Kirjoittaja Aihe: Hajosikohan akku?  (Luettu 9185 kertaa)

Vaiska

  • Viestejä: 106
Hajosikohan akku?
« : Toukokuu 08, 2016, 16:39:31 ip »
Eli yritin käynnistää Calia kahvitauon jälkeen. Kuului pieni naksahdus ja kaikki virrat hävisivät. Avasin sivukotelon ja tsekkasin sulakkeet. Kaikki ehjiä. No, ei muuta kuin kotoa hakemaan autoa ja peräkärryä ja raato kyytiin. Kotona sitten koetin käynnistää apuakulla ja sehän hörähti heti. Kun irrotin apuakun, niin kone sammui. Ja akulla siis ikää kaksi vuotta.

En oikein muutakaan vikaa keksi. Vai voiko johtua jostain muusta? ???

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Hajosikohan akku?
« Vastaus #1 : Toukokuu 08, 2016, 17:14:50 ip »
Autostani sippasi myös ihan laakista viimeksi akku.
Näiden modernien käytös on erilaista kuin ennen.
Kai toi periaatteessa on mahdollista että toimimaton akku "imee" laturin virrasta niin paljon ettei sitä riitä koneen käynnille.?

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Hajosikohan akku?
« Vastaus #2 : Toukokuu 08, 2016, 17:48:18 ip »
Akku voi kerrasta mennä oikkariin niin että kaikki siihen kytketty sähkö katoaa lämpönä. Akku voi vielä vähilläkin energioilla kuohahtaa joten kannattaa siirtää kapine jonnekin sivummalle. Jäähtymisensä jälkeen kierrätykseen.
Itselle on kerran reissun päällä käynyt niin. Työnsin lähimmälle bensikselle jossa ei tietenkään ollut mitään apua asiaan. Odottelin hetken ja paikalle saapunut paikallinen motoristi soi apunsa ja haettiin hänen avustuksellaan satunnainen saatavilla oleva akku jolla matka jatkui. Pienikin akku kyllä toimii korvaajana.

Sellainen harmi tuli että rosteriset pakoputket saivat happohuuhtelun eivätkä olleet enää kauniita.
Sentään bensa-asemalla oli vettä jolla holvasin hapot pihaviemäriin.

Vaiska

  • Viestejä: 106
Vs: Hajosikohan akku?
« Vastaus #3 : Toukokuu 08, 2016, 18:29:54 ip »
Otin akun pois, kuten Motomatti kehotti ja katsoin akun sisään. Kyllä tämä omaan piikkiin menee, kaikki kennot olivat kuivia. Täytyypä katsoa muiden pyörien ja kelkan akut. Joka tapauksessa vika selvisi ja ensi viikonloppuna ollaan lähdössä Italomeetingiin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Hajosikohan akku?
« Vastaus #4 : Toukokuu 08, 2016, 19:01:05 ip »
Onko sun pyörässä tai ylläpitolaturissa liian kovasti paukkua, että olisi kiehuttanut, vai onko ollut alunperinkin vajaa?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Hajosikohan akku?
« Vastaus #5 : Toukokuu 08, 2016, 19:14:26 ip »
Kennot ovat kuivia kolmesta syystä: ylilatauksesta, huollon puutteesta tai oikosulusta joka johtaa kiehahdukseen.
Nyt olisi syytä selvittää että mikä on syynä akun kuivumiseen. Ylilataus on noista pahin vika koska se toistaa ilmiön. Silloin laturi tuuppaa liikaa sähköä eli säädin on sökö.
Huollon puute kertookin jo syyn.
Oikosulku akussa on akun vika mutta oikosulku akun ulkopuolella on ikävä juttu. Vaikutus sama. Ulkopuolinen oikosulku kyllä pitäisi näkyä jälkeenpäin.

Kun uusi akku laitetaan täyteen ladattuna paikoilleen on varoiksi syytä mitata käynnistyksen jälkeinen latausjännite. Se on siinä 14,5V. Jos on reilusti enemmän on vikaa latausjärjestelmässä ja jos vika toistuu voivat laturi tai siihen liittyvät laitteet poksahtaa myös.

Se mikä sähkönpuutteen tai sen liiallisuuden aiheuttaa on sitten jo pidemmän jutun aihe.


Vaiska

  • Viestejä: 106
Vs: Hajosikohan akku?
« Vastaus #6 : Toukokuu 08, 2016, 19:15:24 ip »
Ostin sen kaksi vuotta sitten akkuliikkeestä ja pyysin hyvää akkua. Tuon sitten sain. Oma vika, etten ollut tarkistanut, että siellä on riittävästi nestettä. Talven aikana ladattu pari kertaa CTEK:n laturilla, muuten vaan ajossa.

Käyn huomenna akkuliikkeessä ostamassa uuden akun ja kuulen heidän mielipiteensä asiasta.

Vaiska

  • Viestejä: 106
Vs: Hajosikohan akku?
« Vastaus #7 : Toukokuu 08, 2016, 19:16:59 ip »
Kiitos tiedosta Motomatti,

Selvitän asian.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Hajosikohan akku?
« Vastaus #8 : Toukokuu 08, 2016, 19:36:37 ip »
Akkusi oli ilmeisesti tavanomainen happoakku jossa korkit.
Se alkaa olemaan varsin harvinainen moottoripyörissä.
Useimmat nestettä sisältävät akut ovat nykyään huoltovapaita ja läpinäkymättömiä. Niihin ei tarvitse lisätä mitään käyttöaikanaan eivätkä myöskään tarvitse huohotusletkua. Kun simahtavat, mistä syystä tahansa niin laitetaan uusi. Ainoa ylläpito on pitää akku napoineen puhtaana ja aina täydessä latauksessa.

Paljon on käytössä erilaisia geeliakkuja joiden sijoitusasento voi olla muukin kuin pystyasento.
Myös neste voi olla imeytetty kiinteän ja huokoisen aineen sisään joten akun asennolla ei ole suurta merkitystä.

Sitten ovat nämä nykyakut (litiumakut) jotka eivät paina juuri mitään ja joiden energian luovutuskyky on suuri vaikka varaus on alhainen. Lepojännite voi olla niissä suuri joten kovin perinteinen latausjärjestelmä ei välttämättä pysty pitämään niitä täydessä varauksessa.

Vaiska

  • Viestejä: 106
Vs: Hajosikohan akku?
« Vastaus #9 : Toukokuu 08, 2016, 20:16:35 ip »
Joo, korkillinen happoakku, jossa on ylivuotoletku.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Hajosikohan akku?
« Vastaus #10 : Toukokuu 08, 2016, 20:38:17 ip »
Kennot ovat kuivia kolmesta syystä: ylilatauksesta, huollon puutteesta tai oikosulusta joka johtaa kiehahdukseen.
Nyt olisi syytä selvittää että mikä on syynä akun kuivumiseen. Ylilataus on noista pahin vika koska se toistaa ilmiön. Silloin laturi tuuppaa liikaa sähköä eli säädin on sökö.
Huollon puute kertookin jo syyn.
Oikosulku akussa on akun vika mutta oikosulku akun ulkopuolella on ikävä juttu. Vaikutus sama. Ulkopuolinen oikosulku kyllä pitäisi näkyä jälkeenpäin.

Kun uusi akku laitetaan täyteen ladattuna paikoilleen on varoiksi syytä mitata käynnistyksen jälkeinen latausjännite. Se on siinä 14,5V. Jos on reilusti enemmän on vikaa latausjärjestelmässä ja jos vika toistuu voivat laturi tai siihen liittyvät laitteet poksahtaa myös.

Se mikä sähkönpuutteen tai sen liiallisuuden aiheuttaa on sitten jo pidemmän jutun aihe.



Tuossahan tuo tiivistettynä oli jo yllä..

Omien akkujeni korkkeja en ole kertaakaan avannut asennuksen jälkeen. Kestäneet muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta +viisi vuotta. Eli en ole "huoltanut" yhtäkään akkua. Jos lataus toimii kuten pitää ja akussa on nesteet sen asentuessa, se kyllä kestää. Turhaa stressausta taas eräiltä hahmoilta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Hajosikohan akku?
« Vastaus #11 : Toukokuu 08, 2016, 21:20:49 ip »
Kaikki tietämäni akkutyypit vaativat huoltoa. Ei se ainakaan haitaksi ole.
Kun kirjoitan pyrin usein kirjoittamaan yleisluonteisesti ja samasta aiheesta kohdistamatta asiaa henkilöön. Tähän ikään on käynyt monta virhettä mutta onnistumisiakin on ollut. Molemmista oppii ja mokat muistaa hyvin.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Hajosikohan akku?
« Vastaus #12 : Toukokuu 16, 2016, 10:53:04 ap »
En oikein muutakaan vikaa keksi. Vai voiko johtua jostain muusta? ???

Lauantaina kävin Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä - tapahtumassa Mäntsälässä.

Kun tapahtumasta poistuessani istuin Jackalin selkään ja pistin virrat päälle, mitään näkyvää tai kuuluvaa ei tapahtunut.

Kolautin nyrkillä ohjaustankoa ja lataus- + öljynpaine-merkkivalot välähtivät. Tästä päättelin että kontaktivikaa jossain: ohjauslukko? sulakkeet? releet?

Otin sulakkaat pois ja pistin takaisin yksi kerrallaan, ei muuttanut tilannetta. Mietin hetkein ja väänsin akun navoissa kiinni olevia johtoja muutaman asteen eri suuntaan.

Merkkivalot syttyivät, bensapumppu surautti paineet järjestelmään ja laite lähti hilpeästi napista käyntiin.

Taitaa olla yleisin vika moottoripyörien starttaamattomuuden takana: akku paksana tai akun johdot huonosti?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Hajosikohan akku?
« Vastaus #13 : Toukokuu 16, 2016, 10:58:46 ap »
Heikko kontakti akulla. Ja mahdollisesti muuallakin, kun tankoa täräyttämällä vilkutteli. Lähtisin kuitenkin liikkeelle akunnapojen putsauksella ja liittimien tarkastuksella.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Kustimies

  • Viestejä: 62
Vs: Hajosikohan akku?
« Vastaus #14 : Toukokuu 16, 2016, 19:19:04 ip »
Nyt jätti Griso tielle ekan kerran :( Työnsin  vajaan kilometrin josta mäkeä n. 700m.
On se vaan raskas laite työnnellä. Ei siis startannut tankkauksen jälkeen.
Sulakkeet katsoin, ehjiä olivat, releitä koputtelin ja naparuuveja kiristelin.
Ei edes naksausta. Mittari näyttää 12V akun jännitteeksi.
Onko hyviä vinkkejä?