikku viiveellä vasta kun moottori on täysin pysähtynyt.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Isolohkon öljypumppu
« Vastaus #4 : Toukokuu 29, 2016, 19:16:00 ip »
Oireiden perusteella vika löytyy paineanturista eli öljykellosta. Kahdenlaista vikaa tullut havaittua: anturin muoviosa on väljä anturin runkoo nähden. Voi myös vuotaa hieman. Pahimmillaan koko sydänosa on lentänyt pois ja mahtava öljysuihku perässä.
Toinen vaiva on vähemmän dramaattinen kun anturi vain alkaa toimimaan satunnaisesti ja vilkuttelee/polttaa merkkivaloa ensin hieman epämääräisesti kunnes valo jää pysyväksi tai ei pala edes moottori sammuksissa vaikka virrat on päällä. Vaihto on helppo koska anturin paikka on V10-koneita lukuun ottamatta helposti tavoitettavissa. Avainkoko, muistaakseni, 22 mm.

Muissa, paitsi V10-koneissa, on neulalaakeroitu öljypumpun akseli. Niissä harvoin on sanomista. Sen sijaan V10-moottoreissa asiaa pitää tarkastella huollon yhteydessä. Onnistuu parhaiten samalla kun jakohihnoja vaihtaa.

Öljypumpun "takaseinän" jäljet lohkossa voi tasohioa pois jos siellä on merkittäviä naarmuja. Muihin välyksiin se ei vaikuta. Tuolla edellä olikin jo selvitys miten muiden välysten suhteen tulee toimia. Juoksupyörät voivat näennäisesti olla erimittaisia siksi että niiden pesät ovat kuluneet eri syvyisiksi. Joskus voi joutua hiomaan jompaa kumpaa juoksupyörää lyhemmäksi että olisivat samanmittaiset pumpun rungon päädyn suhteen.
Kunhan pumpun juoksupyörien ja niiden kammioiden välykset eivät ole liian suuret esimerkiksi laakerivian vuoksi voi pumpun kunnostaa melko helposti.

Öljyn suhteen on sanottava että eri laatuiset öljyt tuottavat pumpun läpi kulkiessaan erilaisen paineen eri lämpötiloissa. Paine on noin neljän baarin luokkaa ja jollain kierrosluvulla se paine saavutetaan normiöljyillä jos ei ihan ranskanperunaöljyä käytetä.
Samasta syystä ei kannata ostaa autotavikeliikkeestä samalla kierteellä olevaa edullista anturia. Niillä painevalo syttyy niin alhaisella paineella että konevaurio voi olla jo mahdollinen.