Kirjoittaja Aihe: 1400:sen kulutus alilämpöisellä moottorilla  (Luettu 13604 kertaa)

Jouko S

  • Viestejä: 864
Vs: 1400:sen kulutus alilämpöisellä moottorilla
« Vastaus #15 : Huhtikuu 09, 2016, 09:02:10 ap »

En ymmärrä moottoritekniikasta oikeastaan mitään, mutta tarkoittaako nuo Pekan ja Egonin kommentit sitä, että Cali 1400 tapauksessa peli on menetetty polttoainetalouden suhteen pelkästään karttoja muuttamalla moottoriin suunnitellun ja rakennetun mekaniikan takia? Jos näin, niin entäs sitten esim. vaikka nokka-akselia vaihtamalla niin, että paras vääntöalue siirtyisikin hiukan ylemmille kierroksille?

Jouko

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400:sen kulutus alilämpöisellä moottorilla
« Vastaus #16 : Huhtikuu 09, 2016, 10:33:04 ap »
Ei ihan niinkään. Iso moottori saadaan kyllä säätämällä toimimaan tyydyttävästi laihalla. Parhaimmillaan se ei tietenkään ole.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 1400:sen kulutus alilämpöisellä moottorilla
« Vastaus #17 : Huhtikuu 09, 2016, 11:01:57 ap »
Kilpailevilla merkeillä on isompia (1,7 - 2,3 litraisia) ja vääntävämpiä ja tehokkaampia moottoreita joissa kulutus on myös päälle viisi litraa sadalla. Kertovat että polttoaineen kulutus ei juurikaan kasva vaikka moottoritiellä paukuttaa 150 km/h vauhtia tai nopeammin. Silloin ko. moottorit alkavat vasta olla tehoalueensa alarajalla. Enemmäkin voimaa löytyisi vaan ei voi järkevästi käyttää. Teholla tarkoitan suoritetun matkan ja käytetyn polttoaineen määrän suhdetta.

Polttoaineen kulutuksesta on keskusteltu aina. Ristiriita lienee siinä että vallitsevat rajoitukset ja motoristien toiveet halutun ajotavan toteutumattomuudesta eivät kohtaa. Se erotus maksetaan sitten turhana kulutuksena.

Tilanne ei liene ihan näin paha kunhan aiheeseen pääsee perehtymään paremmin. TunerPro:ta varten kun saadaan XDF-tiedosto sekä GuzziDiagiin Reader ja Writer asiaa pääsee tutkimaan. Camn ehkä tietänee missä kohtaa tässä asiassa mennään.

Myöskään sylinterin lämpötilan anturin toiminnan muokkaaminen on kokeilematta.
Kiinnostaa myös kuinka kylmänä 1400-koneen sylinterikannen nestejäähdytys pitää palotilan. Siinä suhteessa palamislämpötilan nostaminen voi muuttaa kulutusta ja tehontuottoa.


Jouko S

  • Viestejä: 864
Vs: 1400:sen kulutus alilämpöisellä moottorilla
« Vastaus #18 : Huhtikuu 09, 2016, 11:19:37 ap »

Tyydyttävästi? Kouluaikoina tyydyttävä oli asteikolla ykkösestä kymppiin numero 7. Se ei ollut huono, mutta ei hyväkään... Mutta tässä tapauksessa ei varmaan maksa hirmusia, jos kokeilee tuota kartan muokkausta.
Vuosia takaperin harrikkakaveri teki aina uuteen pyörään vaihtaessaan hengitysremontin ja pyörä  oli ihan eri hyvä ;D. Jostain syystä se kuitenkin aina seuraavana talvena vaihdatti nokka-akselin alavääntöä lisätäkseen ja pyörä oli parempi kuin koskaan ;D. Eikä maksanut juuri mitään ;D. Seuraavana talvena se vaihtoi sitten uuteen pyörään ;D. Ja sama rumba tuntuu jatkuvan edelleen..Siitä tuli mieleen tuo vääntöalueen siirto, mutta tässä tapauksessa ylemmälle kierrosalueelle.

Jouko

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 1400:sen kulutus alilämpöisellä moottorilla
« Vastaus #19 : Huhtikuu 09, 2016, 11:34:46 ap »
Tuli mieleen Joukon kaverin pyörän parantamisesta Lumpeen Kekun kertomus forssalaisesta Honda CX:n omistajasta joka tuli ainakin kerran viikossa autokeitaalle tapaamaan muita motoristeja ja kertoi säätäneensä milloin mitäkin: "tuli ainakin viisi hevosvoimaa lisää!" Näin jatkyi viikosta toiseen, Viritysosaa laittaen ja säätöjä optimoiden ja tarina aina sama. Elokuussa, muiden laskujen mukaan, oli CX:ssä jo 250 hevosvoimaa. Viritykset ja säädöt olivat ilmeisesti onnistuneet ja tyydyttivät pyörän omistajaa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400:sen kulutus alilämpöisellä moottorilla
« Vastaus #20 : Huhtikuu 09, 2016, 12:20:20 ip »
Taas tullaan siihen jäähdytykseen. Vesijäähyllä voidaan ajella laihemmilla seoksella, kun palaminen tällöin käy kuumempana. Ilmajäähy on säädetty turvallisen paksulle.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: 1400:sen kulutus alilämpöisellä moottorilla
« Vastaus #21 : Huhtikuu 09, 2016, 13:30:41 ip »
Ei sinänsä tähän liity, mutta tuosta lämpöanturin johtavuuden parantamisesta.
Siihen käynee kuparipasta?
Sitä sattuisi verstaalla olemaan ja Cali sopivasti hollilla.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: 1400:sen kulutus alilämpöisellä moottorilla
« Vastaus #22 : Huhtikuu 09, 2016, 14:21:49 ip »
Lainaus
Cali 1400 tapauksessa peli on menetetty polttoainetalouden suhteen pelkästään karttoja muuttamalla
"Menetetty" saattaa olla turhan vahva ilmaisu mutta eikös tämä sama ilmiö ole tuttu myös vanhemmista malleista. Optimoimalla paranee. Se harmittaa että Piaggiolla ei ole haluja kai sitten laittaa rahaa tähän kohtaan juuri enempää kuin Guzzilla aikanaan. Oisko niin että X% kehityskustannuksista allokoidaan Marellille?
Lainaus
Camn ehkä tietänee missä kohtaa tässä asiassa mennään
GuzziDiag -työkalujen Reader ja Writer asiaa edistäisi, jos joku jostain saisi 7SM ecun lainaan. Ensisijaisesti vaikka joku epäkuntoon mennyt.
V11 - it defines you.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: 1400:sen kulutus alilämpöisellä moottorilla
« Vastaus #23 : Huhtikuu 09, 2016, 20:13:51 ip »
Saamari kun on tullut ajettua kaikista maailman moottoripyöristä aika harvoilla. Lieneekö puolellakaan.
Ei pysty tietämään minkä verran ne oikeesti kuluttaa.
Ja minkä verran enempi se 1400 kone ryystää niihin nähden bensaa. Voisiko olla litra sataselle?
Ajatellaan, että olisi litra.

Jos kesässä ajaa 10 000 km, niin taitaa tehdä sata litraa. Siis alle 200 euroa. Onhan se tietysti rahaa sekin, mutta henk.koht en lähtisi kummoisiakaan rekkiliikkeitä sen vuoksi tekemään, jos laite ei allensa laske, tai valuta ajossa putken kautta maantielle.

Tulee mieleen juttu miehestä joka säästi kympin kenkiä ja otti niin pitkiä askeleita, että satasen housut repesi.
Tietysti jos asia kiinnostaa puuhailumielessä, niin sitten se on ihan toinen juttu ...

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 1400:sen kulutus alilämpöisellä moottorilla
« Vastaus #24 : Huhtikuu 09, 2016, 21:30:58 ip »
Litran sataselle voi saada säästettyä pihistelemällä mutta se ei ole oikein miellyttävää jos ei ole sen luonteinen henkilö.
Mikäli on helppo keino, kuten 1100 Brevan lämpöanturin modifiointi, joka sujui minuuteissa, kovettumisaikaa lukuun ottamatta, tulos on sijoitettuun pääomaan ja työmäärään nähden erinomainen. Toki on virheentekomahdollisuus siinäkin: anturin kiinnitysholkki on erittäin haurasta materiaalia.

Lähelle samaa hyötysuhdetta pääsee moottorinohjauskarttoja muokkaamalla. Jos niihin on pääsy. Muutaman kympin ja joidenkin tuntien opiskelulla voi päästä tyydyttäviin tuloksiin.

Kuten toisaalta on jo kuultu ja mainokset nähty on Cali 1400:seen tarjolla PowerCommander lisävarusteineen alle 2000 eurolla + mahdollinen asennustyön teettäminen. Sillä voi saada sen litran pihistettyä sadalle. Viittaan Lecan laskelmaan vuosikulutuksen hinnasta.

Kuten joskus kuuluu lausuttavan: Moottoripyöräily ei ole persaukisten harrastus.

Tänään olin kerholla jelppaamassa kerhokavereita saamaan käymään japaninpyöriään talven seisonnan jäljiltä. Nuukuus esiintyi sielläkin: uutta akkua ei millään haluttaisi ostaa vaan riskeerataan kallis latausjärjestelmä ja starttimoottori muutaman kymmenen euron vuoksi.
Yhdelle hain Shellin mittarista uutta bensaa mutta ei kelvannut kun hain ysivitosta: silti sillä ylivuotisella koitti sahata pyörää käyntiin. Lähdin uudelleen matkaan ja ajoin huoltikselle, ryyppäsin kahvit ja takaisin tallille. Hyvin 95 bensa kelpasi kun kaadoin sen toiseen astiaan. Akkuun apuvirtaa ja johan lähti. En malttanut olla kertomatta jekustani. Hyvin nauratti porukkaa mutta asianomainen on varmaan vieläkin myrtynyt.

Mikä vika siinä 95-oktaanisessa on jos pyörän spekseissä sanotaan että se on alhaisin käytettävä oktaaniluku? Siis sopivaa. Ja hieman halvempaa....

GuzGuz: onko se kuparipasta hartsipohjaista? Kupari kyllä johtaa hyvin lämpöä. Siis kovettuvaa ja pysyy nimenomaan siinä anturin nokassa. Jos koko pesän laittaa täyteen pastaa niin haluttu vaikutus, todennäköisesti, menetetään kun lämpö johtuu pintarakenteisiin sen sijaan että suoraan anturin nokkaan.
Jos pastasi on öljypohjaista se kuumassa paikassa valuu nurkkaan ja hiljalleen palaa karrelle eli muuttuu eristeeksi ajan kanssa.

Jouko S

  • Viestejä: 864
Vs: 1400:sen kulutus alilämpöisellä moottorilla
« Vastaus #25 : Huhtikuu 09, 2016, 21:43:33 ip »
Ei varmaan kukaan tästä kulutuksesta "pihistyksen" takia ainakaan pelkästään kirjoittele, vaan ehkä paremmminkin tuon suhteellisen lyhyen toimintasäteen takia California 1400:n matkailukäyttöä ajatellen. Tankin kokohan tässä loppujen lopuksi lienee se pointti, kuten oli aikoinaan Stelvioissakin, ennen kuin valmistaja hoksasi kasvattaa tankin kokoa reippaasti. Jos Caliinkin tulisi kympin isompi tankki, niin... ;D

Jouko

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 1400:sen kulutus alilämpöisellä moottorilla
« Vastaus #26 : Huhtikuu 09, 2016, 22:23:38 ip »
Onneksi noita bensiksiä on eri kirjaimilla merkittynä melko taajaan. Jopa pääteiden ulkopuolella. Aukiolojastakaan ei ole kiinni kun on automaatteja ja kylmäasemia.
Napapiirin pohjoispuolella alkaa olla sivuteillä mittarit harvassa: kerran olen jopa Norjassa, Altassa joutunut tankkaamaan kun ulkomaanlenkki hieman venähti. Nojoo, yksin ajaessa tympii jos joutuu joka kioskilla pysähtymään mutta seuramatkalla se on ihan ok kun suunnittelee reissunsa aikataulun sopivasti ilman mitään kiirettä. No reservations-periaatteella. Eli ajosuorite toissijaisena voi olla piristävä kokemus matkaillessa.

Kaveri teki Laverdaansa 35 litran tankin kun sillä on se rautapersemieltymys. Ei mielellään koskaan pysähtele tarpeettomasti. Sen kanssa en kovin ajele. Nykyään. Tosin piristetty RGS on ihan hieno matkapyöränä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400:sen kulutus alilämpöisellä moottorilla
« Vastaus #27 : Huhtikuu 09, 2016, 22:32:05 ip »
Sitä aina ihmetellyt, kun telkkarista tulee kaiken maailman seikkailuohjelmia, kun ajavat Tiibetit ja Saharat läpi pyörillä. Pyörään kuitenkin mahtuu rajallinen määrä soppaa mukaan. Silti löytyy joku koirankakkamaja, josta saa limpparipullosta tai ämpäristä bensaa ja matka jatkuu. En ehkä ihan noin arvalla lähtisi reissuun. Siellä korvessa Lapin etäisyydet ovat lyhyitä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: 1400:sen kulutus alilämpöisellä moottorilla
« Vastaus #28 : Huhtikuu 09, 2016, 22:40:00 ip »
1400:sen omistajat ajelee tyytyväisenä kun alla on erinomainen ja toimiva matkapyörä.
Me muut kateelliset ja tietämättömät täällä yritämme keksiä, josko siinä olisi jotain puutteita
tai parannettavaa ;D Itselle sen polttoaineenkulutus on lähinnä akateeminen asia.
Pitkä toimintamatka on tietty eduksi mutta hyvin olen oppinut tulemaan toimeen
12l tankinkin kanssa. Tuleepahan pidettyä niitä lepotaukojakin.
NTX:n tankin kun joskus tankkasin täyteen, oli opetus selvä. Vähemmälläkin pärjää,
yleensä tankkaan sen noin puolilleen.
Painavassa ja pitkässä pyörässä kuten Cali 1400 ei kymmenenkään kiloa tankin paikalla varmaankaan
suuria vaikuttaisi. Muotoilijalla ei vain ole ollut silmää suuremmalle tankille?
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 1400:sen kulutus alilämpöisellä moottorilla
« Vastaus #29 : Huhtikuu 09, 2016, 22:43:04 ip »
Tuota polttoaineen löytymistä ovat pari extremematkailijaystävääni ihmetellyt maailmanmatkoillaan. Taannoin eräs porvoolainen flikka ajeli yksimukisella KTM:llään Venäjän ja eräiden muiden maiden läpi Mongoliaan ja takaisin hieman etelämpää ja kertoi että ei juuri polttoaineen puutteesta tarvinnut kärsiä mutta laatuvaatimukset eivät saa olla korkeat. Lähinnä renkaiden kanssa oli pientä ongelmaa. Eikä ollut kuvausryhmää tai saattopakua mukana matkalla. Kuin on monissa televisioiduissa extremereissuissa.

Ilmeisesti maailma toimii bensiinillä sielläkin missä on hepoja ja kameleita.