Kirjoittaja Aihe: Tärveltynyt laatikon proppu  (Luettu 12559 kertaa)

Jouko S

  • Viestejä: 860
Vs: Tärveltynyt laatikon proppu
« Vastaus #15 : Huhtikuu 01, 2016, 20:05:23 ip »

Joo, maan vetovoima on tässäkin asiassa erinomainen kaveri, mutta ensiohje ja lähtökohta uuden kierteen tekoon on mielestäni se, että kannattaa käyttää jotain "suorakulmaohjuria", ettei poraa vinoon vanhoja kierteitä poistettaessa. Jos uusi kierre, v-coilia tai mitä tahansa varten, ei tule suoraan kulmaan pohjaan nähden, niin tulee varmasti vaikeuksia propun tiiveyden kanssa. Porauksen valmisteluun kannattaa siis käyttää harkintaa.

Jouko

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tärveltynyt laatikon proppu
« Vastaus #16 : Huhtikuu 01, 2016, 20:34:37 ip »
Ohjurin voi tehdä ihan latan palasesta pylväsporassa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Tärveltynyt laatikon proppu
« Vastaus #17 : Huhtikuu 01, 2016, 20:43:57 ip »
Lainaus
Porauksen valmisteluun kannattaa siis käyttää harkintaa.

Vinkkinä niille jotka haluavat varmistua porauksen ja kierteityksen suorakulmaisuudesta lähtötasoon nähden on hyvä väline laipallinen holkki. Kyseinen holkki on poranterään jämpti ja siinä on laippa joka asetetaan tiivistepintaa vasten. Joskus on kaveri hyvä olla apuna joka katsoo kahdesta kulmasta että suunta on oikea.

Alkuperäisiä Helicoil kierretappeja oli kaksi kappaletta: läpireikiin tarkoitettu oikein loivalla lähdöllä tehty kierretappi joka ohjaa kohtuullisesti reiän suuntaan ja toinen jossa oikein lyhyt alku joka on tarkoitettu päättyviin reikiin. Silti niissäkin aloituksen voi tehdä sillä loivalla tapilla.

Jos on pylväsporakone käytössä voi sen tason kääntää pystyyn ja kiinnittää perävaihteen siihen keskireiästään.  Kunhan saa aseteltua perän siihen kunnolla ja oikeaan asentoon ei voi enää oikein epäonnistua. Vain poraamisessa voi käyttää porakoneen moottoria. Kierteittäessä pitää pyörittää käsin.
Asennosta johtuen on syytä käyttää paineilmapuhallusta perän läpi.


Thunder Man

  • Viestejä: 64
Vs: Tärveltynyt laatikon proppu- HOIDETTU
« Vastaus #18 : Elokuu 01, 2016, 15:35:35 ip »
Terppis!

Kiitoksia vielä lopuistakin hengen tuotteistanne!  Niitä lukiessani olen jo tahkonnut erinäisiä tuhansia kilometrejä vanhuksella! Kun niin paljon ideoitte, kerron miten se meni. Vaivahan oli ilkeä kun laatikon proppuei mee kii ei auki ja vuotaa. No vävy ei jaksanu kuunnella minun tuherrusta, vaan haki työautostaan akkuporan ja sano että pie kallellaan tuota romua (yllättävän raskasta) - ja porasi kymppimilllin terällä (muistaakseni) viileesti ropun auki. Kyllähän sieltä öljyn"paine" tuo sitä metallihilua pois, ei siihen uskalla paineilmaa sotkee. 12 mm kierretappi sattu olemaan, joten sillä varovasti poralla työstäen hyvä kierre tuli! Toki 12 on jo pirun harva kierteeltään, mutta ei sillä väliä oo, kun paine on pieni kuumemmassakin askissa, ei oo tihkunu ees!  Toki sipasin kierroksen Loctitea samalla.

Samalla muuten huomasin, ettei 12 mm roppua saa ostettua mistään, tuolla 1,75 nousulla! Poikkeuksena Ford 1.6. moottorin proppu, mutta se ei ole sileä laippa vaan koverrettu O-renkainen eikä täysin luotettavan näköinen. Näin ollen päädyin normipulttiin. Ja olin miellestäni nokkela laskiessani laatikon läpi kaikki mahdolliset kanistereihin jääneet moottoriöljyn jämät, että kaikki hilut tulisi pihalle, mitä työstö teki. Sitten pultti kiinni. Hyvin on toiminut!

Nyt mun olis pakko irrottaa takapyörä ja viedä se renkaanvaihtoon. Vähän askarruttaa se kardaanin tsekkaus. Noiden ohjeiden mukaan käyn sitä tekemään, mitä keväällä annoitte. Jossain oli siis vaihdettava O-rengas siellä, sen saanee normikaupasta? Onko muita tiivisteitä, mitä pitäs uusata?

T.M.


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Tärveltynyt laatikon proppu
« Vastaus #19 : Elokuu 01, 2016, 16:09:14 ip »
Lainaus
olis pakko irrottaa takapyörä ja viedä se renkaanvaihtoon
Siinä on jo yhdeksi ehtooksi iltapuhdetta kun purkaa takanavan sysäyksenvaimentimen ja tarkistaa kitkalevyn olemassaolon ja laipan laakeroinnin kunnon sekä pesee vetohammastuksen molemmat puoliskot ja kootessa voitelee ne. Ei liikaa mutta kauttaaltaan. Liika vaseliini menee kitkavaimentimeen ja lopuksi takavanteelle.

Kun irrotat perävaihteen niin samalla irtoaa myös perävaihteen pienen vetopyärän laakerointi. Pääsee näkemään perän ratastuksen kunnon ja pienen vetopyörän akselin välykset.

Kardaanin takapään purku, puhdistus ja uudelleen voitelu on toimi mikä määräaikaishuollossa unohdetaan helposti.

O-renkaat ovat standardikamaa sekä takanavassa että perän laipassa.

Tässä juttua kardaanista: http://www.motomatti.fi/2013/06/cali-kolmosen-ruosteinen-kardaani.html
Takanapa-asiaa: http://www.motomatti.fi/2012/02/californian-takanapa.html
Toinen sysäyksenvaimennin on vaihteistossa: http://www.motomatti.fi/2015/11/purkupyora-vaihteiston-purkaminen.html
Lähinnä kuvia. Haulla sivuiltani löytyy myös ohjeet kyseisen vaivan tarkistamiseksi vaihteistoa purkamatta sekä myös purkuohjeet. Vaiva ei ole aivan tavaton jos takanavan vaimennin on jumittanut.

Thunder Man

  • Viestejä: 64
Vs: Tärveltynyt laatikon proppu
« Vastaus #20 : Elokuu 02, 2016, 19:42:30 ip »
Mahtuuko tuo takarengas lokarin sisältä pois tulemaan,jos pyörä keskituella tavallisesti vai pitääkö tuen alle sovitella jotain korotetta? Mikä idea niissä swingin mutterien (vai pulttejako lie) keskellä olevissa kumikeskustoissa on?

Jaa putket irrottelin lämpimikseni, samoin taka footrestit sekä ne alumiiniset kiinnityskolmiot. Huolto tilasi myös Lazertecin pyynnöstäni.


T.M.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tärveltynyt laatikon proppu
« Vastaus #21 : Elokuu 02, 2016, 21:50:39 ip »
Hankkiudut vaikka sopivan rotvallin reunalle ja polkaiset pyörän keskituelle, niin että takapyörä jää ilmaan. Ei tarvi viritellä mitään ja pyörä pysyy tukevasti pystyssä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Tärveltynyt laatikon proppu
« Vastaus #22 : Elokuu 02, 2016, 23:07:13 ip »
Lainaus
Mikä idea niissä swingin mutterien (vai pulttejako lie) keskellä olevissa kumikeskustoissa on?
Ne pitää ottaa pois ennen kuin avaat ne mutterit. Niiden reikien kautta pidetään kuusiokoloavaimella svingin akselitappien asento kohdallaan mutterin aukaisun aikana että voi mitata mikä sen pään etäisyys on rungosta. Ja toisinpäin kun kootaan ettei akselitappi kiristä liikaa tai liian vähän kartiorullalaakeria.

Kyseiset akselitapit keskittävät yhdessä takapyörän ajolinjan ja kardaanin nivelen asennon.

Thunder Man

  • Viestejä: 64
Vs: Tärveltynyt laatikon proppu/PERÄ-KARDAANI
« Vastaus #23 : Elokuu 05, 2016, 15:42:03 ip »
Perusasioistahan tämä aina vähän tyssää... Mites nyt kun swingi on sylissä tai paremminkin höyläpenkissä niin swingiputken läpi lyömälläkö ristinivel koetetaan pullauttaa ulos? Ja koetetaanko lyödä koolintin laajuisesti vai vain siihen nivelen päähän? Totta puhuen puukiilalla koetin muksia, muttei oo antautunu vielä.

Nivelen kuntoa ei pystyne ihan arvioimaan paikallaan ollessaan? Ja edelleen, onko tässäkin stanulaakeri, joka kannattanee uusia joka tapauksessa, kun purkamisvaiva nähty?? Putken läpi zoomattuna nievelen kaula ei ainakaan näytä pyörivän laakerin sisäkehän kanssa eriävästi.

T.M.

Thunder Man

  • Viestejä: 64
Vs: Tärveltynyt laatikon proppu
« Vastaus #24 : Elokuu 05, 2016, 17:54:21 ip »
Juu kyllä... pieksin laakeria putken läpi, lukkorengasta vastaan. Tosin vain rimanpätkällä ja nätisti. Sittemmin käytyäni harpersin kuvaa katsomassa muutien metodiksi harjanvarren pätkän, joka keskitty aika hyvin nivelen takapäähän. Jonkumman verran sai heilua, ennenku lähti. Loppuu pihit kesken, täytyy käyvä ostamassa että saa lukkorenkaan veke. Ristikko on kaikkiin suuntiin taivuteltuna juohealiikkeinen ja klapiton.

Hyvinhän tuota Calia on Korpelan Jukka hoitanut, tai Piikkiö. Tuli vaan kova tarve tarkistaa tuo nivel ja laakeri kun parin viikon päästä kutsuu Norja ja viikinkifestarit! Nivelelle en tee mitään, laakeri kannattanee uusia enivei?

Uusi Lazertec on myös kiepauteltuna kiillotuslistalla olevalle vanteelle.

T.M.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Tärveltynyt laatikon proppu
« Vastaus #25 : Elokuu 07, 2016, 20:43:02 ip »
Uusi laakeri saa olla suojattua mallia. Joissain on tullut vastaan suojaamattomiakin mutta ovat herkempiä kosteudelle jota kardaanitunnelissa pesii. Laakerin asennusta ennen pitää laakeripesä koittaa saada puhtaaksi liasta ja mahdollisesta ruosteesta kuten koko kardaanitunnelikin. Laakeripesän kohtaa kannattaa hierman kuumentaa mutta niin että ei maali käryä eli sisäpuolelta käsin. Ensin laakeri pohjaan asti että lukkorengas menee uraansa. Paikkaan on vaikea nähdä. Käytä asennukseen tuurnaa joka on laakerin ulkokehän muotoinen. Sisäkehästä laakeria ei pidä lyödä kuin vahingossa. Laakeria on paha lämmittää paikoillaan koska sen tiiviste voi sulaa. Silti se helpottaa nivelen paikalleen laittoa. Jos tarvitsee kolistella paikalleen niin vain taaemmasta haarukasta. Jos lyö nivelen päästä niin neulalaakerit eivät asiasta pidä.
Laakeria voi sovitella ennen asennusta niveleen niin saa käsityksen siitä milloin osat ovat yhdensuuntaiset ja millä voimalla nivelen kaulus menee laakerin silmään.

Nivelen asentoa voi suunnata kardaanilla kardaaniputken suunnasta. Nivel kun ei alkumatkasta tahdo aina mennä yhdensuuntaisesti paikoilleen.

Thunder Man

  • Viestejä: 64
Vs: Tärveltynyt laatikon proppu
« Vastaus #26 : Elokuu 09, 2016, 10:06:06 ap »
Olikin motomatti käynyt vahvistuksen sanoja tälläilemässä, just niitä läksin hakemaankin tässä! Laakeri on kylmä ja pikkutoholla vähän lämmään tuota asennuspaikkaa, niin eiköhän sinne asetu! Löysin mökiltä eilen just semmosen 60  mm nelimillisseinäisen rautaputken pätkän, mikä hieno asennustyökalu! Olen hieman harakkamainen, ja minusta swingi oli ihan hirveessä kunnossa, joten pesin, putsasin ja hioin pahimmat paikat juurimutia myöten, vaikka se on tyhmää kun tehdasveroista maalia ei taida kilikalipurkista saaha, vaikka vetäs kymmenen kerrosta, en tiedä siveltävistä sitten, esim. klassikko Miranooli? Suojanneeko se parhaiten pintaa?

Otankin tästä laakerini ja käyn. Oisin jo kerennyt maalaamaan, mutta ensin laakeri, ettei maali käryä hetimmiten lämmityksen tautta. Niin tuota voikos ja kannattaakos sitä niveltä pitää pakkasessa ollenkaan? Arvelin laudanpäästä tekasta taempaan ristikon päähän käyvän lyömäkkeen, jos semmosa sattus tarviimaan.

T.M.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Tärveltynyt laatikon proppu
« Vastaus #27 : Elokuu 09, 2016, 10:35:59 ap »
Itse ahkerana paukkupullomaalarina voin kertoa että se ei pysy kovin hyvin missään. Pinta on pehmeää naarmuuntumaan, ei kestä edes kaikkia pesuaineita ja jos se pitää maalata uudelleen niin paukkumaali on poistettava alta kokonaan. Ainoa oikea runkomaali on pulverimaalaus jota saa nykyään muitakin värejä kuin mattamusta, puolikiiltävä- ja kiiltävä musta. Puilikiiltävä on hyvä rungossa ja haarukassa. Kyseinen maalaus on suht edullista ja käytössä liki ikuista sekä kestää lämpöä.

Miranol ei kuivu ikinä. Tai ainakin hiton hitaasti. Alkydi-paukkupullomaali on saanut minun arvostuksen silloin kun pitää tehdä väliaikaisesti hyvän näköistä.

Nivelen pakkasessa pito ei haittaa mitn. Tosin niin pienessä läpimitassa ei siitä ole isosti apua mutta jos on mahdollisuus niin mikä ettei.

Painotan vielä että ristikon kaulan hyvä suuntaus laakerin silmään on se "taika" jolla asennus sujuu kivuttomaisemmin. Eikä laakerin kuulat jätä lyömisen jälkiä vierintäuraansa.

Thunder Man

  • Viestejä: 64
Vs: Tärveltynyt laatikon proppu
« Vastaus #28 : Elokuu 09, 2016, 10:45:40 ap »
Itse kardaaninpätkylällä ei taida olla väliä kummin päin se tulee, samat 30 mm jättöä urna perässä? Suomeksi tämä tarkoittaa sitä, että olen sekoittanut merkkini jotka koskivat positiota.

T.M.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Tärveltynyt laatikon proppu
« Vastaus #29 : Elokuu 09, 2016, 10:49:54 ap »
En ole pulverimaalaukseen menetelmänä tutustunut, lopputuloksia nähnyt useampia. Minusta pulverimaalaus on hieman arveluttavaa. Jos pinta menee rikki, näyttää ruoste etenevän aikas vapaasti pulveripinnan alla.
Hyvä maali kuivassa tilassa käytettäviin huonekaluihin. Kylppärikalusteet jo menee pilalle.
Paras pensselimaali on toistaiseksi ollut Hammerite jos metallia on pitänyt maalata.

Olisihan se akseli hyvä tulla samoin päin kun liitokset ovat jo sopeutuneet, mutta minkäs teet.
Sohc van Helmi.