Kirjoittaja Aihe: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?  (Luettu 13295 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
« Vastaus #15 : Maaliskuu 29, 2016, 22:11:36 ip »
On otettava huomioon että California 1400 on Euro3-normin mukainen pyörä. Ainakin 2015-mallisto. Vasta myöhemmin tänä vuonna tai viimeistään ensi vuonna tulee varman päälle Euro4-tason Cali 1400. En ole aivan varma miten päivitys tapahtuu mutta yleensä Euro4-taso vaatii kahden lambdan sijasta neljä. Ennen ja jälkeen katalysaattorin. Voin olle väärässäkin. On monta tapaa tehdä vähäpäästöinen moottori.

Tällä hetkellä 2015-mallin California 1400 päästöt ovat: HC 0,194, NOx 0,169 ja HC 1,48.
Itse asiassa ei oikein edes mahdu Euro3:seen.....

Verrata voi tästä: http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=6101.msg52960#msg52960

Typen oksiditaso on Euro4-normissa jo huimasti tiukempi. 0,07 grammaa per kilometri.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
« Vastaus #16 : Maaliskuu 29, 2016, 22:26:26 ip »
Ei kai tuossa mukautumisessa mitään ihmettä ole. Noin sen kuuluu mennä, eli putkien vaihdon jälkeen vaatii ajoa, että säätää kartan ennalta asetettuja raja-arvoja vastaavaksi. Eli säätää siten, että taaempi haistelulambda saa saman makuista pakokaasua, kuin vakioputkilla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Omobono

  • Viestejä: 38
Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
« Vastaus #17 : Maaliskuu 29, 2016, 22:56:22 ip »
Audace on jo euro 4.

T.Omo

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
« Vastaus #18 : Maaliskuu 30, 2016, 09:52:27 ap »
Audace on jo euro 4. T.Omo

Mielenkiintoista. Katsoisitko Trafin tiedostosta, jos omistat Audacen, mitkä ovat sen päästöarvot. NOx, HC ja CO.
Löytyy Oma asiointi-palvelusta sivun oikeasta laidasta: https://asiointi.trafi.fi/web/asiointi/henkiloasiakkaat/tieliikenne/ajoneuvotietopalvelut

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
« Vastaus #19 : Maaliskuu 30, 2016, 10:43:47 ap »
Lainaus
Ei kai tuossa mukautumisessa mitään ihmettä ole
Pähkäilin sitä että kun kyseessä on Euro3 pelit, Cali 1400 ja V7 ja niissä vain kapeakaistalambdat.  Että kykeneekö tuo "vanha ja karkea" järjestelmä kuinka paljon säätämään.  Vaan eipä ole suurin huolista, uteliaisuus ja yleinen kiinnostus vaivaavat vaan tässä (ei oppi ojaan kaada).  Mahtaa hinta jonkun verran pompsahtaa 2017 alkaen kun tarvitaan enemmän (kalliimpaa?) antureita Euro4 päästötasoa varten?
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
« Vastaus #20 : Maaliskuu 30, 2016, 10:44:57 ap »
Kyllä sekin pystyy, mutta vaatii enemmän ajoa anturi kuumana.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
« Vastaus #21 : Maaliskuu 30, 2016, 11:06:39 ap »
Sen verran on kokemusta lämmitettävistä lambdoista että erityisesti laajakaistalambdan lämmitysvastus hamuaa amppeereja varsin kovasti juuri kylmäkäynnistyksen jälkeen kun se aloittaa toimintansa. Ajon aikana virtaa lämmitykseen ei enää kauhesti kulu sillä osa lämmöstä tulee pakokaasun mukana.

Pakokaasun mukana tulee myös palamatonta polttoainetta jolla pidetään katalysaattori lämpimänä eli toimintakuntoisena. Ei siis pidä paikkaansa se että kaasukahvasta irti päästäminen pudottaisi kulutuksen nollaan. Polttoainetta menee katalysaattorin käyttövoimaksi 0,5 - 1,5 litraa sadalle josta osa poltetaan palotilassa (tuotetaan lämpöä vaan ei voimaa) ja osa putkessa (pelkkää lämpöä).

Aiheesta kinasin erään tunnetun automiehen kanssa joka oli vakuuttunut siitä että polttoainetta ei kulu lainkaan moottorijarrutuksessa koska kulutusmittari näyttää nollaa. Toki silloin on kulutus pienimmillään mutta kulutusmittarit on ohjelmoitu näyttämään nollaa kun kaasuun ei kosketa. Mutta ei kaikissa kulkineissa. Jos pakokanavaan ei saada lämpöä niin katalysaattori "kuolee" ja se ei kykene tehtäväänsä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
« Vastaus #22 : Maaliskuu 30, 2016, 11:09:06 ap »
Joku mulle kanssa yritti tuota samaa syöttää, mutta ei ihan moottorin käytös olisi moottorijarrussa noin sulavaa, jos otettaisiin syöttö kokonaan pois. Tulisi aika nykivää menoa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
« Vastaus #23 : Maaliskuu 30, 2016, 16:32:28 ip »
Juuri näin. Kone ei käy jos bensa ei virtaa.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
« Vastaus #24 : Maaliskuu 30, 2016, 19:51:25 ip »
Kerran on kuorma-autolla käynyt niin, että syöttö katkesi oikeasti kesken moottorijarrun. Meni kyllä kuudenkympin vauhdista takapyörät lukkoon hiekkatiellä! Aika äkkiä löytyi kytkinpoljin..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Corsenero

  • Viestejä: 1
Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
« Vastaus #25 : Huhtikuu 07, 2016, 00:35:32 ap »
Morjens kaikille. Ohjelmoin pari päivää sitten yhden 1400:sen Guzzin, en vaan ehtinyt jäädä penkittämään tai seoksia tutkimaan. Mutta alapäähän pitäisi tulla helpotusta pintakaasulle ja Lambda-ohjaus poistettiin käytöstä. 7SM on tosiaan erilainen strategiansa puolesta kuin 59M tai 5AM ja se on muutenkin enemmän Euro4-henkinen kaikin puolin. Muutama Ducatin malli käyttää tuota samaa ohjausta. Muutokset tehtiin ECM-editorilla ja RexxerProlla hieman pioneerihengessä ja odottelen palautetta ohjelmastani jahka pyörä lähtee tien päälle.

Vapiti

  • Viestejä: 37
Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
« Vastaus #26 : Huhtikuu 15, 2016, 13:16:30 ip »
Raportoikaahan kun saatte tuloksia, tuon suuntaiset korjaukset kiinnostaisivat kovasti.. Viime sunnuntain avauslenkillä huomasin taas nuo muuten mainiossa pyörässä itseäni häiritsevät ominaisuudet. Nykiminen pintakaasulla ja kaasua höllätessä ovat todella häiritseviä toisinaan. Viime kesänä Mälaren Runttia ajellessa kyydissäni oli ystäväni tytär. Siellä ruuhkissa madellessa typykkä heilui kyydissä kuin räsynukke, ja sainpa kommentteja juurikin epätasaisesta ajamisesta. U-käännökset kapeilla teillä ovat myös haastavanpuoleisia jatkuvan kaasulla ja kytkimellä lipsuttelun takia.
Olenpa jopa miettinyt sitä Guzzitechin pakettia, mutta tyhjällä lompakolla otsaan hakkaaminen palautti maan pinnalle niin kuin yleensäkin.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
« Vastaus #27 : Huhtikuu 15, 2016, 18:58:02 ip »
Onko pyörä vakiokunnossa? Ei siis vaihdettu äänenvaimentimia tai muita asiaan vaikuttavia komponentteja.

Vapiti

  • Viestejä: 37
Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
« Vastaus #28 : Huhtikuu 16, 2016, 11:40:44 ap »
Viime kesänä oli vielä vakioputkilla. Ja kyllä, pitäisi olla säädöissään ja tuoreimmat ohjelmat sisällä, käytetty 10 000 huollossa Heinolla Espoossa viime kesänä. Kuulemma kaikki oli kunnossa. Nyt kiinni Agostinin vaimentimet. Muuta eroa en huomaa kuin omaa korvaa miellyttävät muhkeammat äänet.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
« Vastaus #29 : Huhtikuu 16, 2016, 12:15:28 ip »
Olen saanut tiedoksi että 2015 olisi tullut jokin uusi päivitys tonninelisataseen joka parantaa ajettavuutta. Sitä en tiedä mitä parantaa ja millä tavalla.
Onko muilla pyörän omistajilla ollut vastaavia oireita nykimisen suhteen?