Pikku Brevasta lähti viime talvena osia paljon pois: mm. takalaukku+ laukkurunko, takalokasuoja, keskiseisontatuki, pleksi+ kiinnityshilut. Lisäksi osia vaihtui kevyempään, mm satula, pakoputket. Karkea arvio on noin -10 kg muutoksesta. Mikä merkitys tällä on? No ainakin ajotuntuma on todella kevyt jopa mopomainen, kun välillä ajaa vertailuksi Cali3lla.
Isoin painomuuttuja on kyllä se, joka pyörän päällä kököttää, sen paino ja ilmanvastus ylhäällä itse pyörän painopisteeseen nähden. Omalla kohdalla on isoin positiivinen muutos ajo-ominaisuuksiin saatavissa painon pudotuksella ja napakalla ajoasulla. Eikä maksa paljon 

. Paino on tullut alas viime talvesta vaivaiset 5 kg, mutta sekin helpottaa. Nykyisestä noin 100 kg painosta voisi tulla alas vielä 10 kg ensi kaudelle. Jos tarkastellaan kokonaispainoa, jos tavoite -15 kg omapaino + pyörän laihdustus yhdessä = 25 kg. Sillä on liki 10% vaikutus kokonaispainoon ja osin myös painopisteen, kun se siirtyy alaspäin. Lisäksi ajan pääosin yhdellä ja samalla napakasti istuvalla ajoasulla, jolla on jotain merkitystä vs. aiemmin käyttämääni nylonajoasuun, joka oli vähän turhan väljä ja paksu. 
Aikaisemmassa metsästysharrastuksessani erälehtien asetestit hehkuttivat light aseiden keveyttä, kun paino oli tullut alas 500 grammaa. Niitä myydään sitten äijille, jotka raahaavat mukanaan 25 kg läskiä + sixpäkkiä repussa ja raahautuvat autolta 200 m päässä olevaan passipaikkaan. Tuossa konteksissa keskustelu harrastevälineen painosta on lähinnä huono vitsi. No nyt meni aidosti vähän asia sivuun..