Olen hahmotellut isolohko guzzin (T3 -79) vauhtipyörän + startin hammaskehän kevennystä samalla reseptillä kuin guzzipower(piste)com tarjoaa. Vauhtipyörän hitausmassa tippuu n. puoleen alkuperäisestä ja painosta tippuu n. kolmas osa. Muutoskoneistus on suunniteltu 3D CAD:llä ja työ on tarkoitus suorittaa CNC jyrsimellä asiansa osaavan konepajan toimesta.
Nyt koneistajan kanssa asiasta keskusteltuani vaikuttaa siltä, että työn hintaa olennaisesti kasvattaa tasapainotus. Johtuen guzzin vauhtipyörälle sopivan tasapainotuspyöritysakselin tekemisestä työtä varten.
Onko täällä kohtalotovereita, joilla on kokemusta kyseisestä operaatiosta ja tasapainotuksen tarpeellisuudesta, nimenomaan tarkoilla CNC-koneilla tehtyjen kevennysten yhteydessä? (katso alla pyörän tiedot)
Toinen kysymys on, että onko täällä kiinnostuneita teettämään sama muutos omalle vauhtipyörälleen + hammaskehälle? Etenkin tasapainotuksen osuus hinnasta tulisi alas kun päästäisiin jakamaan työkalukustannukset.
Ko. pyörä on hiukan viritetty: oma massa kevennetty alle 200 kg:n, iskutilavuus 850 -> 950 (9,5:1), nokka HMB D8.1, hammaspyörä jakopää ja 36mm kaasuttimet. Pyörä on pääasiassa perus katukruisailu ja reissukäytössä, joten kierroksia ei normaalisti paljoa yli 6000rpm käytetä. Kampiakselia ei ole tällä kertaa tarkoitus tasapainottaa, uudet 88mm männät ovat HMB:n setti, joiden massa sovitettu samaksi vakio 83mm mäntien kanssa.
t.Markus