Kirjoittaja Aihe: NTX 650  (Luettu 3884 kertaa)

Miku 36

  • Viestejä: 14
NTX 650
« : Maaliskuu 17, 2016, 13:45:34 ip »
650 NTX:än perässä on öljyntäyttöpultissa huohotin, onko tuo välttämätön?
Muissa Gutseissani en ole tuota huomannutkaan.

t. miku

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: NTX 650
« Vastaus #1 : Maaliskuu 17, 2016, 13:56:18 ip »
Pikkulohkoissa tuo on ja hyvä niin. On kyllä rankemman ajon päälle aika lämmin kapistus ja voisi tiivisteet sanoa moro, jos ei huohotinta olisi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Miku 36

  • Viestejä: 14
Vs: NTX 650
« Vastaus #2 : Maaliskuu 17, 2016, 16:20:53 ip »
Ok, meni kierteet perästä ja pitää laittaa suurempi pultti.
Pitää tehdä pulttiin huohotin.
Kiitos vastauksesta.

t. miku

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: NTX 650
« Vastaus #3 : Maaliskuu 17, 2016, 22:21:24 ip »
Laita mieluimmin kierteenkorjauselementti. Esimerkiksi Helicoil tai jokin sen kopio. Se ei juurikaan "syö" tilaa. Jos suurennat reiän kovasti eli seuraavaan kierrekokoon ei kohdan vahvistuksesta jää juurikaan mitään jäljelle. Kierre on entisestään hennompi.

Testaa myös onko huohotin kunnossa. Ilman kuuluu kulkea vain ulospäin. Huohottimessa on kuula sisällä. Jos sen läpi kulkee ilma sisäänpäinkin niin samalla kulkee vesi ja likakin. Varsinkin jos ajaa maastossa. Kuuma perä ja lätäkkö on huono yhdistelmä jos huohotin ei toimi.

http://www.motomatti.fi/2011/12/kierteen-korjausmenetelma.html

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: NTX 650
« Vastaus #4 : Maaliskuu 17, 2016, 23:13:29 ip »
Omassakin on tuo kierre aika kehnossa kunnossa. Onneksi sitä ei normaalihuollosissa tarvi availla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Rauno

  • Viestejä: 186
Vs: NTX 650
« Vastaus #5 : Maaliskuu 22, 2016, 20:27:42 ip »
Laita mieluimmin kierteenkorjauselementti. Esimerkiksi Helicoil tai jokin sen kopio. Se ei juurikaan "syö" tilaa. Jos suurennat reiän kovasti eli seuraavaan kierrekokoon ei kohdan vahvistuksesta jää juurikaan mitään jäljelle. Kierre on entisestään hennompi.

Helicoilia tai vastaavaa kierrettä valittaessa on huomioitava kierrekoon poikkeava ilmoittaminen normikierteisiin verraten. Kun normaalisti kierrekoko ilmoitetaan esim. M8x1,25, tarkoittaa merkintä kierteen halkaisia kertaa nousu mm.reinä, niin Helicoileissa kierrekoko ilmoitetaan esim. M8x1,5, jolloin merkintä tarkoittaa normaalia M8 kierrettä jossa elementin pituus on 1,5 kertaa kierteen halkaisia, eli elementti on tässä tapauksessa 12mm pitkä. Eli tuossa Matin linkissä olevassa muovipussin kyljessä oleva merkintä on luultavasti aivan oikein.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: NTX 650
« Vastaus #6 : Maaliskuu 22, 2016, 21:12:18 ip »
Saattaa ollakin. Sain setin lahjaksi eikä sillä ole vielä ollut käyttöä. Muistaakseni.
Siitä muistuikin että pitää käydä hankkimassa M5-kierresetti kun semmoisia kierteitä pitäisi muutama entisöidä.

Kierre-elementin mitta sinänsä ei ole kovin merkityksellinen. Tarpeen mukaan sitä voi sivuleikkureilla säätää korjattavan kohdan materiaalipaksuuden tai muun syyn johdosta. Kuitenkin on syytä noudattaa, mahdollisuuksien rajoissa, ohjetta joka määrittää kierteen minimipituuden jossa saavutetaan kyseisen kierrekoon maksimi vetolujuus. Käytännössä kierteen nimellishalkaisija kertaa 1,5. Korjattu kierre on joka tapauksessa lujempi kuin alkuperäiskierre. Eli lyhyemmälläkin elementtimitalla saavutetaan kierteen alkuperäisvetolujuus.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: NTX 650
« Vastaus #7 : Maaliskuu 28, 2016, 00:32:48 ap »
Kävelipä muuten töissä vastaan sopiva varaosa huohottimelle. STM-merkkisen sähkömoottorivaihteen huohotin on kovin samaa kokoa. Täytyy katsoa, minkä vaihteen värkki on just.
Hyvä pyörä, parempi mieli.