Kirjoittaja Aihe: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?  (Luettu 13295 kertaa)

Paakanan paimenpoika

  • Viestejä: 105
Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
« Vastaus #30 : Kesäkuu 12, 2016, 06:41:04 ap »
Raportoikaahan kun saatte tuloksia, tuon suuntaiset korjaukset kiinnostaisivat kovasti.. Viime sunnuntain avauslenkillä huomasin taas nuo muuten mainiossa pyörässä itseäni häiritsevät ominaisuudet. Nykiminen pintakaasulla ja kaasua höllätessä ovat todella häiritseviä toisinaan. Viime kesänä Mälaren Runttia ajellessa kyydissäni oli ystäväni tytär. Siellä ruuhkissa madellessa typykkä heilui kyydissä kuin räsynukke, ja sainpa kommentteja juurikin epätasaisesta ajamisesta. U-käännökset kapeilla teillä ovat myös haastavanpuoleisia jatkuvan kaasulla ja kytkimellä lipsuttelun takia.
Olenpa jopa miettinyt sitä Guzzitechin pakettia, mutta tyhjällä lompakolla otsaan hakkaaminen palautti maan pinnalle niin kuin yleensäkin.

Komppaan Vapitia tässä. Ottaisin mielelläni sellaisen ajomoodin, joka vääntää tasaisesti ykkösellä ja kakkosella pienillä kierroksilla. Käytän melkein yksinomaan Turismo-moodia. Mökkitieni on kehnonlainen ja ykkösellä ei voi ajaa alle 16 km/h. Alkaa nykimään. Kovempaa on hankala ajaa. Takaistuimelta tulee palautetta heti. Lisäksi U-käännökset hyvälläkin tiellä ovat haasteellisia. Koneessa luulisi olevan tehoja riittävästi hitaaseen ajoon.
Josko tuon uuden moodin saisi vaikka Pioggia-moodin alapäähän tai sitten vaikka neljäs erillinen oma Strisciare-moodi. Sopiva moodi olisi helppo nasauttaa päälle mökkitien alussa tai ruuhkassa.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
« Vastaus #31 : Kesäkuu 12, 2016, 13:08:58 ip »
Eikö 16 km/h mene jo alle joutokäyntikierrosten? Vai laskinko väärin?
Takarenkaan kehäksi laskin rengaskoon mukaan 2,03m.
Kokonaisvälityssuhde ykkösellä 8.046.
Antaa 16 km/h nopeudella kampiakselin kierrosluvuksi 1057 rpm.
Joutokäynti 1200+/-100rpm korjausohjeen speksien mukaan

Alle maksimiväännön 2750rpm ajaminen voi olla hankalaa senkin takia, kun tuolloin
pienikin kierrosluvun muutos aiheuttaa suuren muutoksen vääntömomenttiin.

Liian pitkä ykkönen tässäkin?
Sohc van Helmi.

Paakanan paimenpoika

  • Viestejä: 105
Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
« Vastaus #32 : Kesäkuu 12, 2016, 20:15:18 ip »
Olet Pekka varmaankin oikeassa laskelmiesi kanssa. Ykkönen nykyisellään on liian iso ruuhkissa ja kaupungeissa ryömintään. Jos kulkua rajoittaa liian matalat kierrokset, niin eipä taida olla paljon mitään tehtävissä muuta kuin luistatella. Ei taida Cali 1400 kelvata poliisipyöräksi, sillä tiukan U-käännöksen teko nykyisellään ei ole helpoimmasta päästä.
Pienempää ykköstä kyllä kaivattaisiin.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
« Vastaus #33 : Kesäkuu 12, 2016, 21:18:54 ip »
Lainaus
ykkösellä ei voi ajaa alle 16 km/h
Tuo vaatimus lienee kyllä liioittelua mutta omani kulkee ihan kohtuudella heti tyhjäkäynnin yläpuolella. Kun lähestytään tyhjäkäyntiä niin moottorinohjaus ottaa komennon itselleen ja kaasuttelee kuljettajan pyytämättä itsekseen ja estää siten koneen tumppaamisen. Siksi alkaa rytkyttää tyhjäkäynnillä. Soratiellä auttaa suurempi ajonopeus.

Lainaus
tiukan U-käännöksen teko nykyisellään ei ole helpoimmasta päästä.
Onnistuu ihan hienosti eikä ota paljoa tilaa. Rohkeasti vain pyörä kallelleen kaartaessa.

Vaikuttaa siltä että ajotaito ei ole sillä tasalla kuin on tarve. Kipinkapin EAK-kurssille opettelemaan väistöjä, tiukkoja kaarteita ja hidasajoa.
Hyvä oppimistapa on ajaa ohjaus käännettynä stoppariin ja kaasulla, jarrulla ja tarvittaessa kytkimellä avustaen. Sekä tehdä sitä muutaman kierroksen verran vuoronperään molempiin suuntiin. Kun ohjaus pysyy stopparissa kaiken aikaa on löytynyt U-käännöksentekotaito. Sen kun hallitsee niin uukkarit kyllä sujuvat. Tai sitten on valittu aivan väärä pyörä. Ehkä kuutosmoottori olisi tyhjäkäyntinopeudella tasaisempi kulussaan?

Itse asun kaupungissa vaikkakin nyttemmin lähiössä mutta aika usein käyn keskustassa ja toreilla kahveilla ja ajan kaupungin läpi useasti per viikko eri reittejä enkä ole huomioinut ongelmia erityisesti olevan ja pyörähän liikkuu suuren massansa ansiosta hyvin tasaiseen kunhan liikkeelle lähtee. Paikallaan käsittelyyn pitää tietysti varautua pitämällä moottori käynnissä ja katsoa pysäköinti niin että ei aja nokka edellä umpiperiin. Jalathan ulottuvat Calissa tämmöiseltä persjalkaiseltakin kantapäitä myöden maahan.

Ruuhkassa olen noudattanut seuraavaa ajotapaa: kun edellä oleva lähtee liikkeelle ja annan syntyä noin parikymmentä metriä välimatkaa niin nostan vasta silloin kytkimen ja usen käykin niin että ei tarvitse sen kummemmin pysähdellä. Liikennevalot kannattaa ennakoida ja hiljentää jo hyvissä ajoin, jättää pitkä väli edellä menevään ja ajaa "omaa ajoa" niin kauan että valot vaihtuvat. Säästyy bensaa ja pysähdyksiä. Ainoa haittapuoli on se että joku haluaa siihen väliin tunkea peltikotilonsa toisinaan.

Jos ykkönen olisi pienempi niin ei sitä sitten tarvittaisi koska kakkosellakin pyörä lähtee paikaltaan oikein reippaasti ja sen isommin luistattelematta. Itsellä moottorinohjauksen päivitysnumero on 160. Siinä tuli matkassa alhaisempi tyhjäkäynti. Noin 1000 rpm.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 13, 2016, 09:49:54 ap kirjoittanut motomatti »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
« Vastaus #34 : Kesäkuu 12, 2016, 22:55:41 ip »
Myös hakeutuminen moottoriradalle voisi auttaa pyörän ominaisuuksiin opettelua. En nyt tarkoita, että tarkoitus olisi ajaa kilpatyyliin, vaan opetella hallituissa olosuhteissa pyörän käytöstä ja jarruja. Hidasajoa taasen kannattaa harjoitella vaikka tyhjällä supermarketin parkkipaikalla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

JuhanVon

  • Viestejä: 74
Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
« Vastaus #35 : Kesäkuu 12, 2016, 23:25:50 ip »
Suosittelen MP69:n motoristi survival kursseja, varsinkin tälläiselle "20 V sitten ajanut mopolla edelliskerran" on olleet todellä hyviä.

Seuraava taitaa tosin olla ensikeväänä.