Kirjoittaja Aihe: Päästövaatimukset  (Luettu 9357 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Päästövaatimukset
« : Maaliskuu 21, 2016, 22:32:10 ip »
Katselin moottoripyöriä koskevia päästönormeja ja huomasin että Euro4-normi on ollut moottoripyörille voimassa 1.1.2016 alkaen. Autojen ja moottoripyörien normit eivät ole yhteismitallisia. Tällä hetkellä autoihin on tiukemmat normit kuin moottoripyöriin.

Trafin sivuilta selviää mitkä ovat oman pyörän päästöt.

Ilmeisesti on kuitenkin edelleen mahdollista myydä "uusia" ylivuotisia Euro3-pyöriä päätellen siitä että monella kauppiaalla on niitä myytäväksi asti.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Päästövaatimukset
« Vastaus #1 : Maaliskuu 22, 2016, 10:15:41 ap »
Lainaus
mahdollista myydä "uusia" ylivuotisia Euro3-pyöriä
EU säädös lienee yhteinen mutta toisaalla mainitsemassani saksalaiskeskustelussa joku oli sitä mieltä että heillä minkäänlainen vanhemman normin mukaisen pyörän käyttöönotto ei ole mahdollista vuodenvaihteen jälkeen.

Monet odottelevat siis siellä tämän ajokauden loppua, kun alkaa kaikkien merkkien edullinen "ulosheittomyynti", että saavat ne kaikki rekisteriin viimeistään 31.12.2016. Mitenhän lie Suomessa?
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Päästövaatimukset
« Vastaus #2 : Maaliskuu 22, 2016, 16:38:50 ip »
Liekö asia kiinni kaupantekohetkestä vai rekisteröintipäivämäärästä. Tiedän tuoreen tapauksen jossa tehdasuudesta Euro3-pyörästä tapahtui kauppa loppuvuodesta mutta rekisteriin se on merkitty vasta helmikuussa. Aiemmin pyörä oli tosin ollut ns. siirtokilvissä. Mahtaneeko juuri se sallia että pyörä rekisteröitiin vasta tänä vuonna?

Euro4-taso tuli siis voimaan tämän vuoden alusta koko EU:ssa.
Mikäli niitä saa kuitenkin myydä ylivuotisina ja rekisteröidä tämän vuoden loppuun niin ennen vuodenvaihdetta voi tosiaan olla ostajan markkinat.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Päästövaatimukset
« Vastaus #3 : Maaliskuu 22, 2016, 17:27:46 ip »
Isot valmistajat saanevat myyntilupia ylivuotisille, kunhan voivat esittää päästöjen olevan riittävällä tasolla vanhentuneesta tyypityksestä huolimatta. Pienet toimijat ovat varmaan kovemman edessä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Päästövaatimukset
« Vastaus #4 : Maaliskuu 22, 2016, 20:45:26 ip »
Liekö asia kiinni kaupantekohetkestä vai rekisteröintipäivämäärästä. Tiedän tuoreen tapauksen jossa tehdasuudesta Euro3-pyörästä tapahtui kauppa loppuvuodesta mutta rekisteriin se on merkitty vasta helmikuussa. Aiemmin pyörä oli tosin ollut ns. siirtokilvissä. Mahtaneeko juuri se sallia että pyörä rekisteröitiin vasta tänä vuonna?

Suomessa kyse on aina käyttöönottopäivästä, siirtokilpien myöntämispäivän pitäisi vaikuttaa eli käyttöönottopäivä tuli varmaan 2015 vuoden puolelle?

Ainakin virallisilla maahantuojilla on mahdollisuus hakea lisäaikaa myymättömille varastoilleen:
http://www.trafi.fi/filebank/a/1322478047/cc22f69100606074403ff6611dbd635d/1724-ATT_2_2011_TEKHY.pdf

Yksityisesti käytettynä tuoduille eivät ainakaan muutama vuosi sitten myöntäneet päästöistä helpotuksia ja tiedän ainakin yhden italialaisessa autokaupassa pari vuotta uutena seisseen Alfan joka lähti lopulta takaisin.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Päästövaatimukset
« Vastaus #5 : Maaliskuu 22, 2016, 21:23:14 ip »
Siinähän oli selkeää tekstiä häntäluvasta. Mulle uusi termi. Otan käyttöön.

Lainaus
Suomessa kyse on aina käyttöönottopäivästä, siirtokilpien myöntämispäivän pitäisi vaikuttaa eli käyttöönottopäivä tuli varmaan 2015 vuoden puolelle?

Ensimmäinen käyttöönottopäivä eli rekisteröintipäivä on tämän vuoden puolella reilusti kyseisen pyörän osalta. Pykälien mukaan ei ehkä mennyt ihan oikein mutta emme valita.

En ole vielä löytänyt satunnaishaennalla tarkkaa listausta tai taulukkoa eri Euro-normien maksimipäästömääristä. Onko joku törmännyt?
NOx, HC, CO ja melu.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 23, 2016, 10:00:17 ap kirjoittanut motomatti »

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Päästövaatimukset
« Vastaus #6 : Maaliskuu 22, 2016, 21:53:09 ip »
Aikani kun kaivoin niin suomeksi en löytänyt mutta otin ulkomaankieliseltä sivulta kuvakaappauksina muutaman taulukon omin lupineni. Löytyi Euro 2, 3, 4 ja 5-normit

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Päästövaatimukset
« Vastaus #7 : Maaliskuu 22, 2016, 22:45:03 ip »
EU:n linjaukset ovat välillä outoja. Mm KTM:n jälkituoduilta pyöriltä vaadittiin coc-todistuksia, vaikka samoja mopoja sai kilvittää muualla Eu:n alueella ilman kuponkia.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Päästövaatimukset
« Vastaus #8 : Maaliskuu 22, 2016, 23:34:11 ip »
Aprilia Pegasoni on kilvitetty kesällä 2007 kun silloin tuli joitakin muutoksia päästöasioihin, joku saattaa tietää/muistaa, itse en muista. Maahantuoja pani kilpiin kaikki Pegasot ja tämä minunkin kappale myytiin asiakkaalle seuraaavana kesänä. KOV on ´07.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Päästövaatimukset
« Vastaus #9 : Maaliskuu 23, 2016, 09:57:10 ap »
Päästölukemat pakokaasujen osalta siis löytyivät mutta ei löytynyt melurajoja. Onko joku löytänyt?

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Päästövaatimukset
« Vastaus #10 : Maaliskuu 23, 2016, 10:03:18 ap »
Lainaus
Mm KTM:n jälkituoduilta pyöriltä vaadittiin coc-todistuksia, vaikka samoja mopoja sai kilvittää muualla Eu:n alueella ilman kuponkia.
Jos näin meneteltiin Suomessa se ei ole ihme sillä enemmän vaatiminen ei ole rikos virkailijalta vaan pelkästään laadukasta asiakaspalvelua ja osoittaa että lakia noudatetaan jopa paremmin kuin mitä vaaditaan.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Päästövaatimukset
« Vastaus #11 : Maaliskuu 23, 2016, 13:48:16 ip »
Typerää kyykyttämistä tietenkin. Olivat vähän tehtaallakin ihmetelleet jotta miksi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Päästövaatimukset
« Vastaus #12 : Maaliskuu 23, 2016, 19:13:40 ip »
80db(A)?
http://health.belgium.be/eportal/Environment/ElectroWavesAndNoise/NuisancesSonores/MeansOfTransport/RoadVehicles/index.htm?fodnlang=en#.VvLLrctJnUA
Aika piilossa tieto on, liekö tämän sivun tiedot oikein, sen lopussa on alla oleva taulukko.

 New limits shall apply from 1st January 2016. These are defined in Regulation No. 168/2013 on the approval and monitoring of the two-wheel or three-wheel vehicle market and of quadricycles. At present, noise standards have been established only for Euro 4 motorcycles (which will be placed on the market from 2016 onwards). As you can see, there are more vehicle categories than in Directive 97/24/EC, given the wide variety of vehicles, but the noise standard is the same beyond a certain engine capacity. Noise standards have not yet been defined for Euro 5 motorcycles. These are only planned for early 2020. Euro 4, Euro 5, etc. standards pertain to the reduction of fine particle emissions, nitrogen oxides and hydrocarbons, as well as to the noise generated by these vehicles.




Vehicle category                                                                                           Euro 4 sound level (dB(A))


Powered cycle (cycles designed to pedal equipped with an auxiliary propulsion)                 63

Two-wheel moped vmax ≤ 25 km/h                                                                               66
Two-wheel moped vmax ≤ 45 km/h                                                                               71
Three-wheel moped                                                                                                      76
Two-wheel motorcycle Engine capacity ≤ 80 cm3                                                            75
Two-wheel motorcycle 80 cm3 < Engine capacity ≤ 175 cm3                                           77
Two-wheel motorcycle Engine capacity> 175 cm3                                                           80
Two-wheel motorcycle with side-car                                                                               80
Tricycle                                                                                                                        80
Commercial tricycle                                                                                                       80
Light on-road quad                                                                                                        80
Light quadrimobile                                                                                                         80
Heavy on-road quad                                                                                                      80
Heavy all terrain quad                                                                                                   80
Heavy quadrimobile                                                                                                      80
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Päästövaatimukset
« Vastaus #13 : Maaliskuu 23, 2016, 21:55:15 ip »
80 dB on suunnilleen yhtä paljon kuin savolainen selkäkeikkanauru.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Päästövaatimukset
« Vastaus #14 : Maaliskuu 23, 2016, 22:46:34 ip »
Tuon on pakko olla joku paikallaan mitattu tyhjäkäyntimelu. Liikkuessaan esim mönkijän renkaat pitävät niin kovaa mekkalaa, ettei 80 riitä mitenkään. Ja johan tuon äänen rikkoo hiljaisinkin mopo.
Hyvä pyörä, parempi mieli.