Kirjoittaja Aihe: Guzzitilastoa 2015  (Luettu 5213 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Guzzitilastoa 2015
« : Huhtikuu 01, 2016, 10:02:26 ap »
Ajoneuvotilastot.com-sivulta katselin tilastotietoa missä mennään. Perustuu Trafin vapaaseen massatiedostoon. Moto Guzzi on maamme neljänneksitoista yleisin rekisteröity moottoripyörämerkki ja niukasti ohittanut Jawa-merkkisten moottoripyörien määrän viime vuonna. Vespa-skootteria on kilvissä on noin puolitoistasataa yksilöä enemmän. Sen osuus kokonaismäärästä lähentelee yhtä prosenttia.

http://www.ajoneuvotilastot.com/home

90-luvun lopulla Guzzin osuus oli liki 3% rekisteröityjen mp-merkkien kokonaismäärästä. Sittemmin on pyöritty siinä yhden prossan tietämillä ja hidasta laskua tapahtuu koko ajan. Se taas ei kerro siitä etteikö Guzzia myytäisi kappalemääräisesti entistä enemmän vaan kaksi muuttujaa vaikuttaa ulkopuolelta: muita merkkejä rekisteröidään vielä enemmän ja toisaalta Guzzeja poistuu liikenteestä jonkin verran vanhemmasta päästä.

Keski-ikä, 20 vuotta, on samaa luokkaa tilastoa johtavien japanilaisten pyörien ja H-D:n kanssa. Tilastosta ei voi siis vetää suoraa johtopäätöstä että Guzzi olisi erityisesti sen kestävämpi moottoripyörä kuin muutkaan. Selityksenä tosin kelpaa että Guzzia on alettu myymään määrällisesti vasta 80-luvun puolivälistä alkaen joten kovin suurta määrää vanhempaa kalustoa ei ole kuten on osalla jo 60-luvulla maahantuotujen kaukoitämaanmerkkien suhteen.

Museokilpisten pyörien määrä kuvaa asiaa hyvin: Guzzi 95, Honda 8475 kpl.

Liitteenä kuvakaappaus aiheesta. Osa tiedoista on virattomia kuten ajettu kilometrimäärä. Laatikossa oleva km-lukema muodostuu vain niistä pyöristä jotka on syystä tai toisesta katsastettu Suomessa. Päästöarvoja ei ole mitattu eikä niitä ole kovin pitkältä ajalta edes kerätty.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 01, 2016, 11:04:23 ap kirjoittanut motomatti »

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Guzzitilastoa 2015
« Vastaus #1 : Huhtikuu 01, 2016, 10:59:18 ap »
Japanilaisten ylivoimainen osuus ei yllätä.
BMW:n osuutta olisin kuvitellut suuremmaksi tiellä niin usein nähtyjen perusteella.
Sama koskee Triumph:ia.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Guzzitilastoa 2015
« Vastaus #2 : Huhtikuu 01, 2016, 11:21:29 ap »
Japanilaisten ylivoimainen osuus ei yllätä.
BMW:n osuutta olisin kuvitellut suuremmaksi tiellä niin usein nähtyjen perusteella.
Sama koskee Triumph:ia.
Ei pidä sekoittaa historiallisia kokonaismääriä ja nykypäivän myyntilukuja.

Japanilaisia pyöriä myydään edelleen eniten ja ns "takamatkalta" lähteneet alkuperäiset ja uus-eurooppalaiset merkit kirivät näköjään vähitellen japanilaisten etumatkaa kiinni.
Vielä 30 vuotta sitten näytti että Suomessa ei tulla ajamaan juurikaan muilla kuin japanilaisvalmisteisillä merkeillä. Kaikki muut merkit olivat marginaalisia paitsi Jawa. Vielä 80-luvun alussa Jawa oli yleisin yksittäinen merkki Suomessa.

Sellainen tilasto jossa näkyisi kunkin merkin vuotuinen ajosuorite kertoisi tarkkaan mitä pyöriä on liikenteessä eniten. GuzGuz viittasikin ilmeisesti juuri tähän asiaan.
On kovin eri asia paljonko pyöriä on rekisterissä verrattuna niiden ajosuoritteeseen.

Ajosuoritetilastoa emme saa ennenkuin tulee pakollinen katsastus jossa matkamittarin lukema kirjataan ylös kuten auton katsastuksessa nykyään.

Nykyisin on tulkinnavaraista katsoa mikä pyörä on eurooppalainen ja mikä, esimerkiksi, japanilainen. Valmistusmaa voi olla aivan eri kuin merkin kotimaa. Osin jopa tekniikkakin. Yksi syy siihen on suojatullit: tulee edullisemmamaksi tehdä pyörä tullialueen sisällä ja ja paikallisista osista ja paikallisella työvoimalla. Vaimollakin on tallissa amerikkalaisvalmisteinen pyörä vaikka tankissa lukee Honda. On hiukan hankala löytää siihen alkuperäisosia.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Guzzitilastoa 2015
« Vastaus #3 : Huhtikuu 01, 2016, 11:58:29 ap »
Niin, tiellä bongatut merkit on eri asiaa.
Aika vähän tekemistä suhteessa kaikkiin rekisteröityihin pyöriin..
Harvemmin Guzzeja kyllä reissuissa näkee, jos ei ole kokoontumisajo tyyppistä liikennettä.
Esim kaikki Baltian 5 kertaako noita reissuja on kertynyt, niin kaksi Calia, molemmat Suomalaisia.
Lapin käynneissä 3 kertaa pyörällä tapasin yhden samaan aikaan tauolla.
Vintagella joku liikkui poronhoitoalueella, itse olin silloin Nevadalla, eli tästähän on siis 3-4v.
Terveisiä jos joku tunnistaa.
Johonkin Jänkhällä Jytisee tapahtuman menoliikennettä vastaan ajaessa jessus että tuli pyöriä vastaan, varmaan tuhatkunta.
Pääasiassa isoja kaikki.
HD, Japsit, Trumpat ja BMW kattausta näkyi piisaavan.
Oli siinä varmaan joku Guzzikin seassa.
Taukopaikaikoilla huomasin että yllättävän paljon keskieurooppalaisia pyöristä.


« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 02, 2016, 11:42:51 ap kirjoittanut GuzGuz »

gringo

  • Viestejä: 143
Vs: Guzzitilastoa 2015
« Vastaus #4 : Huhtikuu 01, 2016, 20:19:30 ip »
Moi, olin noin 50 kilsan iltalenkillä ja näin neljä moottoripyörää; kaksi Harrikkaa ja kaksi Guzzia. Ja molemmat Guzzit omia. Onnen tunne lävisti sydämeni ja sisimpäni lauloi rakkauden korkeaveisua.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzitilastoa 2015
« Vastaus #5 : Huhtikuu 01, 2016, 20:36:46 ip »
Noissa tapahtumissa ehkä jää paremmin mieleen ne erikoisemmat, eurooppalaiset ja muut erottuvat. Siten sitten jää vaikutelma, että niitä on määräänsä enemmän liikkeellä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Guzzitilastoa 2015
« Vastaus #6 : Kesäkuu 17, 2017, 17:19:55 ip »
En muistanut että tää on näin näyttävää ja valmiiksi pureskeltua jo (linkki tuli taas vastaan tuoreessa "Quota" -tarinassa), eikös tämä ollut jonkin yhden yksityisihmisen harrastuksen tulosta? Kevennys: jos omaa merkkiä on enintään 1% rekisterissä olevista pyöristä, se ei ole tusinatavaraa. Apriliassa täytyy mukana olla mopot (?), koska niitä näkyy paljon vähemmän kuin Guzzeja tai Ducateja (yllättävän vähän niitä on Suomessa, tuo Audin homma on sentään kunnioitusta herättävää toimintaa suurin resurssein).
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 18, 2017, 01:15:34 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Guzzitilastoa 2015
« Vastaus #7 : Kesäkuu 18, 2017, 09:07:42 ap »
Kevennys: jos omaa merkkiä on enintään 1% rekisterissä olevista pyöristä, se ei ole tusinatavaraa.
Tars lisätä kerhopaitoihin ja liiveihin - 1%er club -  ;D
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Guzzitilastoa 2015
« Vastaus #8 : Heinäkuu 22, 2017, 22:18:33 ip »
Kappasi vain, Guzzin markkinaosuus on Saksassa myös 0,9% tietämillä. Kuten muistamme, yhtä harvoin näkee Guzzin ulkomailla liikkuessa kuin Suomessa. Liekö niin että tuossa 1% tietämillä ollaan Euroopassa joka suunnalla? Toinen mielenkiintoinen huomio - sellaisia näkemyksiä esiintyy, että Guzzin kohdalla näkyisi liikenteessä enemmän vanhoja pyöriä verrattuna muihin merkkeihin. Kertonee kestävyydestä, asian harrastuksesta ja Guzzin nykyisestä mallipolitiikasta (kohderyhmät, tehot ja ominaisuudet yleensä).
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Guzzitilastoa 2015
« Vastaus #9 : Heinäkuu 23, 2017, 01:27:24 ap »
Mallipolitiikan suhteen Guzzilla on peiliin katsomisen paikka. V7 II ja V9 on hyvä alku mutta vanhojen T3 ja T4 ja vanhemman pään pienikuutioisten kanttisylinteristen, jne. ikäloppumallien suosio edelleenkin tukee ison mutta suhteellisen ketterän isolohkomalliston haluttavuutta. V9 täyttää yhden lokeron mutta guzzistien maailmassa se ei korvaa keskikokoista isolohkoa. Onko isolohkon viimeinen kuvio 1400 -sarja? Käytännössä käyttökelpoinen pyörä mutta liian raskas. Eikö mitenkään saa aikaiseksi 1000cc/100 hv/200 kg "kevyttä" tourinkia?

Erikseen ovat rupulikumimallit. Aikanaan 65TT oli ihan reipas metsätiepyörä ja ainakin itse pystyin pitämään takana isommat japaninpyörät josta asiasta kuulee välillä vieläkin. Helppo ajettavuus kunhan olisi ollut parempi takajousitus. NTX750 oli edeltä mainitusta heikennetty versio. Painoa oli lisätty mutta tehoa ei juurikaan. Mutta maatiellä parempi.

Tuohon kohtaan voisi V9 olla rupulikumimallina ihan ookoo kunhan hieman säädettäisiin takapäätä paremmaksi. Tehtaalla on kokemusta jopa Paris-Dakar -kisoista. Lieneekö sen ajan opit jo unohtuneet?

Pilaako päästönormit kehityksen?