Kirjoittaja Aihe: Miksi LeMans ei ole LeMans ?  (Luettu 8299 kertaa)

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Miksi LeMans ei ole LeMans ?
« Vastaus #15 : Maaliskuu 28, 2017, 17:20:25 ip »
Näkyy olevan tuossa Pekan liittämässä Transcontinentalin kuvassa kardaanitunneli jotain omaa ja ilmeisesti järeämpää tuotantoa.

Sitten tyhmältä tyhmä kysymys. Takapään iskunvaimennus näkyy olevan USD. Onko tuolla mitään merkitystä mihinkään jos nuo pamput laittaa alassuin? Ominaisuuksiin? Kestävyyteen?
Vai onko noita kenties valmistettu USD:nä? Ei kai?   ???

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Miksi LeMans ei ole LeMans ?
« Vastaus #16 : Maaliskuu 28, 2017, 19:13:42 ip »
Ei noista iskareista aina tiedä. Mulla oli NTX:sässä tuon oloiset Sachs Hydrocross-vaimentimet. Typpitäytteiset. Kävin paloasemalla säätämässä heillä kun oli typpeä tarjolla. Hienosti pelasivat. Kaasu ja öljy olivat olivat eri säiliöissä. Näyttivät kuin keulaputket olisivat takaiskareiden tilalla. Jatkuivat ohi alakiinnityskohtansa alaspäin. Kuten jotkin etuiskaritkin.

Joitakin iskareita ei saa laittaa edes liian kallelleen kuten joitakin Showan malleja. Kaveri tilasi ulkomaasta Showan Air-Over-Oil vaimentimet. Tyypilliset isoissa Hondissa ja H-D:n matkasohvissa. Pahvilaatikko oli pehmennyt kun iskarit olivat vuotaneet öljynsä ulos matkan aikana. Itsellä on pari samanlaista hyllyssä ja jos ne kallistaa alkaa öljyä vuotaa mikäli iskareita yhdistävät putket ovat irti. Käyttökunnossa jos kallistaa liikaa niin öljyä pääsee ilmaputkiin eikä sekään ole hyvä. Käyttöasento on kokolailla pystyssä.

Tyypillisesti öljy ja ilma (kaasu) erotetaan toisistaan palkeella tai männällä mutta noissa hyvin suosituissa Showan pumpuissa niin ei ole. Guzzeissa on joko palje tai mäntä erotuksena mutta lähinnä etuteleskoopeissa. Siitä johtuu että monissa malleissa on keulassa kahta eri öljyä. Nyttemmin on keulat, näköjään, samankaltaisia kuin japanilaiset keulat.

Monovaimentimissa on joissakin malleissa ilmasäätö mutta yleensä ei. Vain vaimenninöljyn liikettä säädetään kuristimilla.

Nää ei ole ne kuin kuvassa mutta saman oloiset mutta toisin päin: http://bikehps.blogspot.fi/2015/12/k-tech-bullit-rear-twin-shock-absorbers.html

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi LeMans ei ole LeMans ?
« Vastaus #17 : Maaliskuu 28, 2017, 20:47:48 ip »
Näkyvät olevan kaasu-öljyiskarit. Toimii käytännössä samalla tavalla kuin normaali keula. Todennäköisesti painetta yläpään säiliössä jotain 10-15bar.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Miksi LeMans ei ole LeMans ?
« Vastaus #18 : Maaliskuu 29, 2017, 00:02:51 ap »
Fournales:n valmistamat ilmajouset takana, mukana myös vaimennus. Painetta voi säätää mieleisekseen pumpulla,  8-16 bar.
 http://www.fournales.fr/catalogue/2_Roues/
http://www.mawsolutions.com/html/fournales_shock_absorbers.html
Männävuosina ainakin saksalaisissa rakennelmissa noita näkyi paljon.
Transcontinentalissa  oleva takasvingi muistuttaa kovasti Bemun K-sarjassa olleita.
En tiedä kuka teki Guzziin noita takasvingejä. Joskus olen nähnyt livenä sellaisen,
minkä valussa luki isoilla kirjaimilla GUZZI
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi LeMans ei ole LeMans ?
« Vastaus #19 : Maaliskuu 29, 2017, 12:31:48 ip »
Jep. Samanlaiset oli joskus vuosia sitten Kopteri-lehdessä jossain hooreessa. Oli käynyt tietämättömyyttään laskemassa iskareista paineet huoltoaseman letkuun  ;D
Hyvä pyörä, parempi mieli.