Palaan tähän nykyiseen "seisonta-aikamäärittelyyn" eli väliaikainen liikenteestä poistoon.
On osoittautunut että eri vakuutuslaitokset määrittelevät nykyään liikenteestä poistoajan eli "seisonta-ajan" eri tavoilla. Joillakin yhtiöillä ei hyvitetä kuin minimissään 30 vuorokautta liikenteestä poistoa oli vakuutustyyppi sitten entinen "seisonta-ajalliseksi" mainittu tai ympärivuotinen ajokauteen painotettu. Jotkin yhtiöt myöntävät vaikka yhden päivän seisonnan ja myös hyvittävät sen.
Koska liikenteestä poistoilmoitus maksaa minimissään 8 euroa ei kovin lyhyttä liikenttestä poistoa kannata tehdä. Noin viikko on ehkä lyhin kannattava jakso ja silloinkin lienee säästöön jäänyt summa vain muutamia euroja. 2 viikkoa ja siitä ylöspäin jo kartuttaa tiliä jos ympärivuotisessa vakuutuksessa seisonta tapahtuu kesäaikana.
Bonukset voi, luonnollisesti, siirtää useimmissa yhtiöissä siihen ajoneuvoon joka kulloinkin on liikenteessä.
Mutta tämä muutos on tehnyt sen että vakuutusyhtiöiden kartelli seisonta-ajan pituuden osalta on murtunut. Tosin If:in vakuutusvirkailija vakuutti että 30 vrk minimiseisonta-aika on lakisääteinen. Ei ole.
Jos vakuutusyhtiö ei kykene antamaan lyhyempää seisonta-aikaa kuin 30 vrk niin voi sanoa vakuutuksen irti siksi aikaa ja tehdä uuden vakuutuksen samaan tai eri yhtiöön kunhan vain muistaa sen tehdä. Jos ei muista niin liikenteeseen ottaminen ei onnistu Trafin sivujen kautta. Eikä varmaan muuallakaan kuin vakuutusyhtiön tiskillä.
Sekin aiemmin "lain määräämä" asia joka ennen edellytti että rekisteröidyssä ajoneuvossa pitää olla pakollinen liikennevakuutus on romutettu. Mutta sitä en vielä tiedä onko vakuutus oltava silloin kun ajoneuvoa rekisteröidään. Asia selvinnee ajan kanssa.