Kirjoittaja Aihe: Maanteiden yksityistäminen  (Luettu 11192 kertaa)

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Maanteiden yksityistäminen
« Vastaus #15 : Huhtikuu 18, 2016, 12:09:15 ip »
Eikös sieltä Ahvenanmaalta jää se sipsitehdas kohta tyhjilleen. Rekisteröidään kaikki Gruppon Guzzit sinne.
Ja miksei talvisäilökin samasta paikasta. Jatkaisi ajokautta kummasti tänne susirajaan verraten.

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Maanteiden yksityistäminen
« Vastaus #16 : Huhtikuu 18, 2016, 13:09:28 ip »
Minulla on sellainen kauhean vanhanaikainen käsitys että olen yhtenä veronmaksajana maksanut osani tieverkosta ja uskoakseni moni muu myös. Jos tiet myydään niin siitä pitäisi saada korvaus, vai?
Isä maksoi lakimääräisesti yrittäjäeläkemaksuja ( YEL ) "vuosikymmenet". Jäätyään sitten eläkkeelle teki ko. paikkaan anomuksen ja sai - kielteisen - päätöksen sekavine selityksineen. Kysyi sitten jos saisi edes ne rahat, jotka oli maksanut, vaikka ei korkoa ja indeksiä huomioitaisikaan. Tähän ei sitten enää hallintoalamaiselle vastattu... Eipä titenkään. Mitäpä sitä virkamiehet rahvaalle alentuisi jotain kertomaan.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Maanteiden yksityistäminen
« Vastaus #17 : Huhtikuu 18, 2016, 22:31:29 ip »
Autoliiton mielipide: http://www.iltalehti.fi/autot/2016041821438223_au.shtml
Vahinko vain että Autoliitto on kovin hampaaton toimissaan.

Summu

  • Viestejä: 348
Vs: Maanteiden yksityistäminen
« Vastaus #18 : Huhtikuu 18, 2016, 22:48:35 ip »
Eiköhän tuo nuijita läpi ennen pitkää. Suomessa tehtiin suuri moka ja hirvitys kun eduskunnan määrävähemmistöpäätöksistä luovuttiin. Niillä pystyi pysäyttämään kaikkein päättömimmät jutut. Samoihin aikoihin muutettiin myös lainsäädännön strategiaa eli jos asia ei mene isona kokonaisuutena läpi, niin viedään sitten vaikka pykälä kerrallaan.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Maanteiden yksityistäminen
« Vastaus #19 : Huhtikuu 18, 2016, 23:00:12 ip »
Tuon läpi meno tietää kuoliniskua pikkuteille. Ketään ei kiinnosta perustaa osuuskuntaa tai firman kaltaista pelastamaan pikkutie. Rahan ja vaivan sijoittaminen moiseen tuntuu moneata typerältä ajatukselta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Maanteiden yksityistäminen
« Vastaus #20 : Huhtikuu 19, 2016, 09:10:18 ap »
Lainaus
Ketään ei kiinnosta perustaa osuuskuntaa tai firman kaltaista pelastamaan pikkutie.
Tieosuuskuntia on Suomi väärällään. Ei se ole outo asia. Tosin varsin pienillä teillä kuten tilus- tai mökkitiet mutta ihan kyläteidenkin tasolla.
60-luvun alkupuolella kunnostutettiin tieosuuskuntien teitä sille tasolle että valtion kelpasi ne vastaanottaa. Valtava määrä teitä siirtyi valtion omistukseen ja TVH:n kunnossapidon alaiseksi. 30 vuotta myöhemmin valtio tarjosi rahan kera samoja teitä perustettaville tieohoitokunnille rahan kera. Tietämäni mukaan harvassa paikassa kaupanteko onnistui. Tarjottujen teiden kunnossapito väheni ja laatu kärsii edelleen.

Asian sisältö ei sinällään ole muuttunut. Nyt vain tarjotaan teitä, isompiakin, rahantekovälineiksi niitä ylläpitäville yhtiöille. Aluksi tietysti valtio-ohjauksiselle yhtiölle (kuten tilanne on nyt) mutta siitä jakamalla osuuksia myös pienemmille toimijoille.

Berner on hyvä puhumaan. Katsoin hänen haastattelunsa eilen. Kääntää kyllä helpon oloisesti mustan valkoiseksi ja päinvastoin ylimielisellä "minä tiedän paremmin"-asenteella.
Asiaa on siis valmisteltu jo pitkään eikä pitkään tehdyn valmistelun hedelmiä voi heittää pois vaan ne pitää hyväksyttää kansan valitsemalla eduskunnalla mitä pikimmin. Demokraattisesti.

Se miten tien käytön seuranta tulee suoritetuksi ei ilmeisesti tule olemaan ajoneuvokohtaista vaan henkilökohtaista liikkumisen seurantaa. Berner puhui koko ajan vain autoista eikä liikennevälineistä, kuten olisi pitänyt. Tässäkin on siis se mahdollisuus että joko moottoripyöräilyä rajoitetaan tai menee sama maksu oli sitten millä laitteella tahansa liikkeellä. Berner tosin myönsi että on hankalaa, toistaiseksi, pitää henkilötasoon menevää seurantaa yllä mutta vakuutti tietoturvan olevan sitä tasoa että järjestelmän käyttäjätiedot eivät paljastu ulkopuolisille. Onhan hän asiasta vastuussa oleva ministeri. Joopa joo....

gringo

  • Viestejä: 143
Vs: Maanteiden yksityistäminen
« Vastaus #21 : Huhtikuu 19, 2016, 09:16:24 ap »
muutaman viikon sisällä minusta tulee ahvenanmaalainen, kun sinne pysyvästi (??) muutan. Saan tuta nuo paikalliset verotuskäytännöt jossain vaiheessa. Sipsejä en syö ja Stallhagen on yläkanttiin hinnoteltua. Onneksi on Eckerö-Line :D
Pääsiäisenä kävin saarivaltakunnassa ja päätin säästää; tartuin punaisen linjan tarjoukseen ja ostin pilkkahintaan viisi keissiä laatuolutta. Ongelmana vain on se että juon aikas lailla enemmän nyt, kun nopeaa vauhtia mataloituva keissipino houkuttelee palkitsemaan itseäni jopa sellaisesta, mikä ei normaaliolosuhteissa niin palkittavaa olisikaan. Säästö jää kulutuksen lisääntyessä marginaaliseksi. Onneksi ei tule alkoholiongelmaa vielä vähään aikaan, kun keisseistä on puolet jäljellä. Miten tämä liittyy tiestön yksityistämiseen, sitä en osaa sanoa.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Maanteiden yksityistäminen
« Vastaus #22 : Huhtikuu 19, 2016, 09:30:54 ap »
Ahvenanmaa on mainittu asian yhteydessä muutaman kerran. Kyse oli verotuseroista, siksi kirjoitit.
Kun sinne päädyt voinet kertoa eroista....
Stallhagen on hyvää. Täällä sisämaassa sen verran harvinaista että hinta ei ole ollut nauttimisen esteenä.

Aiheeseen: https://www.youtube.com/watch?v=laebMk_wdMU

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Maanteiden yksityistäminen
« Vastaus #23 : Huhtikuu 19, 2016, 09:33:49 ap »
Lainaus
Ketään ei kiinnosta perustaa osuuskuntaa tai firman kaltaista pelastamaan pikkutie.
Tieosuuskuntia on Suomi väärällään. Ei se ole outo asia. Tosin varsin pienillä teillä kuten tilus- tai mökkitiet mutta ihan kyläteidenkin tasolla.
60-luvun alkupuolella kunnostutettiin tieosuuskuntien teitä sille tasolle että valtion kelpasi ne vastaanottaa. Valtava määrä teitä siirtyi valtion omistukseen ja TVH:n kunnossapidon alaiseksi. 30 vuotta myöhemmin valtio tarjosi rahan kera samoja teitä perustettaville tieohoitokunnille rahan kera. Tietämäni mukaan harvassa paikassa kaupanteko onnistui. Tarjottujen teiden kunnossapito väheni ja laatu kärsii edelleen.




Juu, mutta tieosuuskunnat hoitavat käytännössä omia, yksityisteitä ja teitä jotka ovat omaan tarpeeseen. Yleisiä teitähän tässä ollaan jakelemassa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Maanteiden yksityistäminen
« Vastaus #24 : Huhtikuu 19, 2016, 09:46:36 ap »
Tuo motomatin kommentti "Asiaa on siis valmisteltu jo pitkään eikä pitkään tehdyn valmistelun hedelmiä voi heittää pois vaan ne pitää hyväksyttää kansan valitsemalla eduskunnalla mitä pikimmin."  pitää paikkansa.

Edellisen (Kataisen) hallituksen aikana vasemmistoliittolainen liikenneministeri Merja Kyllönen pyöri Jorma Ollilan käsikynkässä näiden ajoneuvojen seurantalaitteiden tiimoilta. Berner latoi aivan samoja teesejä niiden eduista eilen töllössä.
Ministerit vaihtuu mutta ministeriöiden virkamiehet ei. Samat paprut pulpahtaa pintaan kerta toisensa jälkeen ja sitten ne menee lopulta läpi. Vähän Guggenheimin museohanke. Sitäkin on yhtä vaikea upottaa kuin strox-levyä.

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Maanteiden yksityistäminen
« Vastaus #25 : Huhtikuu 19, 2016, 11:42:45 ap »
Ja edelleenkin saa 15v poika T-kortilla ajaa rivitalonkokoista traktoria, jossa on vaikkapa 15t lieterattaat perässä. Yleisillä teillä ja verottomalla polttoaineella.
Joillain se edunvalvonta oli järjestetty hyvin jo 1960-luvulla.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Maanteiden yksityistäminen
« Vastaus #26 : Huhtikuu 19, 2016, 12:29:42 ip »
Sitä en ymmärrä, että kateellisina jotkut mainitsevat traktoreiden polttoaineverovapauden. Se on tulonhankkimiskuluja jos mikä. Sitä löpöä nimittäin kuluu, kun tilaa pyörittää.
En myöskään ymmärrä, kun vuoden alussa tuli voimaan nestekaasuvero. Koskee myös trukkien nestekaasua. Joo, ihan hyvä että grillissä käytettävä kaasu saadaan verolle, sehän on silkkaa hupitoimintaa ja niitä pulloja ei montaa kesässä mene.. Mutta esim tehtaissa saa nyt maksaa kympin enemmän pulloa/tankkausta kohti per trukki. Aika arvokasta puuhaa. Verottomana saa 8-10 kuution pönttöä täytellä ja käytellä. Siihen tietenkin tulee säiliön katsastus-, huolto-, ja tankkausjärjestelmäkulut, joita pk-yritysten ei kannata riesakseen ottaa. Eli hyvin menee Suomen maassa.

http://www.tulli.fi/fi/tiedotteet/asiakastiedotteet/yhteiset/as_tiedote_20150605_5/index.html


edit. linkki lisätty
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Maanteiden yksityistäminen
« Vastaus #27 : Huhtikuu 19, 2016, 16:02:02 ip »
En minä ole maajusseille kateellinen verottomasta polttoaineesta.
Mutta miksi kukaan muu työssään jotain liikennekulkuneuvoa tarvitseva ei saa samaa etua? Miksi liikenteessä pitää olla erityinen e-ajokortti, jos pistää pakun perään kärryn, mutta maataloustraktorin perään saa ripustaa käytännössä ihan mitä vain. Ja puikoissa on 15v poika.
Menihän takavuosina Längelmäellä erittäin rapeasti metsään 15v pojan ajama rakvaattori - sellainen hirsitalon kokoinen - perässään 15t lietelantakärry. Ja kaikki luvallisesti.
Paras lapseni joutuu suorittamaan jos jotain direktiivi- ja ammattikortteja ajaessaan pientä jakeluautoa Hesan keskustassa.
Ja tankkaa verollista dieseliä...

Maajussi menee kirkonkylälle markettiin traktorilla, eikä kukaan kysele mitään veroja puhumattakaan työsuhdeajosta. Mutta Espoossa työnantajan tukema bussilippu, 10€ kk, on verollista tuloa. yrityksen käytössä oleva farmariauto on varustettava todisteellisesti ajopäiäkirjalla, jottei sitä veroteta kenenkään autoetuna. Maatalousyrittäjä ajelee 150k€ rakvaattorilla viinakauppaan ja vähentää verottoman polttoaineen maatalouskuluin. Parkkipirkko käy työautolla kaupassa joutumatta maksamaan veroa.
Maatilat ovat vapautettu kiinteistöverosta. Jokainen muu kyläläinen maksaa töllinsä osalta ao. veroa.

Kyse ei ole kateellisuudesta, vaan kansalaisten eriarvoisesta kohtelusta verottajan taholta. Ja nyt päättäjät askartelevat joidenkin taksilupalappujen kanssa tai veneiden verosta. Kohta varmasti tulee suksivero, selkäreppuvero, kävelysauvavero, laajakaistankäyttövero, internetvero, Facebook-vero ja erityisesti voitaisiin verottaa katusoittoa ja karaokea...

Jaa...minäkö katkera...  :P  ;)

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Maanteiden yksityistäminen
« Vastaus #28 : Huhtikuu 19, 2016, 17:40:55 ip »
Ja edelleenkin saa 15v poika T-kortilla ajaa rivitalonkokoista traktoria, jossa on vaikkapa 15t lieterattaat perässä. Yleisillä teillä ja verottomalla polttoaineella.
Joillain se edunvalvonta oli järjestetty hyvin jo 1960-luvulla.

Tästä on joissakin pitäjissä tullut ongelmaa, kun juniorit tulevat kouluun traktoreilla... ei riitä parkkipaikat.  ;D

BTW käytännön ratkaisu ns. mopoauto-ongelmaan on antaa auton ajokortti 16-vuotiaalle - jos se käy USA:ssa, käy myös Suomessa (vai onko Suomessa niin paljon vilkkaampi liikenne?) - ei tarvita mitään kepulikonsteja (kuten ns. EPA-traktoreita yms.).
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Maanteiden yksityistäminen
« Vastaus #29 : Huhtikuu 19, 2016, 18:48:22 ip »
Timon esimerkki vähän ontuu, kun tuo traktori ei ole Maajussille pääasiassa kulkuneuvo, vaan työkalu. Hän ei siirry sillä työpaikalle, kuten on bussin kohdalla kyseessä. Sillä, että maajussi tekisi tunnollisesti kaupassa käynnilleen erillisen lupahakemuksen polttoöljyn käytöstä, ei valtion kassaa korjattaisi. Ei sillä traktorilla aikuinen ihminen kovin paljon hupia viitsi pyörittää. Kokemusta on ihan näistä tuoreemmistakin.
Mitä tulee tuohon vetämisasiaan, sillä traktorilla ei 15 vuotias saa vetää kahdeksaakymppiä traktorilla, kuten pikku eellä, vaan 40:ä.
 Traktori on veto-ja työkone jolla on tarkoitettukin tehdä töitä. Oletus, että ne 15 vuotiaat, jotka isoja kärryjä vetävät, on että he myös homman osaavat. He eivät ole kylillä räkiviä, pleikkariameeboja, vaan todennäköisesti ajaneet traktorilla heti kun jalat ovat ylettyneet polkimille. Näin oli ainakin omassa nuoruudessa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.