Kirjoittaja Aihe: peräjuttua  (Luettu 4487 kertaa)

MotoJussi

  • Viestejä: 965
peräjuttua
« : Toukokuu 15, 2016, 22:21:22 ip »
viime kesänä alkoi jackalin perä ulvomaan ja kuumenemaan.
kun olin vaunun laittanut, päätin sitten laittaa vaunuvälitykset, erityisesti kun niitä sai hyllystä ja suhteellisen halvalla.
matti pisti perän nippuun ja siitä taisi tulla hyvä.
hymyilevän motoristin kevätpäivästä ajoin kotiin espooseen ja kokeilin perän pintaa.
hitto, hieman lämpimämpi kuin käsi, muttei paljoa.
pistin reilun satsin RVSää mutten laittanut molykotea.
ajattelin ajaa perän sisään samalla pinnoittaen pinnat, ja sitten myöhemmin pistää mustat liejut öljyn sekaan.
nyt on tosiaan pari tonnia ajettu about ja perä on hiljainen eikä tee lämpöä.
tais tulla hyvä.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: peräjuttua
« Vastaus #1 : Toukokuu 16, 2016, 07:23:03 ap »
Kyllä ihan normaali ja tervekin perä lämpenee ajossa kättä kuumemmaksi. Jollain liukasteella saattaa siihen ehkä olla vaikutusta, mutta kaikesta pyörivästä, jossa on kitkaa, tulee lämpöä. Hyvässä helteessä lämmöt voi mennä yli senkin, misä paljasta kämmentä huvittaa lepuuttaa.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: peräjuttua
« Vastaus #2 : Toukokuu 16, 2016, 10:41:14 ap »
"hitto, hieman lämpimämpi kuin käsi, muttei paljoa."

Siis että "hitto, onpa viileä!" ja "hitto, tämähän ei tunnu yhtään kuumalta, mainiota!"

Tokihan kaikki mekaaninen tuottaa lämpöä toimiessaan.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: peräjuttua
« Vastaus #3 : Toukokuu 16, 2016, 20:49:54 ip »
Lainaus
matti pisti perän nippuun ja siitä taisi tulla hyvä.
Juu, kun teki ajan kanssa. Tämä oli toinen omituinen perävaihderataspari joka on tullut vuosien mittaan vastaan. Tavallista enemmän "säätöä". Se toinen rataspari tuli Luoman Jussille ja sen tehohäviö oli harvinaisen pieni myös.

kalina

  • Viestejä: 45
Vs: peräjuttua
« Vastaus #4 : Toukokuu 17, 2016, 16:43:03 ip »
Oliko erikoinen välityksiltään vai hammasmuodoltaan?

egon

  • Viestejä: 973
Vs: peräjuttua
« Vastaus #5 : Toukokuu 17, 2016, 17:58:34 ip »
Klassinen koneenrakennus laskee viistohampaisen kulmavahteen hyötysuhteeksi 94...96% Perässä on myös neljä laakeria, jotka haukkaavat karkeasti prosentin välitetystä tehosta per laakeri. Nuo ynnäämällä saadaan kehnoimmassa tapauksessa hukattua perämutikassa 10% siitä tehosta mikä vaihdelaatikon akselista tulee ulos. Tasaisessa 120 km/h vauhdissa puhuttaisiin silloin noin 1 kW:n lämpötehosta.

On ihan varma asia, että kun hammaskosketus on oikein säädetty, niin se pienentää sekä laakerikuormia että hammaskosketuskesta tulevaa lämpötehoa niin paljon, että se tuntuu selvästi alentuneena vaihteen pintalämpötilana. 

Suorahampaisten hammaspyörien hyötysuhde on viistohampaisia parempi, mutta ne ovat luonnostaan aika meluista porukkaa, joten ajoneuvokäytössä niitä ei taida olla juuri muualla kuin kilpakoneiden askeissa. Guzzin perä ei ole hypoidiperä sanan varsinaisessa merkityksessä koska akseleiden keskilinjat leikkaavat toisensa, mutta kaareva hammasmuoto tekee perästä hiljaisemman. Kaareva muoto puolestaan aiheuttaa sen, että hampaiden kosketuspisteessä tapahtuu liukumista sekä hampaan leveys- että korkeusssuunnassa, mistä tulee tarve käyttää hypoidiöljyä voiteluaineena. 

Hyvin voidellun rullaketjun (öljykylvyssä oleva puhdas ketju) hyötysuhde on jopa 99%. Ihmisvoimalla liikkuvassa kaksipyöräisessä on otettava tarkasti huomioon kauramoottorin jaksaminen, joten kardaaniveto ei ole siellä päässyt syrjäyttämään ketjua. 

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: peräjuttua
« Vastaus #6 : Toukokuu 18, 2016, 14:38:11 ip »
Suurin osa moottoripyörien vaihteistoista on suorahampaisia.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: peräjuttua
« Vastaus #7 : Toukokuu 18, 2016, 15:15:05 ip »
Moto Guzzillakin pikkulohkot on suorahampaisilla laatikoilla (uusista en tiedä?). Isolohkot on pääsääntöisesti vinohampaisilla. Suorahampaisia on sitten (vakiona) joissain Sporteissa ja LeManseissa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: peräjuttua
« Vastaus #8 : Toukokuu 18, 2016, 17:29:31 ip »
Äänen ja näkemieni huonojen kuvien perusteella sanoisin että tonninelisatasissa on suorat hampaat loorassa. Tuolla toisaalla vaahtosin Cali 1400:n peräöljystä joka on merkitty API GL4-luokkaan omaksi tyrmistyksekseni mutta suorahampaisessa vaihteistossa pitää olla GL5 eli hypoidiöljy. Siitä ei kuitenkaan liene perässä haittaa vaikka laittaakin GL5:sta. Ei pidä sekoittaa Chanel 5:teen jota ei kaiketi laiteta perään.

5-vaihteiset isolohkot, tätä viimeistä 6-vaihteista lukuun ottamatta, ovat pääosin vinohampaisia jotka kestävät varsin hyvin kunhan joskus kiinnittää laakerointeihin huomiota. 150.000 km ajetussa voi jo olla laakereissa kulumaa niin että vaihtaa tarvitsee.

Ajelin eräänä päivänä, parina V7:lla. Siinä ainakin vaihteet vihelsivät tuttuun tapaan eli voisi veikata suorahampaisiksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: peräjuttua
« Vastaus #9 : Toukokuu 18, 2016, 19:51:30 ip »
Ainakin youtube-videoiden mukaan pikkulohkojen lootat viheltää. Niissä kun on niin tukkoiset putket, että kuulee ulospäin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: peräjuttua
« Vastaus #10 : Toukokuu 19, 2016, 09:07:20 ap »
Juu, tuo suorahampaisen vaihteen melu on paljon hammasgeometriasta riipuvainen asia. Nykyään on pajoilla hyvät työstötarkkuudet, joten suunnittelupöydällä ajatellut ryntösuhteet toteutuvat hyvin, mikä vaikuttaa melutasoa alentavasti. Hammaskylkien kuluminen alkaa sitten kilometrien myötä kuulua ulospäin enemmän kuin viistohampaisilla askeilla. Vierintälaakerilla pätee nykyaikanakin kolmannen potenssin sääntö odotettavissa olevan terveen elämän suhteen: kun laakerikuorma kaksinkertaistetaan, niin odotettavissa oleva käyttöikä alenee kahdeksanteen osaan. Käytännön merkitystä tuolla ei moottoripyrän askin suhteen välttämättä paljon ole, mutta kovaa käskyttämällä laakeriremonttien väliset ajomatkat lyhenevät.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: peräjuttua
« Vastaus #11 : Toukokuu 19, 2016, 09:50:48 ap »
Juu, ja materiaalit on kehittyneet, sekä työstökoneet. Sain käsiini pari vuotta sitten F1:n hammaspyöriä. Nehän edustavat viimeisintä kehityskaaren päätä. Pitää sanoa, että pyörii nätisti keskenään. Ryntö on todella pehmeä. Pitää muistaa ottaa kuva.
Hyvä pyörä, parempi mieli.