Kirjoittaja Aihe: Johtosarjoista ja liittimistä  (Luettu 10183 kertaa)

Lightfoot

  • Viestejä: 116
Johtosarjoista ja liittimistä
« : Lokakuu 29, 2006, 15:57:39 ip »
Aion vaihtaa Lemmuuni johdot ja liittimet. Katsoin, että Lamersilla kokonainen johtosarja maksaa noin 100e. Minulla on sellainen käsitys, että asentaakseni koko johtosarjan yhtenäisenä, joutuisin purkamaan pyörän melko nakuksi - onko näin?

Mistähän voisin ostaa sellaisia pienempiä Abiko-liittimiä(?)?. Asun Helsingissä enkä ole löytänyt Ohlssonilta enkä muualtakaan.

Kiitoksia!

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Johtosarjoista ja liittimistä
« Vastaus #1 : Lokakuu 29, 2006, 16:24:32 ip »
Kävisikö Elfa Pitskussa?


http://www.elfa.se/fi/index1.html

Lightfoot

  • Viestejä: 116
Johtosarjoista ja liittimistä
« Vastaus #2 : Lokakuu 29, 2006, 16:32:01 ip »
Lainaus käyttäjältä: Urpo ja Turpo
Kävisikö Elfa Pitskussa?


http://www.elfa.se/fi/index1.html



Hieno homma, eiköhän tuolta löydy. Tämä taitaa olla entisen Suomen Huoltopalvelun tiloissa? Kiitos!

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Johtosarjoista ja liittimistä
« Vastaus #3 : Lokakuu 30, 2006, 09:42:12 ap »
En ota kantaa tuohon alkuperäisen johtosarjan asennukseen kuin sen verran että tuskin kovin paljoa tarvitsee purkaa.

Sen sijaa tuon liitinpolitiikkan voi käyttömukavuussyistä laittaa uusiksi eikä koettaa pärjätä, omassa kokemuspiirissäni, surkuhupaisia häiriöitä tuottavilla abico-liittimillä vaan sijoittaa hieman enemmän ja laittaa kunnon liittimet jotka eivät hapetu, kestävät roiskevettä vuotamatta ja tuottavat hyvää mieltä jo ulkonäölläänkin. Eli käyttämällä alkuperäisiä, suojattuja MTA-liittimiä. Nykyiset Guzzit, kuten moni muukin merkki on varustettu näillä. Ei enää yllättäviä käynti-ja toimintahäiriöitä.

Joukon Auto eli JA Tools eli JA Elektro sekä mussakin autösähkötarvikeliikkeissä.

http://www.jaoy.com/misc/asennustarvikkeet.pdf 

Sivun viisi alareunassa keskellä tarkoittamani liitintyyppi. Eli se jossa kolminkertainen vesisuojaus ja jokaisen liittimeen tulevan johdon juureen on silikonitulppa. Liitinpihdit löytyvät samasta paikasta.

mm

Marko

  • Viestejä: 612
Johtosarjoista ja liittimistä
« Vastaus #4 : Lokakuu 30, 2006, 10:27:51 ap »
^ Nuo taitavat olla juuri niitä AMP:in liittimiä joita taannoin suosittelin Janne K:lle hänen Le Mansin sähköistyksessä. Onko Matilla tietoa noiden hintaluokasta täällä härmän perällä, ettei tarvitsisi lähteä merta edemmäs ostelemaan? (Stein-Dinse noita ainakin myy saksassa)

TimoStone

  • Vieras
Johtosarjoista ja liittimistä
« Vastaus #5 : Lokakuu 30, 2006, 12:26:29 ip »
Kyseessä ovat AMP                          Superseal 1.5 Series -liittimet. Näitä on myynnissä ihan julkisesti eri elektroniikkakaupoissa. Ovat hyviä ja hyvin suojattuja ja huolellisesti tehtynä "ikuisia". Eikä se näissä kustannuksissa juuri mitään meinaa...

Uusittaessa johtoja on syytä muistaa edelleenkin muutama asia:
- Riittävät poikkipinnat, valoissa mieluimmin 2,5 mm2.
- Yhtämittaiset vedot ilman jatkoja.
- Jos käytät ns. Abikoja, niin purista kunnon nivelpihtejä, joissa räikkämekanismi. Nämä eivät avaudu kuin loppuun puristettuna. Äläkä osta B***emasta halpoja rimpuloita...
- Käytä vain suojattuja (eristettyjä) liittimiä.
- Jos on ihan pakko tehdä jatkos, niin purista Abiko-jatkoholkilla ja suojaa liimalla varustetulla kutistesukalla. Näin jatkos ei hapetu.
- Käytä liittiminä ao. AMPpeja.

Yleensäkin nuo sähköhommat kannattaa tehdä huolella ja kunnon materiaaleja. Kerran kunnolla, niin moneen vuoteen ei tarvi asiaa miettiä. Ja toiseksi, miksi ihmeessä tehdä itselleen miina, joka laukeaa sateisena sunnuntaina keskellä ei-mitään ja ainaskin 600 km kotoa...

poku

  • Viestejä: 133
Johtosarjoista ja liittimistä
« Vastaus #6 : Marraskuu 02, 2006, 19:55:19 ip »
Pakko vastata: aikanaan tein nyt lapsellani olleevan 450 Hondan ja koska johtosarja oli todella loppuun käytetty ostin uuden, maksoi paljon mutta ei myöskään ole sähkövikoja, eli kyllä ne kuluvat.Tosin sun Guzzissa ongelmat liittyivät nimenomaan liittimiin.

Lightfoot

  • Viestejä: 116
Johtosarjoista ja liittimistä
« Vastaus #7 : Marraskuu 03, 2006, 20:28:40 ip »
En äkkiseltään löytänyt hintaa puristintyökalulle - maksaako maltaita? Kunhan teen tämän "harjoituksen" alan tarjota hommaa firiksenä :)

Guzzipeikko

  • Vieras
Johtosarjoista ja liittimistä
« Vastaus #8 : Marraskuu 03, 2006, 15:49:05 ip »
TimoStone kirjoitti:
Lainaus
- Jos käytät ns. Abikoja, niin purista kunnon nivelpihtejä, joissa räikkämekanismi. Nämä eivät avaudu kuin loppuun puristettuna. Äläkä osta B***emasta halpoja rimpuloita...

Sinänsä hauska sattuma mutta monet ihan ammattisähkärit ovat kovasti kehuneet bilhelvetin abikopihtejä



KAAPELIKENKÄPIHTI 

[align=right]24,90 €

 [/align]
 Minä noista mitään tiedä mutta jos pihtejä joutuisi omalla tienatula rahalla ostelemaan niin hinta tuntuisi olevan kohdallaan.

Pekka

Lightfoot

  • Viestejä: 116
Johtosarjoista ja liittimistä
« Vastaus #9 : Marraskuu 04, 2006, 11:01:25 ap »
Nämä Abiko-pihdit ei taida kuitenkaan soveltua niihin toisiin liittimiin -MTA(?)-?

Janne K

  • Viestejä: 154
Johtosarjoista ja liittimistä
« Vastaus #10 : Tammikuu 19, 2007, 01:10:14 ap »
Lightfoot: Oletko löytänyt jo pääkaupunkiseudulta AMP superseal-liittimiä myyvän liikkeen? Tuli sittenkin tavalliset liittimet Moto-Spezialin johtosarjan mukana ja ajattelin laittaa kuitenkin paremmat.

Lightfoot

  • Viestejä: 116
Johtosarjoista ja liittimistä
« Vastaus #11 : Tammikuu 19, 2007, 02:48:40 ap »
Lainaus käyttäjältä: Janne K
Lightfoot: Oletko löytänyt jo pääkaupunkiseudulta AMP superseal-liittimiä myyvän liikkeen? Tuli sittenkin tavalliset liittimet Moto-Spezialin johtosarjan mukana ja ajattelin laittaa kuitenkin paremmat.


En ole löytänyt. Clas Ohlssonilla on uskomattoman pienet valikoimat liittimiä, muistaakseni Yleiselektroniikassa ei ole eikä Bebecilläkään näitä superseal-liittimiä. Oletko katsonut linkkiä jonka Motomatti lähetti tässä ketjussa?
Tässä samalla kommentoisin aiemmin esitettyä kantaa, että johtojen poikkipinta erityisesti valoille pitäisi olla jopa 2,5mm2. Kun jo 1,5mm2 kestää 10A niin en laittaisi paksumpia tai edes 1,5mm2. Paksummissa johdoissa käsittely vaikeutuu, ei taivu niinkuin pienet. Tämä nyt ei tietenkään voi olla ratkaiseva kriteeri tämä taipuisuus. Ja voihan virrankulutuksen laskea jokaiselle vedolle erikseen.

Elfassakaan ei ole. Kävin siellä jo jonkin aikaa sitten enkä muista oliko liittimien hankinta syynä sinne menoon. Sain kuitenkin paksun luettelon komponenteista mitä myyvät.
Tuli mieleeni, että voisi kysyä jostain auto-/mp-korjaamosta.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 19, 2007, 02:52:00 ap kirjoittanut Lightfoot »

Janne K

  • Viestejä: 154
Johtosarjoista ja liittimistä
« Vastaus #12 : Tammikuu 19, 2007, 02:58:40 ap »
JA-TOOLS sanoo olevansa maahantuoja ja tukkumyyjä. No, kai sinne soittamalla saa tiedon siitä, missä hilppeitä on vähittäismyynnissä.

Ajovalojen johtoihin monet suosittelevat laittamaan releen, ettei valokatkaisijan kautta kulje kuin ohjausvirta ja varsinainen virta tulee releellä ohjattuna suoraan. Ohjeita esimerkiksi: http://www.guzzitech.com/relays-topi.html

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Johtosarjoista ja liittimistä
« Vastaus #13 : Tammikuu 19, 2007, 04:46:05 ap »
Relettäminen on vanhempien katkaisijatyyppien elinehto. Uutena kun kosketuspinnat on hyvät niin virta kulkee mutta kuluminen, hapettumat ja lika aiheuttavat suurilla virroilla merkittävää ylimenovastusta ja sen kuuluisan sinisen savun karkaamisen sähköjärjestelmästä. Tiedättehän, että niin kauan kuin savu pysyy sisällä niin sähköt toimivat. Eikä uusille systeemeillekään ole haitaksi vaikka releet laittaisi. Joissakin tosin jo on tehtaalta lähtien kaikki sähköt releitten takana.

Yllätyin käydessäni Motonetissa. Siellä oli hyllyssä juuri niitä oikeita liittimiä. Tosin hieman epätäydellisinä: suojasukat puuttuivat. (Eivät ole tärkeät tiiveyden kannalta mutta viimeistelevät liitoksen ulkonäön) Myös Electro-Tuote Tampereen Aleksanterinkadulla myy kyseisiä liitoksia.

mm

Marko

  • Viestejä: 612
Johtosarjoista ja liittimistä
« Vastaus #14 : Tammikuu 19, 2007, 07:19:03 ap »
^ jaahas, Tampereen Motonetissä onkin sopivasti muuttomyynti päällä, kaikki -10%.

Täytyykin katsoa, jos ehtisi poiketa.