Kirjoittaja Aihe: Pikkupyörän laakereiden kir.mutteri  (Luettu 2735 kertaa)

GinTurismo

  • Viestejä: 294
Pikkupyörän laakereiden kir.mutteri
« : Maaliskuu 16, 2016, 14:35:47 ip »
Otin perän auki Millestä, kun pikkupyörän rullalaakereissa on pieni päittäisvälys. Laakereiden kiristysmutteri oli lukittu neljästä kohdasta rutistamalla mutterin kaulus sisään. Voimaa oli käytetty REILUSTI, ja loppujen lopuksi mutteria en saanut liikkeelle, ennen kuin sahasin ja viilasin koko kauluksen pois.

Nyt kun sen kokoan, niin
 - käytänkö vanhaa mutterintynkää + Loctitea (tuskin käytän, jollei tästä ole vahvaa kokemusta jollain)
 - tilaan Stein-Dinseltä uuden mutterin (löytyy ilmeisesti hyllystä, 12,40 €)
 - hankin täältä vastaavan mutterin, mutta mistä ? Onkohan tuo ihan vakio M24, ja löytyyköhän joku sopiva lukittavissa oleva mutteri jostain)

Eihän tässä vielä kiire ole, että ehdin odotella S-D:n mutteriakin, mutta ajattelin jos joku on paininut saman asian kanssa.
Vielä yksi GT, kiitos.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Pikkupyörän laakereiden kir.mutteri
« Vastaus #1 : Maaliskuu 16, 2016, 15:43:27 ip »
Oma valintani olisi Dinse.

Oliko kissapyörässä pysyneet hampaat kuosissaan? Jos oikein tarkkoja ollaan, niin tuon pinionipyörän asema säädetään shimmaamalla ja oikea kosketuspiste todetaan väritahnalla tarkistaen.  Teoreettisesti tarkasteltuna hammaspyörän puoleinen laakeri käy kovemman kuormituksen alaisena ja kuluu hiukan nopeammin kuin vastakkainen, joten jos laakereita ei vaihda, niin shimmiä pitäisi ehkä lisätä hitusen verran tuon takimmaisen laakerin taakse. Toisaalta hammaspyöräkin sopeutuvat toisiinsa, joten hienostelu saattaa olla turhaa. Itte en ole väriä käyttänyt sen koommin kun vaihdoin hammaspyöräparin Millen perään joskus 15 vuotta sitten. 

GinTurismo

  • Viestejä: 294
Vs: Pikkupyörän laakereiden kir.mutteri
« Vastaus #2 : Maaliskuu 16, 2016, 17:01:11 ip »
Pyörä on ihan priima kunnossa, hampaiden pinnat peilit eikä epätasaista kulumista ole näkyvissä.
Täytynee itsekin hetken harkinnan jälkeen kallistua SD:n kannalle. Pitää keksiä samaan tilaukseen jotain suodattimia, ettei pelkkää yhtä mutteria tarvitse tilata.
Vielä yksi GT, kiitos.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Pikkupyörän laakereiden kir.mutteri
« Vastaus #3 : Maaliskuu 16, 2016, 18:11:37 ip »
Siinä samalla menee aina tarpeelliset pakoputken tiivisteet tilaukseen. Niistä on yleensä aina pula jos jotain tekee....
Öljypohjan ja venttiilikoppien tiivisteet on hyvä olla myös. Öljynpaineanturi on kulutustavaraa kuten kytkinvaijerikin. Kaasuvaijerit myös.
Alkaa siten olla perussetti koossa millä pärjää suodatinten lisäksi.

Kaikki perät eivät tehtaaltakaan ole lähteneet ihan parhaissa asetuksissa. Jotkin kuluvat nopeammin kuin toiset. Öljy ja ajotapakin vaikuttaa kulumiseen. Pahin on kardaanitunnelista sekaan päässyt ruoste joka rassaa laakereita.

Suosittelen myös uutta mutteria. Itsekään en jaksa noiden kanssa taistella vaan tilaan aina uudet. Vastaavia lukituksia on muuallakin. Käytän myös vahvaa liimaa kierteissä. Ei ole kolmeen vuosikymmeneen mutterit itsekseen aukeilleet. Ennen aukeili ja siitä voi syyttää vain itseään. Onneksi ei mennyt mitään rikki mutta teetti remonttia.